Få ut 7.4 KW från UMC2
Moderator: Redaktion
Få ut 7.4 KW från UMC2
Får man ut 7.4 KW direkt från 3-fas via UMC2 om man använder denna?
https://www.elbilgrossisten.no/products ... 0478858343
https://www.elbilgrossisten.no/products ... 0478858343
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7732
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7281
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Ja, det bör väl funka, det finns ju en blå 32A CEE-adapter som ger 7.4kW.
Sen är det väl iofs ganska ovanligt i Sverige med 32A matning, du får ju sannolikt också en rejäl snedbelastning mellan faserna, men i teorin bör det väl funka?
/fth
Sen är det väl iofs ganska ovanligt i Sverige med 32A matning, du får ju sannolikt också en rejäl snedbelastning mellan faserna, men i teorin bör det väl funka?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Låter ju ändå positivt. Men vad ligger normal effekt på i Sverige och går det komma upp över 3.7 från 3-fas via UMC2 på annat sätt?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3721
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
UMC G2 ger max 16A enfas. Det uppnår du med blåa adaptern.
Model Y LR AWD 2022
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
32A = 7.4? Blå eller som i detta fall röd
Den blå 32a är slut i shoppen just nu men hade ändå varit bättre med denna röda handske och skippa adapter.
(32 A blå adapter - Max laddningshastighet: 7,4 kW)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7281
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Nej, det finns alltså både 16A och 32A blå adapter, med 3.7kW resp 7.4kW max effekt:
https://shop.tesla.com/no_no/product/bl ... 16a-_-32a-
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5576
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Är inte denna röda handske grövre än den vanliga 16 A trefas? Ser ibland större röda kontakter för trefas 32 A. De vanliga trefas ger ju bara 16 A /fas, så detta får någon gärna förklara lite bättre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7281
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Jo, du måste förstås koppla in denna i en 32A CEE-kontakt, den är som du säger större än den "vanliga" 16A-kontakten.Gustafsson skrev: ↑25 apr 2023 14:01Är inte denna röda handske grövre än den vanliga 16 A trefas? Ser ibland större röda kontakter för trefas 32 A. De vanliga trefas ger ju bara 16 A /fas, så detta får någon gärna förklara lite bättre.
Sen finns/fanns det väl någon norsk variant där man typ "bryggade" mellan två faser för att uppnå 7.4kW enfas från 16A trefas om jag inte helt missminner mig?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3721
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Titta, den hade jag missat. Rätt sällan man får bruk för den antagligen men om man har 32A trefasuttag på jobbet eller liknande så är det ju ett riktigt billigt sätt att kunna ladda med lite mera fart!fth skrev: ↑25 apr 2023 14:00
Nej, det finns alltså både 16A och 32A blå adapter, med 3.7kW resp 7.4kW max effekt:
https://shop.tesla.com/no_no/product/bl ... 16a-_-32a-
/fth
Model Y LR AWD 2022
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5576
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
"Bryggan" eller "reläet" satt i bilen och gjorde så att bilar med enkelladdare (16A) kunde ta 32A enfas genom att dela upp lasten på 2 faser i bilens laddare. Jag kompletterade min gamla 70D med en sådan (kostnadsfri) uppgradering och fick 32 A enfas vilket var vanligt i Norge där jag jobbade då. Det gick dock bara via typ 2 kabeln och inte via UMC.fth skrev: ↑25 apr 2023 14:03Jo, du måste förstås koppla in denna i en 32A CEE-kontakt, den är som du säger större än den "vanliga" 16A-kontakten.Gustafsson skrev: ↑25 apr 2023 14:01Är inte denna röda handske grövre än den vanliga 16 A trefas? Ser ibland större röda kontakter för trefas 32 A. De vanliga trefas ger ju bara 16 A /fas, så detta får någon gärna förklara lite bättre.
Sen finns/fanns det väl någon norsk variant där man typ "bryggade" mellan två faser för att uppnå 7.4kW enfas från 16A trefas om jag inte helt missminner mig?
/fth
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7281
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Ah, så var det, då var jag inte helt ute och cyklade iaf!Gustafsson skrev: ↑25 apr 2023 14:17"Bryggan" eller "reläet" satt i bilen och gjorde så att bilar med enkelladdare (16A) kunde ta 32A enfas genom att dela upp lasten på 2 faser i bilens laddare. Jag kompletterade min gamla 70D med en sådan (kostnadsfri) uppgradering och fick 32 A enfas vilket var vanligt i Norge där jag jobbade då. Det gick dock bara via typ 2 kabeln och inte via UMC.
Men det funkar väl på alla bilar idag, 32A enfas klarar väl alla moderna Tesla via Type 2, eller?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Alternativt köra adapter till blå handske men som sagt är teslas 32a slut om den nånsin kommer in.
https://www.evsolution.se/produkt/go-ec ... cEQAvD_BwE
Priserna på 11 kw har kommit ned rätt rejält också men oklart hur säkra dessa anses vara
https://www.evsolution.se/produkt/go-ec ... cEQAvD_BwE
Priserna på 11 kw har kommit ned rätt rejält också men oklart hur säkra dessa anses vara
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3721
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Fungerar på Model 3 och Y i alla fall. Har 22kW i laddboxen och när jag körde med 32A originalkabeln så blev det 32A enfas några gånger när det hickade till.
Model Y LR AWD 2022
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Är inte den blå 32A CEE kontakten en norsk standard?
Har för mig jag sett den i Biltemas fysiska katalog med texten ”säljs inte i Sverige ”
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7281
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Nej, det är en generell europeisk standard, men det är ju rätt ovanligt här i Sverige, jag tror faktiskt aldrig jag har sett en sådan här.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Ah, tack för info. Aldrig snubblat över den IRL.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3721
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Om jag inte minns fel så fick man den med eller kunde köpa till UMC g1 i Sverige också. Jag har dock bara shuko och röda trefasadaptern till min.
Model Y LR AWD 2022
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7281
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Det var nog 16A blå CEE som följde med under en period, 32A tror jag inte har levererats som standard i Sverige.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Jag har inte testat den, men ser ingen anledning till att denna inte skulle fungera.Jeltsin skrev: ↑25 apr 2023 12:49Får man ut 7.4 KW direkt från 3-fas via UMC2 om man använder denna?
https://www.elbilgrossisten.no/products ... 0478858343
Det är ju i bilen som laddarna sitter och alla Teslor klarar ju av att nyttja upp till 32 A på enfas (bilen använder ju då två av likriktarna parallellt), som blir 7,4 kW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5576
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Det står i beskrivningen att adaptern är 32 A enfas. Om den kunde koppas direkt till bilen skulle det nog fungera, via typ2. Men kan UMC verkligen ta emot 32 A enfas och skicka vidare till bilen? Trodde den var begränsad till 16A eller mindre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Från Tesla: 32 A blå adapter - Max laddningshastighet: 7,4 kWGustafsson skrev: ↑30 apr 2023 09:04Det står i beskrivningen att adaptern är 32 A enfas. Om den kunde koppas direkt till bilen skulle det nog fungera, via typ2. Men kan UMC verkligen ta emot 32 A enfas och skicka vidare till bilen? Trodde den var begränsad till 16A eller mindre.
Blå adapter är dock slut i shop.
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Ja, det kan den. Det är själva adaptern man sätter i UMC som säger åt UMC vilken effektbegränsning som gäller. (Har inte koll hur man löst det om det är elektronik eller magnet etc.)Gustafsson skrev: ↑30 apr 2023 09:04Det står i beskrivningen att adaptern är 32 A enfas. Om den kunde koppas direkt till bilen skulle det nog fungera, via typ2. Men kan UMC verkligen ta emot 32 A enfas och skicka vidare till bilen? Trodde den var begränsad till 16A eller mindre.
När man byter adapter får man även max strömstyrka ändrad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Få ut 7.4 KW från UMC2
Fast om det ska gå att ladda med 32A måste väl kabeln vara 6mm2?AAKEE skrev: ↑30 apr 2023 10:11Ja, det kan den. Det är själva adaptern man sätter i UMC som säger åt UMC vilken effektbegränsning som gäller. (Har inte koll hur man löst det om det är elektronik eller magnet etc.)Gustafsson skrev: ↑30 apr 2023 09:04Det står i beskrivningen att adaptern är 32 A enfas. Om den kunde koppas direkt till bilen skulle det nog fungera, via typ2. Men kan UMC verkligen ta emot 32 A enfas och skicka vidare till bilen? Trodde den var begränsad till 16A eller mindre.
När man byter adapter får man även max strömstyrka ändrad.
Därför den medföljande Typ2 kabeln är så grov. Den är ju klassad för 32A 3-fas just för att klara både 11kW (3x16A) och 7,4kW (1x32A)
Är hyfsat säker på att kabeln till UMCn som följer med bilen är alldeles för tunn för att kunna vara 6mm2, även med bara 3 ledare.
Är skeptisk även efter att ha läst texten på hemsidan.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?