Model Y som vinterbil.. min review..
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 27 mar 2022 20:44
Model Y som vinterbil.. min review..
Model Y LR. Okt -22 model.
Haha jag vet inte vart jag skall börja. Jag gillar verkligen bilen men Tesla gör det svårt.. mkt svårt för oss som faktiskt inte bara kör i sommarsol med bilen utan vill använda den.. ja som vilken annan bil som helst. Skiter blankt i märken och är ingen fan-boy. Köper Tesla för infrastrukturen.
Trodde verkligen inte det kunde vara värre än model S i fjällen.. men ack så fel jag hade.
Alla 4 handtag är igenfrusna, så man måste använda appen för att öppna sen krypa runt och öppna dörr för dörr inifrån via knappen.. visst det funkar men lite meck är det, speciellt med ungar som är hungriga och trötta.
Vindrutetorkarna är fastfrusna sen länge, försökt få bort isen.. men nått gör att de inte funkar ändå.. bara gett upp och hoppas på plusgrader..
Bakluckan öppnar sig... men sen så tappar den kraften och sjunker sakta ner.
Laddluckan.. frusen som satan så våld var lösningen där och sen aldrig koppla ur sladden.. tur vårt hus har ski-in-ski-out för bilen lär inte få flytta sig en meter de närmaste två veckorna.
Glömde jag säga att det bara är/varit ca. -5C så inte direkt riktig kyla =)
Vad är bra då?
Ja den sladdar inte mer än nån annan bil man ägt, lite tyngre så glider ju mer dock.
Remote värmning är guld värt, synd bara de inte har det på framljusen då det saknas spolare och torkare där..
Den är riktigt rymlig, inte som model S men ändå sjukt bra, skulle varit lite bredare när man fäller mittensätet så man slapp vinkla snowboarden.
Laddning är riktigt snabb, svårt hinna få i sig en lunch på vägen upp för det kostar flis om man inte drar ut sladden när =)
ÄR jag missnöjd, nja lite kanske, hade ju hoppats framförallt att dörrar och baklucka skulle funka, S var katastrof så en av anledningarna varför man skickade bort den bilen, alla andra bilar har ju funkat fint i fjällen, Volvo, Kia, BMW osv. I övrigt är den riktigt fin att köra långt med, speciellt autopiloten är go medans vägen har synliga linjer, saknade spolare för lamporna på vägen upp då allt frös till is, men helt ärligt var det lite extremt väder med regn i -11C, vilket inte hör till vanligheten, så var fler bilar som hade utmaningar oavsett märken..
Haha jag vet inte vart jag skall börja. Jag gillar verkligen bilen men Tesla gör det svårt.. mkt svårt för oss som faktiskt inte bara kör i sommarsol med bilen utan vill använda den.. ja som vilken annan bil som helst. Skiter blankt i märken och är ingen fan-boy. Köper Tesla för infrastrukturen.
Trodde verkligen inte det kunde vara värre än model S i fjällen.. men ack så fel jag hade.
Alla 4 handtag är igenfrusna, så man måste använda appen för att öppna sen krypa runt och öppna dörr för dörr inifrån via knappen.. visst det funkar men lite meck är det, speciellt med ungar som är hungriga och trötta.
Vindrutetorkarna är fastfrusna sen länge, försökt få bort isen.. men nått gör att de inte funkar ändå.. bara gett upp och hoppas på plusgrader..
Bakluckan öppnar sig... men sen så tappar den kraften och sjunker sakta ner.
Laddluckan.. frusen som satan så våld var lösningen där och sen aldrig koppla ur sladden.. tur vårt hus har ski-in-ski-out för bilen lär inte få flytta sig en meter de närmaste två veckorna.
Glömde jag säga att det bara är/varit ca. -5C så inte direkt riktig kyla =)
Vad är bra då?
Ja den sladdar inte mer än nån annan bil man ägt, lite tyngre så glider ju mer dock.
Remote värmning är guld värt, synd bara de inte har det på framljusen då det saknas spolare och torkare där..
Den är riktigt rymlig, inte som model S men ändå sjukt bra, skulle varit lite bredare när man fäller mittensätet så man slapp vinkla snowboarden.
Laddning är riktigt snabb, svårt hinna få i sig en lunch på vägen upp för det kostar flis om man inte drar ut sladden när =)
ÄR jag missnöjd, nja lite kanske, hade ju hoppats framförallt att dörrar och baklucka skulle funka, S var katastrof så en av anledningarna varför man skickade bort den bilen, alla andra bilar har ju funkat fint i fjällen, Volvo, Kia, BMW osv. I övrigt är den riktigt fin att köra långt med, speciellt autopiloten är go medans vägen har synliga linjer, saknade spolare för lamporna på vägen upp då allt frös till is, men helt ärligt var det lite extremt väder med regn i -11C, vilket inte hör till vanligheten, så var fler bilar som hade utmaningar oavsett märken..
-
- Inlägg: 5687
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Har för mig att det är silikonstift man kan använda på gummilisterna i dörrar och baklucka för att undvika att de fryser fast. Som jag minns det så finns det gamla trådar på forumet om det här gällande Y eller andra av Teslas modeller. Hjälper kanske inte om dörrhandtagen är fastfrusna, men borde väl åtm. underlätta för att få upp bakluckan (Och sen kanske man kan nå så man kan öppna en dörr inifrån därifrån... ).
Sen kanske en sån här kan underlätta i vissa situationer. Kostar 20 pix på Jula. Finns liknande på Biltema. Tror det även finns på t.ex. bensinmackar...
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-622040/
EDIT: Kompletterade texten något.
Sen kanske en sån här kan underlätta i vissa situationer. Kostar 20 pix på Jula. Finns liknande på Biltema. Tror det även finns på t.ex. bensinmackar...
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-622040/
EDIT: Kompletterade texten något.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
-10 och regn lär ställa till det för vilken bil som helst.
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 27 mar 2022 20:44
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Luckan öppnar sig hur bra som helst men luftfjädringen orkar inte hålla den uppe =/ Lite som om luften går ur den haha Men är man snabb får man ut grejjerna.SwedishAdvocate skrev: ↑28 dec 2022 15:03Har för mig att det är silikonstift man kan använda på gummilisterna i dörrar och baklucka för att undvika att de fryser fast. Som jag minns det så finns det gamla trådar på forumet om det här gällande Y eller andra av Teslas modeller. Hjälper kanske inte om dörrhandtagen är fastfrusna, men borde väl åtm. underlätta för att få upp bakluckan (Och sen kanske man kan nå så man kan öppna en dörr inifrån därifrån... ).
Sen kanske en sån här kan underlätta i vissa situationer. Kostar 20 pix på Jula. Finns liknande på Biltema. Tror det även finns på t.ex. bensinmackar...
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-622040/
EDIT: Kompletterade texten något.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7723
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Silikonfett på alla gummilister och längst ned på sidorutorna.
WD-40 på dörrhandtagen och på backspeglarnas leder.
Det var -18 i Norrland på Juldagen.
Visst, handtagen (särskilt bak) behövde mer kraft än vanligt första gången, men vi behövde aldrig banka på dem.
Torkarbladen värms upp av slingor i rutan men bara om man kör defrost i appen eller aktiverar på skärmen.
Jag upplevde inga köldrelaterade problem i Julhelgen. Laddluckan fungerade t.o.m.
Att bakre kameran var dimmig, att skyltavläsningen är kass och att farthållaren inte klarar av att hålla farten har inget med kylan att göra.
WD-40 på dörrhandtagen och på backspeglarnas leder.
Det var -18 i Norrland på Juldagen.
Visst, handtagen (särskilt bak) behövde mer kraft än vanligt första gången, men vi behövde aldrig banka på dem.
Torkarbladen värms upp av slingor i rutan men bara om man kör defrost i appen eller aktiverar på skärmen.
Jag upplevde inga köldrelaterade problem i Julhelgen. Laddluckan fungerade t.o.m.
Att bakre kameran var dimmig, att skyltavläsningen är kass och att farthållaren inte klarar av att hålla farten har inget med kylan att göra.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Vilka varianter/fabrikat använder du?
Var appliceras fettet på nedre delen av rutorna för bäst effekt? Direkt på glaset?
Någon annan som har problem med att frunken inte går att öppna när det är kallt? Den öppnar sig ca en cm men sedan går det inte att öppna mer
Var appliceras fettet på nedre delen av rutorna för bäst effekt? Direkt på glaset?
Någon annan som har problem med att frunken inte går att öppna när det är kallt? Den öppnar sig ca en cm men sedan går det inte att öppna mer
Model Y Long Range
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Tricket är att sätta den på defrost 30min innan du skall ut o köra då har du kommit halvvägs med problemen.
Dörrhandtagen är ett aber, dom är dock mycket bättre än gamla Fremont Model 3 där var det omöjligt nu går det faktiskt att trycka (hårt) x antal ggr så brukar det ge med sig.
Jag får min bil deep freezed varje morgon då den är nära vatten och ser djupfryst ut speciellt på förarsidan. Att rutan (ibland, sällan) vägrar sjunka ned är ett problem jag noterat ibland när det varit kladdigt innan det fryst till över natten, undrar hur andra bilar hanterar samma utmaning där.
Silikonat listerna har jag inte behövt göra men övervägt av o till.
Hade inte senaste (2022) modellerna av Y även uppvärmda torkarblad?
Dörrhandtagen är ett aber, dom är dock mycket bättre än gamla Fremont Model 3 där var det omöjligt nu går det faktiskt att trycka (hårt) x antal ggr så brukar det ge med sig.
Jag får min bil deep freezed varje morgon då den är nära vatten och ser djupfryst ut speciellt på förarsidan. Att rutan (ibland, sällan) vägrar sjunka ned är ett problem jag noterat ibland när det varit kladdigt innan det fryst till över natten, undrar hur andra bilar hanterar samma utmaning där.
Silikonat listerna har jag inte behövt göra men övervägt av o till.
Hade inte senaste (2022) modellerna av Y även uppvärmda torkarblad?
Senast redigerad av tslaqqq, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Japp nu när det var väldigt kallt här i stan så hade jag det problemet, turligt nog inget behov av att vare sig öppna el nyttja luckan men noterade att den var fastfrusen, designed in california..
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Har du hittat avfrostningsknappen i appen? Är helt ny teslaägare på semester i kalla trakter och bilens handtag och dörrar funkar med noll problem. Jag slipper slita upp dem och hoppas på det bästa som med A7:an jag hade förut.
Däremot bygger det på med snö och is bakom bilen, har börjat reka efter en hall att parkera bilen i.
Torkarna har också fått spel, nu förstår jag vad ni menar.
Däremot bygger det på med snö och is bakom bilen, har börjat reka efter en hall att parkera bilen i.
Torkarna har också fått spel, nu förstår jag vad ni menar.
-
- Inlägg: 5687
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
I det här inlägget från en äldre tråd finns ett produkttips. Verkar vidare finnas fler bra tips i den tråden...
viewtopic.php?p=388158#p388158
Och vill man ta miljöhänsyn ska man tydligen undvika produkter i sprayburkar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5687
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
forts:
Det finns en hel del bra info i gamla trådar om allt möjligt... Om någon är intresserad kan man testa och söka lite...
Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera (har dock inte testat efter forumflytten...). Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:
site:teslaclubsweden.se
...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.
Och vill man t.ex. söka efter "Model Y" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model 3, S och X. Men det kände ni säkert till...
Det finns en hel del bra info i gamla trådar om allt möjligt... Om någon är intresserad kan man testa och söka lite...
Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera (har dock inte testat efter forumflytten...). Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:
site:teslaclubsweden.se
...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.
Och vill man t.ex. söka efter "Model Y" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model 3, S och X. Men det kände ni säkert till...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 27 mar 2022 20:44
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Haha ja jag har stenkoll, kört avfrostning säker 2 timmar utan resultat.. De hjälper föga på ladd-luckan, handtagen tyvärr eller torkarbladen.. (ja jag vet man kan sätta på värmen på torkarbladen men det påverkar bara att de kan spola..Lurkern skrev: ↑28 dec 2022 17:06Har du hittat avfrostningsknappen i appen? Är helt ny teslaägare på semester i kalla trakter och bilens handtag och dörrar funkar med noll problem. Jag slipper slita upp dem och hoppas på det bästa som med A7:an jag hade förut.
Däremot bygger det på med snö och is bakom bilen, har börjat reka efter en hall att parkera bilen i.
Torkarna har också fått spel, nu förstår jag vad ni menar.
Haft tesla model s 3 år innan y så skulle säga jag har viss rutin, plus jobbat inom fordonsindustring i närmare 10 år, lite därför jag säger jag köper det jag tycker är bäst utifrån de områden jag kan tänka mig kompromissa, men absolut inte en fan-boy av nått märke =)
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
"Köper Tesla för infrastrukturen".
Varför? Vad spelar det för roll nu när man får ladda på SUC med andra elbilar också?
För mig är Teslas fördelar bla infotainment, app, effektivitet och prestanda. SUC gör varken till eller från numera IMO.
Varför? Vad spelar det för roll nu när man får ladda på SUC med andra elbilar också?
För mig är Teslas fördelar bla infotainment, app, effektivitet och prestanda. SUC gör varken till eller från numera IMO.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Tycker min MYP funkar riktigt bra i vinter och då bor jag i Värmland, minst lika bra som min A6 Allroad
Snarare ännu bättre med defroster på , då upplever jag inga problem alls.
Snarare ännu bättre med defroster på , då upplever jag inga problem alls.
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7723
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Biltemas silikonfett på tub. Längst ned på sidorutorna med stängda dörrar. Sedan öppnar och stänger man dörrarna några gånger.
Slutligen torkar man av överflödet med en trasa.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1983
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
det är ingen här som skriver att man skall trycka hårt på den smala delen på handtaget innan man öppnar (gäller 2021 och nyare)
(för att öppna när det frusit alltså)
Har du testat det?
(för att öppna när det frusit alltså)
Har du testat det?
Haft alla 3/Y
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Hade samma fel på min 3:a. Blir det så är det faktiskt fel på Bagageluckemotorn. Den ska kunna lösa sig själv så att den orkar hålla uppe luckan trots att det är kallt och luftfjädringen inte räcker till. Det var det tesla sa till mig, bytte motorn för 3e gången och helt plötsligt fungerade det utan problem:-)strandteslan skrev: ↑28 dec 2022 15:22Luckan öppnar sig hur bra som helst men luftfjädringen orkar inte hålla den uppe =/ Lite som om luften går ur den haha Men är man snabb får man ut grejjerna.SwedishAdvocate skrev: ↑28 dec 2022 15:03Har för mig att det är silikonstift man kan använda på gummilisterna i dörrar och baklucka för att undvika att de fryser fast. Som jag minns det så finns det gamla trådar på forumet om det här gällande Y eller andra av Teslas modeller. Hjälper kanske inte om dörrhandtagen är fastfrusna, men borde väl åtm. underlätta för att få upp bakluckan (Och sen kanske man kan nå så man kan öppna en dörr inifrån därifrån... ).
Sen kanske en sån här kan underlätta i vissa situationer. Kostar 20 pix på Jula. Finns liknande på Biltema. Tror det även finns på t.ex. bensinmackar...
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-622040/
EDIT: Kompletterade texten något.
Det är ett garantiärende
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Märkligt, jag tycker precis tvärtom. Har gjort 7 fjällresor med Y/3. Aldrig haft problem med lddlucka eller dörrhandtag. Visst har jag bonkat lite lätt på dörrhandtagen men haft större problem med tidigare bilar me fastfrusna dörrar och handtag. Laddhastighetwn på Y är där jag ser problemet däremot då man sällan ser över 200 kw mer än någon minut och den går snabbt under 100kw. Gamla trean från 2019 var betydligt snabbare.strandteslan skrev: ↑28 dec 2022 14:51Model Y LR. Okt -22 model.
Haha jag vet inte vart jag skall börja. Jag gillar verkligen bilen men Tesla gör det svårt.. mkt svårt för oss som faktiskt inte bara kör i sommarsol med bilen utan vill använda den.. ja som vilken annan bil som helst. Skiter blankt i märken och är ingen fan-boy. Köper Tesla för infrastrukturen.
Trodde verkligen inte det kunde vara värre än model S i fjällen.. men ack så fel jag hade.
Alla 4 handtag är igenfrusna, så man måste använda appen för att öppna sen krypa runt och öppna dörr för dörr inifrån via knappen.. visst det funkar men lite meck är det, speciellt med ungar som är hungriga och trötta.
Vindrutetorkarna är fastfrusna sen länge, försökt få bort isen.. men nått gör att de inte funkar ändå.. bara gett upp och hoppas på plusgrader..
Bakluckan öppnar sig... men sen så tappar den kraften och sjunker sakta ner.
Laddluckan.. frusen som satan så våld var lösningen där och sen aldrig koppla ur sladden.. tur vårt hus har ski-in-ski-out för bilen lär inte få flytta sig en meter de närmaste två veckorna.
Glömde jag säga att det bara är/varit ca. -5C så inte direkt riktig kyla =)
Vad är bra då?
Ja den sladdar inte mer än nån annan bil man ägt, lite tyngre så glider ju mer dock.
Remote värmning är guld värt, synd bara de inte har det på framljusen då det saknas spolare och torkare där..
Den är riktigt rymlig, inte som model S men ändå sjukt bra, skulle varit lite bredare när man fäller mittensätet så man slapp vinkla snowboarden.
Laddning är riktigt snabb, svårt hinna få i sig en lunch på vägen upp för det kostar flis om man inte drar ut sladden när =)
ÄR jag missnöjd, nja lite kanske, hade ju hoppats framförallt att dörrar och baklucka skulle funka, S var katastrof så en av anledningarna varför man skickade bort den bilen, alla andra bilar har ju funkat fint i fjällen, Volvo, Kia, BMW osv. I övrigt är den riktigt fin att köra långt med, speciellt autopiloten är go medans vägen har synliga linjer, saknade spolare för lamporna på vägen upp då allt frös till is, men helt ärligt var det lite extremt väder med regn i -11C, vilket inte hör till vanligheten, så var fler bilar som hade utmaningar oavsett märken..
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Alla är ju fortfarande inte öppna. Men framför allt finns ingen annan bil där laddning och planering är så väl integrerat i navigationen, vem som helst kan göra Tesla helt utan att vare en engagerad elbilsförare. För min smak är det lite väl goda marginaler men risken att bli strandad är extremt liten bara man följer navigationen.
Model Y LR AWD 2022
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Kan intyga det.jonasl skrev: ↑28 dec 2022 22:50Alla är ju fortfarande inte öppna. Men framför allt finns ingen annan bil där laddning och planering är så väl integrerat i navigationen, vem som helst kan göra Tesla helt utan att vare en engagerad elbilsförare. För min smak är det lite väl goda marginaler men risken att bli strandad är extremt liten bara man följer navigationen.
Åkte hem från Skåne efter lite julfirande, bilen full med både folk och packning samt en rejäl packline-box på taket. På vägen ner laddade vi i Jönköping till 90% och kom fram med 24%. På vägen hem blåste det ganska mycket mer, inte ren motvind mest sidvisningar.
Lämnade med 90% och tänkte att det inte borde vara några problem att komma till Jönköping, baserat på nerresan.
Från början såg det bra ut men efter hand blev marginalen mindre och mindre och vid 15% SoC vid ankomst planerade bilen om och tog ett kort stopp på Toftaholm. Kort kisspaus och sedan vidare till Jönköping. Vi höll laglig hastighet hela vägen, men Skåne-Jönköping drog bilen 300Wh/km, på vägen ner var det ca 250Wh/km.
Från Jönköping till Kristinehamn drog den 240Wh/km.
Hade inte velat ha en bil utan denna typ av ”smarta” ruttplanering.
Enda jag skulle vilja förbättra är att kunna ange destinations SoC, inte alltid resmålet har laddmöjligheter.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7723
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Precis. Ännu, efter drygt två år, har jag inte laddat på någon annan snabbladdare. Bekvämligheten är värd en hel del.jonasl skrev: ↑28 dec 2022 22:50Alla är ju fortfarande inte öppna. Men framför allt finns ingen annan bil där laddning och planering är så väl integrerat i navigationen, vem som helst kan göra Tesla helt utan att vare en engagerad elbilsförare. För min smak är det lite väl goda marginaler men risken att bli strandad är extremt liten bara man följer navigationen.
Frågan är hur mycket, jag har varit nära att välja andra laddare när de kostat 3 kronor mindre per kWh.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Avfrostningsfunktionen på torkarbladen handlar om att det finns en värmeslinga i glaset där bladen ligger när dom är i viloläge, har väl ingenting med spolning eller värme i själva bladen att göra.strandteslan skrev: ↑28 dec 2022 17:31
Haha ja jag har stenkoll, kört avfrostning säker 2 timmar utan resultat.. De hjälper föga på ladd-luckan, handtagen tyvärr eller torkarbladen.. (ja jag vet man kan sätta på värmen på torkarbladen men det påverkar bara att de kan spola..
Haft tesla model s 3 år innan y så skulle säga jag har viss rutin, plus jobbat inom fordonsindustring i närmare 10 år, lite därför jag säger jag köper det jag tycker är bäst utifrån de områden jag kan tänka mig kompromissa, men absolut inte en fan-boy av nått märke =)
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Tveksam funktion tycker jag, hade samma i Subarus från 99 och 09 och det gjorde verkligen marginell nytta.
Model Y LR AWD 2022
Re: Model Y som vinterbil.. min review..
Jag hade det på min Mazda, och nyttan låg i att tina upp bladen innan avfärd. Under körning ska man nog däremot undvika ha på det, då det kan få motsatt effekt och istället se till att det bildas is. Men det är klart, har man bladen mot rutan med full avisning innan man kör iväg blir effekten snarlik.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023