V2L
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
V2L
Tanken slog mig nyss IOM Ionic 5-trådens prat om vad man kan göra med V2L-systemet…
Så vad kan man använda V2L till egentligen?
Smarta, finurliga och intressanta lösningar?
V2G kan vi lämna utanför här även om det iofs också är en intressant och närliggande funktion.
Så vad kan man använda V2L till egentligen?
Smarta, finurliga och intressanta lösningar?
V2G kan vi lämna utanför här även om det iofs också är en intressant och närliggande funktion.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: V2L
Tänker mig ett scenario där det är kallt, strömmen har gått så den lilla pelletskaminen är död. Men just ja, bilen har V2L! Fram med skarvsladd, koppla in kaminen så kan man driva fläkt och elektronik med V2L så fixar pelletslagret värmen i många dagar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
-
- elbilist
- Inlägg: 1024
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: V2L
Hade ID4:an haft det skulle vi sparat sjukt mycket pengar på kaffe när vi arrangerar våra cykelevent.
Att bara kunna plugga i en maskin och brygga en extra kanna skulle göra att vi slapp stanna på tex en mack och betala 500:-, speciellt när vi står mitt i obygden någonstans och serverar fika.
Att bara kunna plugga i en maskin och brygga en extra kanna skulle göra att vi slapp stanna på tex en mack och betala 500:-, speciellt när vi står mitt i obygden någonstans och serverar fika.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: V2L
Samma om man eldar i vedpanna nästan, hålla cirkulationspumpen och utsugsfläkten igång,
även om det fungerar halvbra ibland att elda ändå när strömmen är borta.
På min panna sitter det dessutom ett spjäll som stänger luftintaget om pannan blir för varm, och
det går såklart också på el…
Edit: lika som i Teslaspolens exempel alltså…
även om det fungerar halvbra ibland att elda ändå när strömmen är borta.
På min panna sitter det dessutom ett spjäll som stänger luftintaget om pannan blir för varm, och
det går såklart också på el…
Edit: lika som i Teslaspolens exempel alltså…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: V2L
Jag gissar också att det skulle kunna gå att köra bergvärmen också, om den går
på enfas iaf. Jag tror att min kör enfas men väljer fas utifrån belastning, så den vill
nog ha trefas in ändå… vore löjligt bra om det funkade på nåt sätt
på enfas iaf. Jag tror att min kör enfas men väljer fas utifrån belastning, så den vill
nog ha trefas in ändå… vore löjligt bra om det funkade på nåt sätt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: V2L
Går väl att lösa via 12v iofs?R_Edvinsson skrev:Hade ID4:an haft det skulle vi sparat sjukt mycket pengar på kaffe när vi arrangerar våra cykelevent.
Att bara kunna plugga i en maskin och brygga en extra kanna skulle göra att vi slapp stanna på tex en mack och betala 500:-, speciellt när vi står mitt i obygden någonstans och serverar fika.
Tex https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-604851/
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: V2L
Jag minns för ett antal år sedan att Nissan stoltserade med sin Leaf och en gigantisk låda som omvandlade DC via CHAdeMO från bilen till AC som de bryggde kaffe på. Troligen helt orimligt dyr låda som dessutom var bara var portabel med hjälp av dragbil, typ. Och inte gick att köpa som privatperson.
Nu kan var och varannan elbilsägare göra det med en liten adapter som ingår i bilköpet. Det är framsteg, det!
Nu kan var och varannan elbilsägare göra det med en liten adapter som ingår i bilköpet. Det är framsteg, det!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: V2L
Olika scenarion som jag har tänkt på:
- Strömavbrott är ju det mest uppenbara. Luftvärmepump, kaffemaskin, belysning etc
- Camping är andra. Det är bara koppla in husvagnen i bilen och så är det klart.
- Elektriska prylar såsom motorsåg osv tänkte jag köra via bilen när det är för långt till huset
- Picknick och liknande med bordsgrill, kaffekokare osv
- Strömavbrott är ju det mest uppenbara. Luftvärmepump, kaffemaskin, belysning etc
- Camping är andra. Det är bara koppla in husvagnen i bilen och så är det klart.
- Elektriska prylar såsom motorsåg osv tänkte jag köra via bilen när det är för långt till huset
- Picknick och liknande med bordsgrill, kaffekokare osv
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2451
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: V2L
Har själv en idé om småskaligt hållbart skogsbruk och vedleverans hem till folk. Allt med el från solceller via V2L
Re: V2L
Har ju både en elektrisk Husqvarna motorsåg och en röjsåg. Smidigt att kunna ladda dessa batterier i skogen.mati skrev:Olika scenarion som jag har tänkt på:
- Strömavbrott är ju det mest uppenbara. Luftvärmepump, kaffemaskin, belysning etc
- Camping är andra. Det är bara koppla in husvagnen i bilen och så är det klart.
- Elektriska prylar såsom motorsåg osv tänkte jag köra via bilen när det är för långt till huset
- Picknick och liknande med bordsgrill, kaffekokare osv
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: V2L
Både Makita och Milwaukee tror jag har 12V-laddare numera, men smidigt att kunna ta med sig sinaZalman3 skrev:Har ju både en elektrisk Husqvarna motorsåg och en röjsåg. Smidigt att kunna ladda dessa batterier i skogen.mati skrev:Olika scenarion som jag har tänkt på:
- Strömavbrott är ju det mest uppenbara. Luftvärmepump, kaffemaskin, belysning etc
- Camping är andra. Det är bara koppla in husvagnen i bilen och så är det klart.
- Elektriska prylar såsom motorsåg osv tänkte jag köra via bilen när det är för långt till huset
- Picknick och liknande med bordsgrill, kaffekokare osv
vanliga laddare ändå ju
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: V2L
Jag tänkte mer på en motorsåg med sladd. Batteriet sitter ju i bilen.Bjelke skrev:Både Makita och Milwaukee tror jag har 12V-laddare numera, men smidigt att kunna ta med sig sinaZalman3 skrev:Har ju både en elektrisk Husqvarna motorsåg och en röjsåg. Smidigt att kunna ladda dessa batterier i skogen.mati skrev:Olika scenarion som jag har tänkt på:
- Strömavbrott är ju det mest uppenbara. Luftvärmepump, kaffemaskin, belysning etc
- Camping är andra. Det är bara koppla in husvagnen i bilen och så är det klart.
- Elektriska prylar såsom motorsåg osv tänkte jag köra via bilen när det är för långt till huset
- Picknick och liknande med bordsgrill, kaffekokare osv
vanliga laddare ändå ju
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: V2L
Hoppas kunna ersätta utombordaren med en eldriven inom en inte allt för avlägsen framtid, hade varit smidigt att kunna ha ett externt batteri att kunna ladda.
Samma sak med crossen, att ladda mellan heaten hade kunnat ge en besparing på 30-40kkr då man slipper köpa ett extra batteri.
Samma sak med crossen, att ladda mellan heaten hade kunnat ge en besparing på 30-40kkr då man slipper köpa ett extra batteri.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: V2L
Aha jag det finns ju massor med prylar med sladd (230V)mati skrev:Jag tänkte mer på en motorsåg med sladd. Batteriet sitter ju i bilen.Bjelke skrev:Både Makita och Milwaukee tror jag har 12V-laddare numera, men smidigt att kunna ta med sig sinaZalman3 skrev:Har ju både en elektrisk Husqvarna motorsåg och en röjsåg. Smidigt att kunna ladda dessa batterier i skogen.mati skrev:Olika scenarion som jag har tänkt på:
- Strömavbrott är ju det mest uppenbara. Luftvärmepump, kaffemaskin, belysning etc
- Camping är andra. Det är bara koppla in husvagnen i bilen och så är det klart.
- Elektriska prylar såsom motorsåg osv tänkte jag köra via bilen när det är för långt till huset
- Picknick och liknande med bordsgrill, kaffekokare osv
vanliga laddare ändå ju
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: V2L
Lite som att slanga soppa till hojen som man kanske har gjort några gånger förrdd88 skrev:Hoppas kunna ersätta utombordaren med en eldriven inom en inte allt för avlägsen framtid, hade varit smidigt att kunna ha ett externt batteri att kunna ladda.
Samma sak med crossen, att ladda mellan heaten hade kunnat ge en besparing på 30-40kkr då man slipper köpa ett extra batteri.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- elbilist
- Inlägg: 1024
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: V2L
Koka kaffe på 170w tror jag att jag hoppar över.taliz skrev:Går väl att lösa via 12v iofs?R_Edvinsson skrev:Hade ID4:an haft det skulle vi sparat sjukt mycket pengar på kaffe när vi arrangerar våra cykelevent.
Att bara kunna plugga i en maskin och brygga en extra kanna skulle göra att vi slapp stanna på tex en mack och betala 500:-, speciellt när vi står mitt i obygden någonstans och serverar fika.
Tex https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-604851/
Den vi har är på 2300W och brygger 6l åt gången.
Och det lär behövas när det är 20-50 cyklister som vill ha kaffe.
Re: V2L
Det finns en sak till som jag tror kommer vara praktiskt. Jag brukar använda en 1000l vattentank för att vattna blommorna i trädgården på sommarn. I vanliga fall är det regnvatten. Men torra somrar tar det ju fort slut och jag vill då helst inte ta vatten från vår brunn, för det kan också ta slut. Och då har vi inget vatten alls.
Men det finns en bergtäkt i närheten där de har sprängt ett jättedjupt hål. Där finns det alltid vatten och man kan köra ner med bilen. Nu är det ju bara slänga vattentanken på bilsläpet och köra ner till hålet med en dränkpump.
Men det finns en bergtäkt i närheten där de har sprängt ett jättedjupt hål. Där finns det alltid vatten och man kan köra ner med bilen. Nu är det ju bara slänga vattentanken på bilsläpet och köra ner till hålet med en dränkpump.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: V2L
En annan cool lösning i ett hus vore ett gäng uttag som enbart är kopplat på en
”V2L”-matning, typ i en egen färg eller nåt
Tror jag sett något liknande där man dragit ett 12V-system i huset (enbart för låga
laster som led-belysning och sånt), dvs ungefär som i en husvagn/husbil fast parallellt med
husets vanliga 230V-system…
Snyggast vore kanske om dessa dedikerade uttag kunde vara kopplade till en vanlig fas till
vardags och vid elavbrott så skiftar man bara en brytare till V2L-matad ingång istället.
”V2L”-matning, typ i en egen färg eller nåt
Tror jag sett något liknande där man dragit ett 12V-system i huset (enbart för låga
laster som led-belysning och sånt), dvs ungefär som i en husvagn/husbil fast parallellt med
husets vanliga 230V-system…
Snyggast vore kanske om dessa dedikerade uttag kunde vara kopplade till en vanlig fas till
vardags och vid elavbrott så skiftar man bara en brytare till V2L-matad ingång istället.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: V2L
Just så.Bjelke skrev:En annan cool lösning i ett hus vore ett gäng uttag som enbart är kopplat på en
”V2L”-matning, typ i en egen färg eller nåt
Tror jag sett något liknande där man dragit ett 12V-system i huset (enbart för låga
laster som led-belysning och sånt), dvs ungefär som i en husvagn/husbil fast parallellt med
husets vanliga 230V-system…
Snyggast vore kanske om dessa dedikerade uttag kunde vara kopplade till en vanlig fas till
vardags och vid elavbrott så skiftar man bara en brytare till V2L-matad ingång istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: V2L
Där snackar vi rejäl bil (F150in ovan) får nästan plats en Zoe i frunken.
Kommer bilar som inte har V2L kunna få det med mjukvara och adapter eller är det någon hårdvara dom måste ha?
Har ID Buzz riktig V2L eller har den någon B-variant via 12 voltsbatteriet?
Kommer bilar som inte har V2L kunna få det med mjukvara och adapter eller är det någon hårdvara dom måste ha?
Har ID Buzz riktig V2L eller har den någon B-variant via 12 voltsbatteriet?
Re: V2L
Teoretiskt är det möjligt att köra en likriktare, som ju alla elbilar ha i och med den inbyggda laddaren, även som växelriktare. Och även själva motorn i en elbil behöver en växelriktare för att fungera. Så sett finns hårdvaran naturligtvis nånstans. Men jag har svårt att tro att alla elbilar skulle rakt av kunna få V2L med en mjukvaruuppdatering.GustavE skrev:Där snackar vi rejäl bil (F150in ovan) får nästan plats en Zoe i frunken.
Kommer bilar som inte har V2L kunna få det med mjukvara och adapter eller är det någon hårdvara dom måste ha?
Har ID Buzz riktig V2L eller har den någon B-variant via 12 voltsbatteriet?
VW lovar ju V2G framöver, så sett finns en god chans att Buzz får riktig V2L kan man tycka. Det vore ju nästan tjänstefel att implementera en b-lösning där. Men man kan aldrig veta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: V2L
Tror inte V2L och V2G hänger samman. V2L är ju 230 voltac ut direkt medans de V2G jag sett så är de DC pinnarna man använder.mati skrev:Teoretiskt är det möjligt att köra en likriktare, som ju alla elbilar ha i och med den inbyggda laddaren, även som växelriktare. Och även själva motorn i en elbil behöver en växelriktare för att fungera. Så sett finns hårdvaran naturligtvis nånstans. Men jag har svårt att tro att alla elbilar skulle rakt av kunna få V2L med en mjukvaruuppdatering.GustavE skrev:Där snackar vi rejäl bil (F150in ovan) får nästan plats en Zoe i frunken.
Kommer bilar som inte har V2L kunna få det med mjukvara och adapter eller är det någon hårdvara dom måste ha?
Har ID Buzz riktig V2L eller har den någon B-variant via 12 voltsbatteriet?
VW lovar ju V2G framöver, så sett finns en god chans att Buzz får riktig V2L kan man tycka. Det vore ju nästan tjänstefel att implementera en b-lösning där. Men man kan aldrig veta.
Men får jag gissa så tror jag egentligen V2L är en enklare lösning, hoppas de är en feature som sprider sig till fler bilar. Tror dock hw också påverkas men troligen med en väldigt låg kostnad (få extra komponenter) om man gör de från första designen såklart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19