Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

lolown33
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 apr 2022 09:27

Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av lolown33 »

Hej!
Gör ett försök till att förklara min situation och hoppas det finns några kloka/snälla människor som kan bolla idéer eller ge mig tips på hur jag ska göra med bilen. Jag är medveten om att jag har klantat till det...

Bakgrund:
Köpte min Model 3 RWD 30 Juni 2022 för ca 640 tusen med vinterdäck ny hos tesla. Sen har dess gjort andra investeringar på bilen som PPF och Keramisk lackförsegling. Kontantinsatsen var då kring 120 tusen och månadskostnaden var ungefär 5200 på ett 48 månaders lån med 50% i restvärde (300.000). När jag fick miljöbonusen så var tanken att den skulle gå in i billånet för att sänka månadskostnaden. Det blev tyvärr inte av då vi fick akut stora omkostnader för huset som fick prioriteras. Just då var jag okej med att betala 5200 i månaden även kommande 48 månader och det kändes riktigt bra.

Situationen nu:
Tesla prisdumpade Model 3 RWD med ca 120 tusen i Januari och många fick sig säkert en rejäl smäll då, varav jag var en av dom. Utöver det så har räntorna senaste året bara skenat vidare så nu ligger månadskostnaden på ca 6700kr. Jag har 460 tusen kvar på lånet hos DNB med en hög månadskostnad, samtidigt som en ny Model 3 ligger bara 30 tusen över det med lägre månadskostnad och bättre ränta. Så nu äger jag en bil som är värd ca 430 (Enligt Riddermark, Carla) och har 460 i lån och betalar ca 6700kr i månaden varav en stor del av det är ränta.

Lösning 1 (Långsiktig?):
Betala in 100 tusen till DNB och sänka räntekostnaderna och månadskostnaderna avsevärt till 3400 totalt och börja dubbelamortera på bilen (7000kr i månaden). Då har jag ca 200 i restvärde om 3 år och får behålla min model 3 väldigt länge.

Lösning 2 (Kortsiktig?):
Försöka sälja bilen privat för ca 460 som jag har kvar på lånet och köpa en ny Model 3/Y med förmånligare ränta, bättre restvärde och lägre månadskostnad. (Eller köpa någon begagnad Model S för lägre kostnad)


Finns det fler lösningar eller kloka idéer får ni gärna dela med er av dom, är öppen för alla förslag och tips. Jag har ca 150 tusen i kapital som jag är bekväm i att använda, mer än det hade skadat sparandet/buffert så ser helst att spendera kring den summan. En bil måste jag ha och jag trivs riktigt bra med Tesla än så länge. Har ni fler frågor svarar jag gärna på dom.

Tack för ni orkade läsa!
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av tor »

Lösning 2 måste vara bättre även om du får sälja med förlust. Du behöver ju ut med ungefär samma pengar i båda alternativen som jag ser det. Alternativ 2 ger dig då en nyare bil. Garantier och slippa helförsäkring ett extra år är värt en del
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av Vindens »

Det är svårt att ge bra ekonomiska råd utan att ta ställning till hela ekonomin avseende både övriga lån och alternativa inkomster såsom exempelvis förväntad avkastning i alternativa placeringar.

En riskfaktor jag ser är vad som händer om det kommer nyheter om Highland inom kort. Vad blir din bil värd då? Hur känslig ekonomi har du för övrigt?

Både alternativ 1 och alternativ 2 innebär att ta någon ekonomisk förlust/smäll idag i jämförelse med att avvakta och ta det när lånets löptid går ut.

Jag hade i dina skor sett till både hushållets totala ekonomi och din eventuella nattsömn hur mycket du påverkas vid fortsatt prisdumpning. Utan dessa variabler i ekvationen är det svårt. Hoppas detta kan ge någon hint som känns bäst för dig.
Lurkern
Inlägg: 921
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av Lurkern »

Har bara i ryggmärgen att man går back på att byta bil. Men får du bra betalt för din så...
lolown33
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 apr 2022 09:27

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av lolown33 »

Vindens skrev: 04 jul 2023 13:13
Det är svårt att ge bra ekonomiska råd utan att ta ställning till hela ekonomin avseende både övriga lån och alternativa inkomster såsom exempelvis förväntad avkastning i alternativa placeringar.

En riskfaktor jag ser är vad som händer om det kommer nyheter om Highland inom kort. Vad blir din bil värd då? Hur känslig ekonomi har du för övrigt?

Både alternativ 1 och alternativ 2 innebär att ta någon ekonomisk förlust/smäll idag i jämförelse med att avvakta och ta det när lånets löptid går ut.

Jag hade i dina skor sett till både hushållets totala ekonomi och din eventuella nattsömn hur mycket du påverkas vid fortsatt prisdumpning. Utan dessa variabler i ekvationen är det svårt. Hoppas detta kan ge någon hint som känns bäst för dig.

Förstår det helt.
Ekonomin är stabil i övrigt vi är två som har ca 60 tusen in och totalt 30 ut varje månad, Bundna bolån några år till så vi lever ganska bra skulle jag säga.

Nattsömn är inget problem (ännu) men är medveten om att M3 köpet med bonus och allt inte var korrekt gjort från vår sida och vill rätta till det nu. Håller med om att Highland nyheter kan påverka priset negativt... Vill helt enkelt göra det som är bäst ekonomiskt just nu. Lutar mot alternativ 1 eller 2 om ingen annan kommer med någon idé kring vad jag borde göra. Brukar tänka ganska klart och kalkylerat vanligtvis men just med Tesla har det varit omöjligt...

Tack för svar :)
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av Fredrik j »

Väljer du alternativ 2 får du ju bara så du kan lösa lånet. Därmed behöver du ju fram med en handpenning på den nya på lite drygt 100000.
Sätt in dom på lånet istället.
Din gamla bil kommer ju inte rasa lika mycket kronor som en ny köpt nu precis innan tesla (som vi väl alla tror) släpper den nya.
Köper du en ny nu får du väl en likadan bil som du redan har?
lolown33
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 apr 2022 09:27

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av lolown33 »

tor skrev: 04 jul 2023 12:54
Lösning 2 måste vara bättre även om du får sälja med förlust. Du behöver ju ut med ungefär samma pengar i båda alternativen som jag ser det. Alternativ 2 ger dig då en nyare bil. Garantier och slippa helförsäkring ett extra år är värt en del
Precis samma tankar som jag går i, synd att det inte är ränterabatt på model y nu...
Lösning 1 betyder att vi behåller vår m3a länge och betalar av den så fort som möjligt, vilket kanske inte är helt fel det heller...

Svårt att veta vad som är rätt. Trivs med bilen men det är inte ekonomiskt just nu så något måste göras.

Tack för svar!
lolown33
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 apr 2022 09:27

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av lolown33 »

Fredrik j skrev: 04 jul 2023 13:35
Väljer du alternativ 2 får du ju bara så du kan lösa lånet. Därmed behöver du ju fram med en handpenning på den nya på lite drygt 100000.
Sätt in dom på lånet istället.
Din gamla bil kommer ju inte rasa lika mycket kronor som en ny köpt nu precis innan tesla (som vi väl alla tror) släpper den nya.
Köper du en ny nu får du väl en likadan bil som du redan har?
Jo precis, det är ju dilemmat. Samtidigt så kanske en ny Model Y eller äldre MS hade varit intressant för oss som får utökning i familjen snart, även om Model 3 hade klarat det utan problem. (Tänker på utrymmet)

Tacksam för din input! :)
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av Honkan »

Hej

Alltså sälj den och köp någon billigare bil tills du har pengar igen, vet inte vad ditt behov är gällande pendling men köp en bil 150 000:- istället som går på bensin.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av Honkan »

Annars om ni har 60 000 efter skatt är det ju bara att bestämma sig för att dunka av lånet fortare och lägga in 100 000 på lånet, ni borde lätt kunna amortera 10000 extra de närmaste 10 månaderna samt lägga in 100 000 som du hade
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av OfarligTesla »

Ser inte hur alternativ 2 skulle bli billigare i längden, visst får du en nyare bil men den bör ha högre värdeminskning än den du har på din framöver samtidigt som du skulle behöva göra om behandlingar och PPF. Den lägre räntan har nog svårt att kompensera för de två posterna.

Sen är jag tveksam till att du skulle få 460k för en RWD idag då det som sagt bara är 30k under nypriset, när Highland kommer skulle jag tro att värdet går ner ytterligare på äldre modeller också.
Zlatje
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av Zlatje »

OfarligTesla skrev: 04 jul 2023 14:11
Ser inte hur alternativ 2 skulle bli billigare i längden, visst får du en nyare bil men den bör ha högre värdeminskning än den du har på din framöver samtidigt som du skulle behöva göra om behandlingar och PPF. Den lägre räntan har nog svårt att kompensera för de två posterna.

Sen är jag tveksam till att du skulle få 460k för en RWD idag då det som sagt bara är 30k under nypriset, när Highland kommer skulle jag tro att värdet går ner ytterligare på äldre modeller också.
Du behöver inte tro. Highland kommer ha så stora förändringar att det är mer än en facelift. Jag skulle säga att oavsett val av trim på nuvarande model 3, kommer alla versioner sänkas sådär 50.000 i 2a handsvärde samma timme Highland går att beställa. Det är förutsatt att highland skulle ha exakt samma pris som idag, vilket jag faktiskt tror är fel. Tror Highland kommer vara lite billigare. Det går alldeles för dåligt för model 3 just nu jämfört med Y och allt är pga att det är för lite prisskillnad mellan modellerna och Y är betydligt mer praktisk.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av Dafro »

Man får sällan så bra betalt som man vill ha men du kan ju alltid pröva att sälja den för 460 men gissar att du får under 400, tyvärr men en variant är ju att ta den smällen och köpa en billig fossil som honkan nämnde, eller en laddhybrid, tips från mig, annars är det väl att betala av fortare som som du nämnde som alt ett. Det är bara du som vet hur du vill hantera det.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av Fredrik j »

Ska du sälja privat och köpa nytt kan det ju köra ihop sig med timingen. Hittar du en köpare behöver du ju slå till. När en ny bil levereras vet ju ingen.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 750
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av Dinsdale »

Du betalade 640 inkl vinterhjul? Blev du erbjuden 430 inkl vinterhjul eller 430 med enbart sommarhjul? Jag frågar pga att nya vinterhjul kostar 22, om du skulle köpa ny m3 kan du behålla vinterhjulen så du ska isf räkna 618. Har du köpt några tillbehör, typ gummimattor eller liknande? De kan du också behålla.
PPF och lackförsegling är inte värt något på andrahandsmarknaden, så hela den kostnaden är förlust också.
Du fick bonus på 70 så egentligen kostade bilen inte 618 utan 548. (Att ni sedan valde att inte amortera på billånet för de 70 är en annan sak, de 70 var fortfarande rabatt på bilen.)

Du är erbjuden 430, innebär att värdefallet är 118 om du får behålla vinterhjulen. Värdefall 140 om det är inkl vinterhjul.

430-640+22+70 = -118
430-640+70 = -140

Får du 460 är värdefallet förstås 30 mindre. 70% av räntekostnaden du betalat hittills tillkommer (ränteavdraget tar 30% och bör inte räknas med).

Om du skulle sälja nuvarande m3 och köpa en ny enbart för att få lägre ränta, måste du över den tänkta låneperioden spara mer på den lägre räntan än vad du tar i förlust vid bilbytet. Räkna på det, och låt svaret styra. Är det billigare att ta förlusten och byta så ska du byta. Är det dyrare ska du behålla.

Tänk också på att jämföra rätt. När du köpte var nog standardvalet 19" och drag. Idag är det 18" utan drag. De tillvalen kostar 32 000 kr, vilket kan se ut som en sänkning men det är det inte.
Model 3 SR+ 18" 2021
ajs
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 aug 2021 18:36

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av ajs »

Lånar tråden lite då jag har lite liknande tankar.

Har en Model 3 2021 LR med dragkrok (uttagen december) i fint skick som nu har rullat 3 000 mil. Fått offert av bilfirma på 470~ k.

Mina förutsättningar har ändrats lite det senaste halvåret och jag använder inte bilen alls i samma utsträckning som tidigare, men jag är behov av en bil och jag gillar Teslan. Har planer på att flytta nästa år pga studier och jag vet inte riktigt hur jag ska göra med bilen.

Ett alternativ som jag har funderat över är att behålla bilen ett år till och ta värdeminskningen för att slippa allt krångel. Tänkt investera en del av pengarna under tiden på annat håll om jag nu väljer att sälja bilen.
Andra alternativet är att sälja bilen och ta en leasingbil (el) i ett år (ungefärlig kostnad där allt ingår 4 100 kr/mån).
Tredje alternativet är att köpa en billig bil (ICE) under tiden men det känns motvilligt - men det kanske är det smartaste ekonomiskt.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av Vindens »

Har man en Model 3 och går i säljtankar är det rent ekonomiskt bäst att göra det så snart som möjligt på grund av två enkla variabler som kommer påverka priset framgent: Highland och fortsatt stigande räntor.

Är man nöjd med bilen och mindre känslig ekonomiskt är det bara behålla.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av Honkan »

Tror att om man inte har ett jättebehov av en elbil nu så köp en billig ICE, om 2 år kommer det vara en helt annan marknad med större utbud , bättre batterier och billigare bilar under förutsättning att man inte behöver låna till en kommande hög ränta…

Jag tror riksbanken kommer behöva höja ett tag till tyvärr.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
ajs
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 aug 2021 18:36

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av ajs »

Vindens skrev: 06 jul 2023 09:34
Har man en Model 3 och går i säljtankar är det rent ekonomiskt bäst att göra det så snart som möjligt på grund av två enkla variabler som kommer påverka priset framgent: Highland och fortsatt stigande räntor.

Är man nöjd med bilen och mindre känslig ekonomiskt är det bara behålla.
Tack för input. Det är i princip så jag har resonerat nu. Bilen kostar mig inte så mycket per månad förutom värdeminskning men att snitta 30-50 mil per månad nu känns lite sådär. Tillkommer någon längre resa då och då.
Honkan skrev: 06 jul 2023 09:37
Tror att om man inte har ett jättebehov av en elbil nu så köp en billig ICE, om 2 år kommer det vara en helt annan marknad med större utbud , bättre batterier och billigare bilar under förutsättning att man inte behöver låna till en kommande hög ränta…

Jag tror riksbanken kommer behöva höja ett tag till tyvärr.
Lutar också åt ICE men det kommer kännas konstigt att "gå tillbaka i tiden", finns inte behov så finns inte behov. Hade nog tänkt mig någonting inom 100-150k spannet och sedan investera kvarstående pengar. Tänker att värdeminskningen blir minst däromkring samt att man får en relativt ny bil för att slippa bekymmer. Sen får jag se om några år om jag hoppar på spåret igen.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av Vindens »

ajs skrev: 06 jul 2023 10:52
Vindens skrev: 06 jul 2023 09:34
Har man en Model 3 och går i säljtankar är det rent ekonomiskt bäst att göra det så snart som möjligt på grund av två enkla variabler som kommer påverka priset framgent: Highland och fortsatt stigande räntor.

Är man nöjd med bilen och mindre känslig ekonomiskt är det bara behålla.
Tack för input. Det är i princip så jag har resonerat nu. Bilen kostar mig inte så mycket per månad förutom värdeminskning men att snitta 30-50 mil per månad nu känns lite sådär. Tillkommer någon längre resa då och då.
Honkan skrev: 06 jul 2023 09:37
Tror att om man inte har ett jättebehov av en elbil nu så köp en billig ICE, om 2 år kommer det vara en helt annan marknad med större utbud , bättre batterier och billigare bilar under förutsättning att man inte behöver låna till en kommande hög ränta…

Jag tror riksbanken kommer behöva höja ett tag till tyvärr.
Lutar också åt ICE men det kommer kännas konstigt att "gå tillbaka i tiden", finns inte behov så finns inte behov. Hade nog tänkt mig någonting inom 100-150k spannet och sedan investera kvarstående pengar. Tänker att värdeminskningen blir minst däromkring samt att man får en relativt ny bil för att slippa bekymmer. Sen får jag se om några år om jag hoppar på spåret igen.
Allt handlar i grund och botten hur mycket man kör om elbil ska vara ekonomiskt försvarbart. Jag har följt denna fråga en del i andra forum där ekonomitänk har större fokus än här. (folk som hänger här har väl mer pengar :D )
Det många landar i är i alla fall att kör man under 1500 mil per år är det sällan lönsamt med elbil i prisklasser över 500 tkr.

Steg 1 är att landa i hur beroende av bil är du och hur mkt kör du?
Kör man inte mycket så håller jag helt med Honkan att köpa någon billig bil och avvakta. Strular den kan man alltid ta bussen eller korttidshyra.

Kör du lite längre (säg runt 1000 mil) finns det faktiskt rätt så bra begagnatleasing med fast ränta och 1 års bindningstid på marknaden.
Jag sålde själv en Model s och tog leasing av en Volvo V60 (2020) i avvaktan på stabilisering på marknaden och tills jag landar i vad som faktiskt passar bäst.
Volvon känns trött i jämförelse med Teslan men man vänjer sig fort, även om körglädjen är inget att hurra för så är komforten marginellt bättre. (Teslan var 2018, jag kan tänka mig att raven och refresh klår Volvon i komfort)
ajs
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 aug 2021 18:36

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av ajs »

Vindens skrev: 06 jul 2023 11:29
ajs skrev: 06 jul 2023 10:52
Vindens skrev: 06 jul 2023 09:34
Har man en Model 3 och går i säljtankar är det rent ekonomiskt bäst att göra det så snart som möjligt på grund av två enkla variabler som kommer påverka priset framgent: Highland och fortsatt stigande räntor.

Är man nöjd med bilen och mindre känslig ekonomiskt är det bara behålla.
Tack för input. Det är i princip så jag har resonerat nu. Bilen kostar mig inte så mycket per månad förutom värdeminskning men att snitta 30-50 mil per månad nu känns lite sådär. Tillkommer någon längre resa då och då.
Honkan skrev: 06 jul 2023 09:37
Tror att om man inte har ett jättebehov av en elbil nu så köp en billig ICE, om 2 år kommer det vara en helt annan marknad med större utbud , bättre batterier och billigare bilar under förutsättning att man inte behöver låna till en kommande hög ränta…

Jag tror riksbanken kommer behöva höja ett tag till tyvärr.
Lutar också åt ICE men det kommer kännas konstigt att "gå tillbaka i tiden", finns inte behov så finns inte behov. Hade nog tänkt mig någonting inom 100-150k spannet och sedan investera kvarstående pengar. Tänker att värdeminskningen blir minst däromkring samt att man får en relativt ny bil för att slippa bekymmer. Sen får jag se om några år om jag hoppar på spåret igen.
Allt handlar i grund och botten hur mycket man kör om elbil ska vara ekonomiskt försvarbart. Jag har följt denna fråga en del i andra forum där ekonomitänk har större fokus än här. (folk som hänger här har väl mer pengar :D )
Det många landar i är i alla fall att kör man under 1500 mil per år är det sällan lönsamt med elbil i prisklasser över 500 tkr.

Steg 1 är att landa i hur beroende av bil är du och hur mkt kör du?
Kör man inte mycket så håller jag helt med Honkan att köpa någon billig bil och avvakta. Strular den kan man alltid ta bussen eller korttidshyra.

Kör du lite längre (säg runt 1000 mil) finns det faktiskt rätt så bra begagnatleasing med fast ränta och 1 års bindningstid på marknaden.
Jag sålde själv en Model s och tog leasing av en Volvo V60 (2020) i avvaktan på stabilisering på marknaden och tills jag landar i vad som faktiskt passar bäst.
Volvon känns trött i jämförelse med Teslan men man vänjer sig fort, även om körglädjen är inget att hurra för så är komforten marginellt bättre. (Teslan var 2018, jag kan tänka mig att raven och refresh klår Volvon i komfort)

Ja så är det ju. Har börjat inse det nu och tänker jag såhär mycket på det så innebär det nog att det är dags att ta beslutet. Bil är ju en lyxvara helt klart men finns behov så finns det.

Kan cykla och ta bussen i många fall så bil är inte försvarbart i många fall och jag försöker cykla istället relativt ofta. Behöver egentligen ingen bil för arbetet längre då jobb mestadels sker hemifrån och jag kan ta mig dit med buss eller cykel om vädret tillåter. Däremot tar vi och gör utflykter rätt ofta.

Ah det är intressant. Jag ska nog ta mig till lite bilhandlare och kika hur det ser ut och se vad som finns. Kan vara intressant att se vad de skulle ta i inbyte också.

Tack för feedback!
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av Dafro »

ajs skrev: 06 jul 2023 11:43
Vindens skrev: 06 jul 2023 11:29
ajs skrev: 06 jul 2023 10:52
Vindens skrev: 06 jul 2023 09:34
Har man en Model 3 och går i säljtankar är det rent ekonomiskt bäst att göra det så snart som möjligt på grund av två enkla variabler som kommer påverka priset framgent: Highland och fortsatt stigande räntor.

Är man nöjd med bilen och mindre känslig ekonomiskt är det bara behålla.
Tack för input. Det är i princip så jag har resonerat nu. Bilen kostar mig inte så mycket per månad förutom värdeminskning men att snitta 30-50 mil per månad nu känns lite sådär. Tillkommer någon längre resa då och då.
Honkan skrev: 06 jul 2023 09:37
Tror att om man inte har ett jättebehov av en elbil nu så köp en billig ICE, om 2 år kommer det vara en helt annan marknad med större utbud , bättre batterier och billigare bilar under förutsättning att man inte behöver låna till en kommande hög ränta…

Jag tror riksbanken kommer behöva höja ett tag till tyvärr.
Lutar också åt ICE men det kommer kännas konstigt att "gå tillbaka i tiden", finns inte behov så finns inte behov. Hade nog tänkt mig någonting inom 100-150k spannet och sedan investera kvarstående pengar. Tänker att värdeminskningen blir minst däromkring samt att man får en relativt ny bil för att slippa bekymmer. Sen får jag se om några år om jag hoppar på spåret igen.
Allt handlar i grund och botten hur mycket man kör om elbil ska vara ekonomiskt försvarbart. Jag har följt denna fråga en del i andra forum där ekonomitänk har större fokus än här. (folk som hänger här har väl mer pengar :D )
Det många landar i är i alla fall att kör man under 1500 mil per år är det sällan lönsamt med elbil i prisklasser över 500 tkr.

Steg 1 är att landa i hur beroende av bil är du och hur mkt kör du?
Kör man inte mycket så håller jag helt med Honkan att köpa någon billig bil och avvakta. Strular den kan man alltid ta bussen eller korttidshyra.

Kör du lite längre (säg runt 1000 mil) finns det faktiskt rätt så bra begagnatleasing med fast ränta och 1 års bindningstid på marknaden.
Jag sålde själv en Model s och tog leasing av en Volvo V60 (2020) i avvaktan på stabilisering på marknaden och tills jag landar i vad som faktiskt passar bäst.
Volvon känns trött i jämförelse med Teslan men man vänjer sig fort, även om körglädjen är inget att hurra för så är komforten marginellt bättre. (Teslan var 2018, jag kan tänka mig att raven och refresh klår Volvon i komfort)

Ja så är det ju. Har börjat inse det nu och tänker jag såhär mycket på det så innebär det nog att det är dags att ta beslutet. Bil är ju en lyxvara helt klart men finns behov så finns det.

Kan cykla och ta bussen i många fall så bil är inte försvarbart i många fall och jag försöker cykla istället relativt ofta. Behöver egentligen ingen bil för arbetet längre då jobb mestadels sker hemifrån och jag kan ta mig dit med buss eller cykel om vädret tillåter. Däremot tar vi och gör utflykter rätt ofta.

Ah det är intressant. Jag ska nog ta mig till lite bilhandlare och kika hur det ser ut och se vad som finns. Kan vara intressant att se vad de skulle ta i inbyte också.

Tack för feedback!
Om du kan ladda hemma och främst kör kortare sträckor till vardags så överväg en laddhybrid. Men om du gör dom resorna med buss och cykel och resorna med bil ör längre så köp en snål ICE. Elbilar är för dyra för tillfället. Om man ser det ekonomiskt vill säga.
27,8 kWp solceller
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av SwedishAdvocate »

lolown33 skrev: 04 jul 2023 13:39
Fredrik j skrev: 04 jul 2023 13:35
Väljer du alternativ 2 får du ju bara så du kan lösa lånet. Därmed behöver du ju fram med en handpenning på den nya på lite drygt 100000.
Sätt in dom på lånet istället.
Din gamla bil kommer ju inte rasa lika mycket kronor som en ny köpt nu precis innan tesla (som vi väl alla tror) släpper den nya.
Köper du en ny nu får du väl en likadan bil som du redan har?
Jo precis, det är ju dilemmat. Samtidigt så kanske en ny Model Y eller äldre MS hade varit intressant för oss som får utökning i familjen snart, även om Model 3 hade klarat det utan problem. (Tänker på utrymmet)

Tacksam för din input! :)
Här är tre trådar på ämnet:

viewtopic.php?t=23695
viewtopic.php?t=20086
viewtopic.php?t=24221

Tror det finns fler...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av Bengt-re »

tor skrev: 04 jul 2023 12:54
Lösning 2 måste vara bättre även om du får sälja med förlust. Du behöver ju ut med ungefär samma pengar i båda alternativen som jag ser det. Alternativ 2 ger dig då en nyare bil. Garantier och slippa helförsäkring ett extra år är värt en del
Bortsätt ifrån att TS inte lär få någon köpare på 460k idag.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Dilemma kring avbetalning / byte av bil

Inlägg av Skyltspurtaren »

Tycker du hade en vettig strategi från början, nu blev det kanske lite knas när du finansierat huset med billånet. Många gör tvärtom, finansierar bilen med ett huslån.

Om du håller fast vid tänket från början, att 70k skulle betala av billånet. Och sen kanske lägger in lite till, så får du ett mer hanterbart billån och månadskostnad och slipper byta bil. Bilbyte på en nu mer normal marknad är sällan en ekonomiskt bra affär. Vad en ny motsvarande bil kostar idag påverkar ju faktiskt inte din månadskostnad alls.
Skriv svar