Väldigt normal kropp skulle jag säga. Ingen aning om lutning på ryggstödet då jag bara provsatt en snabbis. Oftast sitter ju barn i baksätet så då är det inga problem.taliz skrev: ↑08 apr 2023 09:25Nacken är nog ett större problem.Oscar11 skrev: ↑08 apr 2023 08:53Syns ju ganska väl på bilden varför jag slog huvudet i taket när jag lutade huvudet bakåt. Nackstöden är inte under glastaket utan direkt under balken. Sitter man som en hösäck så är det nog inga problem.
Normalt är det ju inga problem men skulle man bli påkörd bakifrån…aj!
Men var det med sätet i bakre läget?
Annars måste du nog ha abnormt lång överkropp.
BMW iX
Moderator: Redaktion
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: BMW iX
Tesla MYLR -23
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: BMW iX
Provkörde en iX40 idag, en bekant hade köpt en lätt begagnad 2022 till bra pris.
Det är ju en trevlig SUV med bättre körkänsla än Audi e-tron.
Kändes modernare och verkar vara snålare också.
Men vad blir det för räckvidd i praktiken, den här hade 22 tums fälgar med däck som var 275 breda och sportpaket?
Vi testade snabbladding, 130 kW effekt vid 40% SoC, är det max? Eller var batteriet för kallt?
Vi kunde inte hitta knappen för att ställa in luftfjädringen, var sitter den?
Lite rörigt infoteiment vid första anblick, Men går säkert att vänja sig. Det var snabb respons ivarjefall.
Det är ju en trevlig SUV med bättre körkänsla än Audi e-tron.
Kändes modernare och verkar vara snålare också.
Men vad blir det för räckvidd i praktiken, den här hade 22 tums fälgar med däck som var 275 breda och sportpaket?
Vi testade snabbladding, 130 kW effekt vid 40% SoC, är det max? Eller var batteriet för kallt?
Vi kunde inte hitta knappen för att ställa in luftfjädringen, var sitter den?
Lite rörigt infoteiment vid första anblick, Men går säkert att vänja sig. Det var snabb respons ivarjefall.
Re: BMW iX
Många ix40 saknar luftfjädring.Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 11:15Provkörde en iX40 idag, en bekant hade köpt en lätt begagnad 2022 till bra pris.
Det är ju en trevlig SUV med bättre körkänsla än Audi e-tron.
Kändes modernare och verkar vara snålare också.
Men vad blir det för räckvidd i praktiken, den här hade 22 tums fälgar med däck som var 275 breda och sportpaket?
Vi testade snabbladding, 130 kW effekt vid 40% SoC, är det max? Eller var batteriet för kallt?
Vi kunde inte hitta knappen för att ställa in luftfjädringen, var sitter den?
Lite rörigt infoteiment vid första anblick, Men går säkert att vänja sig. Det var snabb respons ivarjefall.
Re: BMW iX
Dom flesta ix40 saknar skulle jag säga, bara ix50 som har den som standard och tror inte ix40 ens hade det som tillval från början.BigEasy skrev: ↑06 maj 2023 11:30Många ix40 saknar luftfjädring.Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 11:15Provkörde en iX40 idag, en bekant hade köpt en lätt begagnad 2022 till bra pris.
Det är ju en trevlig SUV med bättre körkänsla än Audi e-tron.
Kändes modernare och verkar vara snålare också.
Men vad blir det för räckvidd i praktiken, den här hade 22 tums fälgar med däck som var 275 breda och sportpaket?
Vi testade snabbladding, 130 kW effekt vid 40% SoC, är det max? Eller var batteriet för kallt?
Vi kunde inte hitta knappen för att ställa in luftfjädringen, var sitter den?
Lite rörigt infoteiment vid första anblick, Men går säkert att vänja sig. Det var snabb respons ivarjefall.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
Re: BMW iX
Helt klrt trevligare än E-tron, förutom stolarna tycker jag, där är Audin sportstolar med alcantara överlägsna.Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 11:15Provkörde en iX40 idag, en bekant hade köpt en lätt begagnad 2022 till bra pris.
Det är ju en trevlig SUV med bättre körkänsla än Audi e-tron.
Kändes modernare och verkar vara snålare också.
Men vad blir det för räckvidd i praktiken, den här hade 22 tums fälgar med däck som var 275 breda och sportpaket?
Vi testade snabbladding, 130 kW effekt vid 40% SoC, är det max? Eller var batteriet för kallt?
Vi kunde inte hitta knappen för att ställa in luftfjädringen, var sitter den?
Lite rörigt infoteiment vid första anblick, Men går säkert att vänja sig. Det var snabb respons ivarjefall.
Min IX50 är nog 10-15% snålare totalt men på kortresor mycket snålare.
150 ska man komma upp i men bara i början, 5-80 ger ca 89 kW i snitt, E-tron helt klart bättre, men inte nya Q8 55.
Räckvidden säger Nyland 29 och 41 mil vid 110 och 90 vid ca 15 grader och 21” och dom säger att 22” är snålare.
Lite bättre än E-tron 55 skulle jag säga.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: BMW iX
Nu har jag kollat under bilen och det var stålfjädrar. Det förklarar varför knappen inte fanns.Dafro skrev: ↑06 maj 2023 12:42Dom flesta ix40 saknar skulle jag säga, bara ix50 som har den som standard och tror inte ix40 ens hade det som tillval från början.BigEasy skrev: ↑06 maj 2023 11:30Många ix40 saknar luftfjädring.Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 11:15Provkörde en iX40 idag, en bekant hade köpt en lätt begagnad 2022 till bra pris.
Det är ju en trevlig SUV med bättre körkänsla än Audi e-tron.
Kändes modernare och verkar vara snålare också.
Men vad blir det för räckvidd i praktiken, den här hade 22 tums fälgar med däck som var 275 breda och sportpaket?
Vi testade snabbladding, 130 kW effekt vid 40% SoC, är det max? Eller var batteriet för kallt?
Vi kunde inte hitta knappen för att ställa in luftfjädringen, var sitter den?
Lite rörigt infoteiment vid första anblick, Men går säkert att vänja sig. Det var snabb respons ivarjefall.
Men det var väldigt bra komfort, så det är ju inget problem.
Har förstås inte provat någon iX med luftfjädring , vad är skillnaden?
Hittade Teslabjörns laddtest, verkar stämma bra med 130 kW laddeffekt vid 40% SoC.
Re: BMW iX
Jag provkörde ix40 innan jag beställde min ix50 och säljaren sa att den hade luft, vilket den inte hade. Nu nör jag kört ca 200 mil med min med luftfjädring så får jag väl säga att ix40 utan luftfjädring duger gott, ingen större skillnad förutom att den blir lite hårdare i sportläget och man kan hissa upp den när det behövs. Mer att jag känner att det förväntas på en IX50. Nu var det ett t av sedan jag körde den utan luftfjädring dock, men inte så stor skillnad som man skulle kunna tycka. Däremot är bakhjulsstyrningen grym.Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 13:04Nu har jag kollat under bilen och det var stålfjädrar. Det förklarar varför knappen inte fanns.Dafro skrev: ↑06 maj 2023 12:42Dom flesta ix40 saknar skulle jag säga, bara ix50 som har den som standard och tror inte ix40 ens hade det som tillval från början.BigEasy skrev: ↑06 maj 2023 11:30Många ix40 saknar luftfjädring.Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 11:15Provkörde en iX40 idag, en bekant hade köpt en lätt begagnad 2022 till bra pris.
Det är ju en trevlig SUV med bättre körkänsla än Audi e-tron.
Kändes modernare och verkar vara snålare också.
Men vad blir det för räckvidd i praktiken, den här hade 22 tums fälgar med däck som var 275 breda och sportpaket?
Vi testade snabbladding, 130 kW effekt vid 40% SoC, är det max? Eller var batteriet för kallt?
Vi kunde inte hitta knappen för att ställa in luftfjädringen, var sitter den?
Lite rörigt infoteiment vid första anblick, Men går säkert att vänja sig. Det var snabb respons ivarjefall.
Men det var väldigt bra komfort, så det är ju inget problem.
Har förstås inte provat någon iX med luftfjädring , vad är skillnaden?
Hittade Teslabjörns laddtest, verkar stämma bra med 130 kW laddeffekt vid 40% SoC.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: BMW iX
Jag fick känslan av att iX40 batteri där 71 kWh ska vara användbart, är lite i minsta laget för längre resor.
Men iX50 med sitt jättebatteri borde ju vara ett riktigt härligt långfärdslok.
Det verkar ju även gå att stretcha räckvidden en hel del då iX blir väldigt snål runt 90 km/h enligt Teslabjörns tester.
Och nu har det ju börjat hända en hel del med utbyggnaden av laddinfrastrukturen.
Men iX50 med sitt jättebatteri borde ju vara ett riktigt härligt långfärdslok.
Det verkar ju även gå att stretcha räckvidden en hel del då iX blir väldigt snål runt 90 km/h enligt Teslabjörns tester.
Och nu har det ju börjat hända en hel del med utbyggnaden av laddinfrastrukturen.
Re: BMW iX
Tänkte det samma, 40 var inget alternativ. Har 34 mil till stugan, fegade första resan och ladda 100% då det var 4 grader, kom fram med 30% kvar. Ladda nu 90% och frun körde lagligt och ibland något under till Jönköping och jag plus 10% över hela vägen till Tjörn och kommer fram med 17% kvar och det var det bilen sa när vi lämna Linköping. Så 50 mil+ hur man ön kör, inom rimliga gränser såklart. Sett tester med 55 mil i 110 och någon kom fram till 20 mil i 200 om man har behov av det. Ska till Stockholm på student och kommer nästan fram och tillbaka, så antingen ladda eller släppa lite på gasen.Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 13:46Jag fick känslan av att iX40 batteri där 71 kWh ska vara användbart, är lite i minsta laget för längre resor.
Men iX50 med sitt jättebatteri borde ju vara ett riktigt härligt långfärdslok.
Det verkar ju även gå att stretcha räckvidden en hel del då iX blir väldigt snål runt 90 km/h enligt Teslabjörns tester.
Och nu har det ju börjat hända en hel del med utbyggnaden av laddinfrastrukturen.
Snabbladdning blir på sportlovet och secc om det passar att delta.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: BMW iX
Fast om iX är så pass snål blir det ju rätt skaplig räckvidd även på iX40.
Den är ju också lite lättare med mindre batteri.
Såg att bilen jag provkörde som varit privatägd i 1500 mil hade haft ett snitt på 21,7 vilket verkar hyfsat med 22 tum och 275 breda däck.
Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
Den är ju också lite lättare med mindre batteri.
Såg att bilen jag provkörde som varit privatägd i 1500 mil hade haft ett snitt på 21,7 vilket verkar hyfsat med 22 tum och 275 breda däck.
Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW iX
Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 21:06...] Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
Däck till iX har jag dock noll koll på.
EDIT: Korrigerar mig själv. Alla fälgar ser inte ut att vara aerofälgar...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW iX
Ix40 har väl lite längre räckvidd än gamla E-Tron 55?Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 21:06Fast om iX är så pass snål blir det ju rätt skaplig räckvidd även på iX40.
Den är ju också lite lättare med mindre batteri.
Såg att bilen jag provkörde som varit privatägd i 1500 mil hade haft ett snitt på 21,7 vilket verkar hyfsat med 22 tum och 275 breda däck.
Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW iX
Finns det flera olika sorters 21"- och 22"-fälgar? I så fall kan det ju även bero på vilken fälg som satt på bilen. Eller t.ex. ifall testet gjordes med vinterdäck och tredjepartsfälgar som kanske inte hade så lågt luftmotstånd... Kikar man på videon där Nyland testar bilen så ser man vilka fälgar som satt på. Är rätt lätt att hitta med Youtube's sökfunktion.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW iX
20” orginal är snålast vad jag vet men nu är fula som f…. Nylands test skulle jag säga är med 21” orginal.
21.7 är bra. Ligger på 23.4 om jag minns rätt på 200 mil varar 100 i högre hastighet. Ix50 har onödigt stark motor.
21.7 är bra. Ligger på 23.4 om jag minns rätt på 200 mil varar 100 i högre hastighet. Ix50 har onödigt stark motor.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
Re: BMW iX
Tror inte det? Väljer jag e-tron 55 och iX 40 i ABRP till vår fjällstugs så är e-tronen snabbare. Men kanske inte har med räckvidden att göra utan laddtiden?BigEasy skrev: ↑06 maj 2023 21:28Ix40 har väl lite längre räckvidd än gamla E-Tron 55?Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 21:06Fast om iX är så pass snål blir det ju rätt skaplig räckvidd även på iX40.
Den är ju också lite lättare med mindre batteri.
Såg att bilen jag provkörde som varit privatägd i 1500 mil hade haft ett snitt på 21,7 vilket verkar hyfsat med 22 tum och 275 breda däck.
Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: BMW iX
Ix40 har längre räckvidd men inte många mil men E55 laddar snabbare.Nect skrev: ↑06 maj 2023 21:45Tror inte det? Väljer jag e-tron 55 och iX 40 i ABRP till vår fjällstugs så är e-tronen snabbare. Men kanske inte har med räckvidden att göra utan laddtiden?BigEasy skrev: ↑06 maj 2023 21:28Ix40 har väl lite längre räckvidd än gamla E-Tron 55?Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 21:06Fast om iX är så pass snål blir det ju rätt skaplig räckvidd även på iX40.
Den är ju också lite lättare med mindre batteri.
Såg att bilen jag provkörde som varit privatägd i 1500 mil hade haft ett snitt på 21,7 vilket verkar hyfsat med 22 tum och 275 breda däck.
Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: BMW iX
När min vän fick hem sin begagnade iX40 igår och laddade fullt stod räckviddsmätaren på 34 mil. 22 tum hjulen.Dafro skrev: ↑06 maj 2023 21:48Ix40 har längre räckvidd men inte många mil men E55 laddar snabbare.Nect skrev: ↑06 maj 2023 21:45Tror inte det? Väljer jag e-tron 55 och iX 40 i ABRP till vår fjällstugs så är e-tronen snabbare. Men kanske inte har med räckvidden att göra utan laddtiden?BigEasy skrev: ↑06 maj 2023 21:28Ix40 har väl lite längre räckvidd än gamla E-Tron 55?Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 21:06Fast om iX är så pass snål blir det ju rätt skaplig räckvidd även på iX40.
Den är ju också lite lättare med mindre batteri.
Såg att bilen jag provkörde som varit privatägd i 1500 mil hade haft ett snitt på 21,7 vilket verkar hyfsat med 22 tum och 275 breda däck.
Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
Precis samma räckvidd som på min e-tron 55 MY 19, men jag har de energisnåla 19 tums Audifälgarna.
Några minuter kanske kan sparas in på laddstationerna, Men verkar som att BMW lyckats bra med iX.
Ska bli intressant att se vad den kommer förbruka med ny lite mer gasglad förare.
Här finns en intressant laddtest:
Hittade BMW energisnåla fälgen nu, den var inte så het.
Re: BMW iX
Synd att iX är så ful bara Har så sjukt svårt för den designen.Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 21:59När min vän fick hem sin begagnade iX40 igår och laddade fullt stod räckviddsmätaren på 34 mil. 22 tum hjulen.Dafro skrev: ↑06 maj 2023 21:48Ix40 har längre räckvidd men inte många mil men E55 laddar snabbare.Nect skrev: ↑06 maj 2023 21:45Tror inte det? Väljer jag e-tron 55 och iX 40 i ABRP till vår fjällstugs så är e-tronen snabbare. Men kanske inte har med räckvidden att göra utan laddtiden?BigEasy skrev: ↑06 maj 2023 21:28Ix40 har väl lite längre räckvidd än gamla E-Tron 55?Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 21:06Fast om iX är så pass snål blir det ju rätt skaplig räckvidd även på iX40.
Den är ju också lite lättare med mindre batteri.
Såg att bilen jag provkörde som varit privatägd i 1500 mil hade haft ett snitt på 21,7 vilket verkar hyfsat med 22 tum och 275 breda däck.
Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
Precis samma räckvidd som på min e-tron 55 MY 19, men jag har de energisnåla 19 tums Audifälgarna.
Några minuter kanske kan sparas in på laddstationerna, Men verkar som att BMW lyckats bra med iX.
Ska bli intressant att se vad den kommer förbruka med ny lite mer gasglad förare.
Här finns en intressant laddtest:
Hittade BMW energisnåla fälgen nu, den var inte så het.
Screenshot_20230506-213022_Chrome.jpg
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: BMW iX
Designchefen fick väl sparken?
Fast jag tycker den ser rätt käck ut, det är ju fronten med stora njurarna som ser lite väl stora ut.
Men den ser du ju inte när du sitter inuti, nu blev ivarjefall iX en klar kandidat för mig efter denna testkörning.
Kommer köra minst ett år till med min e-tron, så då bör Audi Q6 finnas också. Och säkert en hel del annat kul.
Fast jag tycker den ser rätt käck ut, det är ju fronten med stora njurarna som ser lite väl stora ut.
Men den ser du ju inte när du sitter inuti, nu blev ivarjefall iX en klar kandidat för mig efter denna testkörning.
Kommer köra minst ett år till med min e-tron, så då bör Audi Q6 finnas också. Och säkert en hel del annat kul.
Re: BMW iX
Intressanta tider framöver. Ska bli kul att se om Polestar 3 när upp till förväntningarna. Men bilen jag väntar på är Audi A6 E-tron Avant!Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 22:16Designchefen fick väl sparken?
Fast jag tycker den ser rätt käck ut, det är ju fronten med stora njurarna som ser lite väl stora ut.
Men den ser du ju inte när du sitter inuti, nu blev ivarjefall iX en klar kandidat för mig efter denna testkörning.
Kommer köra minst ett år till med min e-tron, så då bör Audi Q6 finnas också. Och säkert en hel del annat kul.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW iX
Korrigerar mig själv. Alla fälgar ser inte ut att vara aerofälgar...SwedishAdvocate skrev: ↑06 maj 2023 21:24Tycker det ser ut som alla fälgar till iX är aerofälgar. [...Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 21:06...] Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW iX
Tror den ser lite bättre ut i verkligheten. Oavsett så kan jag inte se att just den fälgen finns kvar längre i BMW's svenska konfigurator. Men där finns istället andra aero-fälgar. Tycker det är svårt att bedöma det estetiska utan att ha sett dem i verkligheten. Generellt tycker jag de aero-fälgar jag sett på BMW's bilar sett riktigt bra ut...Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 21:59...] Hittade BMW energisnåla fälgen nu, den var inte så het.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW iX
Den tycker jag inte ser bra ut i verkligheten, verkar vara den modellen i Sverige men med en mörk grå färg istället som jag tycker ser bättre ut. Ser även ut som ballongdäck med de 20”, tycker jag.SwedishAdvocate skrev: ↑06 maj 2023 23:15Tror den ser lite bättre ut i verkligheten. Oavsett så kan jag inte se att just den fälgen finns kvar längre i BMW's svenska konfigurator. Men där finns istället andra aero-fälgar. Tycker det är svårt att bedöma det estetiska utan att ha sett dem i verkligheten. Generellt tycker jag de aero-fälgar jag sett på BMW's bilar sett riktigt bra ut...Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 21:59...] Hittade BMW energisnåla fälgen nu, den var inte så het.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
Re: BMW iX
Absolut intressanta tider framöver, men nu med min IX så suktar jag faktiskt inte efter någon annan bil, både bra och dåligt.Nect skrev: ↑06 maj 2023 22:19Intressanta tider framöver. Ska bli kul att se om Polestar 3 när upp till förväntningarna. Men bilen jag väntar på är Audi A6 E-tron Avant!Off Grid Byggaren skrev: ↑06 maj 2023 22:16Designchefen fick väl sparken?
Fast jag tycker den ser rätt käck ut, det är ju fronten med stora njurarna som ser lite väl stora ut.
Men den ser du ju inte när du sitter inuti, nu blev ivarjefall iX en klar kandidat för mig efter denna testkörning.
Kommer köra minst ett år till med min e-tron, så då bör Audi Q6 finnas också. Och säkert en hel del annat kul.
Tror att A6 E-tron Avant kommer bli för dyr och bagaget för dåligt men väntar med spänning för den ska ju få bra räckvidd, bättre än I5 touring som det verkar.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
Re: BMW iX
Funderar på en iX.
Hur står sig räckvidden i -15 jämfört med en Tesla MYP i normal landsvägsfart (ca 100 km/t)?
På sommaren är inte räckvidden något problem.
Finns lagerbilar med bra rabatt, dock utan luftfjädring. Hur stor skillnad är det med och utan luftfjädring?
Hur står sig räckvidden i -15 jämfört med en Tesla MYP i normal landsvägsfart (ca 100 km/t)?
På sommaren är inte räckvidden något problem.
Finns lagerbilar med bra rabatt, dock utan luftfjädring. Hur stor skillnad är det med och utan luftfjädring?