Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av Nogo »

Eftersom elpriserna skenar och bufferten sinar så måste man börja planera för de stora kostnaderna.

Vad har ni som kört över 10000 mil fått byta utöver däck, bromsar, kupefilter och vindruta?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
sTorM3
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 15 sep 2019 20:44

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av sTorM3 »

8000 mil, bakdäck på sluttampen, filter bytt, vindruta 2 ggr, men bromsar… de är ju fortfarande i nyskick. Skulle väl vara bromsvätskan som behöver en översyn möjligen
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2433
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av NiklasTesla »

+12500mil körda med åretruntdäck på orginalfälg och kalkylen ser ut ungefär såhär.

En omgång nya däck och montering samt balansering för ca 12500sek,

En omgång kupéfilter utbyta, spolarvätska och torkarblad för ca 1000sek

En länkar utbytt à 5000sek (knarrade som dom flesta) och länkarm två fixade jag själv med lite fett och prylar från Biltema för ca 800sek

Elkostnad om jag tar i så jag spricker max 7000sek pga massa gratisladdning.

Så allt som allt en driftskostnad på ca 28tkr vilket då blir ca 2sek per mil 8-) 8-) 8-)

MVH
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av Lacho »

NiklasTesla skrev:
+12500mil körda med åretruntdäck på orginalfälg och kalkylen ser ut ungefär såhär.

En omgång nya däck och montering samt balansering för ca 12500sek,

En omgång kupéfilter utbyta, spolarvätska och torkarblad för ca 1000sek

En länkar utbytt à 5000sek (knarrade som dom flesta) och länkarm två fixade jag själv med lite fett och prylar från Biltema för ca 800sek

Elkostnad om jag tar i så jag spricker max 7000sek pga massa gratisladdning.

Så allt som allt en driftskostnad på ca 28tkr vilket då blir ca 2sek per mil 8-) 8-) 8-)

MVH
Torkarblad en gång på 12500mil? :shock:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14618
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av taliz »

Ja hur ofta byter folk torkarblad egentligen?
Jag bytte aldrig på min M3P på 3600 mil, inte på ID4an heller på 2700.
Tyckte det såg ut att vara mkt kvar på båda.
Jag använder dom dock inte så mkt, spolar nästan aldrig rutan tex.
Fyllde bara på spolarvätska 1 gång på båda bilarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2433
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av NiklasTesla »

Lacho skrev:
NiklasTesla skrev:
+12500mil körda med åretruntdäck på orginalfälg och kalkylen ser ut ungefär såhär.

En omgång nya däck och montering samt balansering för ca 12500sek,

En omgång kupéfilter utbyta, spolarvätska och torkarblad för ca 1000sek

En länkar utbytt à 5000sek (knarrade som dom flesta) och länkarm två fixade jag själv med lite fett och prylar från Biltema för ca 800sek

Elkostnad om jag tar i så jag spricker max 7000sek pga massa gratisladdning.

Så allt som allt en driftskostnad på ca 28tkr vilket då blir ca 2sek per mil 8-) 8-) 8-)

MVH
Torkarblad en gång på 12500mil? :shock:
Nej kupéfilter en gång och torkarblad och spolarvätska 3ggr vardera IAF (totalt ca1000sek)

MVH
niklas12
Inlägg: 2579
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av niklas12 »

Det finns en bra sammanfattning av Mats där milkostnader för en model3 landade på 31kr/mil vilket är billigt för en bil i den klassen

https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... 4-600-mil/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av Nogo »

Var mer intresserad av om det fanns svagheter på komponenter, mekaniskt som elektriska som har gått sönder/slitits.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
sunq
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 nov 2021 21:54
Referralkod: ts.la/peter612963

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av sunq »

Vart bor och kör man om man inte behöver spola rutan? Spanska solkusten eller? :)

Jag har kört snart 2000 mil sen i december och har fyllt på spolarvätska kanske 10 ggr.
Kör på E4an mellan Stockholm - Uppsala dagligen och relativt ofta längre upp i landet utefter e4an.

Fått byta ruta en gång pga stenskott. totalt 5 stenskott på rutan.

Men i övrigt har bilen rullat på bra utan några direkta fel.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av BrooklynS »

Körde 10.200 mil på 2,5 år. Fyllde spolarvätska 5 eller möjligen 6 gånger (ej tomt).
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av nek0 »

sunq skrev:
Vart bor och kör man om man inte behöver spola rutan? Spanska solkusten eller? :)

Jag har kört snart 2000 mil sen i december och har fyllt på spolarvätska kanske 10 ggr.
Kör på E4an mellan Stockholm - Uppsala dagligen och relativt ofta längre upp i landet utefter e4an.

Fått byta ruta en gång pga stenskott. totalt 5 stenskott på rutan.

Men i övrigt har bilen rullat på bra utan några direkta fel.
Har kört 1600mil på 1,5 år och fyllt på spolarvätska 1 gång ca 2l. Inga fel på torkarblad, än. Kör i Småland. Skåne, Västergötland och Östergötland. Har Aquapel på rutan och det hjälper enormt mycket.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av bjelkeman »

För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.

Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.

Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av Nogo »

bjelkeman skrev:
För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.

Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.

Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Måste vara något som är uppgraderat. Min 2021 har inte fått det felet och har rullat betydligt mer än din.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Kentoa
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 aug 2016 18:26
Ort: Bollstabruk

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av Kentoa »

Min M3 från 2019 har nu rullat 13700 mil utan att jag har behövt byta/laga någonting. (två vindrutor, ett par omgångar sommardäck och spolarvätska kan inte bilen lastas för)
Dock måste jag inom kort byta ut den miserabla lacken på sparklådorna.
Model 3, LR, Midnight Silver, FSD.
niklas12
Inlägg: 2579
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av niklas12 »

Just bilglas har man gjort stora kostnadsbesparingar på i form av tunnare glas vilket gjort nyare rutor betydligt mer ömtåliga.

https://www.werksta.se/aktuellt/blogg/n ... -omtaliga/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av Dafro »

Kentoa skrev:
Min M3 från 2019 har nu rullat 13700 mil utan att jag har behövt byta/laga någonting. (två vindrutor, ett par omgångar sommardäck och spolarvätska kan inte bilen lastas för)
Dock måste jag inom kort byta ut den miserabla lacken på sparklådorna.Bild
Låter nästan som om halva bytet redan ör gjort. ;)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av Antti V »

Har kört 9 000 mil sedan juni 2019.
Bytt två bakrutor på garantin, det var för hög effekt på bakrutevärmaren.
En vindruta p.g.a. stenskott. Servat bilen vid 8 000 mil på SC.
Spolarvätska 4 gånger och nya torkare. Nya sommardäck också..
That´s it.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 841
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av Jaegaern »

bjelkeman skrev:
För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.

Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.

Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Också blivit lite orolig över länkarmar och annat där. Ska själv in och få ny/nya då de knarrar/knäpper. Min bil är 1 år. Funderar på om model 3 och Y kommer lida av samma problem som S där delar spricker över tid.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av pawweshark »

Nogo skrev:
Var mer intresserad av om det fanns svagheter på komponenter, mekaniskt som elektriska som har gått sönder/slitits.
ca 2500 mil 2020 long range.
4st länkarmar. Känns som alla har det problemet
Kondens i bakljusen
Knarrande dörrar (Lång väntan på reservdelar)
Byte av diverse inredning som gav knakande ljud
Kupefilter
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2433
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av NiklasTesla »

Jaegaern skrev:
bjelkeman skrev:
För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.

Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.

Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Också blivit lite orolig över länkarmar och annat där. Ska själv in och få ny/nya då de knarrar/knäpper. Min bil är 1 år. Funderar på om model 3 och Y kommer lida av samma problem som S där delar spricker över tid.
Hittills beror knarrandet på att "upper ball joint," torkar ut. In med molyfett via fettspruta med adapterset och nåladapter så blir det tyst för under 1000sek på Biltema.

MVH
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 841
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av Jaegaern »

NiklasTesla skrev:
Jaegaern skrev:
bjelkeman skrev:
För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.

Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.

Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Också blivit lite orolig över länkarmar och annat där. Ska själv in och få ny/nya då de knarrar/knäpper. Min bil är 1 år. Funderar på om model 3 och Y kommer lida av samma problem som S där delar spricker över tid.
Hittills beror knarrandet på att "upper ball joint," torkar ut. In med molyfett via fettspruta med adapterset och nåladapter så blir det tyst för under 1000sek på Biltema.

MVH
Se där! Måste kolla upp någon guide på youtube bara. Har du bra tips?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av Flajjan »

7300 mil
1 uppsättning sommardäck
1 uppsättning vinterdäck
gångjärn på framdörrar
motor fönsterhiss förar dörr
framruta
Troligen blir det byte av 12V batteri inom kort då det har strejkat och bilen fått spelet.

Skall troligen byta bil inom kort, trött på buller och stök så jag går troligtvis tillbaka till Mercedes, med tanke på elpriser och allmänna stöket som är emellanåt blir det en hybrid istället som klarar 10 mil på el resten på diesel. Visst är det ett steg tillbaka, men det passar rörelsemönstret bättre, dessutom får jag en tyst bil.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 841
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av Jaegaern »

Flajjan skrev:
7300 mil
1 uppsättning sommardäck
1 uppsättning vinterdäck
gångjärn på framdörrar
motor fönsterhiss förar dörr
framruta
Troligen blir det byte av 12V batteri inom kort då det har strejkat och bilen fått spelet.

Skall troligen byta bil inom kort, trött på buller och stök så jag går troligtvis tillbaka till Mercedes, med tanke på elpriser och allmänna stöket som är emellanåt blir det en hybrid istället som klarar 10 mil på el resten på diesel. Visst är det ett steg tillbaka, men det passar rörelsemönstret bättre, dessutom får jag en tyst bil.
Antar att du har en amerikansk model 3? De är väldigt mycket mer bullriga än kinesiska varianterna, både 3 och Y. Har du provkört en ny?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1156
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av bjornnilsson »

Jaegaern skrev:
Flajjan skrev:
7300 mil
1 uppsättning sommardäck
1 uppsättning vinterdäck
gångjärn på framdörrar
motor fönsterhiss förar dörr
framruta
Troligen blir det byte av 12V batteri inom kort då det har strejkat och bilen fått spelet.

Skall troligen byta bil inom kort, trött på buller och stök så jag går troligtvis tillbaka till Mercedes, med tanke på elpriser och allmänna stöket som är emellanåt blir det en hybrid istället som klarar 10 mil på el resten på diesel. Visst är det ett steg tillbaka, men det passar rörelsemönstret bättre, dessutom får jag en tyst bil.
Antar att du har en amerikansk model 3? De är väldigt mycket mer bullriga än kinesiska varianterna, både 3 och Y. Har du provkört en ny?
Flajjan, vad tyckte du om Elsa i jämförelse med din trea? (Ser i din signatur att du haft en MS med det namnet)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?

Inlägg av Flajjan »

Stämmer har en amerikansk bil, en 3P 2019, väldigt bullrig. Har en kollega som har en longrange med 18" hjul, hennes är oxå bullrig.

Elsa vår S var betydligt tystare att åka i, behaglig på motorvägen. Satt bättre i dom stolarna oxå. Det som S har emot sig är den skenande försäkringen och allt som stökade. Läckande taklucka (3 ggr var ranger ute och meckade) blev bättre men inte bra. Sådär att komma ut ur bilen när det regnar med "kissfläck" på byxorna.. Bytte flera handtag. Bärarmarna råkade inte jag utför, har kompis som råkade ut för det. Komfort mässigt slår S 3an alla dagar i veckan. Däremot är inte S en kör bil, det är en åkbil.

Kan tänka mig att köpa en ny 3 till frun om något år, fast med 17" hjul så hon kan valla bilen utan att fälgarna går sönder. :lol: som andrabil är den perfekt kan jag tycka, inte som tjänstebil på långresa.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Skriv svar