Slött i Väsby
Moderator: Redaktion
Slött i Väsby
Hej,
Idag har jag laddat i Gävle, Söderhamn och sedan i Upplands Väsby på Teslas Superchargers. Den senare laddar jag på minst en gång i veckan och där står jag just nu när detta skrivs.
Min bil är en Tesla Model S 85D med 24000 mil på mätaren med CCS-uppgraderad laddare installerad. Laddningarna idag har dock uteslutande gjorts utan CCS-adapter bara med Teslas gamla uttag (det som sitter i bilen), och med Teslas egna kablar som sitter fast i deras laddstationer.
Gävle är markerad som 150 KW på kartan och Söderhamn är markerad som 250 KW. Där jag står nu - Upplands Väsby (heter Sollentuna på kartan) är markerad till 250 KW.
Nu till mitt bryderi: laddningen i Gävle och Söderhamn vad en fröjd! Bilen skilde snabbt i sig elektronerna och låg över 100 KW upp till i vart fall över 250 KM.
Men i Upplands Väsby är det ALLTID ofelbart segt och slött. Redan från start går det segt. Just nu efter 120 km laddat står det 68 KW. Det är knappt att jag sett över 100 KW här trots laddning säkert 30 gånger.
Vad är det som gör att det alltid är så segt i Upplands Väsby? Det är visserligen oftast flera bilar här, men hur har ni andra det?
Är det bara jag?
/Ether
Idag har jag laddat i Gävle, Söderhamn och sedan i Upplands Väsby på Teslas Superchargers. Den senare laddar jag på minst en gång i veckan och där står jag just nu när detta skrivs.
Min bil är en Tesla Model S 85D med 24000 mil på mätaren med CCS-uppgraderad laddare installerad. Laddningarna idag har dock uteslutande gjorts utan CCS-adapter bara med Teslas gamla uttag (det som sitter i bilen), och med Teslas egna kablar som sitter fast i deras laddstationer.
Gävle är markerad som 150 KW på kartan och Söderhamn är markerad som 250 KW. Där jag står nu - Upplands Väsby (heter Sollentuna på kartan) är markerad till 250 KW.
Nu till mitt bryderi: laddningen i Gävle och Söderhamn vad en fröjd! Bilen skilde snabbt i sig elektronerna och låg över 100 KW upp till i vart fall över 250 KM.
Men i Upplands Väsby är det ALLTID ofelbart segt och slött. Redan från start går det segt. Just nu efter 120 km laddat står det 68 KW. Det är knappt att jag sett över 100 KW här trots laddning säkert 30 gånger.
Vad är det som gör att det alltid är så segt i Upplands Väsby? Det är visserligen oftast flera bilar här, men hur har ni andra det?
Är det bara jag?
/Ether
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Slött i Väsby
Det sista är nog förklaringen, man får nästan alltid dela effekt i Väsby och då blir det ju lägre tyvärr…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1498
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Slött i Väsby
Är det verkligen 250 kW på kablar som inte har CCS?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Slött i Väsby
De gamla laddarna har max150kW.
Står det en bil till så delar ni på det och får max 75kW.
Stolparna heter 1A, 1B, 2A, 2B osv.
Står längst ner vid marken.
1A och 1B delar effekt osv.
Välj en stolpe där ingen annan laddar på den andra i samma par.
I Väsby så är det 6 gamla och 8 nya stolpar.
Det är de nya som har 250kW.
Välj en sådan stolpe och kör med CCS adaptern när du är där så slipper du dela.
Står det en bil till så delar ni på det och får max 75kW.
Stolparna heter 1A, 1B, 2A, 2B osv.
Står längst ner vid marken.
1A och 1B delar effekt osv.
Välj en stolpe där ingen annan laddar på den andra i samma par.
I Väsby så är det 6 gamla och 8 nya stolpar.
Det är de nya som har 250kW.
Välj en sådan stolpe och kör med CCS adaptern när du är där så slipper du dela.
Re: Slött i Väsby
Hej,
Tack för bra svar! Jo jag känner till det för med 1a och 1b - att man kan få dela om man har otur. Men idag stod det faktiskt ingen på ”b” när jag stod på ”a”.
Däremot visste jag inte att det är olika mycket kräm i stolparna. Jag har provat med och utan CCS-adaptern och tycker det varit samma fart.
Men nästa gång - om ett par dagar - ska jag prova med CCS-adaptern och en av de nya stolparna igen och se.
Är det någon som vet vilka stolpar det är som har 250 kW? För mig räcker visserligen 150 - om det hade gått så fort! Jag antar att det är stolparna som bara har ccs som är de nya med 250kw?
/Ether
Tack för bra svar! Jo jag känner till det för med 1a och 1b - att man kan få dela om man har otur. Men idag stod det faktiskt ingen på ”b” när jag stod på ”a”.
Däremot visste jag inte att det är olika mycket kräm i stolparna. Jag har provat med och utan CCS-adaptern och tycker det varit samma fart.
Men nästa gång - om ett par dagar - ska jag prova med CCS-adaptern och en av de nya stolparna igen och se.
Är det någon som vet vilka stolpar det är som har 250 kW? För mig räcker visserligen 150 - om det hade gått så fort! Jag antar att det är stolparna som bara har ccs som är de nya med 250kw?
/Ether
Re: Slött i Väsby
Du har helt rätt, ta de stolparna som har endast CCS så får du mer kräm.Ether skrev:Hej,
Tack för bra svar! Jo jag känner till det för med 1a och 1b - att man kan få dela om man har otur. Men idag stod det faktiskt ingen på ”b” när jag stod på ”a”.
Däremot visste jag inte att det är olika mycket kräm i stolparna. Jag har provat med och utan CCS-adaptern och tycker det varit samma fart.
Men nästa gång - om ett par dagar - ska jag prova med CCS-adaptern och en av de nya stolparna igen och se.
Är det någon som vet vilka stolpar det är som har 250 kW? För mig räcker visserligen 150 - om det hade gått så fort! Jag antar att det är stolparna som bara har ccs som är de nya med 250kw?
/Ether
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2093
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Slött i Väsby
Väsby är väl effektbegränsad. Vill minnas att det är ca 850 kW. Så om 10 bilar laddar så blir det bara 85 kW var.
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Slött i Väsby
De första åtta stolparna från vänster/söder är v3 (enbart ccs).Ether skrev:Är det någon som vet vilka stolpar det är som har 250 kW? För mig räcker visserligen 150 - om det hade gått så fort! Jag antar att det är stolparna som bara har ccs som är de nya med 250kw?
Jag har också en S85, laddar alltid långsamt men ännu långsammare i just Väsby. Lite bättre fart med v3-stolparna, skulle säga runt 10 kw högre effekt än på v2-stolparna.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Slött i Väsby
Var utgår du ifrån? Är det längre till Gävle eller Söderhamn så är det förmodligen så att batteriet nått mer optimalt temperatur där än innan du kommer till Sollentuna.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Slött i Väsby
Det har tydligen skett någon slags ombyggnation i Bredden och nu står det 4/14 tillgängliga istället för 4/8.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1498
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Slött i Väsby
Nej, jag laddade där i förrgår, var över 10 bilar där (1 eller 2 lediga platser) och fick 165 kW vid starten.EnTraktor skrev:Väsby är väl effektbegränsad. Vill minnas att det är ca 850 kW. Så om 10 bilar laddar så blir det bara 85 kW var.
De var där och gjorde service för några månader sedan, kanske ändrade på något då...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Slött i Väsby
Dom andra kan ju också haft lägre effekt så att det ändå fanns 165kW ”över” till digkenjon skrev:Nej, jag laddade där i förrgår, var över 10 bilar där (1 eller 2 lediga platser) och fick 165 kW vid starten.EnTraktor skrev:Väsby är väl effektbegränsad. Vill minnas att det är ca 850 kW. Så om 10 bilar laddar så blir det bara 85 kW var.
De var där och gjorde service för några månader sedan, kanske ändrade på något då...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1498
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Slött i Väsby
Nja, det skulle betyda att de andra bara fick drygt 60 kW i snitt. Och det kom och åkte en del under tiden jag stod där, de nytillkomna borde fått betydligt mer då. Men visst, det är väl bara gissningar.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Slött i Väsby
Stod det några Taxin där? Dom brukar ju ofta stå med typ 10kW
Dvs dom toppar upp till 100% rätt ofta…
Dvs dom toppar upp till 100% rätt ofta…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1498
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Slött i Väsby
Någon var det säkert, men inte mer än 1 eller 2 samtidigt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Slött i Väsby
De 6 gamla v2 laddarna ha fått CCS kabel också så att de passar alla Teslor nu.mikebike skrev:Det har tydligen skett någon slags ombyggnation i Bredden och nu står det 4/14 tillgängliga istället för 4/8.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Slött i Väsby
Ja, det står 2/14 i appen nu. Har de tagit bort skyltarna med "Endast Model S och Model X"?JONI skrev:De 6 gamla v2 laddarna ha fått CCS kabel också så att de passar alla Teslor nu.mikebike skrev:Det har tydligen skett någon slags ombyggnation i Bredden och nu står det 4/14 tillgängliga istället för 4/8.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Slött i Väsby
Japp, borta nu!mikebike skrev:Ja, det står 2/14 i appen nu. Har de tagit bort skyltarna med "Endast Model S och Model X"?JONI skrev:De 6 gamla v2 laddarna ha fått CCS kabel också så att de passar alla Teslor nu.mikebike skrev:Det har tydligen skett någon slags ombyggnation i Bredden och nu står det 4/14 tillgängliga istället för 4/8.
Re: Slött i Väsby
Jag har en MX 2016 med fri laddning. Jag får inte upp Väsby/Sollentuna Supercharger navigationen i bilen. Provade för någon dag sedan att åka dit och provladda ändå men det gick inte. Bilen sa att det inte gick och bad mig försöka igen. Gjorde ett par återförsök men lyckades aldrig få igång laddningen.
Är det någon som vet varför jag inte får upp den i navigationen i bilen och varför jag inte kan ladda där?
mvh Jörgen
Är det någon som vet varför jag inte får upp den i navigationen i bilen och varför jag inte kan ladda där?
mvh Jörgen
Model X P90D 2016
Re: Slött i Väsby
Har du konverterat den till CCS? Kanske Tesla markerat alla laddare för CCS och utan konverting syns den inte i navigatorn.smasseman skrev:Jag har en MX 2016 med fri laddning. Jag får inte upp Väsby/Sollentuna Supercharger navigationen i bilen. Provade för någon dag sedan att åka dit och provladda ändå men det gick inte. Bilen sa att det inte gick och bad mig försöka igen. Gjorde ett par återförsök men lyckades aldrig få igång laddningen.
Är det någon som vet varför jag inte får upp den i navigationen i bilen och varför jag inte kan ladda där?
mvh Jörgen
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Slött i Väsby
Den är inte konverterad. Kanske har du rätt.Lembritt skrev:Har du konverterat den till CCS? Kanske Tesla markerat alla laddare för CCS och utan konverting syns den inte i navigatorn.
Men märkligt att det inte gick att ladda ändå. Det sitter ju "gamla" sladdar där som passar, men inte funkar.
Model X P90D 2016
Re: Slött i Väsby
Laddade där igår och då var en laddare defekt.
Har inte CCS på min
Tror det var 3:e från höger om man står framför raden. Det var många som provade den men flyttade sig rätt omgående.
Har inte CCS på min
Tror det var 3:e från höger om man står framför raden. Det var många som provade den men flyttade sig rätt omgående.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Slött i Väsby
Kommer inte ihåg helt säkert men det kan mycket väl ha varit den jag provade. Ganska säker på det faktiskt nu när jag tänker efter. Tack för informationen. Då kan det alltså vara värt att åka dit igen och prova. Jag har faktiskt aldrig förr varit med om en trasig laddare så jag tänkte inte ens den tanken. Brukar nästan alltid ladda i Enköping för det ligger halvvägs till sommarstugan och där har det aldrig varit något problem. Vore skönt att kunna skippa Enköping och ta Väsby om man känner sig lite feg på slutet av resan till Tyresö.Henkens skrev:Laddade där igår och då var en laddare defekt.
Har inte CCS på min
Tror det var 3:e från höger om man står framför raden. Det var många som provade den men flyttade sig rätt omgående.
Model X P90D 2016