Vad tror vi om den här bilen som tydligen ska börja levereras om ett år?
Resan för att nå fram till en elbil har för Fisker Inc varit lång. Nu är man däremot redo att visa upp den produktionsklara versionen av suven Fisker Ocean som ska ha tillverkningsstart om exakt ett år.
Fisker Inc kommer att erbjuda Ocean i flera olika versioner. Grundmodellen blir framhjulsdriven med en räckvidd på omkring 400 kilometer. Man kommer också att erbjuda två fyrhjulsdrivna varianter med olika utrustningsnivåer med en räckvidd på omkring 550 kilometer.
Ocean har plats för fem personer och innehåller en hel del finesser och tillval. Genom funktionen ”California Mode” som kommer i toppmodellerna kan man med en enkel knapptryckning fäller ner alla bilens rutor och fälla undan taket för en nära inpå cabriolet-upplevelse.
I läget ”Limo Mode” släpper man kontrollen till passagerarna i baksätet. Då kan de styra båda AC och ljudanläggningen från baksätet. I ”Hollywood Model” roterar bilens annars vertikala skärm till ett horisontellt läge. Tillsammans med bilens högpresterande ljudanläggning ska man kunna få en minnesvärd bioupplevelse.
0-96 på 3.6 sekunder i snabbaste versionen och 560 km (EPA?) räckvidd.
Vad tror vi om den här bilen som tydligen ska börja levereras om ett år?
fisker-inc-ocean1-1024x768.jpg
Resan för att nå fram till en elbil har för Fisker Inc varit lång. Nu är man däremot redo att visa upp den produktionsklara versionen av suven Fisker Ocean som ska ha tillverkningsstart om exakt ett år.
Fisker Inc kommer att erbjuda Ocean i flera olika versioner. Grundmodellen blir framhjulsdriven med en räckvidd på omkring 400 kilometer. Man kommer också att erbjuda två fyrhjulsdrivna varianter med olika utrustningsnivåer med en räckvidd på omkring 550 kilometer.
fisker-inc-ocean2-1024x768.jpg
Ocean har plats för fem personer och innehåller en hel del finesser och tillval. Genom funktionen ”California Mode” som kommer i toppmodellerna kan man med en enkel knapptryckning fäller ner alla bilens rutor och fälla undan taket för en nära inpå cabriolet-upplevelse.
I läget ”Limo Mode” släpper man kontrollen till passagerarna i baksätet. Då kan de styra båda AC och ljudanläggningen från baksätet. I ”Hollywood Model” roterar bilens annars vertikala skärm till ett horisontellt läge. Tillsammans med bilens högpresterande ljudanläggning ska man kunna få en minnesvärd bioupplevelse.
0-96 på 3.6 sekunder i snabbaste versionen och 560 km (EPA?) räckvidd.
+ Bra siffror, riktigt snygg bil, Magna är duktiga på elbilar (både konstruerat och tillverkar Jaguar i-Pace)
- Ytterligare en SUV...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Otroligt ful bil. Påminner om Honda Cube på något vis.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Otroligt ful bil. Påminner om Honda Cube på något vis.
Behöver kanske skaffa någon slags glasögon, trots perfekt syn... jag ser ingen likhet utöver antalet hjul som ser ut att vara detsamma.
Mer att bilarna delar av översidan och undersidan med någon typ av linje sedan valt konstiga detaljer som gör att det är lite lego likt.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Ser ut som man kan öppna fönstret bakom C-stolpen. Det har jag nog inte sett på någon annan bil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
verkar som både dragkrok med ca 2000kg dragvikt och taklast är bekräftat, så jag la in en reservation Verkar kul att kunna öppna alla rutor inkl bagageluckan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ska vara 250kw-laddning och de uppger en beräknad räckvidd på 630 km. Drygt 700k för launch edition med 550 hk. Känns prisvärt så la in en reservstion, ska bli interssant att se vad de kan leverera.
Polestar 3 och Audi Q6/Porsche Macan är på gång med så kan bli en intressant höst.
Helt OK. Men apropå garantier, vad händer om bolaget kursar innan 10 år? Är garantierna förverkade då?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Helt OK. Men apropå garantier, vad händer om bolaget kursar innan 10 år? Är garantierna förverkade då?
Vid en riktig konkurs så är väl garantierna körda iaf, eller?
Alla bolag kan gå i konken. Ex SAAB... Kunderna får hoppas att ett nytt bolag tar över men man vet aldrig. Ni får leasa bilen...
Vet inte om Magna kommer ha något ansvar.
Helt OK. Men apropå garantier, vad händer om bolaget kursar innan 10 år? Är garantierna förverkade då?
Vid en riktig konkurs så är väl garantierna körda iaf, eller?
Alla bolag kan gå i konken. Ex SAAB... Kunderna får hoppas att ett nytt bolag tar över men man vet aldrig. Ni får leasa bilen...
Vet inte om Magna kommer ha något ansvar.
Nu är jag inte direkt spekulant då jag inte gillar SUV:ar, men hoppas att det blir en bra bil och att de klarar sig. Gäller det dock att man är helt skyddad vid konkurs vid alla former av leasing?
Tror inte att chansen är stor att Magna kommer att ge några kostnadsfria garantier. Kanske de kan sälja reservdelar med lite tur.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik