USS tillbaka. Sant eller bluff?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av Jaqob »

Bjelke skrev: 10 mar 2023 07:09
En radar är extremt bra på att mäta avstånd till framförvarande och framförallt dess hastighet, så
om denne bromsar så kan en radar upptäcka det på en bråkdel av en sekund,
det kan inte kameror göra på samma sätt, så vid en extrem situation så ger en radar mig bättre odds
att klara mig.
Plus såklart som ofta nämns att en radar är väldigt mycket mer oberoende av väder och smuts osv.
En kamera däremot kan ju se mycket som tex djur eller trottoarer osv, så båda tekniker behövs, minst…
Jag tror också att Lidar är bra eftersom den till skillnad mot radar inte bryr sig direkt om vad
föremålen är gjorda av och mindre känslig för form också, men det låter tyvärr som att vi inte får
se Lidar på någon Tesla, inte i närtid iaf…
Precis. Hade inte haft några bekymmer på Volvon att köra med adaptiv farthållare, inställd på största avståndet, även i dimma och mörker där jag inte ser bilen framför mig. Och är ganska säker på att det är säkrare än att köra med den avstängd.

Men, grejen med radarn är väl att till och med Telsa har erkänt att den faktiskt behövs, genom att redan ha återinfört den på nya X.
MY RWD 2023
Piggelin
Inlägg: 689
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av Piggelin »

Jaqob skrev: 10 mar 2023 07:18
Bjelke skrev: 10 mar 2023 07:09
En radar är extremt bra på att mäta avstånd till framförvarande och framförallt dess hastighet, så
om denne bromsar så kan en radar upptäcka det på en bråkdel av en sekund,
det kan inte kameror göra på samma sätt, så vid en extrem situation så ger en radar mig bättre odds
att klara mig.
Plus såklart som ofta nämns att en radar är väldigt mycket mer oberoende av väder och smuts osv.
En kamera däremot kan ju se mycket som tex djur eller trottoarer osv, så båda tekniker behövs, minst…
Jag tror också att Lidar är bra eftersom den till skillnad mot radar inte bryr sig direkt om vad
föremålen är gjorda av och mindre känslig för form också, men det låter tyvärr som att vi inte får
se Lidar på någon Tesla, inte i närtid iaf…
Precis. Hade inte haft några bekymmer på Volvon att köra med adaptiv farthållare, inställd på största avståndet, även i dimma och mörker där jag inte ser bilen framför mig. Och är ganska säker på att det är säkrare än att köra med den avstängd.

Men, grejen med radarn är väl att till och med Telsa har erkänt att den faktiskt behövs, genom att redan ha återinfört den på nya X.
Den kommer på alla modeller med HW4. Det är en HD radar som är mycket bättre än de gamla.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av agehall »

Oscar11 skrev: 10 mar 2023 04:49
Scenariot tät dimma,mörker och framförvarande bil som kör utan bakljus? Tyvärr inte ovanligt sedan drl infördes. Där kommer kamera aldrig reagera.
Med min Mazda kan jag lugnt köra med farthållare.
Har du testat? Jag vet inte hur det kan fungera, men jag har testat i sådana förhållanden och blev förbluffad över hur bra det fungerade. Bilen såg betydligt mer än vad jag gjorde. Jag har uppenbarligen haft tur i Tesla-lotteriet för min bil beter sig inte sämre på något sätt än när den använde radar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av Anderzzon »

Jaqob skrev: 10 mar 2023 06:13
Det vore väldigt intressant om någon tillräckligt tekniskt kunnig undersökte möjligheterna att själv installera nya sensorer. Finns väl en ganska stor chans att ingångarna på dator/bus finns kvar, och det är inte alls omöjligt att det är exakt samma mjukvara som körs, så att sensorerna plockas upp om de kopplas in.
Ja verkligen, är lite förvånad att detta inte har testats, iaf inte vad jag har sett någonstans.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av mikebike »

agehall skrev: 10 mar 2023 08:51
Oscar11 skrev: 10 mar 2023 04:49
Scenariot tät dimma,mörker och framförvarande bil som kör utan bakljus? Tyvärr inte ovanligt sedan drl infördes. Där kommer kamera aldrig reagera.
Med min Mazda kan jag lugnt köra med farthållare.
Har du testat? Jag vet inte hur det kan fungera, men jag har testat i sådana förhållanden och blev förbluffad över hur bra det fungerade. Bilen såg betydligt mer än vad jag gjorde. Jag har uppenbarligen haft tur i Tesla-lotteriet för min bil beter sig inte sämre på något sätt än när den använde radar.
Många gånger har farthållaren sänkt hastigheten och efter ett tag stängt ned helt.
Två gånger har hastigheten sänkts när jag spolat rutan!
På väg från Sundsvall till Stockholm i höstas sänktes hastigheten 10 gånger, dels p.g.a. dimma, dels p.g.a. "nedsatt sikt" fast det inte var dimma, eller helt utan meddelande.
Andra gånger står det bara att farthållaren är otillgänglig. Senast på väg norrut på E4 från Stockholm på eftermiddagen med strålande sol och ren vägbana.

Som kontrast har jag kört med radarbaserad farthållare när jag inte kunde se bilen framför i IRL. Däremot syntes den i visualiseringen i instrumentet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av mikebike »

Anderzzon skrev: 10 mar 2023 09:08
Jaqob skrev: 10 mar 2023 06:13
Det vore väldigt intressant om någon tillräckligt tekniskt kunnig undersökte möjligheterna att själv installera nya sensorer. Finns väl en ganska stor chans att ingångarna på dator/bus finns kvar, och det är inte alls omöjligt att det är exakt samma mjukvara som körs, så att sensorerna plockas upp om de kopplas in.
Ja verkligen, är lite förvånad att detta inte har testats, iaf inte vad jag har sett någonstans.
Det räcker inte med sensorer. Det krävs även ett styrdon mellan sensorer och datorn. Denna gick sönder på min Model 3 och då hade jag ingen parkeringsassistans under några veckor.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av flipmac »

Kan meddela att min bil tillverkad 7/1-23 inte har sensorer. Så jag anser ryktet som bluff alternativt att olika geografiska marknader behandlas olika?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av jonasl »

Står det något om när den är tillverkad? Kan det vara en bil som stått och mognat lite någonstans och som egentligen är tillverkad i höstas när det var lite blandat med vad som levererades?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av flipmac »

jonasl skrev: 10 mar 2023 13:32
Står det något om när den är tillverkad? Kan det vara en bil som stått och mognat lite någonstans och som egentligen är tillverkad i höstas när det var lite blandat med vad som levererades?
Nej? Min är tillverkad 7/1-23, skeppad 17/1-23, ankommen Europa 18/2-23 och nu levererad till mig. Bra fjädring på den också!
Visst hade jag gärna tagit USS men det var ju önsketänkande redan från början och att nu inbilla sig att de som hämtat bilar tillverkade 23 skulle vara gamla 22:or i hopp om att det ändå ska komma tillbaka?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av mikebike »

flipmac skrev: 10 mar 2023 13:30
Kan meddela att min bil tillverkad 7/1-23 inte har sensorer. Så jag anser ryktet som bluff alternativt att olika geografiska marknader behandlas olika?
Uppenbarligen är det geografiskt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nucky
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 mar 2023 22:50

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av Nucky »

Så himla kluven ifall jag ska beställa en Model Y som förstås saknar sensorerna och förlita mig på att hårdvaran och befintliga kameror ska räcka för "Tesla Vision"

Jag åkte med en bekants Model Y idag som då har sensorer och rubbet. La i backen och kameran var ju totalt igentäppt med snö och svarta partiklar. Hur ska dom lösa detta med Tesla Vision?

Självfallet funkade detektering av objekt då han har sensorer på sin bil.

Vill ha en Model Y men frågan är ifall jag ska beställa en helt ny utan USS till ett väldigt bra pris eller köpa en begagnad sådan på Blocket till en premium.... För onekligen vill folk ha betalt...
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av Curik »

Nucky skrev: 10 mar 2023 17:42
Så himla kluven ifall jag ska beställa en Model Y som förstås saknar sensorerna och förlita mig på att hårdvaran och befintliga kameror ska räcka för "Tesla Vision"

Jag åkte med en bekants Model Y idag som då har sensorer och rubbet. La i backen och kameran var ju totalt igentäppt med snö och svarta partiklar. Hur ska dom lösa detta med Tesla Vision?

Självfallet funkade detektering av objekt då han har sensorer på sin bil.

Vill ha en Model Y men frågan är ifall jag ska beställa en helt ny utan USS till ett väldigt bra pris eller köpa en begagnad sådan på Blocket till en premium.... För onekligen vill folk ha betalt...
Tesla Vision kanske kommer se igenom smutset! Ingenting är omöjligt! ;)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av mikebike »

Curik skrev: 10 mar 2023 19:39
Nucky skrev: 10 mar 2023 17:42
Så himla kluven ifall jag ska beställa en Model Y som förstås saknar sensorerna och förlita mig på att hårdvaran och befintliga kameror ska räcka för "Tesla Vision"

Jag åkte med en bekants Model Y idag som då har sensorer och rubbet. La i backen och kameran var ju totalt igentäppt med snö och svarta partiklar. Hur ska dom lösa detta med Tesla Vision?

Självfallet funkade detektering av objekt då han har sensorer på sin bil.

Vill ha en Model Y men frågan är ifall jag ska beställa en helt ny utan USS till ett väldigt bra pris eller köpa en begagnad sådan på Blocket till en premium.... För onekligen vill folk ha betalt...
Tesla Vision kanske kommer se igenom smutset! Ingenting är omöjligt! ;)
Med tanke på hur "bra" farthållare med Vision fungerar så är jag skeptisk.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nucky
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 mar 2023 22:50

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av Nucky »

mikebike skrev: 10 mar 2023 19:43
Curik skrev: 10 mar 2023 19:39
Nucky skrev: 10 mar 2023 17:42
Så himla kluven ifall jag ska beställa en Model Y som förstås saknar sensorerna och förlita mig på att hårdvaran och befintliga kameror ska räcka för "Tesla Vision"

Jag åkte med en bekants Model Y idag som då har sensorer och rubbet. La i backen och kameran var ju totalt igentäppt med snö och svarta partiklar. Hur ska dom lösa detta med Tesla Vision?

Självfallet funkade detektering av objekt då han har sensorer på sin bil.

Vill ha en Model Y men frågan är ifall jag ska beställa en helt ny utan USS till ett väldigt bra pris eller köpa en begagnad sådan på Blocket till en premium.... För onekligen vill folk ha betalt...
Tesla Vision kanske kommer se igenom smutset! Ingenting är omöjligt! ;)
Med tanke på hur "bra" farthållare med Vision fungerar så är jag skeptisk.
Haha - Ja du… Kluven som sagt. Tror inte på Tesla Vision för fem öre. Kameror i Sverige och många andra länder kommer inte att fungera. De bara att sätta på sig en ögonbindel och försöka lista ut hur Tesla Vision ska se igenom det….

Undrar när dom får sitt förnuft tillbaka och sätter dit USS igen…

Man vill ju beställa en ny bil med lägre pris och det medför ett lägre förmånsvärde. Nu känner man sig tvungen att köpa en äldre från 2022 till ett dyrare pris….
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 879
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Nucky skrev: 11 mar 2023 06:38
mikebike skrev: 10 mar 2023 19:43
Curik skrev: 10 mar 2023 19:39
Nucky skrev: 10 mar 2023 17:42
Så himla kluven ifall jag ska beställa en Model Y som förstås saknar sensorerna och förlita mig på att hårdvaran och befintliga kameror ska räcka för "Tesla Vision"

Jag åkte med en bekants Model Y idag som då har sensorer och rubbet. La i backen och kameran var ju totalt igentäppt med snö och svarta partiklar. Hur ska dom lösa detta med Tesla Vision?

Självfallet funkade detektering av objekt då han har sensorer på sin bil.

Vill ha en Model Y men frågan är ifall jag ska beställa en helt ny utan USS till ett väldigt bra pris eller köpa en begagnad sådan på Blocket till en premium.... För onekligen vill folk ha betalt...
Tesla Vision kanske kommer se igenom smutset! Ingenting är omöjligt! ;)
Med tanke på hur "bra" farthållare med Vision fungerar så är jag skeptisk.
Haha - Ja du… Kluven som sagt. Tror inte på Tesla Vision för fem öre. Kameror i Sverige och många andra länder kommer inte att fungera. De bara att sätta på sig en ögonbindel och försöka lista ut hur Tesla Vision ska se igenom det….

Undrar när dom får sitt förnuft tillbaka och sätter dit USS igen…

Man vill ju beställa en ny bil med lägre pris och det medför ett lägre förmånsvärde. Nu känner man sig tvungen att köpa en äldre från 2022 till ett dyrare pris….
Frågan är om du Måste ha en bil eller bara Vill ha en bil?
Jag hade väntat om jag bara Ville ha en bil men köpt en MY utan USS om jag var tvungen. Jag saknar dom förvisso någon gång i månaden men inte hela världen för mig och hur jag använder bilen. Finns fördelar också, slipper eviga pipandet när jag kör nära häcken och andra bilar vid min parkering. Kan vara andra behov och önskemål hos andra ägare.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av flamman »

Skulle säga typ 0 procent chans att USS kommer tillbaka. Det är precis borttaget för kina-marknaden och även S/X har de tagit bort på nu och syns inte till på Cybertruck-betan.
Att de tagit bort USS på S/X är den tydligaste indikatorn för mig (Teslas dyraste modeller) . Kanske att HW4 (som sattes in på S/X samtidigt som USS togs bort) kommer göra TV-baserade parkeringsfunktionen aningen bättre än för HW3 i mjukvaran. Kanske att radarn kan användas rakt fram för avstånd men det vet man inget om än. Kommer finnas blind spots för S/X oavsett. Tror och hoppas dock att det kommer funka ok för de flesta fallen ändå. Många saker man parkerar kring är symmestriska nedåt så går att ”gissa” hur den ser ut framåt på samma sätt som man gör själv optiskt när man parkerar genom att titta sig omkring. Något man bör göra oavsett USS eller TV-baserad parkeringsstöd.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Nucky
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 mar 2023 22:50

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av Nucky »

Lerumsexpressen skrev: 11 mar 2023 08:48
Nucky skrev: 11 mar 2023 06:38
mikebike skrev: 10 mar 2023 19:43
Curik skrev: 10 mar 2023 19:39
Nucky skrev: 10 mar 2023 17:42
Så himla kluven ifall jag ska beställa en Model Y som förstås saknar sensorerna och förlita mig på att hårdvaran och befintliga kameror ska räcka för "Tesla Vision"

Jag åkte med en bekants Model Y idag som då har sensorer och rubbet. La i backen och kameran var ju totalt igentäppt med snö och svarta partiklar. Hur ska dom lösa detta med Tesla Vision?

Självfallet funkade detektering av objekt då han har sensorer på sin bil.

Vill ha en Model Y men frågan är ifall jag ska beställa en helt ny utan USS till ett väldigt bra pris eller köpa en begagnad sådan på Blocket till en premium.... För onekligen vill folk ha betalt...
Tesla Vision kanske kommer se igenom smutset! Ingenting är omöjligt! ;)
Med tanke på hur "bra" farthållare med Vision fungerar så är jag skeptisk.
Haha - Ja du… Kluven som sagt. Tror inte på Tesla Vision för fem öre. Kameror i Sverige och många andra länder kommer inte att fungera. De bara att sätta på sig en ögonbindel och försöka lista ut hur Tesla Vision ska se igenom det….

Undrar när dom får sitt förnuft tillbaka och sätter dit USS igen…

Man vill ju beställa en ny bil med lägre pris och det medför ett lägre förmånsvärde. Nu känner man sig tvungen att köpa en äldre från 2022 till ett dyrare pris….
Frågan är om du Måste ha en bil eller bara Vill ha en bil?
Jag hade väntat om jag bara Ville ha en bil men köpt en MY utan USS om jag var tvungen. Jag saknar dom förvisso någon gång i månaden men inte hela världen för mig och hur jag använder bilen. Finns fördelar också, slipper eviga pipandet när jag kör nära häcken och andra bilar vid min parkering. Kan vara andra behov och önskemål hos andra ägare.
Sålt min bil. Så just nu är jag i behov av en. Varit utan i en vecka just nu.

Har ett väldigt tajt (vid infart/utfart) garage att parkera i och plats nära vägg. Sensorer som jag haft på alla tidigare bilar har ju räddat mig några gånger…
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av zorro_nrk »

Är det HW4 på Model 3 2023?


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av flipmac »

zorro_nrk skrev: 11 mar 2023 09:47
Är det HW4 på Model 3 2023?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Inte än.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av Jaqob »

flamman skrev: 11 mar 2023 09:19
Skulle säga typ 0 procent chans att USS kommer tillbaka. Det är precis borttaget för kina-marknaden och även S/X har de tagit bort på nu och syns inte till på Cybertruck-betan.
Att de tagit bort USS på S/X är den tydligaste indikatorn för mig (Teslas dyraste modeller) . Kanske att HW4 (som sattes in på S/X samtidigt som USS togs bort) kommer göra TV-baserade parkeringsfunktionen aningen bättre än för HW3 i mjukvaran. Kanske att radarn kan användas rakt fram för avstånd men det vet man inget om än. Kommer finnas blind spots för S/X oavsett. Tror och hoppas dock att det kommer funka ok för de flesta fallen ändå. Många saker man parkerar kring är symmestriska nedåt så går att ”gissa” hur den ser ut framåt på samma sätt som man gör själv optiskt när man parkerar genom att titta sig omkring. Något man bör göra oavsett USS eller TV-baserad parkeringsstöd.
Jag håller egentligen med dig på alla punkter, men är Tesla verkligen så cyniska att de säljer väldigt många tusen bilar de vet att de inte kommer få ordning på? (Alla 3 och Y som saknar både USS och Radar). Borde väl i så fall sluta med en class action stämning som heter duga eftersom de faktiskt lovat att funktionalitet ska komma så småningom (med TV). Har beställt en Y RWD, men om vi hade kunnat vänta hade vi gjort det.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av flamman »

Jaqob skrev: 11 mar 2023 10:35
flamman skrev: 11 mar 2023 09:19
Skulle säga typ 0 procent chans att USS kommer tillbaka. Det är precis borttaget för kina-marknaden och även S/X har de tagit bort på nu och syns inte till på Cybertruck-betan.
Att de tagit bort USS på S/X är den tydligaste indikatorn för mig (Teslas dyraste modeller) . Kanske att HW4 (som sattes in på S/X samtidigt som USS togs bort) kommer göra TV-baserade parkeringsfunktionen aningen bättre än för HW3 i mjukvaran. Kanske att radarn kan användas rakt fram för avstånd men det vet man inget om än. Kommer finnas blind spots för S/X oavsett. Tror och hoppas dock att det kommer funka ok för de flesta fallen ändå. Många saker man parkerar kring är symmestriska nedåt så går att ”gissa” hur den ser ut framåt på samma sätt som man gör själv optiskt när man parkerar genom att titta sig omkring. Något man bör göra oavsett USS eller TV-baserad parkeringsstöd.
Jag håller egentligen med dig på alla punkter, men är Tesla verkligen så cyniska att de säljer väldigt många tusen bilar de vet att de inte kommer få ordning på? (Alla 3 och Y som saknar både USS och Radar). Borde väl i så fall sluta med en class action stämning som heter duga eftersom de faktiskt lovat att funktionalitet ska komma så småningom (med TV). Har beställt en Y RWD, men om vi hade kunnat vänta hade vi gjort det.
jag menar att Tesla kommer lösa det tillräckligt bra (dvs de är inte cyniska). Precis som du skriver vill de inte ha en class action stämning och har ju ganska tydligt lovat att TV-baserad ersättare kommer. Och som sagt, att de tagit bort USS på S/X är för mig en tydlig indikation på att TV kommer funka. S/X har kameror på samma ställen som 3/Y. Men vore såklart trist om något i HW4 gör parkeringsstödet mkt bättre. Men tror och hoppas inte det.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av Bjelke »

Och för mig är det ingen som helst indikation på något allt att dom tagit bort USS, bara att
dom snålar in på komponenter (eller komponentbrist). Det betyder inte ett skit egentligen, inte
förrän dom visar upp en fungerande programvara och det har redan gått ganska lång tid utan detta…
Dom har med all tydlighet visat sedan flera år att dom kan snacka en massa skit utan att leverera.
Det börjar verkligen bli dags för Tesla att visa att dom kan och inte bara snackar.
Jag tror att många börjar tröttna och det sprider sig till ”vanliga kunder” dvs dom som köper
”en bil bara”, dom som väljer mellan en Kia/Hyundai/Volkswagen osv, dom som kanske mest
köper just bara en bil, dom som gärna köper något av dom etablerade gamla märkena osv…
Ska man nå den stora marknaden så kan man nog inte hålla på som Tesla gör.
Köper man en ny (dyr) bil så ska den bara funka helt enkelt, nu och inte om 7 år liksom. Då är det
ingen bra idé att börja plocka bort funktioner som alla andra har och har haft i många år redan, sånt
som många bara tar för givet att det finns (och funkar) sedan länge.
På flera punkter börjar Tesla hamna efter och inte ligga i framkant, klart obra tycker jag iaf.
Jag kommer ofta på mig själv att tänka - vad har Tesla som dom andra inte har? För några år sedan
fanns det ganska många saker som svar på den frågan, men nu? Det är mest en massa brister och
sämre egenskaper och rätt få saker som Tesla sticker ut på ett positivt sätt.
Så vad är Tesla då? Ganska snål, rätt snygg, en fungerande app och ett bra pris OM man jämför
med liknande prestanda (vilket inte alla gör). Räcker det? Njae… kanske…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av Curik »

Bjelke skrev: 11 mar 2023 21:48
Jag kommer ofta på mig själv att tänka - vad har Tesla som dom andra inte har? För några år sedan
fanns det ganska många saker som svar på den frågan, men nu? Det är mest en massa brister och
sämre egenskaper och rätt få saker som Tesla sticker ut på ett positivt sätt.
Så vad är Tesla då? Ganska snål, rätt snygg, en fungerande app och ett bra pris OM man jämför
med liknande prestanda (vilket inte alla gör). Räcker det? Njae… kanske…
Du glömde Supercharger-nätverket! Eller vänta..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av Bjelke »

Curik skrev: 11 mar 2023 22:27
Bjelke skrev: 11 mar 2023 21:48
Jag kommer ofta på mig själv att tänka - vad har Tesla som dom andra inte har? För några år sedan
fanns det ganska många saker som svar på den frågan, men nu? Det är mest en massa brister och
sämre egenskaper och rätt få saker som Tesla sticker ut på ett positivt sätt.
Så vad är Tesla då? Ganska snål, rätt snygg, en fungerande app och ett bra pris OM man jämför
med liknande prestanda (vilket inte alla gör). Räcker det? Njae… kanske…
Du glömde Supercharger-nätverket! Eller vänta..
:lol: Näe inte det heller…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?

Inlägg av Dafro »

Bjelke skrev: 11 mar 2023 22:33
Curik skrev: 11 mar 2023 22:27
Bjelke skrev: 11 mar 2023 21:48
Jag kommer ofta på mig själv att tänka - vad har Tesla som dom andra inte har? För några år sedan
fanns det ganska många saker som svar på den frågan, men nu? Det är mest en massa brister och
sämre egenskaper och rätt få saker som Tesla sticker ut på ett positivt sätt.
Så vad är Tesla då? Ganska snål, rätt snygg, en fungerande app och ett bra pris OM man jämför
med liknande prestanda (vilket inte alla gör). Räcker det? Njae… kanske…
Du glömde Supercharger-nätverket! Eller vänta..
:lol: Näe inte det heller…
Nu får ni sluta vara sådana, Legato har ju fått in mig lite på MX ju…
27,8 kWp solceller
Skriv svar