Högfrekvent pip

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

_Al_
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 okt 2022 08:06

Högfrekvent pip

Inlägg av _Al_ »

Har lånat en Model Y LR från MoS för provkörning och den har ett högfrekvent pip som min fru stör sig enormt på. Det kommer bakifrån i bilen och är mer eller mindre konstant vid körning, dvs inte det vinande ljudet som hörs vid acceleration. Mina öron uppfattar det knappt, men för min fru är det en dealbreaker. Oroande att det förekommer på en demobil… Efter att ha sökt lite verkar fler ha upplevt samma problem. Har ni andra som råkat ut för det kommit till rätta med problemet?
Senast redigerad av _Al_, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
myth10
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 feb 2022 22:04

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av myth10 »

Aldrig upplevt det du beskriver!
MYP -22 | vit/svart
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av mikebike »

_Al_ skrev:
Har lånat en Model Y LR från MoS för provkörning och den har ett högfrekvent pip som min fru stör sig enormt på. Det kommer bakifrån i bilen och är mer eller mindre konstant vid körning, dvs inte det vinande ljudet som hörs vid acceleration. Mina öron uppfattar det knappt, men för min fru är det en dealbreaker. Oroande att det förekommer på en demobil… Efter att ha sökt lite verkar fler ha upplevt samma problem. Har ni andra som råkat ut för det kommit till rätta med problemet?
Det var ganska vanligt på första batchen av Model Y, för ungefär ett år sedan, men jag har inte hört talas om det på ett tag. Min som är uttagen i februari låter inte, eller så är vi för gamla för att höra det. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av Gustafsson »

Tycker man hör högfrekventa pip ibland, men jag har till skillnad från många i hörlursgenerationen bevarad hörsel över 15000 Hz. Så nästan inga kompisar hör pipet. Jag blir våldsamt irriterad på en del sk musskrämmor som ingen annan hör. Därmed svårt att klaga på pip i bilen då många som jobbar i bilverkstad har lätt hörselnedsättning och inte hör något sådant alls.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av markuswesterberg »

Har en YP och försökt få Tesla att höra det extremt irriterande ljudet men de kan inte göra något åt det säger de. Tycker ”mitt” ljud kommer från framvagnen någonstans, typ lite till höger. Inte konstant men oftast vid 70-120 km/h och då upplevs det ofta som konstant. Jag tycker inte det känns/låter som inverter-vinande utan mer som något som uppstår av något mekaniskt som roterar. Hade det inte varit så extremt högfrekvent och suttit i snart 4 månader så hade jag kunnat missta det för en sten i bromsarna. Men det är knappt min fru hör det pga att det är så högfrekvent men för mig som gör det, och dessutom genom musiken jag spelar, så gör det mig emellanåt galen. Tråkigt för det är det enda felet på en i övrigt riktigt bra bil. (Ja, jo visst, automatiska helljuset och regnsensorn och så kanske lite halvtaskig fjädring men det där är ju Tesla signature.)
_Al_
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 okt 2022 08:06

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av _Al_ »

markuswesterberg skrev:
Har en YP och försökt få Tesla att höra det extremt irriterande ljudet men de kan inte göra något åt det säger de.
Så vad gör du då? Reklamerar bilen och begär pengar tillbaka?
markuswesterberg skrev:
Tråkigt för det är det enda felet på en i övrigt riktigt bra bil.
Så känner jag också, och vågar inte beställa en om Tesla inte kan åtgärda problemet.
_Al_
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 okt 2022 08:06

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av _Al_ »

Jag har nu sökt vidare på andra forum och det verkar vara ett ganska utbrett problem, och många verkar missnöjda med hur Tesla hanterar det. Synd på så fin bil!
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av EnDaniel »

Ja detta tjut är något jag verkligen hoppas slippa om jag över huvud taget väljer att ta emot bilen. Det är lite av ett lotteri med Tesla på flera sätt. Får man en problemfri bil är det väldigt trevligt men åker man på ett måndags exemplar blir det klippkort på service center med påföljande tjafs om uppenbara brister.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av markuswesterberg »

_Al_ skrev:
markuswesterberg skrev:
Har en YP och försökt få Tesla att höra det extremt irriterande ljudet men de kan inte göra något åt det säger de.
Så vad gör du då? Reklamerar bilen och begär pengar tillbaka?
markuswesterberg skrev:
Tråkigt för det är det enda felet på en i övrigt riktigt bra bil.
Så känner jag också, och vågar inte beställa en om Tesla inte kan åtgärda problemet.
Hittade tillslut också på den här tråden:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... se.253698/

…som jag nu plöjt igenom och kan konstatera att jag inte är ensam om att uppleva denna ”plåga”. Bara det en lättnad. Har också skrivit till SC nu och refererat till den tråden och videon i första inlägget som påvisar EXAKT det ljud jag hör. Får se vad de säger men verkar ju som åtminstone någon i tråden fått problemet löst genom byte av front drive unit. Känner jag svenska SC så kommer ljudet behandlas som ”inom spec” och det kommer att göra mig galen. Men jag älskar ju bilen i övrigt. Får kanske leva med tinnitus och irritation?
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 mar 2022 11:44

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av Sladden »

markuswesterberg skrev:
_Al_ skrev:
markuswesterberg skrev:
Har en YP och försökt få Tesla att höra det extremt irriterande ljudet men de kan inte göra något åt det säger de.
Så vad gör du då? Reklamerar bilen och begär pengar tillbaka?
markuswesterberg skrev:
Tråkigt för det är det enda felet på en i övrigt riktigt bra bil.
Så känner jag också, och vågar inte beställa en om Tesla inte kan åtgärda problemet.
Hittade tillslut också på den här tråden:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... se.253698/

…som jag nu plöjt igenom och kan konstatera att jag inte är ensam om att uppleva denna ”plåga”. Bara det en lättnad. Har också skrivit till SC nu och refererat till den tråden och videon i första inlägget som påvisar EXAKT det ljud jag hör. Får se vad de säger men verkar ju som åtminstone någon i tråden fått problemet löst genom byte av front drive unit. Känner jag svenska SC så kommer ljudet behandlas som ”inom spec” och det kommer att göra mig galen. Men jag älskar ju bilen i övrigt. Får kanske leva med tinnitus och irritation?
Jag har länkat till samma tråd i några andra trådar här på svenska forumet och även skrivit i den amerikanska.

Har haft den inne på SC två gånger och fått tillbaka att det är inom spec. Även varit i ganska mycket kontakt med en annan svensk (han som också skrev i amerikanska tråden). Även han har fått tillbaka med svaret inom spec.

Tyvärr tror jag inte att SC är något att sätta hopp till. Är duktigt bitter men precis som dig så älskar jag bilen i övrigt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av martinot »

Körde ett par timmars resa med min M3 i dag, och var verkligen småirriterande med detta högfrekventa ljud. Hörs inte enormt högt, men tillräckligt för att känna mig tröttare efter resan. Låter i mitt fall med jämnt ljud, och är inte kopplat direkt till farten. Hör det både i 90 km/h lika mycket i 120 km/h. Låter i mitt fall som det kommer mitt ifrån framdelen av bilen (typ frunken).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 mar 2022 11:44

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av Sladden »

Det man kan hoppas på är ju att desto fler vi blir som får problemet desto mer angelägna blir de att finna en lösning.

Men det kan ju också vara naivt och tro att något sådant skulle ske i Teslas serviceorganisation... :roll:
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av vampyren »

Sladden skrev:
markuswesterberg skrev:
_Al_ skrev:
markuswesterberg skrev:
Har en YP och försökt få Tesla att höra det extremt irriterande ljudet men de kan inte göra något åt det säger de.
Så vad gör du då? Reklamerar bilen och begär pengar tillbaka?
markuswesterberg skrev:
Tråkigt för det är det enda felet på en i övrigt riktigt bra bil.
Så känner jag också, och vågar inte beställa en om Tesla inte kan åtgärda problemet.
Hittade tillslut också på den här tråden:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... se.253698/

…som jag nu plöjt igenom och kan konstatera att jag inte är ensam om att uppleva denna ”plåga”. Bara det en lättnad. Har också skrivit till SC nu och refererat till den tråden och videon i första inlägget som påvisar EXAKT det ljud jag hör. Får se vad de säger men verkar ju som åtminstone någon i tråden fått problemet löst genom byte av front drive unit. Känner jag svenska SC så kommer ljudet behandlas som ”inom spec” och det kommer att göra mig galen. Men jag älskar ju bilen i övrigt. Får kanske leva med tinnitus och irritation?
Jag har länkat till samma tråd i några andra trådar här på svenska forumet och även skrivit i den amerikanska.

Har haft den inne på SC två gånger och fått tillbaka att det är inom spec. Även varit i ganska mycket kontakt med en annan svensk (han som också skrev i amerikanska tråden). Även han har fått tillbaka med svaret inom spec.

Tyvärr tror jag inte att SC är något att sätta hopp till. Är duktigt bitter men precis som dig så älskar jag bilen i övrigt.
Tycker det är sjukt att man ska acceptera argumentet "det är inom spec". Så kan de säga om allt. Det gör inte att felet försvinner. Jag är super känslig för oljud själv så jag hade blivit riktig arg med det argumentet.
Om inte ni som har problemet accepterar svaret och står på er så lär inget ändras heller.
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 mar 2022 11:44

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av Sladden »

vampyren skrev:
Sladden skrev:
markuswesterberg skrev:
_Al_ skrev:
markuswesterberg skrev:
Har en YP och försökt få Tesla att höra det extremt irriterande ljudet men de kan inte göra något åt det säger de.
Så vad gör du då? Reklamerar bilen och begär pengar tillbaka?
markuswesterberg skrev:
Tråkigt för det är det enda felet på en i övrigt riktigt bra bil.
Så känner jag också, och vågar inte beställa en om Tesla inte kan åtgärda problemet.
Hittade tillslut också på den här tråden:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... se.253698/

…som jag nu plöjt igenom och kan konstatera att jag inte är ensam om att uppleva denna ”plåga”. Bara det en lättnad. Har också skrivit till SC nu och refererat till den tråden och videon i första inlägget som påvisar EXAKT det ljud jag hör. Får se vad de säger men verkar ju som åtminstone någon i tråden fått problemet löst genom byte av front drive unit. Känner jag svenska SC så kommer ljudet behandlas som ”inom spec” och det kommer att göra mig galen. Men jag älskar ju bilen i övrigt. Får kanske leva med tinnitus och irritation?
Jag har länkat till samma tråd i några andra trådar här på svenska forumet och även skrivit i den amerikanska.

Har haft den inne på SC två gånger och fått tillbaka att det är inom spec. Även varit i ganska mycket kontakt med en annan svensk (han som också skrev i amerikanska tråden). Även han har fått tillbaka med svaret inom spec.

Tyvärr tror jag inte att SC är något att sätta hopp till. Är duktigt bitter men precis som dig så älskar jag bilen i övrigt.
Tycker det är sjukt att man ska acceptera argumentet "det är inom spec". Så kan de säga om allt. Det gör inte att felet försvinner. Jag är super känslig för oljud själv så jag hade blivit riktig arg med det argumentet.
Om inte ni som har problemet accepterar svaret och står på er så lär inget ändras heller.
Håller med att det är helt fel att man ska acceptera något som är "inom specifikation" när de inte säger vad som är toleranserna. Är även jag känslig för ljud och har gjort diverse åtgärder för att få bort skrammel och andra vibrationsljud i bilen. Tjejen har däremot noll problem med ljuden som varit och ljuden som är så det är nog en del personberoende också.

Men för min del handlar det om problemets storlek i förhållande till den tid det tar att fortsätta åka till SC med bilen. Senast, efter jag fått tillbaks bilen och de gjort någon ljudmätning stod jag och dividerade med en representant om ljudet varpå jag fick argumentet "vet du hur mycket ljud som var i de tidiga Model S?". Efter det så tappade jag tron på SC i ärendet.
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av vampyren »

@Sladden
Känner igen det du säger. Min sambo är inte så techy och känslig för oljud och sånt. Hon kör mest för att komma från Punkt A till B. Hon lägger inte märke till små saker som jag hade retat mig när jag kör en premium bil.
Och jag lider med dig, folk på SC är inte så kundorienterade.
Kunde de säga vad det var för mätvärdet i förra modellen? ;)
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 mar 2022 11:44

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av Sladden »

vampyren skrev:
@Sladden
Känner igen det du säger. Min sambo är inte så techy och känslig för oljud och sånt. Hon kör mest för att komma från Punkt A till B. Hon lägger inte märke till små saker som jag hade retat mig när jag kör en premium bil.
Och jag lider med dig, folk på SC är inte så kundorienterade.
Kunde de säga vad det var för mätvärdet i förra modellen? ;)
Samma här hemma!

Nej det känns ibland som att ordet "service" glöms bort ibland från service center.

Nej de kunde inte ge några specifika siffror, de hänvisade till "ingenjör centralt" som givit ett utlåtande...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av Gustafsson »

Nån som vet vilken frekvens ljudet har? Varierar frevensen?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av Bjelke »

Om dom hävdar ”inom specifikation” så ska man kunna få ta del av denna också, dvs om man nekas
åtgärd då såklart (vilket det ju är om ”inom spec.” påstås).
Skulle vara ganska intressant att dra det rättsligt faktiskt, för då lär det vara fakta som gäller och
inte tomma ord liksom.
ARN lär oftast vara första anhalt, om det gäller privatköpare iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
Om dom hävdar ”inom specifikation” så ska man kunna få ta del av denna också, dvs om man nekas
åtgärd då såklart (vilket det ju är om ”inom spec.” påstås).
Skulle vara ganska intressant att dra det rättsligt faktiskt, för då lär det vara fakta som gäller och
inte tomma ord liksom.
ARN lär oftast vara första anhalt, om det gäller privatköpare iaf.
På min 3:a anmärkte jag på att bakre dörrhandtagen satt djupare än de främre.
"Within spec." blev svaret.
-Vad är specen då?
"Det får vi inte säga"
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
Bjelke skrev:
Om dom hävdar ”inom specifikation” så ska man kunna få ta del av denna också, dvs om man nekas
åtgärd då såklart (vilket det ju är om ”inom spec.” påstås).
Skulle vara ganska intressant att dra det rättsligt faktiskt, för då lär det vara fakta som gäller och
inte tomma ord liksom.
ARN lär oftast vara första anhalt, om det gäller privatköpare iaf.
På min 3:a anmärkte jag på att bakre dörrhandtagen satt djupare än de främre.
"Within spec." blev svaret.
-Vad är specen då?
"Det får vi inte säga"
Den skulle jag vilja se rättsligt prövad :lol: :lol: :lol:
Så jävla korkat så man häpnar faktiskt… be att få det skriftligt för att kunna gå vidare med det ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av vampyren »

Det är säkert så att de flesta backar för att de säger det!
Som Bjelke sa, be att få det skriftligt så ska vi se om de står på sig! Så sjukt att man ska bråka om sånt när man betalar en förmögenhet för dessa bilar.
_Al_
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 okt 2022 08:06

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av _Al_ »

Frun åkte Tesla-taxi igår och upplevde samma pip i den tyvärr :cry: Glömde fråga vilken modell det var.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av mikebike »

_Al_ skrev:
Frun åkte Tesla-taxi igår och upplevde samma pip i den tyvärr :cry: Glömde fråga vilken modell det var.
Riktigt trist om man byter från en bil utan pip till en med pip.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
_Al_
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 okt 2022 08:06

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av _Al_ »

Hur har det gått för er med detta problem, har ni kommit till rätta med det?
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av Pladda12 »

Är det inte switch frekvensen som hörs när man gör om DC spänningen från batteriet till AC till motorerna? Har man t.ex en switch frekvens på 16kHz så beror det på annat ens ålder om man hör det. Hör man det så är det ett vinande ljud.
I 20 årsåldern hör man normalt 20kHz men som äldre blir det sämre med det 😊
Försämringen verkar vara ”värre” för män än kvinnor.
Skriv svar