Model 3 säte

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Model 3 säte

Inlägg av tobias_rullar »

Är det någon som gjort något åt plastsätena i M3? Är heligt less på att få en blöt rygg när jag kör mer än 1h i t-shirt.

Jag var i kontakt med någon som kunde klä om sätena men det skulle kosta 50k. Blev väl inte supertaggad så det har inte blivit något med det. Men det är sjukt obekvämt med blöt rygg nu när det är varmt och man springer runt i t-shirt.

Funderar nu på om det kanske är enklare och billigare att helt byta ut sätena istället för att klä om. Är det någon som gjort det?
Finns det något säte från någon bil som kan tänkas passa med fästena för Tesla sätet? Ventilerade Volvo nappa- eller alacantra-säten skulle ju smaka smaskens!
Jag vet inte om det finns något standard mått för säten, aldrig bytt något säte i någon bil.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model 3 säte

Inlägg av Dafro »

tobias_rullar skrev:
Är det någon som gjort något åt plastsätena i M3? Är heligt less på att få en blöt rygg när jag kör mer än 1h i t-shirt.

Jag var i kontakt med någon som kunde klä om sätena men det skulle kosta 50k. Blev väl inte supertaggad så det har inte blivit något med det. Men det är sjukt obekvämt med blöt rygg nu när det är varmt och man springer runt i t-shirt.

Funderar nu på om det kanske är enklare och billigare att helt byta ut sätena istället för att klä om. Är det någon som gjort det?
Finns det något säte från någon bil som kan tänkas passa med fästena för Tesla sätet? Ventilerade Volvo nappa- eller alacantra-säten skulle ju smaka smaskens!
Jag vet inte om det finns något standard mått för säten, aldrig bytt något säte i någon bil.
Har svårt att tänka mig att det finns andra stolar som passar, såg någon tråd om överdrag med ventilation, annars byt bil. Detta var en av sakerna som Tesla föll på, förutom S och X som man väl kan välja tyg, eller kunde åtminstone.
27,8 kWp solceller
SwedishAdvocate
Inlägg: 5698
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 säte

Inlägg av SwedishAdvocate »

tobias_rullar skrev:
Är det någon som gjort något åt plastsätena i M3? Är heligt less på att få en blöt rygg när jag kör mer än 1h i t-shirt.

Jag var i kontakt med någon som kunde klä om sätena men det skulle kosta 50k. Blev väl inte supertaggad så det har inte blivit något med det. Men det är sjukt obekvämt med blöt rygg nu när det är varmt och man springer runt i t-shirt. /...
Ett alternativ är kanske att 'bara' klä om framstolarna. Ett förslag är att försöka göra det så 'diskret' att det typ inte syns att de har en annan klädsel. Vad skulle det kosta då? ~25k?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5698
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 säte

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
Ett alternativ är kanske att 'bara' klä om framstolarna. Ett förslag är att försöka göra det så 'diskret' att det typ inte syns att de har en annan klädsel. Vad skulle det kosta då? ~25k?...
Och med tanke på att det (väl) finns airbags i framstolarna så kan det nog vara 'rätt bra' ifall den som klär om stolarna vet hur man syr en bilstolsklädsel som tar hänsyn till airbags...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3714
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 säte

Inlägg av jonasl »

Vet att jag sett överdragsklädsel i textil någonstans. Kostade ett gäng tusenlappar men det kan det ju vara värt.

Galonklädseln är det sämsta med bilarna tycker jag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Model 3 säte

Inlägg av tor-ake »

Kollade på tyska ebay och det finns hur mycket som helst att välja på, vad tycks t.ex. om denna? Bild

Sitzbezüge model 3
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar