Disruption

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Disruption

Inlägg av Peter Holm »

Sofie skrev:
Peter Holm skrev:
Kolla på http://compower.se

De har ingen färdig produkt vad jag vet men jag vet inte hur långt de har kvar.
Mycket intressant! Synd att det inte går att ringa till dom, för att fråga om dom har någon färdig produkt till salu.
Kontakta Anders Malmqvist på KTH, andmal@kth.se, 08-790 74 38. Det är han som är hjärnan bakom och ägare till företaget.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Disruption

Inlägg av Fredriksv »

Företaget Precer lanserade 2008 en pelletsdriven buggy. Kanske har dom kommit någon vart?
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Disruption

Inlägg av jonas »

Kanske detta skulle bli ett alternativ? Både generator och ackumulator i samma om jag förstod det rätt.

http://www.elinor.se/index.php/LiU-fors ... om-el.html
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10943
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Disruption

Inlägg av Jerker »

jonas skrev:
Kanske detta skulle bli ett alternativ? Både generator och ackumulator i samma om jag förstod det rätt.

http://www.elinor.se/index.php/LiU-fors ... om-el.html
Väldigt intressant! Det är sånt här jag tänker på ibland som kan ge riktiga tekniksprång. Med tanke på hur mycket som forskas på det här området så är det bara en tidsfråga innan det händer nåt. Vi vet bara inte idag vad det är, men jag är säker på att det kommer.
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Disruption

Inlägg av Shven »

Det finns ca 200000 villor i Sverige som eldas med ved eller bränslepellets. Om dessa hus förses med el-producerande pellets-flis-ved-pannor med 5 kW effekt kan ett kärnkraftverk ersättas - (enl. Martin Wetterberg energistateg Knivsta) Dessa pannor ska/kan vara kopplade till svenska kraftnät för att kunna fjärrstyras vid behov när/om effektbrist föreligger. Gemensamt kan många små el-producenter bli en maktfaktor. Det riktigt goda med en sådan lösning är att när det är som kallast går pannorna som mest.

Det finns en del företag som försöker utveckla små kombikraftverk för värme och el. Frågan är hur långt borta i tiden det är. Ökofen är ett österrikiskt företag som tillverkar en provpanna för villabruk med ca 15 kW värme och 1 kW el. En Stirlingmotor står för elproduktionen. För lite el enligt min uppfattning.
Cyclone Power tillverkar intressanta ångmaskiner med hög verkningsgrad kombinerade med generatorer. Det saknas säkert en hel del utveckling innan det finns färdiga kombinerade anläggningar för el och värme.
Inresol ska ha något på gång som verkar bli intressant för en normalvilla. Pelletsdriven men 15 kW värme och 5 kW el.
För oss med el i tanken (vitsigt) är det viktigt att det finns el tillgänglig till rimliga priser.
2020 böjar kärnkraftsverken att avvecklas och då är risken stor att vi kommer att se prisfluktationer som inte upplevt tidigare. Det är kanske dit kraftproducenterna vill komma.

http://www.okofen-e.com/en/pellet_boiler/
http://cyclonepower.com/about-cyclone-p ... hnologies/
http://www.agera-energi.se/inresol-2/
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Disruption

Inlägg av jonas »

All el idag säljs till lägre pris än produktionskostnaden för det mesta. Men tack vare att många produktionsbolag har elnätsavgifter kan dessa stötta produktionskostnaden, är min gissning. Och andra elproducenter har ju bidrag så som sol och vind bl.a. Så där behöver de inte gå runt heller.
Staten drar in 4,5 miljarder på effektskatt från kärnkraftverken vad händer när vi inte får in detta ? Vår energiminister sa att vi har inte råd att sänka avgiften men att ta bort den helt har vi råd med ? Jag tror priserna kommer öka katastrofalt om kärnkraften stängs. Så därför tänker jag satsa på solel, ur ekonomiskt perspektiv. Men vad händer när inte solen lyser var kommer strömmen från då ? Ved och pellets är ofta en källa till dålig luft vid småskalig eldning. Pellets/Ved anses nog vara småskalig om den inte går på 100%, dvs batch eldning.

Men om inte kärnkraften stängs så står jag där med byxorna nere och ångrar att jag inte köpte Tesla-aktier istället, ur privatekonomiskt perspektiv.

Fast hur skall man egentligen tänka ? Ju mer man sätter sig in desto svårare blir det.

Globalt på miljön?
Privatekonomiskt?
eller bara miljö på lokal nivå?
Mest ekonomiskt för Sverige?

Vad är sen bäst för miljön, det tycks ju vara den största frågan att utreda/besvara! Mest verkar energipolitiken baseras på tyckare.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10943
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Disruption

Inlägg av Jerker »

Jag tror att vi i ett långt perspektiv kommer att se en omfördelning av elresurserna till solrika länder. Solel kommer att vara framtiden. Dels kommer solceller att utvecklas till att bli allt effektivare, dels kommer man att bygga jättelika anläggningar i öknar med solvärmedrivna elturbiner, som man gör nu i Marocko. Sen kommer man att exportera el till solfattigare länder på norra halvklotet.

Men vi ser andra energislag komma också, som t.ex. vågkraft som producerar dygnet runt. I Sverige är vi lyckligt lottade som har vattenkraften, men utan kärnkraften kommer vi att tvingas importera om vi inte kan balansera upp den med vind- och vågkraft.

Kärnkraftverk kommer vi inte att ha råd att bygga/förnya. För varje kärnkraftsolycka som skett höjs säkerhetskraven till nya höjder, och kostnaderna för dessa växer exponentiellt och smärtgränsen för kostnaderna för att bygga kärnkraftverk är snart nådd.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Disruption

Inlägg av 12man »

Smärtgränsen för att bygga kärnkraftverk med dagens teknik och elpriser är redan överskriden(hinckley point), Areva har väl dragit sig ur...nä men snart

"In February 2016 EDF again failed to make a final decision on proceeding with the project, disclosing that the financial agreement with CGN was yet to be confirmed. EDF, which had recently reported a 68% fall in net profit, was still looking at how it would finance its share of the project. With EDF's share price having halved over the preceding year, the cost of the Hinkley Point C project now exceeded the entire market capitalisation of EDF. EDF stated that "first concrete", the start of actual construction, was not planned to begin until 2019."

men gen 4/5 kärnkraft är på G, thorium molten salt tror jag själv mest på.

Fram till de kommer 2035?, så kommer elpriserna vi betalar att fluktuera än våldsammare över dygnet/veckan/året, och DÅ blir teslas powerwall/pack än mer attraktiv, inte bara för de som har fuckoff pengar utan även de som vill vara oberoende.

Tror priserna mitt på dagen på sommaren kommer att vara låga, typ 5 öre/kwh
och höga på vintern men som tur är producerar vindkraft som mest vinternätter,

Energibolag på energibolag redovisar förluster, ain't seen nothing yet,
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar