Egentligen så skulle alla batterilager kunna funka på detta sätt, vilket är skitbra, och
det skulle ju även gälla för V2G-fordon (kanske t.o.m. den största fördelen ibland).
Kruxet med tekniken är att strömmen måste kunna gå åt båda håll, alltså att batterierna
måste kunna skicka ut el men även ta emot (ladda) kontinuerligt och utan tidsfördröjning såklart,
det kan skifta ganska snabbt i nätet (men normalt så ligger frekvensen antingen under eller
över ganska stabilt och svängningarna sker relativt långsamt).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Alla batterier fungerar väl som ett svänghjul om den interna resistansen är tillräckligt låg. Det här är inget nytt, jag hade sjäkv ett samtal om detta med en person med insikt i efektbalansen i nätet för ca ett år sedan.
Kanske är det som vanligt att Tesla "uppfinner hjulet" igen och hävdar att de kom på det först. Ungefär som med värmepumpar för hus för ett halvår sedan som Tesla påstod var en revulotionerande upptäckt som de precis hade gjort.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det finns en inverter i bilen men att använda batterier för att balansera effektvehov i nätet är inte begränsat till batterier i bilar utan fungerar med alla batterier. Det är som sagt inte något nytt.
Jag vet inte om Tesla har gjort något för att förbättra funktionen för att srabilisera nätet eller om de bara försöker ta åt sig äran för något som är känt sedan länge. Givetvis krävs stora batterier som kan avge effekt på kort tid och kraftiga inverters som kan omvandla DC till AC om det ska fungera i större skala i en enstaka installation men många mindre batterier och inverters går åckså bra.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Har för mig Kungälvs kommun tillsammans med något elbolag och Nissan körde testar på detta för typ 3 år sedan. De hade ett föredrag om detta på elbismässan i Göteborg för ett antal årsedan.
Med reservation för exakt vad de var för hjälp till nätet de använde bilarna till.
Alla batterier fungerar väl som ett svänghjul om den interna resistansen är tillräckligt låg. Det här är inget nytt, jag hade sjäkv ett samtal om detta med en person med insikt i efektbalansen i nätet för ca ett år sedan.
Kanske är det som vanligt att Tesla "uppfinner hjulet" igen och hävdar att de kom på det först. Ungefär som med värmepumpar för hus för ett halvår sedan som Tesla påstod var en revulotionerande upptäckt som de precis hade gjort.
Har Tesla själva sagt att de är först i världen med detta? Att det finns hemsidor som lyfter Tesla till skyarna över allt det gör är knappast någon nyhet men vet inte om man beskylla Tesla själva för detta.
Det finns en inverter i bilen men att använda batterier för att balansera effektvehov i nätet är inte begränsat till batterier i bilar utan fungerar med alla batterier. Det är som sagt inte något nytt.
Jag vet inte om Tesla har gjort något för att förbättra funktionen för att srabilisera nätet eller om de bara försöker ta åt sig äran för något som är känt sedan länge. Givetvis krävs stora batterier som kan avge effekt på kort tid och kraftiga inverters som kan omvandla DC till AC om det ska fungera i större skala i en enstaka installation men många mindre batterier och inverters går åckså bra.
Ja för att driva motorerna finns det. Men inte för att kunna få fram 230 V AC. Det kanske jag skulle förtydligat....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Ja för att driva motorerna finns det. Men inte för att kunna få fram 230 V AC. Det kanske jag skulle förtydligat....
Borde det inte gå att använda invertern som används för motorerna om man ska realisera V2G eller V2L? Jag förmodar att de bilar som har V2G/V2L använder samma inverter för det som för att göra AC till motorerna?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Helt olika spänningar. Och de invertrarna som finns sitter väl monterade ihop med motorn fysiskt, och är direktkopplade dit.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri