Måste man hämta på leveransdagen?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

blooksa
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 mar 2023 21:22

Måste man hämta på leveransdagen?

Inlägg av blooksa »

Hej! Har beställt en Y med uppskattad leverans 21-31 mars. Jag har inte fått närmare spec än så, men gissar att exakt dag meddelas när det närmar sig. Då jag har en resa inplanerad i 3 dagar finns en risk att leveransdag blir just då jag är borta.

Fråga: går det att vänta ett par dagar med hämtning om det kör ihop sig? Ni som redan köpt, hur gick det till? Jag ska hämta från Trosta lite norr om Sthlm.

Tacksam för svar och tips.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7732
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Måste man hämta på leveransdagen?

Inlägg av mikebike »

blooksa skrev: 06 mar 2023 21:29
Hej! Har beställt en Y med uppskattad leverans 21-31 mars. Jag har inte fått närmare spec än så, men gissar att exakt dag meddelas när det närmar sig. Då jag har en resa inplanerad i 3 dagar finns en risk att leveransdag blir just då jag är borta.

Fråga: går det att vänta ett par dagar med hämtning om det kör ihop sig? Ni som redan köpt, hur gick det till? Jag ska hämta från Trosta lite norr om Sthlm.

Tacksam för svar och tips.
Du får ett förslag på upphämtningsdag, avvakta det.

Lämnar de fortfarande ut i Trosta, jag trodde allt var flyttat till Hudfinge?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Måste man hämta på leveransdagen?

Inlägg av flipmac »

blooksa skrev: 06 mar 2023 21:29
Hej! Har beställt en Y med uppskattad leverans 21-31 mars. Jag har inte fått närmare spec än så, men gissar att exakt dag meddelas när det närmar sig. Då jag har en resa inplanerad i 3 dagar finns en risk att leveransdag blir just då jag är borta.

Fråga: går det att vänta ett par dagar med hämtning om det kör ihop sig? Ni som redan köpt, hur gick det till? Jag ska hämta från Trosta lite norr om Sthlm.

Tacksam för svar och tips.
Som regel är det väl så att du får ett sms med länk för bokning av upphämtningstid. Dessa sträcker sig åtminstone en vecka framåt i tid. Kan du ingen av de föreslagna tiderna tror jag du kan få ytterligare några dagar senare. Allt detta bör din Tesla Advisor kunna svara på om du vill dubbelkolla.
Det som kan göra det lite kinkigare är möjligtvis om det är precis dagarna innan kvartalsslut. Vilket det ju ser ut att vara med ditt tidsspann. Har du fått vin och vet om bilen är förregistrerad och så? Annars finns det ju risk att de uppskattade datumen ändras för dig.
Men som regel tror jag inte tre dagar i spannet bör ställa till det så länge du är flexibel övriga.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
blooksa
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 mar 2023 21:22

Re: Måste man hämta på leveransdagen?

Inlägg av blooksa »

Aha, tack. Det låter ju som det finns ett visst tidsfönster att jobba med. Jag får se när jag får notis från Tesla om hämtning.
blooksa
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 mar 2023 21:22

Re: Måste man hämta på leveransdagen?

Inlägg av blooksa »

Alright, nu verkar det närma sig. Planerad leverans 27-31 mars. Jag fick nyss ett SMS som verkar hänga ihop med kvartalsslut. Dvs jag måste godkänna att jag hämtar innan 31 mars. Om jag inte kan det behöver jag svara nej på meddelandet. Då blir det förstås senare leverans.

Nu till frågan: är det någon här som gjort liknande? Dvs givet att jag tackar nej (pga tidigare nämnd resa), hur långt bak i kön hamnar man då? Dröjer det ytterligare 2-3 månader, eller kan det bli någon vecka senare? Svårt att svara på såklart, men jag tänkte att det är lika bra att fråga :-)
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Måste man hämta på leveransdagen?

Inlägg av ANLI »

Jag var tvungen att hämta bilen två dagar efter jag fått Covid för ett år sedan.
Kunde inte skjutas upp några dagar.

Försäljaren berömde "touchless" överlämnande varpå jag frågade om han hade funderat på hur jag kom till dit?

Ett vanligt bilföretag hade kört hem bilen 1,5 mil.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 867
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Måste man hämta på leveransdagen?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Jag vet inte allt men kan man inte hämta så kan man inte……
Periodvis kommer det att finnas massa bilar tillgängliga på hemsidan då fabrikerna pumpar ut dom i parti och minut och alltid någon som inte kan eller vill hämta ut sin beställning.
Så du kommer att få din bil i närtid även om du tackar nej nu.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Måste man hämta på leveransdagen?

Inlägg av Franz »

ANLI skrev: 21 mar 2023 20:41
Jag var tvungen att hämta bilen två dagar efter jag fått Covid för ett år sedan.
Kunde inte skjutas upp några dagar.

Försäljaren berömde "touchless" överlämnande varpå jag frågade om han hade funderat på hur jag kom till dit?

Ett vanligt bilföretag hade kört hem bilen 1,5 mil.
Vid en nybilsleverans vill man kanske inte riktigt att säljaren kör den nya bilen 1,5 mil innan man får den. På något sätt skulle ju säljaren behöva ta sig tillbaka till jobbet också. D.v.s. i praktiken behöver ju bilen levereras ut med lastbil. Om man nu inte betalt för sådan service tror jag nog inte var och varannan bilhandlare fixar utleverans av nya bilar, på lastbil, med kort varsel. Kanske ännu mindre till någon som, åtminstone då, var bekräftad med Covid?
Jag har själv hämtat ut min Model Y under pandemin och tyckte det var mycket trevligare att i lugn och ro själv kunna gå igenom bilen utan att ha någon annan person som övervakade mig eller flåsade på mig för den delen :lol: .
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1987
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Måste man hämta på leveransdagen?

Inlägg av pejvic »

blooksa skrev: 21 mar 2023 20:24
Alright, nu verkar det närma sig. Planerad leverans 27-31 mars. Jag fick nyss ett SMS som verkar hänga ihop med kvartalsslut. Dvs jag måste godkänna att jag hämtar innan 31 mars. Om jag inte kan det behöver jag svara nej på meddelandet. Då blir det förstås senare leverans.

Nu till frågan: är det någon här som gjort liknande? Dvs givet att jag tackar nej (pga tidigare nämnd resa), hur långt bak i kön hamnar man då? Dröjer det ytterligare 2-3 månader, eller kan det bli någon vecka senare? Svårt att svara på såklart, men jag tänkte att det är lika bra att fråga :-)
Hittills har det varit tre månader, det är det normala att man får räkna med det. Om de nu låter bilar rulla ut i april från folk som nekat mars då är det något helt nytt. Så jag skulle helt klart ställa in mig på juni om jag inte tog bilen nästa vecka. Du kan lätt göra ett enkelt papper så kan någon annan hämta den åt dig. Högst sannolikt godkänner du bara i appen så ligger nycklarna i bilen, och då kan du be vemsomhelst köra hem den.
Haft alla 3/Y
blooksa
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 mar 2023 21:22

Re: Måste man hämta på leveransdagen?

Inlägg av blooksa »

Japp, så blev det. Efter mycket om och men fick jag bilen hemkörd dagen innan resan, så det löste sig till slut.
Skriv svar