55 miljarder i elstöd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Fredrik j »

Pengarna betalas ut mellan 23 feb och 7 mars.
E2143F14-A8E1-48F9-9B97-B382E3F92A04.jpeg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jerker »

Dafro skrev: 25 feb 2023 08:53
Jerker skrev: 25 feb 2023 08:47
LarsL skrev:
Undrar om man får något stöd i Februari? Har hittills inte hört ett smack.
Det som betalas ut nu är för okt -21 t.o.m. sep -22. Sen har de sagt att vi ska få även för nov-dec -22 men det kommer senare. För jan el. feb -23 har de inte sagt nåt.

Jag ska få 13441:50 i den här omgången, dock har ännu inte fått nån avisering om när. Detta belopp motsvarar nästan min totala kostnad för elräkningarna dec-jan.
Det var inte lite, typ det dubbla mot mig, bor du väldigt stort, eller har du äldre hus? Bara nyfiken. Jag bor i hus på ca 250 kvm och 2 elbilar men visst jag har eldat en del för värmen. Jag ska få ca 7400 och mina elräkningar för dec-jan landa på 6700 plus överföring.
Huset är ett Ytonghus från 1963, 87 kvm plus hel källare. Vi har en ineffektiv luft/vattenvärmepump som jag köpte billigt på Jula och planen är att vi ska investera i en riktig dylik som har betydligt bättre COP. Det var dålig isolering på vinden, vilket vi åtgärdade i december -22.

Under den här perioden använde jag fortfarande elpatron (genomströmnings) som komplement till värmepumpen när det blev under -5, vilket är dyrt. Och i december -21 så renoverade vi köket och jag drog om el som gick på vinden och isoleringen som fanns var bortvikt på många ställen och förmodligen läckte värmen ut som ur ett såll. Det var också andra åtgärder på huset som drog extra ström. Vår elförbrukning i december -21 var mer än dubbelt mot dec -22.

Vi laddar 700-800 kWh på 2 elbilar varje månad.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jerker »

Vindens skrev: 25 feb 2023 08:49
Av de yttersta få jag hört som fått pengar hittills verkar det vara småförbrukare i lägenhet.
Någon annan som kan stärka hypotesen?

Försäkringskassan kanske betalar ut i någon sorts ordning…
Min son, som bor i lägenhet, fick iaf besked i förrgår om hur mycket han ska få. Jag har inte hört nåt alls men på inloggningen hos Vattenfall har de skrivit ut min förbrukning för den aktuella tiden (nåt som ändå är lätt att ta fram själv) och det är ju bara att halvera så får man summan jag ska få. (SE3).

Såg på FK:s hemsida att det står att man ska få besked via sin digitala brevlåda hur mycket man ska få utbetalt och "det kan hända att du får beskedet innan du får stödet utbetalt" (citat ur minnet). Märkligt. Varför ens ge ett besked om det inte förväntas komma före pengarna? Kanske är det en juridisk handling som måste skickas ut? Min sambo såg i en FB-grupp redan för nån vecka sedan att en person fått brev till Kivra om sitt elstöd.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av infelicitas »

Jag fick besked från försäkringskassan i kivra igår. Så det går ju ut till vissa i alla fall.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av wannabee »

Fick besked i Kivra den 21:e från försäkringskassan och pengarna fanns på kontot i onsdags eller torsdags.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Fredrik j »

Det är väl samma spridning som när skatteåterbäringen betalas ut. Jag och sambon brukar inte få utbetalning samtidigt utan det kan skilja några dagar.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Remuz »

FK gjorde (min info är från cirka 2017) utbetalningar i batchar hos Swedbank. Gällande andra ”bidrag” så fördelade man det på flera dagar för att dels kunna hålla ”lagom” likviditet och dels inte överbelasta ev system.

Edit: Skrev ett inlägg men missade ta med poängen.

Det är alltså fullt normalt att inte alla får samtidigt utan att det kommer i olika batchar.
P85D svart/svart med gratis SuC
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Gargamel »

Remuz skrev: 25 feb 2023 19:08
FK gjorde (min info är från cirka 2017) utbetalningar i batchar hos Swedbank. Gällande andra ”bidrag” så fördelade man det på flera dagar för att dels kunna hålla ”lagom” likviditet och dels inte överbelasta ev system.
Du menade väl att de behöll mycket pengar för att kunna tjäna ränta på andras pengar.. för bankerna KAN göra alla betalningar på sekunder men väljer att inte göra det för de de tjänar på att det tar upp till 3 dagar att göra en betalning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Dafro »

Gargamel skrev: 26 feb 2023 08:25
Remuz skrev: 25 feb 2023 19:08
FK gjorde (min info är från cirka 2017) utbetalningar i batchar hos Swedbank. Gällande andra ”bidrag” så fördelade man det på flera dagar för att dels kunna hålla ”lagom” likviditet och dels inte överbelasta ev system.
Du menade väl att de behöll mycket pengar för att kunna tjäna ränta på andras pengar.. för bankerna KAN göra alla betalningar på sekunder men väljer att inte göra det för de de tjänar på att det tar upp till 3 dagar att göra en betalning.
Så tänkte jag med men dom har faktiskt gått ut och sagt att dom inte får ta någon form av floating i detta avtal utan meddelade att tiden berodde på olika kontroller. Tro det om du vill och kan väl hålla med om at flera dagar är länge, men om man inte klarar sig utan dessa pengar ett par dagar efter man har fått lön så har man nog större problem. Är ju en bonus så är väl bra nör den än kommer tänker jag.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Vindens »

Gargamel skrev: 26 feb 2023 08:25
Remuz skrev: 25 feb 2023 19:08
FK gjorde (min info är från cirka 2017) utbetalningar i batchar hos Swedbank. Gällande andra ”bidrag” så fördelade man det på flera dagar för att dels kunna hålla ”lagom” likviditet och dels inte överbelasta ev system.
Du menade väl att de behöll mycket pengar för att kunna tjäna ränta på andras pengar.. för bankerna KAN göra alla betalningar på sekunder men väljer att inte göra det för de de tjänar på att det tar upp till 3 dagar att göra en betalning.
Instämmer, vid enkel matte ger 55 miljarder en ”avkastning” på 3,8 miljoner kr per dag med den låga räntan 2,5% som många nischbanker erbjuder idag. Bara av att hålla inne hälften av dessa 55 miljarder i några dagar ger en fin extra hacka för Swedbank. Skatteverket brukar betala ut mycket fortare än såhär. Hur många godkänner deklarationen utan ändring? Många och dessa pengar kommer inom 1-2 bankdagar.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Fredrik j »

Vindens skrev: 26 feb 2023 08:54
Gargamel skrev: 26 feb 2023 08:25
Remuz skrev: 25 feb 2023 19:08
FK gjorde (min info är från cirka 2017) utbetalningar i batchar hos Swedbank. Gällande andra ”bidrag” så fördelade man det på flera dagar för att dels kunna hålla ”lagom” likviditet och dels inte överbelasta ev system.
Du menade väl att de behöll mycket pengar för att kunna tjäna ränta på andras pengar.. för bankerna KAN göra alla betalningar på sekunder men väljer att inte göra det för de de tjänar på att det tar upp till 3 dagar att göra en betalning.
Instämmer, vid enkel matte ger 55 miljarder en ”avkastning” på 3,8 miljoner kr per dag med den låga räntan 2,5% som många nischbanker erbjuder idag. Bara av att hålla inne hälften av dessa 55 miljarder i några dagar ger en fin extra hacka för Swedbank. Skatteverket brukar betala ut mycket fortare än såhär. Hur många godkänner deklarationen utan ändring? Många och dessa pengar kommer inom 1-2 bankdagar.
Skatteåterbäringen kommer inte samtidigt till alla. Det kan ju skilja flera dagar trots samma bank.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jerker »

Det är självklart att de inte betalar ut alla pengar samma dag; det är så många det gäller att det kräver att arbetet delas upp på c:a 2 veckor. Och de sitter inte och håller på pengarna 3 dagar för att få ränta på dem. Pengarna betalas ut från riksgälden i omgångar varje dag för att täcka de utbetalningar de gör. Swedbank får istället en ersättning från staten, för det är ju ett jobb de utför som kräver personalresurser. Även om de får en fil att läsa in så måste en rad kontroller göras manuellt så att inget går fel. De ska vara färdiga med alla utbetalningar några dagar in i mars.

Varför man gör så här nu, och inte på samma sätt som förra gången, det förstår jag inte. Nätbolagen gjorde då avdrag på fakturorna. Det gick ju smidigt och det var inga diskussioner om formerna för utbetalningen då. Vad är haken? Varför vill staten välja en annan väg denna gång?

Angående floaten: Jag läste nån gång en lång redogörelse för hur pengatransaktioner mellan banker sker. Det är mer manuellt arbete än jag visste. Inga pengar förs över mellan banker utan att det övervakas av människor manuellt. Det sker rigorösa kontroller. Därför kan man inte föra över pengar mellan banker då dessa är stängda och personalen ledig, t.ex. på helgdagar.

Swishbetalningar sker omedelbart mellan olika banker. Eller det ser iaf ut så. I själva verket fungerar det så att alla banker som ingår i Swish har en pott pengar som de tar av när en kund i deras bank får pengar från en kund i en annan bank. Till denna pott förs Swishutbetalningar över till när en kund i den egna banken betalar till en annan bank. Därför funkar Swish omedelbart, även på helger. Men sedan stäms alla betalningar av mellan bankerna. Jag, som hanterar Swish på mitt jobb, ser effekten av detta efter som det är olika datumstämpling på Swishredovisningen och i kontoutdragen. Swish som görs på en helgdag registreras på första vardagen på kontoutdraget. Därför blir det lite besvärligare när man ska göra en kontroll.

Jag vet inte, men kan tänka mig att det är en liknande hantering av kortbetalningar. Därför står kortköp som "reserverade belopp" i min Internetbank ett tag innan det är färdigregistrerat i alla led.

"Vad i helvete har de för sig in i banken efter tre?" Jo, de gör en massa manuellt arbete som vi tror sker helt automatiskt med datorers hjälp. Och för detta måste de ta betalt på olika sätt. Swish är ju gratis för privatpersoner. Men kortavgifter och floaten är väl olika sätt. Men i fallet med dessa överföringar är både Swedbank och staten tydliga med att de inte får låta pengarna ligga i floaten utan ska betalas ut så fort de fått pengarna, och den utbetalningen till Swedbank sker i omgångar som är lagom för varje dags utbetalning till kund. Istället får de en ersättning av staten för sitt arbete som detta innebär. Jag vet inte, men kan tänka mig att de valde Swedbank eftersom det är den största banken där flest har sina konton och det innebär att så få som möjligt måste aktivt anmäla ett konto att få pengarna utbetalda till.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Fredrik j »

Förra gången skedde utbetalningarna på olika sätt. Vissa nätägare drog inte av på faktura utan skickade klumpsumma vid sidan om mitt i sommaren.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev: 26 feb 2023 12:05
Förra gången skedde utbetalningarna på olika sätt. Vissa nätägare drog inte av på faktura utan skickade klumpsumma vid sidan om mitt i sommaren.
Vattenfall skrev på fakturan att man kunde hela summan utbetald direkt om man uppgav ett konto annars drog de av från fakturan tills dess att summan var slut, vilket jag valde att göra. Detta skedde med början på fakturan som skickades ut i början av mars och för mig drog de av sista gången på julifakturan.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev: 26 feb 2023 12:16
Fredrik j skrev: 26 feb 2023 12:05
Förra gången skedde utbetalningarna på olika sätt. Vissa nätägare drog inte av på faktura utan skickade klumpsumma vid sidan om mitt i sommaren.
Vattenfall skrev på fakturan att man kunde hela summan utbetald direkt om man uppgav ett konto annars drog de av från fakturan tills dess att summan var slut, vilket jag valde att göra. Detta skedde med början på fakturan som skickades ut i början av mars och för mig drog de av sista gången på julifakturan.
Min nätägare erbjöd inget alternativ till att få alla pengarna utbetalda i juni.
Den här lösningen blir ju lika för alla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av mati »

Min nätägare drog av stödpengarna från fakturorna förra året. Fram till augusti eller så fick jag en elnätsfaktura på noll kronor. Jag tyckte det var trevligt att inte behöva betala nån elräkning överhuvudtaget.
Fast nu föredrar jag faktiskt att vi ska få allting som en klumpsumma. Jag behöver pengarna nu och inte utsmetade över ett halvår.
Det är faktiskt lite ambivalent. Jag tycker fortfarande att det är fel att vi som har solceller, och som i praktiken snarare har tjänat på de höga elpriserna, överhuvudtaget ska få elstöd. Det känns helt enkelt inte rätt. Jag vill inte ha bidrag.
Samtidigt väntar jag faktiskt på pengarna, jag behöver dem för att stoppa några hål, så konstigt det än låter. Men det har helt andra orsaker och har ingenting med de höga elpriserna att göra. Det är mer en slump att detta råkar sammanfalla. Nu tycker ni säkert att jag är dum i huvudet. Men jag gillar inte bidrag, än mindre när jag ska få det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Dafro »

mati skrev: 26 feb 2023 18:52
Min nätägare drog av stödpengarna från fakturorna förra året. Fram till augusti eller så fick jag en elnätsfaktura på noll kronor. Jag tyckte det var trevligt att inte behöva betala nån elräkning överhuvudtaget.
Fast nu föredrar jag faktiskt att vi ska få allting som en klumpsumma. Jag behöver pengarna nu och inte utsmetade över ett halvår.
Det är faktiskt lite ambivalent. Jag tycker fortfarande att det är fel att vi som har solceller, och som i praktiken snarare har tjänat på de höga elpriserna, överhuvudtaget ska få elstöd. Det känns helt enkelt inte rätt. Jag vill inte ha bidrag.
Samtidigt väntar jag faktiskt på pengarna, jag behöver dem för att stoppa några hål, så konstigt det än låter. Men det har helt andra orsaker och har ingenting med de höga elpriserna att göra. Det är mer en slump att detta råkar sammanfalla. Nu tycker ni säkert att jag är dum i huvudet. Men jag gillar inte bidrag, än mindre när jag ska få det.
Fast du, och jag ska väl inte straffas för att vi har investerat i solceller, mina var iallafall inte gratis och inte avbetalda än på många år. Om det känns fel så kan du ju direktanvända så mycket el som möjligt.

Sen är jag mot bidrag och att man får mer ju mer man förbrukar, fast det förra året var ju dumt på riktigt. Men tror mer på helt rakt bidrag eller stöd till energieffektivisering.
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev: 26 feb 2023 18:52
Min nätägare drog av stödpengarna från fakturorna förra året. Fram till augusti eller så fick jag en elnätsfaktura på noll kronor. Jag tyckte det var trevligt att inte behöva betala nån elräkning överhuvudtaget.
Fast nu föredrar jag faktiskt att vi ska få allting som en klumpsumma. Jag behöver pengarna nu och inte utsmetade över ett halvår.
Det är faktiskt lite ambivalent. Jag tycker fortfarande att det är fel att vi som har solceller, och som i praktiken snarare har tjänat på de höga elpriserna, överhuvudtaget ska få elstöd. Det känns helt enkelt inte rätt. Jag vill inte ha bidrag.
Samtidigt väntar jag faktiskt på pengarna, jag behöver dem för att stoppa några hål, så konstigt det än låter. Men det har helt andra orsaker och har ingenting med de höga elpriserna att göra. Det är mer en slump att detta råkar sammanfalla. Nu tycker ni säkert att jag är dum i huvudet. Men jag gillar inte bidrag, än mindre när jag ska få det.
Sunda tankar kring bidragen!
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Marsa »

mati skrev: 26 feb 2023 18:52
Min nätägare drog av stödpengarna från fakturorna förra året. Fram till augusti eller så fick jag en elnätsfaktura på noll kronor. Jag tyckte det var trevligt att inte behöva betala nån elräkning överhuvudtaget.
Fast nu föredrar jag faktiskt att vi ska få allting som en klumpsumma. Jag behöver pengarna nu och inte utsmetade över ett halvår.
Det är faktiskt lite ambivalent. Jag tycker fortfarande att det är fel att vi som har solceller, och som i praktiken snarare har tjänat på de höga elpriserna, överhuvudtaget ska få elstöd. Det känns helt enkelt inte rätt. Jag vill inte ha bidrag.
Samtidigt väntar jag faktiskt på pengarna, jag behöver dem för att stoppa några hål, så konstigt det än låter. Men det har helt andra orsaker och har ingenting med de höga elpriserna att göra. Det är mer en slump att detta råkar sammanfalla. Nu tycker ni säkert att jag är dum i huvudet. Men jag gillar inte bidrag, än mindre när jag ska få det.
Det är ju en sak att de som har solceller får elstödet. De har ju trots allt köpt in el på samma sätt som alla andra. Dessutom ofta till timrörligt.
Det stora problemet med elstödet är ju att även de som har ett lågt fastprisavtal på sin el får stödet. De kan ju i praktiken få tillbaka mer än de betalade för sin el, vilket är elstödets stora problem...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av jonasl »

Vi har tre barn och håvar in en försvarlig slant varje månad i bidrag, egentligen helt sjukt. Även när vi båda som är nånstans mellan medel och höginkomsttagare jobbade heltid så fick vi ju nästan 4000 kr i månaden i barnbidrag. Nu pluggar min fru heltid och då är det nästan 4000 kr till i studiebidrag om jag sett rätt.

Kan ju tycka att i alla fall barnbidraget borde inkomstprövas.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Fredrik j »

En individuell prövning av varje abonnents behov av stöd skulle ju kunna bli tidskrävande.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev: 26 feb 2023 20:02
Vi har tre barn och håvar in en försvarlig slant varje månad i bidrag, egentligen helt sjukt. Även när vi båda som är nånstans mellan medel och höginkomsttagare jobbade heltid så fick vi ju nästan 4000 kr i månaden i barnbidrag. Nu pluggar min fru heltid och då är det nästan 4000 kr till i studiebidrag om jag sett rätt.

Kan ju tycka att i alla fall barnbidraget borde inkomstprövas.
Inkomstprövas mot familjens samlade inkomst då? En typ av sambeskattning? Eller skulle en låginkomsttagare inte få barnbidrag om den bor med en höginkomsttagare?
Intressant tanke att ta mer hänsyn till familjeinkomst.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av jonasl »

Fredrik j skrev: 26 feb 2023 20:06
Inkomstprövas mot familjens samlade inkomst då? En typ av sambeskattning? Eller skulle en låginkomsttagare inte få barnbidrag om den bor med en höginkomsttagare?
Intressant tanke att ta mer hänsyn till familjeinkomst.
Som vanligt finns det inga enkla och rättvisa lösningar. Men det kändes ändå bisarrt att håva in några extra tusenlappar i månaden när vi båda jobbade och tjänade en bit över 100k / månad före skatt tillsammans när det sannolikt finns de som har det rätt knapert i slutet av månaden och kanske hade haft mer nytta av pengarna.

Nu när bara en av oss jobbar och räntor och priser har dragit iväg hejdlöst så hjälper de dock till att dämpa det lite.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av mati »

Dafro skrev: 26 feb 2023 19:38
Fast du, och jag ska väl inte straffas för att vi har investerat i solceller, mina var iallafall inte gratis och inte avbetalda än på många år. Om det känns fel så kan du ju direktanvända så mycket el som möjligt.
Straffas och straffas. Jag köpte solcellerna när elpriset var lågt. Den beräknade pay-off tiden var nästintill oändlig, jag hade troligen behövt byta växelriktare innan, vilket hade förlängt tiden ytterligare. Men elpriserna påverkar inte mig så mycket längre eftersom jag säljer ungefär lika mycket som jag köper. Det var meningen med att skaffa solceller. Tvärtom så gynnar mig höga priser indirekt eftersom pay-off tiden sjunker. Fast vad spelar det för roll egentligen? De är ju betalda och jag blir inte rikare av att pay-off tiden halveras. Resultatet är exakt detsamma. Min elräkning är noll. Fast om nu staten plötsligt betalar en del av elräkningen så blir den i mitt fall negativ. Jag får betalt för att jag förbrukar el. Är inte det lite konstigt?
Däremot så hade jag uppskattat om man hade kunnat sälja solelen för exakt samma pris som man köper el för, dvs med moms, elskatt, nätavgift osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Dafro »

mati skrev: 26 feb 2023 20:29
Dafro skrev: 26 feb 2023 19:38
Fast du, och jag ska väl inte straffas för att vi har investerat i solceller, mina var iallafall inte gratis och inte avbetalda än på många år. Om det känns fel så kan du ju direktanvända så mycket el som möjligt.
Straffas och straffas. Jag köpte solcellerna när elpriset var lågt. Den beräknade pay-off tiden var nästintill oändlig, jag hade troligen behövt byta växelriktare innan, vilket hade förlängt tiden ytterligare. Men elpriserna påverkar inte mig så mycket längre eftersom jag säljer ungefär lika mycket som jag köper. Det var meningen med att skaffa solceller. Tvärtom så gynnar mig höga priser indirekt eftersom pay-off tiden sjunker. Fast vad spelar det för roll egentligen? De är ju betalda och jag blir inte rikare av att pay-off tiden halveras. Resultatet är exakt detsamma. Min elräkning är noll. Fast om nu staten plötsligt betalar en del av elräkningen så blir den i mitt fall negativ. Jag får betalt för att jag förbrukar el. Är inte det lite konstigt?
Däremot så hade jag uppskattat om man hade kunnat sälja solelen för exakt samma pris som man köper el för, dvs med moms, elskatt, nätavgift osv.
Förstår hur du tänker men om du inte köpt solceller så (kunde) du haft ett par hundra tusen på kontot istället för att behöva vänta på stöd nu. Jag ser mina solceller som en värdehöjning av huset och gör den investeringen istället för att amortera men jag kan inte se att jag går plus eller går jämnt upp innan jag har sparat in pengarna för solcellerna för jag kommer ju ha lagt ut drygt 300 kkr och det kunde blivit en bra handpenning till ny Q8 e-tron. Tycker inte heller att jag behöver få bidrag men om vi ändå ska få det så undrar jag varför jag ska få mindre för att jag har ett energisnålt hus som har kostat mig mer att bygga än ett gammalt med minimal isolering i men visst det är ju ingen som blir rik på dessa bidrag så fine, men det måste bli ett stopp på det.
27,8 kWp solceller
Skriv svar