Ljudlag EU
Moderator: Redaktion
Re: Ljudlag EU
Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.OlleBack skrev:Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ljudlag EU
Vore nåt att drömma om. Sean Connery i Boomboxen.sven-labil skrev:… One ping only )
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Ljudlag EU
Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.mati skrev:Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.OlleBack skrev:Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ljudlag EU
Tanken är ju att fotgängaren ska få en chans att själv hålla sig undan. Blir man påkörd är det ju ganska ointressant vem som är ansvarig.Svenssons skrev:Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.mati skrev:Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.OlleBack skrev:Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Re: Ljudlag EU
Det är bilisten som skall undvika att köra på människor. Inte människor som skall hoppa undan för bilar.Fredrik j skrev:Tanken är ju att fotgängaren ska få en chans att själv hålla sig undan. Blir man påkörd är det ju ganska ointressant vem som är ansvarig.Svenssons skrev:Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.mati skrev:Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.OlleBack skrev:Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ljudlag EU
Samma sak som om du kört på en döv.OlleBack skrev:Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ljudlag EU
Självklart. Men den som drabbas kan ju få chansen att göra skillnad.martinot skrev:Det är bilisten som skall undvika att köra på människor. Inte människor som skall hoppa undan för bilar.Fredrik j skrev:Tanken är ju att fotgängaren ska få en chans att själv hålla sig undan. Blir man påkörd är det ju ganska ointressant vem som är ansvarig.Svenssons skrev:Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.mati skrev:Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.OlleBack skrev:Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Re: Ljudlag EU
Om det är hög volym från alla bilar lär det inte vara så lätt att urskilja ljudens ursprung. Bättre att förbjuda att bilar brummar än att tvinga alla bilar att låta, då kan antagligen blinda undvika fler hinder än bara de som låter mest. Oavsett så krävs det att en bilförare ska kunna framföra bilen så att hen inte kör på en gående.Fredrik j skrev:Tanken är ju att fotgängaren ska få en chans att själv hålla sig undan. Blir man påkörd är det ju ganska ointressant vem som är ansvarig.Svenssons skrev:Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.mati skrev:Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.OlleBack skrev:Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Nyfiken på statistik över hur ofta blinda personer blir påkörda av elbilar som kör under 30 km/h. Kan inte tänka mig att det är särskilt många om det existerar i EU. Detta kan jämföras med de som skadas eller dör av utsläpp tex. Det finns även problem med buller i städerna idag som man försöker minska med olika metoder. Att tillföra ljud lär inte hjälpa de som lider av ljudföroreningarna som finns i dagens städer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ljudlag EU
Hade det varit möjligt hade det ju varit ännu smidigare att helt enkelt helt förbjuda bilar i stadsmiljö där det finns fotgängare.Svenssons skrev:Bättre att förbjuda att bilar brummar än att tvinga alla bilar att låta, då kan antagligen blinda undvika fler hinder än bara de som låter mest. Oavsett så krävs det att en bilförare ska kunna framföra bilen så att hen inte kör på en gående.
Re: Ljudlag EU
Precis. Och det är ju knappast så att elbilar inte låter. Det är alltid nån fläkt som går, däcken som knastrar på asfalten, ACn som brummar. En elbil är inte ljudlös. Det märker jag varje morgon när min sambo kör ut från garaget. Visst låter det. Skillnaden är att det är tyst häromkring. Man kan höra elbilen eftersom det inte finns en massa förbränningsmotorer som skriker. I stadsmiljö är det alldeles för mycket buller för att man skulle kunna höra elbilar. Men lösningen är ju inte att få elbilar att väsnas mer. Lösningen måste rimligen vara att få ner ljudnivån i städerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ljudlag EU
Skakar liv i den här gamla tråden igen. Jag skrev i en annan tråd att jag hade kopplat ur ljudet på vår nya Model Y och det kom några frågor om vad som händer på besiktningen om några år.
Som jag förstår det riktar sig det här mot tillverkaren och själva godkännandet av fordonet. Att man sedan kopplar ur systemet själv styr ju inte den här lagen över.
Så för att bilprovningen i framtiden ska kunna anmärka på detta skulle det behövas en svensk lag som kräver att fordonet ska ha systemet påslaget när man kör. I dagsläget finns det ju inte heller några specifika elbilspunkter som besiktningen går igenom, och de förslag angående sånna punkter har mest rört elsystemen och så
Så tänker jag iaf
Som jag förstår det riktar sig det här mot tillverkaren och själva godkännandet av fordonet. Att man sedan kopplar ur systemet själv styr ju inte den här lagen över.
Så för att bilprovningen i framtiden ska kunna anmärka på detta skulle det behövas en svensk lag som kräver att fordonet ska ha systemet påslaget när man kör. I dagsläget finns det ju inte heller några specifika elbilspunkter som besiktningen går igenom, och de förslag angående sånna punkter har mest rört elsystemen och så
Så tänker jag iaf
Re: Ljudlag EU
Transportstyrelsen uppdaterar löpande vilka kontrollpunkter som skall gås igenom. Det är någon tjänsteman som sitter och kucklar ihop ett förslag och en kommitté som beslutar. Om de kommer fram till att VESS-ljudet är tillräckligt viktigt för trafiksäkerheten, då kommer man börja kontrollera det, annars inte. Det dröjde f.ö. cirkus 10 år från det att bilar började ha krockkuddar som standard till dess SBP började kontrollera att inte SRS-lampan var konstant tänd. ABS ungefär likadant.
Slutsats - om kanske 10 år kommer de eventuellt att börja kolla VESS. Eller inte. Svårt att sia om.
Slutsats - om kanske 10 år kommer de eventuellt att börja kolla VESS. Eller inte. Svårt att sia om.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Ljudlag EU
Nu är det väl en låg risk men frågan är vad försäkringsbolaget har får åsikt om man orsakar en olycka
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Ljudlag EU
hur kopplar man ur det?Anderzzon skrev:Skakar liv i den här gamla tråden igen. Jag skrev i en annan tråd att jag hade kopplat ur ljudet på vår nya Model Y och det kom några frågor om vad som händer på besiktningen om några år.
Som jag förstår det riktar sig det här mot tillverkaren och själva godkännandet av fordonet. Att man sedan kopplar ur systemet själv styr ju inte den här lagen över.
Så för att bilprovningen i framtiden ska kunna anmärka på detta skulle det behövas en svensk lag som kräver att fordonet ska ha systemet påslaget när man kör. I dagsläget finns det ju inte heller några specifika elbilspunkter som besiktningen går igenom, och de förslag angående sånna punkter har mest rört elsystemen och så
Så tänker jag iaf
2021 model 3 long range
Umeå
Umeå
Re: Ljudlag EU
Finns en bild tidigare här i tråden, men basically så lossar man på två plastpluppar i hjulhuset höger fram och drar ur sladden till högtalaren.alidhojd skrev:hur kopplar man ur det?Anderzzon skrev:Skakar liv i den här gamla tråden igen. Jag skrev i en annan tråd att jag hade kopplat ur ljudet på vår nya Model Y och det kom några frågor om vad som händer på besiktningen om några år.
Som jag förstår det riktar sig det här mot tillverkaren och själva godkännandet av fordonet. Att man sedan kopplar ur systemet själv styr ju inte den här lagen över.
Så för att bilprovningen i framtiden ska kunna anmärka på detta skulle det behövas en svensk lag som kräver att fordonet ska ha systemet påslaget när man kör. I dagsläget finns det ju inte heller några specifika elbilspunkter som besiktningen går igenom, och de förslag angående sånna punkter har mest rört elsystemen och så
Så tänker jag iaf
Re: Ljudlag EU
Det ska ju rimligen ledas i bevis att det var avsaknaden av VESS som ledde till olyckan, annars öppnar det ju för att försäkringen inte skulle täcka om man har andra ovidkommande fel på bilen t.ex saknar varningstriangel eller har trasigt parkeringsljus.dd88 skrev:Nu är det väl en låg risk men frågan är vad försäkringsbolaget har får åsikt om man orsakar en olycka
Det kommer ju som sagt andra ljud från bilen, t.ex fläktljud, ac/vp-kompressorn, radion, knastrande från däcken. Otroligt svårt att påvisa att en urkopplad VESS skulle haft avgörande roll säger jag som lekman.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Ljudlag EU
I Sverige är det inte troligt att det skulle göra någon skillnad. Trafikförsäkringen skulle ersätta. I usa däremot skulle det kunna bli problem om man kopplar ur varningssystemet och sedan kör på någon.tor-ake skrev:Det ska ju rimligen ledas i bevis att det var avsaknaden av VESS som ledde till olyckan, annars öppnar det ju för att försäkringen inte skulle täcka om man har andra ovidkommande fel på bilen t.ex saknar varningstriangel eller har trasigt parkeringsljus.dd88 skrev:Nu är det väl en låg risk men frågan är vad försäkringsbolaget har får åsikt om man orsakar en olycka
Det kommer ju som sagt andra ljud från bilen, t.ex fläktljud, ac/vp-kompressorn, radion, knastrande från däcken. Otroligt svårt att påvisa att en urkopplad VESS skulle haft avgörande roll säger jag som lekman.