Men borde det inte fungera så på alla andra då också?!mastodontfilmsmats skrev: ↑04 maj 2023 21:38Försvinner ju en massa servicepunkter med elbil så man måste väl hitta nya?
Batterivätskan ska bytas för att kunna garantera icke-ledande vätska som jag förstått det hela. Lite knepigt i ett slutet system, men men...
Bästa begagnade elbilen idag?
Moderator: Redaktion
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Kan bara hålla med i3an är ett litet smidigt glädjepiller, våran 60Ah Rex har nu gått 21493 mil, vill köpa en 120Ah istället för att komma åt nattens billiga timmar bättre.Rasmussen skrev: ↑03 maj 2023 08:28Jag skulle säga 17-18 vintertid i 110 för att vara på säkra sidan. Kan gå längre men man vill ju kanske inte komma fram med 0 i batteriet. Vår bil har adaptiv farthållare(och även bra matrixlysen) men jag tror det skiljer sig lite beroende på utrustningspaket.
Kolla kvd, tror du kan få en 2019 i3s 120ah för runt 220-240. Vi betalade 390 för vår -21a i oktober förra året, det kommer nog bli en av de sämre affärerna vi gjort… nåja det jämnar väl ut sig och både jag och frun älskar den. Kunde dom bara haft 100kw laddning och dragkrok så hade det varit den perfekta bilen för oss, då hade vi nog haft varsin.
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Körde en i3 120ah i tre år och 10 000 mil innan vi bytte till Tesla.
Måste säga att det är en mycket trevlig bil och vi har gjort bra mycket längre resor med den mot vad vi tänkte oss från början.
Positivt:
Räckvidden var i stort sett densamma när vi sålde den som när vi köpte den.
Vi är tre i familjen och då gick det rätt bra att lasta med ett säte fällt i bak.
Tyst kupé med hög kvalitetskänsla.
Snabbladdar ganska kvickt med flack laddkurva och hög effekt upp till 90%.
Går att köra sjukt snålt - vi lyckades komma 40 mil på en laddning nån sommar.
Supersmidig i stan med vändradie som är bättre än på en cykel
Bra ljudsystem.
Negativt:
Tokdyr och onödig service. Byte av bromsvätska och nytt kupéfilter för 5860kr - servicen tog mindre än 45 minuter. Men man kan ju serva på annan firma än BMW.
Avsaknad av dubbdäck kan en del tycka är ett problem, men inte för min del.
Otät frunk som det samlades en massa baggel i.
Lite instabil på motorväg vid blåsväder.
Ganska begränsat och långsamt infotainmentsystem. Appen funkade dock helt OK.
Har sett att de går att köpa för runt 220 000kr nu och då är det än väldigt billig bil att köra.
Måste säga att det är en mycket trevlig bil och vi har gjort bra mycket längre resor med den mot vad vi tänkte oss från början.
Positivt:
Räckvidden var i stort sett densamma när vi sålde den som när vi köpte den.
Vi är tre i familjen och då gick det rätt bra att lasta med ett säte fällt i bak.
Tyst kupé med hög kvalitetskänsla.
Snabbladdar ganska kvickt med flack laddkurva och hög effekt upp till 90%.
Går att köra sjukt snålt - vi lyckades komma 40 mil på en laddning nån sommar.
Supersmidig i stan med vändradie som är bättre än på en cykel
Bra ljudsystem.
Negativt:
Tokdyr och onödig service. Byte av bromsvätska och nytt kupéfilter för 5860kr - servicen tog mindre än 45 minuter. Men man kan ju serva på annan firma än BMW.
Avsaknad av dubbdäck kan en del tycka är ett problem, men inte för min del.
Otät frunk som det samlades en massa baggel i.
Lite instabil på motorväg vid blåsväder.
Ganska begränsat och långsamt infotainmentsystem. Appen funkade dock helt OK.
Har sett att de går att köpa för runt 220 000kr nu och då är det än väldigt billig bil att köra.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Köpte en e-golf idag. Går riktigt snålt och bra! Kom hem efter 24 mil utan att ha laddat.
Körde mest bakom lastbilar på motorvägen
Några vägarbeten sänkte snitthastigheten
Någon som vet hur många kWh man kunde få ut ur en ny e-golf?
Körde mest bakom lastbilar på motorvägen
Några vägarbeten sänkte snitthastigheten
Någon som vet hur många kWh man kunde få ut ur en ny e-golf?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Lite drygt 30 kWh tror jag. Lite osäker på det. För vår e-Golf upplever jag inte att räckvidden har minskat sen den var ny. Den varierar ju såklart med förbrukningen, men jag tycker att det är fortfarande samma som det alltid har varit. Ingen degradering som märks av direkt.
Bilen är drygt 5 år gammal och har gått ungefär 11000 mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Kikat lite på i3an men tycker tyvärr den också klassar in som lite "dyr". Vill man ha en under 6000mil så verkar de ligga runt 250-260k vilket blir ganska snarlikt Kia E-niro, ID3 mfl som ändå känns som mer "riktiga" elbilar som skulle kunna funka som endabil.Mr_Ewing skrev: ↑05 maj 2023 10:40Körde en i3 120ah i tre år och 10 000 mil innan vi bytte till Tesla.
Måste säga att det är en mycket trevlig bil och vi har gjort bra mycket längre resor med den mot vad vi tänkte oss från början.
Positivt:
Räckvidden var i stort sett densamma när vi sålde den som när vi köpte den.
Vi är tre i familjen och då gick det rätt bra att lasta med ett säte fällt i bak.
Tyst kupé med hög kvalitetskänsla.
Snabbladdar ganska kvickt med flack laddkurva och hög effekt upp till 90%.
Går att köra sjukt snålt - vi lyckades komma 40 mil på en laddning nån sommar.
Supersmidig i stan med vändradie som är bättre än på en cykel
Bra ljudsystem.
Negativt:
Tokdyr och onödig service. Byte av bromsvätska och nytt kupéfilter för 5860kr - servicen tog mindre än 45 minuter. Men man kan ju serva på annan firma än BMW.
Avsaknad av dubbdäck kan en del tycka är ett problem, men inte för min del.
Otät frunk som det samlades en massa baggel i.
Lite instabil på motorväg vid blåsväder.
Ganska begränsat och långsamt infotainmentsystem. Appen funkade dock helt OK.
Har sett att de går att köpa för runt 220 000kr nu och då är det än väldigt billig bil att köra.
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Har kollat lite mer på blocket under helgen och kikar nu på Zoe 41kwh mot Seat Mii eller E-golf.
Golfen är ju dyrast men också mest riktig bil, Zoe'n är väl ganska vettig sett till utrymmet och om man huvudsakligen åker 1 eller 2 och faktiskt billigast, däremot är den just fransk och har tveksam kvalite på motorerna.
Vad säger ni?
Hur är värmen i äldre Zoe? Den ze50 2020 jag hade fick man klä på sig rejält om man skulle åka längre sträckor vintertid.
Fördelen med Zoe'n tycker jag också är att den har stöd för 22kw laddning medans Mii endast har 7,4kw och E-golf antar jag har 11kw. Så om man skulle få för sig att åka lite utanför vad räckvidden räcker till så går det att toppa upp relativt snabbt.
Golfen är ju dyrast men också mest riktig bil, Zoe'n är väl ganska vettig sett till utrymmet och om man huvudsakligen åker 1 eller 2 och faktiskt billigast, däremot är den just fransk och har tveksam kvalite på motorerna.
Vad säger ni?
Hur är värmen i äldre Zoe? Den ze50 2020 jag hade fick man klä på sig rejält om man skulle åka längre sträckor vintertid.
Fördelen med Zoe'n tycker jag också är att den har stöd för 22kw laddning medans Mii endast har 7,4kw och E-golf antar jag har 11kw. Så om man skulle få för sig att åka lite utanför vad räckvidden räcker till så går det att toppa upp relativt snabbt.
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
E-Golf har inte trefas 11kW. Den laddar bara på två faser, dvs 2×16A. 7,4kW alltså. Men det är ingen katastrof eftersom den är så snål.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Jag kikar också på bil i den klassen. E-golf tycker jag känns vettig men jag funderar på leaf också. Det känns som att man får mycket bil för pengarna där. Laddar man hemma spelar inte chademo någon roll. Det kan till och med vara en fördel med chademo eftersom det drar ned andrahandsvärdet.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 936
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Funderar i samma banor som tråskaparen, igår kväll bestämde vi att en i3S är nästa steg men som det funkar här i norr är det ju 9 mil till nästa by och vinter halva året. Hade behövt 18 mil motorväg vintertid i 110 km/h för att det ska funka (14 mil motorväg + 4 mil 50-70 km/h).Rasmussen skrev: ↑03 maj 2023 08:28Jag skulle säga 17-18 vintertid i 110 för att vara på säkra sidan. Kan gå längre men man vill ju kanske inte komma fram med 0 i batteriet. Vår bil har adaptiv farthållare(och även bra matrixlysen) men jag tror det skiljer sig lite beroende på utrustningspaket.
Kolla kvd, tror du kan få en 2019 i3s 120ah för runt 220-240. Vi betalade 390 för vår -21a i oktober förra året, det kommer nog bli en av de sämre affärerna vi gjort… nåja det jämnar väl ut sig och både jag och frun älskar den. Kunde dom bara haft 100kw laddning och dragkrok så hade det varit den perfekta bilen för oss, då hade vi nog haft varsin.
När du skriver "vara på säkra sidan", vad är din definition på det? Vissa tycker allt under 20 % SOC är hög risk, jag tycker 5 % SOC är helt ok. Vad tycker du?
Tesla Model Y Performance