Har man inte barn, vilket jag har uppfattat det som att Mati inte har så har man inte koll på sportlovet. Men kan upplysa om att söndag v44 på höstlovet när hela Sverige reser är ännu värre.
Exakt så. Vi hade ingen aning att det var sportlov. Vi var förundrade över alla bilar vi mötte, och köerna, men vi visste inte varför. Vi klurade sedermera ut att det måste vara nånting sånt. Men hur skulle vi veta det? I Mariestad var det förresten enbart utländska bilar som laddade och köade. Har de också sportlov? Vi har inte sportlov i Tyskland. Det är också därför det inte finns i min tankevärld att någon skulle kunna vara ledig vid denna årstiden.
Vi åkte enbart eftersom det var fint väder. Det är inget ovanligt heller, vi gör detta rätt ofta. Enda skillnaden var att vi kom på det samma dag och inte kvällen innan, dvs bilen var inte laddad.
Senast jag snabbladdade var januari 2020, och då var detta inget problem ännu. Då fanns det inte tusentals ID4-förare som inte vet vad laddetikett är för nånting.
Jag får väl vänta ytterligare 3 år innan jag försöker snabbladda igen. Då har det kanske rättat till sig, eller så har folk återgått till fossilbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har man inte barn, vilket jag har uppfattat det som att Mati inte har så har man inte koll på sportlovet. Men kan upplysa om att söndag v44 på höstlovet när hela Sverige reser är ännu värre.
Exakt så. Vi hade ingen aning att det var sportlov. Vi var förundrade över alla bilar vi mötte, och köerna, men vi visste inte varför. Vi klurade sedermera ut att det måste vara nånting sånt. Men hur skulle vi veta det? I Mariestad var det förresten enbart utländska bilar som laddade och köade. Har de också sportlov? Vi har inte sportlov i Tyskland. Det är också därför det inte finns i min tankevärld att någon skulle kunna vara ledig vid denna årstiden.
Vi åkte enbart eftersom det var fint väder. Det är inget ovanligt heller, vi gör detta rätt ofta. Enda skillnaden var att vi kom på det samma dag och inte kvällen innan, dvs bilen var inte laddad.
Senast jag snabbladdade var januari 2020, och då var detta inget problem ännu. Då fanns det inte tusentals ID4-förare som inte vet vad laddetikett är för nånting.
Jag får väl vänta ytterligare 3 år innan jag försöker snabbladda igen. Då har det kanske rättat till sig, eller så har folk återgått till fossilbilar.
Förstår dig och detta är anledningen till att jag beställt bilar med löngre räckvidd så det bara blir på just sportlovet som jag måste snabbladda, men då åker jag dagen innan.
Om jag förstått det rätt så har även danskar v7.
Men nu är det lugnt för dig tills v44 om du håller dig i närheten
Det skulle vara perfekt med en tråd med en kalender där man kan skriva in t.ex. sportlov ( i olika delar av landet), speciella evenemang som Vätternrundan, Vasaloppet, Dansbandsveckan och liknande då det kommer vara kö till laddarna.
Hade jag kunskap om hur man skulle skapa en sådan kalender i en tråd så skulle jag gjort det. Nu har jag inte det, men med all kunskap på detta forum så kanske någon kan?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar. Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
Edit: gammal info, så inget att se.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
Nu har ju Ionity historiskt inte varit särskilt bra på att hålla tidsplaner. Jag håller med om att det vore grymt, men jag tror inte en sekund på att det blir under detta året. Det brukar ju ta flera månader, ibland över ett år, för dem att byta en station. Flera stycken på 10 månader anser jag är uteslutet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
Nu har ju Ionity historiskt inte varit särskilt bra på att hålla tidsplaner. Jag håller med om att det vore grymt, men jag tror inte en sekund på att det blir under detta året. Det brukar ju ta flera månader, ibland över ett år, för dem att byta en station. Flera stycken på 10 månader anser jag är uteslutet.
Säger inte mot men en plan är en plan och bara veta att det är på gång tycker jag känns bra.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
Detta diskuterades två sidor bakåt, den 15 feb när utskicket kom. Det är bra men tycker det är lite spretigt valda platser, flera städer har redan Ionity-stationer och ingen extra förstärkning mellan Sveriges tre största städer där trafiken lär öka mest, hoppas det kommer i en separat satsning.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
Detta diskuterades två sidor bakåt, den 15 feb när utskicket kom. Det är bra men tycker det är lite spretigt valda platser, flera städer har redan Ionity-stationer och ingen extra förstärkning mellan Sveriges tre största städer där trafiken lär öka mest, hoppas det kommer i en separat satsning.
De hade du rätt i, minnet är visst sådär. Men jag fick utskicket igår 24/2 så jag tänkte att det var en nyhet som inte fanns här men tydligen så fick media detta mycket tidigare. Hoppas du står ut med lite repetition.
Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
Detta diskuterades två sidor bakåt, den 15 feb när utskicket kom. Det är bra men tycker det är lite spretigt valda platser, flera städer har redan Ionity-stationer och ingen extra förstärkning mellan Sveriges tre största städer där trafiken lär öka mest, hoppas det kommer i en separat satsning.
De hade du rätt i, minnet är visst sådär. Men jag fick utskicket igår 24/2 så jag tänkte att det var en nyhet som inte fanns här men tydligen så fick media detta mycket tidigare. Hoppas du står ut med lite repetition.
Bra för min del. För mig var det en nyhet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Står på Ionity i Gränna och laddar. Folk parkerar hursomhelst och köar hursomhelst. Är det krav att man måste vara svagbegåvad för att få ladda här? Det fanns en ledig när jag kom men nu är det verkligen kaos. Två ID4 som backar in till den första stolpen så bilen står typ 4m ut så att man ev kan komma förbi om man har lite tur. Smidigt sätt att blockera infarten för andra…
Körde förbi Ionitybygget i Ljungby igår, De höll på att lyfta laddare på plats och om det inte kommer ett lass till så var det för tillfället 6st laddare och 6st elskåp på plats. Dock är det kablar dragna till alla 12 platser men det kanske man alltid gör ändå?
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23 Hyundai Ioniq Classic 28 -19 Kia Niro PHEV -18 Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.
Strax efter mig börjar det köa några bilar.
Gick ett varv och kollade på de som laddade.
1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .
2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.
3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.
När jag åkte stod alla kvar.
Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.
Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.
Strax efter mig börjar det köa några bilar.
Gick ett varv och kollade på de som laddade.
1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .
2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.
3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.
När jag åkte stod alla kvar.
Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.
Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.
Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.
Strax efter mig börjar det köa några bilar.
Gick ett varv och kollade på de som laddade.
1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .
2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.
3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.
När jag åkte stod alla kvar.
Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.
Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.
"redan"?
Vi laddade i Ulricehamn för 1 1/2 timme sedan och då var vi tre som laddade. Lika många som i Mantorp ett par timmar tidigare.
Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.
Strax efter mig börjar det köa några bilar.
Gick ett varv och kollade på de som laddade.
1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .
2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.
3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.
När jag åkte stod alla kvar.
Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.
Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.
"redan"?
Vi laddade i Ulricehamn för 1 1/2 timme sedan och då var vi tre som laddade. Lika många som i Mantorp ett par timmar tidigare.
Bild från Mantorp:20230406_102804.jpg
Via ionity appen så stod det 4 tillgängliga, trodde teslaägare brukade ladda där för att spara en slant, men SuC ordinarie ör väl billigare än ionitys ordinarie pris.
Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.
Strax efter mig börjar det köa några bilar.
Gick ett varv och kollade på de som laddade.
1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .
2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.
3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.
När jag åkte stod alla kvar.
Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.
Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.
"redan"?
Vi laddade i Ulricehamn för 1 1/2 timme sedan och då var vi tre som laddade. Lika många som i Mantorp ett par timmar tidigare.
Bild från Mantorp:20230406_102804.jpg
Via ionity appen så stod det 4 tillgängliga, trodde teslaägare brukade ladda där för att spara en slant, men SuC ordinarie ör väl billigare än ionitys ordinarie pris.
Jag har inte ens brytt mig om att kolla vad det kostar på Ionity, bekvämlighet är värt en del, och efter att ha konstaterat att min bil kostat 100 kronor milen i värdeminskning tycker jag inte längre att SuC är dyrt. (5.15/kWh idag)
Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.
Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.
"redan"?
Vi laddade i Ulricehamn för 1 1/2 timme sedan och då var vi tre som laddade. Lika många som i Mantorp ett par timmar tidigare.
Bild från Mantorp:20230406_102804.jpg
Via ionity appen så stod det 4 tillgängliga, trodde teslaägare brukade ladda där för att spara en slant, men SuC ordinarie ör väl billigare än ionitys ordinarie pris.
Jag har inte ens brytt mig om att kolla vad det kostar på Ionity, bekvämlighet är värt en del, och efter att ha konstaterat att min bil kostat 100 kronor milen i värdeminskning tycker jag inte längre att SuC är dyrt. (5.15/kWh idag)
För mig nu 8.20 på tesla och 8,7 på ionity och då väljer jag ionity pga hastigheten men förstår dig helt. Avser v2 i Ulricehamn.
Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.
"redan"?
Vi laddade i Ulricehamn för 1 1/2 timme sedan och då var vi tre som laddade. Lika många som i Mantorp ett par timmar tidigare.
Bild från Mantorp:20230406_102804.jpg
Via ionity appen så stod det 4 tillgängliga, trodde teslaägare brukade ladda där för att spara en slant, men SuC ordinarie ör väl billigare än ionitys ordinarie pris.
Jag har inte ens brytt mig om att kolla vad det kostar på Ionity, bekvämlighet är värt en del, och efter att ha konstaterat att min bil kostat 100 kronor milen i värdeminskning tycker jag inte längre att SuC är dyrt. (5.15/kWh idag)
För mig nu 8.20 på tesla och 8,7 på ionity och då väljer jag ionity pga hastigheten men förstår dig helt. Avser v2 i Ulricehamn.
Jag fick 155 kW i Mantorp med 28% SoC (besviken) och 140 kW i Ulricehamn med 48% SoC (nöjd).
Ionity Ljungby igår, 6st stolpar på plats och displayerna är tända. Skulle dock gissa att det betyder att det bara blir 6 st. Det återstår dock asfaltsjustering.
Status Ionity Lagan (10km norr om Ljungby) Fundament, tomrör och gjutning är klart, asfaltsjustering pågår men inga kablar är dragna och vad jag kan se så lär man vänta på en transformator.
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23 Hyundai Ioniq Classic 28 -19 Kia Niro PHEV -18 Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Ionity Ljungby igår, 6st stolpar på plats och displayerna är tända. Skulle dock gissa att det betyder att det bara blir 6 st. Det återstår dock asfaltsjustering.
Status Ionity Lagan (10km norr om Ljungby) Fundament, tomrör och gjutning är klart, asfaltsjustering pågår men inga kablar är dragna och vad jag kan se så lär man vänta på en transformator.
Ionity LJ.jpg
//Peter
Fast det är väl kablar till 2 till ser det ut som så 8 borde det väl bli. 6 är för lite per ställe, minst 10.
Fast det är väl kablar till 2 till ser det ut som så 8 borde det väl bli. 6 är för lite per ställe, minst 10.
Hos ionity får man nog nöja sig med 6st, en bidragande orsak är ju att det bara är 15km till Lagan där jag antar att det också blir 6st och 40km till Värnamo med 6st Laddare
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23 Hyundai Ioniq Classic 28 -19 Kia Niro PHEV -18 Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...