Underhåll av dragkroken

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Underhåll av dragkroken

Inlägg av agehall »

Jag har drag på min M3. Det är något som jag inte ser mig använda speciellt ofta -troligen kommer kroken mest ligga i källaren förutom när bilen ska besiktigas. Min andra bil har fast drag, så den kommer nog att användas för det mesta när jag behöver släp.

Hursomhelst, eftersom jag aldrig haft avtagbart drag förr, så undrar jag lite om jag borde göra något mer än att stoppa i skyddspluggen och sätta på plastskyddet innan vintern infinner sig. Borde jag trycka in fett i hållaren och isåfall vilken typ av fett är lämpligt?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5454
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Underhåll av dragkroken

Inlägg av Nicke Nyfiken »

agehall skrev:
Borde jag trycka in fett i hållaren och isåfall vilken typ av fett är lämpligt?
Stryk på ett tunt lager fett på hela ytan invändigt i hållaren för att undvika korrosion. Samma sak på motsvarande del av dragkroken.

Jag fick att tips av en besiktningsman för många år sedan när dragkroken på min bil kärvade när han skulle ta av den, och det var att använda hjullagerfett. Sedan dess har jag aldrig haft några problem med avtagbara dragkrokar som kärvar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Underhåll av dragkroken

Inlägg av wannabee »

Nicke Nyfiken skrev:
agehall skrev:
Borde jag trycka in fett i hållaren och isåfall vilken typ av fett är lämpligt?
Stryk på ett tunt lager fett på hela ytan invändigt i hållaren för att undvika korrosion. Samma sak på motsvarande del av dragkroken.

Jag fick att tips av en besiktningsman för många år sedan när dragkroken på min bil kärvade när han skulle ta av den, och det var att använda hjullagerfett. Sedan dess har jag aldrig haft några problem med avtagbara dragkrokar som kärvar.
Håller med, har använt hjullager fett till min nyligen skrotade bil, som jag haft 22 år, med avtagbart drag. Har aldrig haft kroken monterad när den inte används och den har fungerat som den ska alla dessa år
Skriv svar