Tesla spräckte precis mitt glas på verkstan. Hade nog inte hänt med en plåtbit. Får se om de tar det, upptäckte det precis.taliz skrev: ↑19 apr 2023 17:48AFAIK är plåttak mkt mindre tåliga än glastak. Väldigt tunn plåt. Laminerat glas är väldigt starkt.HelectriC skrev: ↑19 apr 2023 13:20jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
Dvs om du är oaktsam när du lastar är det betydligt större risk du får en bula i plåten än att lyckas spräcka glaset.
Polestar 4
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 4
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 4
Gissar också på att det inte bara är en plåtbit på insidan utan lite isolering och sen plast som resten av luckan. Det vill säga behöver man nog ha sönder en hel del saker innan man kommer till plåten.
Re: Polestar 4
Det lär ju vara någon slags lining på insidan. Är väl huvudsakligen Tesla som har plåtrent i bagaget.taliz skrev: ↑19 apr 2023 17:48AFAIK är plåttak mkt mindre tåliga än glastak. Väldigt tunn plåt. Laminerat glas är väldigt starkt.HelectriC skrev: ↑19 apr 2023 13:20jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
Dvs om du är oaktsam när du lastar är det betydligt större risk du får en bula i plåten än att lyckas spräcka glaset.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 4
De flesta har plåtrent.HelectriC skrev: ↑20 apr 2023 07:08Det lär ju vara någon slags lining på insidan. Är väl huvudsakligen Tesla som har plåtrent i bagaget.taliz skrev: ↑19 apr 2023 17:48AFAIK är plåttak mkt mindre tåliga än glastak. Väldigt tunn plåt. Laminerat glas är väldigt starkt.HelectriC skrev: ↑19 apr 2023 13:20jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
Dvs om du är oaktsam när du lastar är det betydligt större risk du får en bula i plåten än att lyckas spräcka glaset.
Är lite komiskt sånt där. Folk upptäcker något de tycker är ”konstigt” på en Tesla, jämför med andra och upptäcker att de är sämre.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Lackering av sådant man inte ser är en annan sådan grej. Tesla lackerar tydligen MER osedda delar än andra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 4
låt oss hoppas Polestar har tänkt på att lägga lining på insidan. Blir en ganska stor lucka man öppnar som inte blir estetiskt tilltalande om det är ren plåt hela vägen på insidan.taliz skrev: ↑20 apr 2023 07:20De flesta har plåtrent.HelectriC skrev: ↑20 apr 2023 07:08Det lär ju vara någon slags lining på insidan. Är väl huvudsakligen Tesla som har plåtrent i bagaget.taliz skrev: ↑19 apr 2023 17:48AFAIK är plåttak mkt mindre tåliga än glastak. Väldigt tunn plåt. Laminerat glas är väldigt starkt.HelectriC skrev: ↑19 apr 2023 13:20jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
Dvs om du är oaktsam när du lastar är det betydligt större risk du får en bula i plåten än att lyckas spräcka glaset.
Är lite komiskt sånt där. Folk upptäcker något de tycker är ”konstigt” på en Tesla, jämför med andra och upptäcker att de är sämre.![]()
Lackering av sådant man inte ser är en annan sådan grej. Tesla lackerar tydligen MER osedda delar än andra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 4
det jag menar med att kunna utnyttja hela bagaget är när man tar bort hatthyllan. Det talar dessutom för att det är lining om man faktiskt kan se insidan på luckan från bilens coupe. Allt annat verkar långsökt/ingen designer som låter ren plåt vara synlig på det viset, är ingen van
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 07 mar 2022 08:56
Re: Polestar 4
det ser ju helt ok ut, inte plåtrent!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 4
Men kära nån, är det helt omöjligt att släppa ett dåligt argument utan att tjafsa i oändlighet?taliz skrev: ↑20 apr 2023 07:20De flesta har plåtrent.HelectriC skrev: ↑20 apr 2023 07:08Det lär ju vara någon slags lining på insidan. Är väl huvudsakligen Tesla som har plåtrent i bagaget.taliz skrev: ↑19 apr 2023 17:48AFAIK är plåttak mkt mindre tåliga än glastak. Väldigt tunn plåt. Laminerat glas är väldigt starkt.HelectriC skrev: ↑19 apr 2023 13:20jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
Dvs om du är oaktsam när du lastar är det betydligt större risk du får en bula i plåten än att lyckas spräcka glaset.
Är lite komiskt sånt där. Folk upptäcker något de tycker är ”konstigt” på en Tesla, jämför med andra och upptäcker att de är sämre.![]()
Lackering av sådant man inte ser är en annan sådan grej. Tesla lackerar tydligen MER osedda delar än andra.
1 - Hur det ser ut i en sedan (som din högst beundrade M3) är HELT ointressant när vi talar hatchback eller coupe.
2 - Volvo Amazon eller 145 hade synlig exponerad plåt mot insidan - men det var naturligtvis inte ytterplåten utan insidan av rambalken som syntes. Det är en högst väsentlig skillnad.
3 - Ingen vettig biltillverkare exponerar naken ytterplåt mot insidan av ett lastutrymme ihopbyggt med kupén. Helt enkelt av ljudskäl, av estetisk hänsyn och på grund av skaderisk. Inte heller Polestar, som syns på de nu visade bilderna.
Så vi kanske kan lämna det argumentet därhän? Nu?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Polestar 4
Men kära du, det var Helectric som påstod att "huvudsakligen Tesla" har plåtrent i bagaget.roffe_s skrev: ↑20 apr 2023 20:28Men kära nån, är det helt omöjligt att släppa ett dåligt argument utan att tjafsa i oändlighet?taliz skrev: ↑20 apr 2023 07:20De flesta har plåtrent.HelectriC skrev: ↑20 apr 2023 07:08Det lär ju vara någon slags lining på insidan. Är väl huvudsakligen Tesla som har plåtrent i bagaget.taliz skrev: ↑19 apr 2023 17:48AFAIK är plåttak mkt mindre tåliga än glastak. Väldigt tunn plåt. Laminerat glas är väldigt starkt.HelectriC skrev: ↑19 apr 2023 13:20
jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
Dvs om du är oaktsam när du lastar är det betydligt större risk du får en bula i plåten än att lyckas spräcka glaset.
Är lite komiskt sånt där. Folk upptäcker något de tycker är ”konstigt” på en Tesla, jämför med andra och upptäcker att de är sämre.![]()
Lackering av sådant man inte ser är en annan sådan grej. Tesla lackerar tydligen MER osedda delar än andra.
1 - Hur det ser ut i en sedan (som din högst beundrade M3) är HELT ointressant när vi talar hatchback eller coupe.
2 - Volvo Amazon eller 145 hade synlig exponerad plåt mot insidan - men det var naturligtvis inte ytterplåten utan insidan av rambalken som syntes. Det är en högst väsentlig skillnad.
3 - Ingen vettig biltillverkare exponerar naken ytterplåt mot insidan av ett lastutrymme ihopbyggt med kupén. Helt enkelt av ljudskäl, av estetisk hänsyn och på grund av skaderisk. Inte heller Polestar, som syns på de nu visade bilderna.
Så vi kanske kan lämna det argumentet därhän? Nu?
Det stämmer inte och därför påpekade jag det.
Borde väl vara rimligt på ett Teslaforum?
Tror det var Teslabjörn som visade insidan av en del baggageutrymmen som jämförelse.
Där man inte ser, dvs under hatthyllan i en sedan, är det plåtrent på de flesta bilar.
Väldigt få har någon lining där. I kombis och halvkombis är det förstås annorlunda eftersom man bokstavligen öppnar upp och kan se mer eller mindre hela utrymmet. Där har varken Tesla eller övriga plåtrent av naturliga skäl.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 4
Tycker du att Polestar 4 verkar vara en sedan?taliz skrev: ↑21 apr 2023 04:07Men kära du, det var Helectric som påstod att "huvudsakligen Tesla" har plåtrent i bagaget.roffe_s skrev: ↑20 apr 2023 20:28Men kära nån, är det helt omöjligt att släppa ett dåligt argument utan att tjafsa i oändlighet?taliz skrev: ↑20 apr 2023 07:20De flesta har plåtrent.
Är lite komiskt sånt där. Folk upptäcker något de tycker är ”konstigt” på en Tesla, jämför med andra och upptäcker att de är sämre.![]()
Lackering av sådant man inte ser är en annan sådan grej. Tesla lackerar tydligen MER osedda delar än andra.
1 - Hur det ser ut i en sedan (som din högst beundrade M3) är HELT ointressant när vi talar hatchback eller coupe.
2 - Volvo Amazon eller 145 hade synlig exponerad plåt mot insidan - men det var naturligtvis inte ytterplåten utan insidan av rambalken som syntes. Det är en högst väsentlig skillnad.
3 - Ingen vettig biltillverkare exponerar naken ytterplåt mot insidan av ett lastutrymme ihopbyggt med kupén. Helt enkelt av ljudskäl, av estetisk hänsyn och på grund av skaderisk. Inte heller Polestar, som syns på de nu visade bilderna.
Så vi kanske kan lämna det argumentet därhän? Nu?
Det stämmer inte och därför påpekade jag det.
Borde väl vara rimligt på ett Teslaforum?
Tror det var Teslabjörn som visade insidan av en del baggageutrymmen som jämförelse.
Där man inte ser, dvs under hatthyllan i en sedan, är det plåtrent på de flesta bilar.
Väldigt få har någon lining där. I kombis och halvkombis är det förstås annorlunda eftersom man bokstavligen öppnar upp och kan se mer eller mindre hela utrymmet. Där har varken Tesla eller övriga plåtrent av naturliga skäl.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Polestar 4
Nej, det är en halvkombi. Your point being?Maw skrev: ↑21 apr 2023 07:06Tycker du att Polestar 4 verkar vara en sedan?taliz skrev: ↑21 apr 2023 04:07Men kära du, det var Helectric som påstod att "huvudsakligen Tesla" har plåtrent i bagaget.roffe_s skrev: ↑20 apr 2023 20:28Men kära nån, är det helt omöjligt att släppa ett dåligt argument utan att tjafsa i oändlighet?
1 - Hur det ser ut i en sedan (som din högst beundrade M3) är HELT ointressant när vi talar hatchback eller coupe.
2 - Volvo Amazon eller 145 hade synlig exponerad plåt mot insidan - men det var naturligtvis inte ytterplåten utan insidan av rambalken som syntes. Det är en högst väsentlig skillnad.
3 - Ingen vettig biltillverkare exponerar naken ytterplåt mot insidan av ett lastutrymme ihopbyggt med kupén. Helt enkelt av ljudskäl, av estetisk hänsyn och på grund av skaderisk. Inte heller Polestar, som syns på de nu visade bilderna.
Så vi kanske kan lämna det argumentet därhän? Nu?
Det stämmer inte och därför påpekade jag det.
Borde väl vara rimligt på ett Teslaforum?
Tror det var Teslabjörn som visade insidan av en del baggageutrymmen som jämförelse.
Där man inte ser, dvs under hatthyllan i en sedan, är det plåtrent på de flesta bilar.
Väldigt få har någon lining där. I kombis och halvkombis är det förstås annorlunda eftersom man bokstavligen öppnar upp och kan se mer eller mindre hela utrymmet. Där har varken Tesla eller övriga plåtrent av naturliga skäl.![]()
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 4
Att du skrev att avsaknaden av bakfönster i bakluckan på Ps4 ökade risken för skador vid lastning istället för tvärt om eftersom sedaner enligt dig oftast är plåtrena på insidan av bagaet....taliz skrev: ↑21 apr 2023 08:56Nej, det är en halvkombi. Your point being?Maw skrev: ↑21 apr 2023 07:06Tycker du att Polestar 4 verkar vara en sedan?taliz skrev: ↑21 apr 2023 04:07Men kära du, det var Helectric som påstod att "huvudsakligen Tesla" har plåtrent i bagaget.roffe_s skrev: ↑20 apr 2023 20:28Men kära nån, är det helt omöjligt att släppa ett dåligt argument utan att tjafsa i oändlighet?
1 - Hur det ser ut i en sedan (som din högst beundrade M3) är HELT ointressant när vi talar hatchback eller coupe.
2 - Volvo Amazon eller 145 hade synlig exponerad plåt mot insidan - men det var naturligtvis inte ytterplåten utan insidan av rambalken som syntes. Det är en högst väsentlig skillnad.
3 - Ingen vettig biltillverkare exponerar naken ytterplåt mot insidan av ett lastutrymme ihopbyggt med kupén. Helt enkelt av ljudskäl, av estetisk hänsyn och på grund av skaderisk. Inte heller Polestar, som syns på de nu visade bilderna.
Så vi kanske kan lämna det argumentet därhän? Nu?
Det stämmer inte och därför påpekade jag det.
Borde väl vara rimligt på ett Teslaforum?
Tror det var Teslabjörn som visade insidan av en del baggageutrymmen som jämförelse.
Där man inte ser, dvs under hatthyllan i en sedan, är det plåtrent på de flesta bilar.
Väldigt få har någon lining där. I kombis och halvkombis är det förstås annorlunda eftersom man bokstavligen öppnar upp och kan se mer eller mindre hela utrymmet. Där har varken Tesla eller övriga plåtrent av naturliga skäl.![]()
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Polestar 4
Då har du totalt missförstått vad jag skrev.Maw skrev: ↑21 apr 2023 09:51Att du skrev att avsaknaden av bakfönster i bakluckan på Ps4 ökade risken för skador vid lastning istället för tvärt om eftersom sedaner enligt dig oftast är plåtrena på insidan av bagaet....taliz skrev: ↑21 apr 2023 08:56Nej, det är en halvkombi. Your point being?Maw skrev: ↑21 apr 2023 07:06Tycker du att Polestar 4 verkar vara en sedan?taliz skrev: ↑21 apr 2023 04:07Men kära du, det var Helectric som påstod att "huvudsakligen Tesla" har plåtrent i bagaget.roffe_s skrev: ↑20 apr 2023 20:28
Men kära nån, är det helt omöjligt att släppa ett dåligt argument utan att tjafsa i oändlighet?
1 - Hur det ser ut i en sedan (som din högst beundrade M3) är HELT ointressant när vi talar hatchback eller coupe.
2 - Volvo Amazon eller 145 hade synlig exponerad plåt mot insidan - men det var naturligtvis inte ytterplåten utan insidan av rambalken som syntes. Det är en högst väsentlig skillnad.
3 - Ingen vettig biltillverkare exponerar naken ytterplåt mot insidan av ett lastutrymme ihopbyggt med kupén. Helt enkelt av ljudskäl, av estetisk hänsyn och på grund av skaderisk. Inte heller Polestar, som syns på de nu visade bilderna.
Så vi kanske kan lämna det argumentet därhän? Nu?
Det stämmer inte och därför påpekade jag det.
Borde väl vara rimligt på ett Teslaforum?
Tror det var Teslabjörn som visade insidan av en del baggageutrymmen som jämförelse.
Där man inte ser, dvs under hatthyllan i en sedan, är det plåtrent på de flesta bilar.
Väldigt få har någon lining där. I kombis och halvkombis är det förstås annorlunda eftersom man bokstavligen öppnar upp och kan se mer eller mindre hela utrymmet. Där har varken Tesla eller övriga plåtrent av naturliga skäl.![]()
Jag skrev att plåttak i teorin är känsligare än glastak, då plåten tenderar att vara väldigt tunn, samt att laminerat glas är väldigt starkt.
Det var ett svar till Helectric som påstod att man med plåt slapp oroa sig för att spräcka rutan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 4
Du menar att plåttak spricker lättare än glastak? Aldrig hört talas om ett plåttak som spruckit annat än vid krascher faktiskt.taliz skrev: ↑21 apr 2023 12:02Då har du totalt missförstått vad jag skrev.Maw skrev: ↑21 apr 2023 09:51Att du skrev att avsaknaden av bakfönster i bakluckan på Ps4 ökade risken för skador vid lastning istället för tvärt om eftersom sedaner enligt dig oftast är plåtrena på insidan av bagaet....taliz skrev: ↑21 apr 2023 08:56Nej, det är en halvkombi. Your point being?Maw skrev: ↑21 apr 2023 07:06Tycker du att Polestar 4 verkar vara en sedan?taliz skrev: ↑21 apr 2023 04:07
Men kära du, det var Helectric som påstod att "huvudsakligen Tesla" har plåtrent i bagaget.
Det stämmer inte och därför påpekade jag det.
Borde väl vara rimligt på ett Teslaforum?
Tror det var Teslabjörn som visade insidan av en del baggageutrymmen som jämförelse.
Där man inte ser, dvs under hatthyllan i en sedan, är det plåtrent på de flesta bilar.
Väldigt få har någon lining där. I kombis och halvkombis är det förstås annorlunda eftersom man bokstavligen öppnar upp och kan se mer eller mindre hela utrymmet. Där har varken Tesla eller övriga plåtrent av naturliga skäl.![]()
Jag skrev att plåttak i teorin är känsligare än glastak, då plåten tenderar att vara väldigt tunn, samt att laminerat glas är väldigt starkt.
Det var ett svar till Helectric som påstod att man med plåt slapp oroa sig för att spräcka rutan.
Re: Polestar 4
backe skrev: ↑21 apr 2023 12:09Du menar att plåttak spricker lättare än glastak? Aldrig hört talas om ett plåttak som spruckit annat än vid krascher faktiskt.taliz skrev: ↑21 apr 2023 12:02Då har du totalt missförstått vad jag skrev.
Jag skrev att plåttak i teorin är känsligare än glastak, då plåten tenderar att vara väldigt tunn, samt att laminerat glas är väldigt starkt.
Det var ett svar till Helectric som påstod att man med plåt slapp oroa sig för att spräcka rutan.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Poängen var att det är troligare att du bucklar tunn plåt, än spräcker laminerat glas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 4
När vi pratar bagageutrymme, lastning och risk att skada plåten respektive glaset så förutsatte jag att det var bagageluckan du pratade om men du kanske brukar lasta upp mot glastakettaliz skrev: ↑21 apr 2023 12:02Då har du totalt missförstått vad jag skrev.Maw skrev: ↑21 apr 2023 09:51Att du skrev att avsaknaden av bakfönster i bakluckan på Ps4 ökade risken för skador vid lastning istället för tvärt om eftersom sedaner enligt dig oftast är plåtrena på insidan av bagaet....taliz skrev: ↑21 apr 2023 08:56Nej, det är en halvkombi. Your point being?Maw skrev: ↑21 apr 2023 07:06Tycker du att Polestar 4 verkar vara en sedan?taliz skrev: ↑21 apr 2023 04:07
Men kära du, det var Helectric som påstod att "huvudsakligen Tesla" har plåtrent i bagaget.
Det stämmer inte och därför påpekade jag det.
Borde väl vara rimligt på ett Teslaforum?
Tror det var Teslabjörn som visade insidan av en del baggageutrymmen som jämförelse.
Där man inte ser, dvs under hatthyllan i en sedan, är det plåtrent på de flesta bilar.
Väldigt få har någon lining där. I kombis och halvkombis är det förstås annorlunda eftersom man bokstavligen öppnar upp och kan se mer eller mindre hela utrymmet. Där har varken Tesla eller övriga plåtrent av naturliga skäl.![]()
Jag skrev att plåttak i teorin är känsligare än glastak, då plåten tenderar att vara väldigt tunn, samt att laminerat glas är väldigt starkt.
Det var ett svar till Helectric som påstod att man med plåt slapp oroa sig för att spräcka rutan.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Vill du lasta upp till (glas)taket så är ju för övrigt PS4 i så fall ett urmärkt val för dig eftersom den har glastak som standard. Jag förstår däremot inte riktigt varför du sågar Polestars val att inte ha glas i bakluckan med hänvisning till att glas är stsrkare än plåt om det är takets hållbarhet du syftar på.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Polestar 4
Det är Helectric som lastar högt.Maw skrev: ↑21 apr 2023 13:26När vi pratar bagageutrymme, lastning och risk att skada plåten respektive glaset så förutsatte jag att det var bagageluckan du pratade om men du kanske brukar lasta upp mot glastakettaliz skrev: ↑21 apr 2023 12:02Då har du totalt missförstått vad jag skrev.
Jag skrev att plåttak i teorin är känsligare än glastak, då plåten tenderar att vara väldigt tunn, samt att laminerat glas är väldigt starkt.
Det var ett svar till Helectric som påstod att man med plåt slapp oroa sig för att spräcka rutan.
Vill du lasta upp till (glas)taket så är ju för övrigt PS4 i så fall ett urmärkt val för dig eftersom den har glastak som standard. Jag förstår däremot inte riktigt varför du sågar Polestars val att inte ha glas i bakluckan med hänvisning till att glas är stsrkare än plåt om det är takets hållbarhet du syftar på.![]()
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Polestar 4
Jag har lyckats med det en gång för evigheter sedan, eller rättare sagt han som smällde
igen luckan medans det stod en stor bashögtalare där som jag hade flyttat lite bakåt
för bättre ljud ut på parkeringen
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Inte riktigt lastning men samma scenario typ…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Polestar 4
Det här inlägget visar bara på den okunskap som finns här på forumet.Fredrik j skrev: ↑19 apr 2023 18:06Rutan ser ju ren ut? Det är väl där kameran som ersätter bakåtsikt antagligen sitter.
Nej. Kameran sitter inte i bakrutan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Polestar 4
Nej, den sitter i/vid takglaset. Om den kommer hålla sig tillräckligt ren eller har någon form av rengöring återstår att se men jag är ganska säker på att den kommer hålla sig renare med den här placeringen än vanliga backkameror.Walker skrev: ↑23 apr 2023 09:48Det här inlägget visar bara på den okunskap som finns här på forumet.Fredrik j skrev: ↑19 apr 2023 18:06Rutan ser ju ren ut? Det är väl där kameran som ersätter bakåtsikt antagligen sitter.
Nej. Kameran sitter inte i bakrutan.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Polestar 4
Du får läsa hela tråden. Diskussionen handlade om huruvida polestar4 skulle behöva rengöring av kameran som filmar bakåtsikten eller inte.Walker skrev: ↑23 apr 2023 09:48Det här inlägget visar bara på den okunskap som finns här på forumet.Fredrik j skrev: ↑19 apr 2023 18:06Rutan ser ju ren ut? Det är väl där kameran som ersätter bakåtsikt antagligen sitter.
Nej. Kameran sitter inte i bakrutan.
Förmodligen sitter den kameran inte där backkameran på en tesla model3 sitter utan längre upp där bakrutan normalt sitter.