Priserna skenar i SUC
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3729
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Priserna skenar i SUC
Utan att ha gjort någon direkt analys (sånt kan jag inte) så har jag svårt att se att de har svart på sista raden i kolumnen för Superchargers oavsett vad.
Det vore intressant att se hur tankegångarna gått när de bestämde sig för att öppna upp. Tror inte för ett ögonblick att det är en altruistisk handling i form av att skynda på omställningen.
Det vore intressant att se hur tankegångarna gått när de bestämde sig för att öppna upp. Tror inte för ett ögonblick att det är en altruistisk handling i form av att skynda på omställningen.
Model Y LR AWD 2022
Re: Priserna skenar i SUC
Ja, den får jag ta på mig. Ibland går det för fort när man skriver.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Priserna skenar i SUC
Är du säker, kollar man på utbyggnad kartan i Sverige nu så planeras välsigt många nya suc, skulle de vara möjligt om de inte vore för andra än tesla laddar där? Jag har såklart inget svar på den frågan själv men känns ändå som mest troligt att de är effekten.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Priserna skenar i SUC
Kan bara konstatera att det numer är oftare kö, och oftare trasiga laddpunkter än tidigare. Klar skillnad under semestrar, lov och storhelger. Så var det inte innan öppnandet. Jag utgår från verkligheten, och inte från kartan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Priserna skenar i SUC
Visst är det så, men det har ju också sålts väldigt många Tesla de senaste två åren och jag tycker inte att man ser speciellt många icke-Tesla på SuC. Det är väl "tack vare" de höga priserna misstänker jag.martinot skrev: ↑15 feb 2023 10:31Kan bara konstatera att det numer är oftare kö, och oftare trasiga laddpunkter än tidigare. Klar skillnad under semestrar, lov och storhelger. Så var det inte innan öppnandet. Jag utgår från verkligheten, och inte från kartan.
Förra Påsken åkte vi hem på Påskdagen istället för på Annandag Påsk, just för att slippa köer. Resultatet var att vi fick köa på SuC Linköping för första gången.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Priserna skenar i SUC
Prissänkningar på gång igen, nu 5.25 i Kristinehamn t.ex
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Priserna skenar i SUC
Priserna på väg upp igen?
(Var 5,95 även i Grums)
(Var 5,95 även i Grums)
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
VW ID.3 2021
Re: Priserna skenar i SUC
Jag har inte räknat på ekonomin alls, bara effektbehov. Installation jag räknat på har 4x150 kW CCS + 4x60 kW Chademo, alltså 840 kW max, men lastbalanserat med 400 kW anslutning i fallet utan batteri. Med 400 kWh batterier och 100 kW anlutning skulle man ha klarat den period om någon vecka som jag sett förbrukningsdata för, räknat på 85% verkningsgrad pä batterilagringen. C-talet skulle då bli max 0.75C med samma effektbegränsning som med fallet utan batteribackup.Lerumsexpressen skrev: ↑14 feb 2023 16:12Visa gärna om hur du har räknat, är intresserad.Knix skrev: ↑14 feb 2023 13:29Om det är så dyrt förstår jag inte varför inte fler installerar batterilagring vid snabbladdare. Det borde gå runt tämligen snabbt. Jag räknade lite på det och kom fram till att ca 0,5 kWh batteri per kW laddkapacitet skulle kunna reducera effektbehovet med ca 75%. Nu har jag ju iofs bara ett fåtal pålitliga förbrukningssiffror att gå på, men det borde ändå vara i rätt härad.jonasl skrev: ↑14 feb 2023 12:22Det är växelström som likriktas vid DC-laddning.
Det är effekt som är dyrt, man betalar ofta per kW. En station med 12 st 250kW laddplatser kostar då enormt mycket mer per månad att driva än en med 12 st 11kW-platser. 50 kr / kW i peak-effekt är lågt räknat.. 6600 kr för AC-laddningen jämfört med 150 000 kr per månad för snabbladdning via DC som måste hämtas hem.
Överslagsräknat bara, det kan ju vara så att alla 12 platserna inte peakar på 250kW samtidigt givetvis men även om det bara är 100 000 kr per månad i effektavgift så är det en rejäl slant som ska hämtas hem varje månad bara för den kostnaden.
När vi räknade på det så gick det inte att räkna hem.
Du kan inte använda hela batterikapaciteten, vilken batterikapacitet har du räknat med?
Du kan inte dra ur vilka effekter du vill, vilka effekter och C-tal räknade du med?
Vilket el pris in, el pris ut och vilka förluster har du i systemet?
Re: Priserna skenar i SUC
Prissänkningar i norr iaf, ca 1-2kr billigare per kWh nu än i julas.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Priserna skenar i SUC
Fundera lite över hur du uttrycker dig...
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Priserna skenar i SUC
Ska en tur till grannlandet och noterade följande. Såvitt jag vet är elpriset lika högt, om inte högre i Danmark än i Sverige?
Re: Priserna skenar i SUC
Du verkar ha en välsigt otrevlig människosyn som bara skapar dålig stämning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Priserna skenar i SUC
Undrar också över detta! Samma grej med Finland och Norge, ish 2 kr/kwh billigare med liknande elpriser, lite konstigt tycker jag också!
Model 3 RWD 2022, MSM
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Priserna skenar i SUC
Det kan eventuellt bero på effektavgifter. I Tyskland har prisskillnaden, i alla fall tidigare, varit mycket mindre mellan AC-laddning och DC-laddning, än i Sverige. Att jag mestadels AC-laddat i Tyskland har främst berott på att det är så himla gott om AC-laddare och de finns ofta där jag ändå stannar. Att jag sparat kanske en krona per kWh är en marginell faktor i sammanhanget, om än välkommen naturligtvis. En gissning är att elbolagen har olika struktur på tarifferna, så att man betalar förhållandevis mer per kWh och mindre för anslutning med hög effekt. Men det är som sagt bara en gissning, jag har inte kollat det närmare. Det kan ju vara liknande i Danmark. Med tanke på att det är mer tätbefolkade länder vore det inte orimligt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3729
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Priserna skenar i SUC
Kanske också annorlunda avtal, bundna avtal? Väldigt svårt att veta utan att ha insikt.
Model Y LR AWD 2022
Re: Priserna skenar i SUC
Alltid något. Ändring åt rätt håll iaf!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Priserna skenar i SUC
Ja, det är korrekt effekt är dyrt i sverige, de flesta nätägare gjorde också en höjning 2023, som just nu ligger på ca 60-80kr ex moms per kW effekt.Knix skrev: ↑15 feb 2023 21:45Jag har inte räknat på ekonomin alls, bara effektbehov. Installation jag räknat på har 4x150 kW CCS + 4x60 kW Chademo, alltså 840 kW max, men lastbalanserat med 400 kW anslutning i fallet utan batteri. Med 400 kWh batterier och 100 kW anlutning skulle man ha klarat den period om någon vecka som jag sett förbrukningsdata för, räknat på 85% verkningsgrad pä batterilagringen. C-talet skulle då bli max 0.75C med samma effektbegränsning som med fallet utan batteribackup.Lerumsexpressen skrev: ↑14 feb 2023 16:12Visa gärna om hur du har räknat, är intresserad.Knix skrev: ↑14 feb 2023 13:29Om det är så dyrt förstår jag inte varför inte fler installerar batterilagring vid snabbladdare. Det borde gå runt tämligen snabbt. Jag räknade lite på det och kom fram till att ca 0,5 kWh batteri per kW laddkapacitet skulle kunna reducera effektbehovet med ca 75%. Nu har jag ju iofs bara ett fåtal pålitliga förbrukningssiffror att gå på, men det borde ändå vara i rätt härad.jonasl skrev: ↑14 feb 2023 12:22Det är växelström som likriktas vid DC-laddning.
Det är effekt som är dyrt, man betalar ofta per kW. En station med 12 st 250kW laddplatser kostar då enormt mycket mer per månad att driva än en med 12 st 11kW-platser. 50 kr / kW i peak-effekt är lågt räknat.. 6600 kr för AC-laddningen jämfört med 150 000 kr per månad för snabbladdning via DC som måste hämtas hem.
Överslagsräknat bara, det kan ju vara så att alla 12 platserna inte peakar på 250kW samtidigt givetvis men även om det bara är 100 000 kr per månad i effektavgift så är det en rejäl slant som ska hämtas hem varje månad bara för den kostnaden.
När vi räknade på det så gick det inte att räkna hem.
Du kan inte använda hela batterikapaciteten, vilken batterikapacitet har du räknat med?
Du kan inte dra ur vilka effekter du vill, vilka effekter och C-tal räknade du med?
Vilket el pris in, el pris ut och vilka förluster har du i systemet?
En stor SuC har ungefär 120-160k/mån i effektavgift, man betalar oftast den högsta effekt-timmen under månaden.
Re: Priserna skenar i SUC
Re: Priserna skenar i SUC
Då måste priset på energilagrin ner lite. En Tesla megapack kostar enligt Google 2.5 miljoner USD inkl installation. Den borde ha kräm nog för ca 30 V3 SuC stolpar, och borde kunna sänka effektbehovet med de 1,9 MW den kan leverera.MrEarp skrev: ↑21 feb 2023 20:39Ja, det är korrekt effekt är dyrt i sverige, de flesta nätägare gjorde också en höjning 2023, som just nu ligger på ca 60-80kr ex moms per kW effekt.Knix skrev: ↑15 feb 2023 21:45Jag har inte räknat på ekonomin alls, bara effektbehov. Installation jag räknat på har 4x150 kW CCS + 4x60 kW Chademo, alltså 840 kW max, men lastbalanserat med 400 kW anslutning i fallet utan batteri. Med 400 kWh batterier och 100 kW anlutning skulle man ha klarat den period om någon vecka som jag sett förbrukningsdata för, räknat på 85% verkningsgrad pä batterilagringen. C-talet skulle då bli max 0.75C med samma effektbegränsning som med fallet utan batteribackup.Lerumsexpressen skrev: ↑14 feb 2023 16:12Visa gärna om hur du har räknat, är intresserad.Knix skrev: ↑14 feb 2023 13:29Om det är så dyrt förstår jag inte varför inte fler installerar batterilagring vid snabbladdare. Det borde gå runt tämligen snabbt. Jag räknade lite på det och kom fram till att ca 0,5 kWh batteri per kW laddkapacitet skulle kunna reducera effektbehovet med ca 75%. Nu har jag ju iofs bara ett fåtal pålitliga förbrukningssiffror att gå på, men det borde ändå vara i rätt härad.jonasl skrev: ↑14 feb 2023 12:22Det är växelström som likriktas vid DC-laddning.
Det är effekt som är dyrt, man betalar ofta per kW. En station med 12 st 250kW laddplatser kostar då enormt mycket mer per månad att driva än en med 12 st 11kW-platser. 50 kr / kW i peak-effekt är lågt räknat.. 6600 kr för AC-laddningen jämfört med 150 000 kr per månad för snabbladdning via DC som måste hämtas hem.
Överslagsräknat bara, det kan ju vara så att alla 12 platserna inte peakar på 250kW samtidigt givetvis men även om det bara är 100 000 kr per månad i effektavgift så är det en rejäl slant som ska hämtas hem varje månad bara för den kostnaden.
När vi räknade på det så gick det inte att räkna hem.
Du kan inte använda hela batterikapaciteten, vilken batterikapacitet har du räknat med?
Du kan inte dra ur vilka effekter du vill, vilka effekter och C-tal räknade du med?
Vilket el pris in, el pris ut och vilka förluster har du i systemet?
En stor SuC har ungefär 120-160k/mån i effektavgift, man betalar oftast den högsta effekt-timmen under månaden.
Det skulle ta typ 15 år att få igen pengarna. I och för sig kanske man skulle kunna tjäna lite pengar på att köpa el när det är billigt och sälja den på nätet när det är dyrt också.
- StefanFalun
- Teslaägare
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 05 feb 2023 15:16
- Referralkod: ts.la/stefan266987
Re: Priserna skenar i SUC
En fråga som säkert redan ställts. Kan man se priserna på SUC någon annanstans än i bilen? Det borde ju gå att se på kartan när man planerar resan på Teslas hemsida när man är inloggad…
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Priserna skenar i SUC
Ja, i appen om man låtsas att man inte har en Tesla, samt i chargefinder. I båda fallen syns bara öppna SuC.StefanFalun skrev: ↑22 feb 2023 12:39En fråga som säkert redan ställts. Kan man se priserna på SUC någon annanstans än i bilen? Det borde ju gå att se på kartan när man planerar resan på Teslas hemsida när man är inloggad…
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Priserna skenar i SUC
Ytterligare prissänkningar, nu t.ex Jönköping 4:60 och Umeå 3:40
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller