Fler ansluter till SuC-standarden (NACS) i USA
Moderator: Redaktion
Fler ansluter till SuC-standarden (NACS) i USA
Teslastandarden verkar ta över marknaden i USA med Ford och GM som anammar denna. Synd att det inte kommer att gå inom EU, den klumpiga CCS har vunnit för mycket andel så vi får leva med den.
Senast redigerad av B99, redigerad totalt 2 gång.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3698
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: SuC i USA
Vad finns det för fördelar i övrigt med deras standard menar du? Jag är inte särskilt insatt men tycker det verkar väldigt bra att det finns en enda tydlig standard här.
Model Y LR AWD 2022
Re: SuC i USA
NACS klarar bara en fas, vi använder 3-fas AC.
Type 2 som Tesla tidigate använde även för DC här i Europa klarar väl inte tillräckligt hög effekt?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: SuC i USA
Exakt, den amerikanska tesla kontakten funkar inte i Europa med tanke på hur vårt el system ser ut.. och som du säger, den gamla typ 2 kontakten hade kanske gått att skrämma upp lite till men inte till de effekter som ccs klarar .
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Nu även Volvocars. Den här standarden kommer att ta över.
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Jag förstår inte riktigt hur Tesla lyckats med detta faktiskt.
Har övriga plötsligt blivit desperata? De känner nu att de måste sälja elbilar?
Tesla har väl inte lovat att alla får nyttja SUC gratis tex, och de har väl heller inte gett bort alla rättigheter för själva laddporten.
Dvs alla som går över till NACS blir tvungna att äta ur Elons hand.
Har övriga plötsligt blivit desperata? De känner nu att de måste sälja elbilar?
Tesla har väl inte lovat att alla får nyttja SUC gratis tex, och de har väl heller inte gett bort alla rättigheter för själva laddporten.
Dvs alla som går över till NACS blir tvungna att äta ur Elons hand.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Detta är gott om snabbladdare från andra fabrikat än Tesla på gång med NACS, så inte säkert att amerikanerna behöver äta ur Elons hand så länge. Även laddarsidan av NACS är släppt.
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Jo, de gjorde NACS till en öppen standard. Finns fler exempel i historien att en tillverkare tar och öppnar/släpper fri en från början propritär standard.taliz skrev: ↑27 jun 2023 18:15Jag förstår inte riktigt hur Tesla lyckats med detta faktiskt.
Har övriga plötsligt blivit desperata? De känner nu att de måste sälja elbilar?
Tesla har väl inte lovat att alla får nyttja SUC gratis tex, och de har väl heller inte gett bort alla rättigheter för själva laddporten.
Dvs alla som går över till NACS blir tvungna att äta ur Elons hand.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7247
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
En orsak bör väl helt enkelt vara att man vill få tillgång till Supercharger-nätverket, övriga laddoperatörer i USA verkar ju vara fullständigt bedrövliga, iaf av vad man kan se på nätet.taliz skrev: ↑27 jun 2023 18:15Jag förstår inte riktigt hur Tesla lyckats med detta faktiskt.
Har övriga plötsligt blivit desperata? De känner nu att de måste sälja elbilar?
Tesla har väl inte lovat att alla får nyttja SUC gratis tex, och de har väl heller inte gett bort alla rättigheter för själva laddporten.
Dvs alla som går över till NACS blir tvungna att äta ur Elons hand.
Så fort Ford och GM klev på NACS-tåget så blev väl i princip övriga tillverkare tvungna att göra detsamma för att inte stå utanför det (vad det verkar) enda fungerande laddnätverket i Nordamerika.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7247
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Nu kliver även Mercedes på NACS-tåget:
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7247
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Kanske, men alla som klivit på tåget har väl iofs fortfarande sålt rätt få bilar jämfört med Tesla, och hastigheten i utbyggnaden kommer nog öka ännu mer nu.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Varför blev behovet plötsligt så akut?fth skrev: ↑28 jun 2023 09:39En orsak bör väl helt enkelt vara att man vill få tillgång till Supercharger-nätverket, övriga laddoperatörer i USA verkar ju vara fullständigt bedrövliga, iaf av vad man kan se på nätet.taliz skrev: ↑27 jun 2023 18:15Jag förstår inte riktigt hur Tesla lyckats med detta faktiskt.
Har övriga plötsligt blivit desperata? De känner nu att de måste sälja elbilar?
Tesla har väl inte lovat att alla får nyttja SUC gratis tex, och de har väl heller inte gett bort alla rättigheter för själva laddporten.
Dvs alla som går över till NACS blir tvungna att äta ur Elons hand.
Så fort Ford och GM klev på NACS-tåget så blev väl i princip övriga tillverkare tvungna att göra detsamma för att inte stå utanför det (vad det verkar) enda fungerande laddnätverket i Nordamerika.
/fth
De kunde ju tex investerat i electrify america, precis som de gjort med ionity här, istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7247
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Problemen med övriga operatörer har ju varit känt länge, jag tror helt enkelt det var ett ”chicken race”, så fort Farley och Musk släppte nyheten så var alla andra tvungna att kliva på.
Electrify America ägs ju av VW (del av Dieselgate-uppgörelsen), att välja ett icke fungerande nätverk hos en annan konkurrent hade nog inte varit särskilt smart.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Varför då? Vad har gjort att de plötsligt måste ha ett bra laddnätverk?fth skrev: ↑07 jul 2023 22:12Problemen med övriga operatörer har ju varit känt länge, jag tror helt enkelt det var ett ”chicken race”, så fort Farley och Musk släppte nyheten så var alla andra tvungna att kliva på.
Electrify America ägs ju av VW (del av Dieselgate-uppgörelsen), att välja ett icke fungerande nätverk hos en annan konkurrent hade nog inte varit särskilt smart.
/fth
Deras elbilsvolymer är ju fortsatt pyttesmå och alla pengar tjänar de fortsatt på avgasbilar, primärt gigantiska pickuper. Så jag kan inte se vad de stressar över.
EA är väl byggt/initierat av VW, men de har ju samarbete med flera andra. Precis som ionity, det är ju ett samarbete.
Istället för att ge Tesla massa makt, positiv publicitet och på sätt och vis kapitulera för dem borde de kunnat lägga några miljarder på EA istället.
Som sagt, kan inte se varför de plötsligt fick så bråttom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Jag kanske har missuppfattat något, men det är väl Tesla som vill ha stadsbidrag av Biden för sina SuC? Då måste Tesla öppna upp dem, pronto.taliz skrev: ↑07 jul 2023 23:49EA är väl byggt/initierat av VW, men de har ju samarbete med flera andra. Precis som ionity, det är ju ett samarbete.
Istället för att ge Tesla massa makt, positiv publicitet och på sätt och vis kapitulera för dem borde de kunnat lägga några miljarder på EA istället.
Som sagt, kan inte se varför de plötsligt fick så bråttom.
Det är väl heller ingen som sagt att dom bara ska använda Tesla SuC? NACS är en kontakt och lite signalering. Nu har den standardiserats och öppnats för alla.
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Nja, ska vi vara petiga (vilket alltid är bäst när det gäller standarder), så har inte NACS standardiserats. Tesla har släppt lite dokumentation/spec:ar, ja.
Dock har SAE gått ut med att de tänker ta upp NACS och ta fram en standard kring den, via sitt snabbspår.
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Då skulle ju Tesla istället kunnat installera CCS-kontakt på SUC, som de gjorde här i EU.spacecoin skrev: ↑07 jul 2023 23:54Jag kanske har missuppfattat något, men det är väl Tesla som vill ha stadsbidrag av Biden för sina SuC? Då måste Tesla öppna upp dem, pronto.taliz skrev: ↑07 jul 2023 23:49EA är väl byggt/initierat av VW, men de har ju samarbete med flera andra. Precis som ionity, det är ju ett samarbete.
Istället för att ge Tesla massa makt, positiv publicitet och på sätt och vis kapitulera för dem borde de kunnat lägga några miljarder på EA istället.
Som sagt, kan inte se varför de plötsligt fick så bråttom.
Det är väl heller ingen som sagt att dom bara ska använda Tesla SuC? NACS är en kontakt och lite signalering. Nu har den standardiserats och öppnats för alla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Mitt inlägg var ett svar på påståendet "kan inte se varför de [andra] plötsligt fick så bråttom" och "akut" osv. Som jag ser det är det Tesla som behöver öppna upp SuC för att kunna söka bidragen i IRA. Annars är det väldigt lustig tajming. Varför just nu?taliz skrev: ↑12 jul 2023 14:20Då skulle ju Tesla istället kunnat installera CCS-kontakt på SUC, som de gjorde här i EU.spacecoin skrev: ↑07 jul 2023 23:54Jag kanske har missuppfattat något, men det är väl Tesla som vill ha stadsbidrag av Biden för sina SuC? Då måste Tesla öppna upp dem, pronto.taliz skrev: ↑07 jul 2023 23:49EA är väl byggt/initierat av VW, men de har ju samarbete med flera andra. Precis som ionity, det är ju ett samarbete.
Istället för att ge Tesla massa makt, positiv publicitet och på sätt och vis kapitulera för dem borde de kunnat lägga några miljarder på EA istället.
Som sagt, kan inte se varför de plötsligt fick så bråttom.
Det är väl heller ingen som sagt att dom bara ska använda Tesla SuC? NACS är en kontakt och lite signalering. Nu har den standardiserats och öppnats för alla.
Dom höll ju på att trixade med sin "magic dock". Nu valde man denna lösning i stället på lång sikt.
Det är ju billigast och bäst för Tesla att andra använder deras kontakt. Det kostar dom ingenting, deras kunder blir oberörda (eller får en förbättring iom fler NCAS-ställen utanför SuC), och det blir en prestigevinst.
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Om nu Tesla har bråttom att få bidrag, varför skulle övriga tillverkare vilja göra det lättare för Tesla? De borde väl vilja att Tesla INTE får några bidrag, eller åtminstone göra det dyrt och komplext för dem.spacecoin skrev: ↑12 jul 2023 14:28Mitt inlägg var ett svar på påståendet "kan inte se varför de [andra] plötsligt fick så bråttom" och "akut" osv. Som jag ser det är det Tesla som behöver öppna upp SuC för att kunna söka bidragen i IRA. Annars är det väldigt lustig tajming.taliz skrev: ↑12 jul 2023 14:20Då skulle ju Tesla istället kunnat installera CCS-kontakt på SUC, som de gjorde här i EU.spacecoin skrev: ↑07 jul 2023 23:54Jag kanske har missuppfattat något, men det är väl Tesla som vill ha stadsbidrag av Biden för sina SuC? Då måste Tesla öppna upp dem, pronto.taliz skrev: ↑07 jul 2023 23:49EA är väl byggt/initierat av VW, men de har ju samarbete med flera andra. Precis som ionity, det är ju ett samarbete.
Istället för att ge Tesla massa makt, positiv publicitet och på sätt och vis kapitulera för dem borde de kunnat lägga några miljarder på EA istället.
Som sagt, kan inte se varför de plötsligt fick så bråttom.
Det är väl heller ingen som sagt att dom bara ska använda Tesla SuC? NACS är en kontakt och lite signalering. Nu har den standardiserats och öppnats för alla.
Dom höll ju på att trixade med sin "magic dock". Nu valde man denna lösning i stället på lång sikt.
Det är ju billigast och bäst för Tesla att andra använder deras kontakt. Det kostar dom ingenting, deras kunder blir oberörda (eller får en förbättring iom fler NCAS-ställen utanför SuC), och det blir en prestigevinst.
Min synvinkel/fråga är alltså på vilket sätt gynnar detta tex Ford, vad är deras incitament för att byta laddkontakt.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Jag tycker inte det finns någon målkonflikt. All vinner? Ingen kan ju hindra Tesla att öppna upp SuC. Det bestämmer Tesla själv när man gör oavsett adaptrar, sladdar och kontakter. Eftersom Tesla SuC är det största nätverket och NCAS-kontakten är bra är det väl en no-brainer att den standardiseras?
Jag pratar främst om tajmingen som sagt och försökte svara på den frågan.
Ford (och alla andras) kunder får en smidig kontakt och tillgång till en massa laddare som bara funkar utan adaptrar och strul? Tesla SuC verkar ju vara i en egen klass jfr EA.
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Övriga hade ju vunnit på att tvinga Tesla att installera CCS på sina stationer istället.spacecoin skrev: ↑12 jul 2023 14:39Jag tycker inte det finns någon målkonflikt. All vinner? Ingen kan ju hindra Tesla att öppna upp SuC. Det bestämmer Tesla själv när man gör oavsett adaptrar, sladdar och kontakter. Eftersom Tesla SuC är det största nätverket och NCAS-kontakten är bra är det väl en no-brainer att den standardiseras?
Jag pratar främst om tajmingen som sagt och försökte svara på den frågan.
De hade sluppit ändra sin produktion och de hade sluppit image-förlusten att anamma Teslas laddport.
Tesla hade tvingats böja sig för den globala standarden CCS, istället för att övriga tillverkare böjer sig för märket Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fler ansluter till SuC-standarden i USA
Om man skalar bort prestigen, så är det smidigare utan adaptrar, och NACS är en snygg lösning med flest laddare. Som sagt tycker jag det är en no-brainer. Varför skulle Ford säga nej menar du?taliz skrev: ↑12 jul 2023 14:43Övriga hade ju vunnit på att tvinga Tesla att installera CCS på sina stationer istället.spacecoin skrev: ↑12 jul 2023 14:39Jag tycker inte det finns någon målkonflikt. All vinner? Ingen kan ju hindra Tesla att öppna upp SuC. Det bestämmer Tesla själv när man gör oavsett adaptrar, sladdar och kontakter. Eftersom Tesla SuC är det största nätverket och NCAS-kontakten är bra är det väl en no-brainer att den standardiseras?
Jag pratar främst om tajmingen som sagt och försökte svara på den frågan.
De hade sluppit ändra sin produktion och de hade sluppit image-förlusten att anamma Teslas laddport.
Det är ju en planerad ändring så det kostar inte Ford något, kanske till och med blir billigare.
Kabellängder och så blir ju samma problem som i EU gissar jag.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.