Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av slugger75 »

SwedishAdvocate skrev:
Mickep skrev:
Verkar ju även som 50.000 ryska soldater antingen dödats eller skadats redan
Källa?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Fredrik j
Inlägg: 11090
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
mati skrev:
Jag undrar vad som kommer hända framåt sommaren när alla amerikanska glidarbilar brukar tas fram. Här i stan anordnas power mest där det i stort sett handlar om att bränna så mycket soppa som möjligt. Eller nåt sånt. Måste ju vara ett rent nöje att köra en bil som kostar 100 kr milen.
Tror ni att det blir mindre bara för att bensin kostar massor nu? Jag tror inte det.
Självklart inte! Precis som de flesta som klagar på att soppan är dyr så kör de ganska korta sträckor med sin bil, annars hade det lönat sig med elbil. En raggar bil tankar man upp en gång eller två gånger och glider runt lite… bränsle priset är inte relevant.
Entusiastbilar är ju som vilken annan hobby som helst. Det är ju inte ovanligt att man lägger betydande belopp på något man tycker om att göra. Gillar man t.ex. att resa är det ju inte alltid resan lönar sig eknomiskt utan det är en form av konsumtion.
Man får prioritera.
Nu har jag ingen raggarbil men det brukar bli ca 1500 mil på en sommar i min Porsche. Det kommer bli dyrt i år om priserna håller i sig och förmodligen kommer jag inte kunna köra så mycket som jag brukar.
Men att jag helt skulle avstå är inte nödvändigt. Jag brukar bruksköra den på sommaren.
Fader J
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2019 12:42

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av Fader J »

expat skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Mickep skrev:
Skulle ryssarna invadera kommer de säkert bomba kärnkraftverk. /...
Jag kanske är naiv, men jag tror faktiskt att finns gränser för ryssarna med... Sen har jag ärligt talat svårt att se att de skulle angripa Sverige. Oavsett... Ett tag framöver kommer de ju sitta fast i Ukraina. Verkar ju även som 50.000 ryska soldater antingen dödats eller skadats redan, så det 'ryska hotet' har nog fått sig en liten knäck.

Slava Ukraini!
Jo det är nog lite naivt att tro att 50 000 soldater har dödats eller skadats i Ukraina, när det var c:a 15000 som dog under hela Afghanistan kriget
Nej, siffran är helt rimlig. Det är rimligt att för ett land med Rysk nivå på fältsjukvård och dito evakuering ligger på 3:1 skadade:döda i strid. USA har legat på uppåt 7:1 sista krigen, men då med totalt luftherravälde (helikopterevakuering av sårade) och extremt låga toleranser för egna förluster.

Om de ryska förlustsiffrorna i döda ligger på de 12' som Ukraina hävdade för några dagar sedan så kan du ta det x3 för skadade och i så fall ligger förlusterna på 50'. Tillkommer desertörer och saknade. Även om ryssarna mobiliserat reservförband för att täcka hål så är förlusterna stora! I höstas räknades med 170 manöverbataljoner (BTG "battallion tactical Group" på engelska) med ≈800 soldater och befäl i varje. Tillkommer en del andra typer av förband, men vad som tydligt framkommer är att den ryska armén är svårt skadad. Materiel av äldre slag finns i överflöd, moderniserad utrustning i klen mängd - igår blev jag förevisad ett twitterflöde med en utslagen T72 där det helt saknades spår av reaktivt pansar. Bara en sådan sak mot en motiverad motståndare med rik tillgång på pansarvärnsvapen...

Naturligtvis har Ukraina haft stora förluster också, men med Napoleons ord - motivation förhåller sig till antal som 3:1.
El-ioniq sedan 2018.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5719
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

slugger75 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
.../ Verkar ju även som 50.000 ryska soldater antingen dödats eller skadats redan /...
Källa?
Typ det resonemang som Fader J för ovan. Men vem vet... De flesta ryska förlusterna verkar ju ha varit i fordon av olika slag så då kanske det blir mindre skadade i förhållande till antalet döda. Men ska man tro alla amerikanska pensionerade generaler som kommenterat i amerikansk media så är det på intet sätt obetydliga förluster som de ukrainska försvararna åstadkommit hittills.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5719
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Mickep skrev:
Skulle ryssarna invadera kommer de säkert bomba kärnkraftverk. /...
Jag kanske är naiv, men jag tror faktiskt att finns gränser för ryssarna med...
Jag tro dessvärre att du är lite naiv.

Tyvärr så är det inte ryssarna som bestämmer, utan deras diktator.. Som verkar helt gränslös när det gäller mänskligt lidande så länge han tror att han kan ha nytta av det.
Om ni som tror att Putin/eller någon annan ryss skulle kunna bomba ett svenskt kärnkraftverk har rätt så har vi inget val – då måste vi in i NATO ASAP.

Oavsett så har det varit min åsikt sen ryssarna anföll Ukraina för ~2 veckor sedan att vi måste in i NATO ASAP i alla fall.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av thebishop »

Zalman3 skrev:

Experten: Kan bli ransonering av bensin i Sverige.

Putins krig och omvärldens svar kan utlösa en omfattande global oljekris.
Energianalytikern Samuel Ciszuk målar upp ett scenario av ”demand destruction” med långvarigt höga priser och ransonering i Sverige.
– Privatbilar kan få köra varannan dag beroende på vilket registreringsnummer man har.
Hastigheterna kan sänkas för att spara, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dn ... -i-sverige
Kan bli ransonering av el också…
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Fredrik j
Inlägg: 11090
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

thebishop skrev:
Zalman3 skrev:

Experten: Kan bli ransonering av bensin i Sverige.

Putins krig och omvärldens svar kan utlösa en omfattande global oljekris.
Energianalytikern Samuel Ciszuk målar upp ett scenario av ”demand destruction” med långvarigt höga priser och ransonering i Sverige.
– Privatbilar kan få köra varannan dag beroende på vilket registreringsnummer man har.
Hastigheterna kan sänkas för att spara, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dn ... -i-sverige
Kan bli ransonering av el också…
Nu blir det ju varmare och behovet av uppvärmning minskar. Ransoneringen kan man ju då sköta med priset.
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av expat »

Undrar hur dom skall ransonera mina solceller. :D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4993
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

expat skrev:
Undrar hur dom skall ransonera mina solceller. :D
Tyvärr många som inte kan gå i ödrift.. Typ som idag skulle de ju kunna stänga ner i vårt bostadsområde så tappar de nog ganska många kW effekt, vi har väldigt många sol anläggningar i området så jag tror vårt område exporterar och en solig dag som denna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av MWall »

thebishop skrev:
Zalman3 skrev:

Experten: Kan bli ransonering av bensin i Sverige.

Putins krig och omvärldens svar kan utlösa en omfattande global oljekris.
Energianalytikern Samuel Ciszuk målar upp ett scenario av ”demand destruction” med långvarigt höga priser och ransonering i Sverige.
– Privatbilar kan få köra varannan dag beroende på vilket registreringsnummer man har.
Hastigheterna kan sänkas för att spara, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dn ... -i-sverige
Kan bli ransonering av el också…
Det tror jag inte. Skulle de låta folks frysar tina, mat ruttna, hus frysa sönder...? Knappast troligt.

Däremot kan det ju bli ganska dyrt när det är "brist" så att folk bara förbrukar den el de måste.
Fredrik j
Inlägg: 11090
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
thebishop skrev:
Zalman3 skrev:

Experten: Kan bli ransonering av bensin i Sverige.

Putins krig och omvärldens svar kan utlösa en omfattande global oljekris.
Energianalytikern Samuel Ciszuk målar upp ett scenario av ”demand destruction” med långvarigt höga priser och ransonering i Sverige.
– Privatbilar kan få köra varannan dag beroende på vilket registreringsnummer man har.
Hastigheterna kan sänkas för att spara, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dn ... -i-sverige
Kan bli ransonering av el också…
Det tror jag inte. Skulle de låta folks frysar tina, mat ruttna, hus frysa sönder...? Knappast troligt.

Däremot kan det ju bli ganska dyrt när det är "brist" så att folk bara förbrukar den el de måste.
Nej, det tror inte jag heller. Nu går vi ju mot vår. Hur mycket el behöver en privatperson mitt i sommaren egentligen?
Det kommer ju lätt gå att reglera med pris och det är enkelt att spara.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av dd88 »

En hantverkare som kommer jobba hos mig till våren ringde idag och sa att virkespriserna kommer höjas 20-25% i mars och att vi borde göra inköp redan nu. Han hade fått varningen från sin säljare på XLBygg.

Någon som hört mer om det?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 11090
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
En hantverkare som kommer jobba hos mig till våren ringde idag och sa att virkespriserna kommer höjas 20-25% i mars och att vi borde göra inköp redan nu. Han hade fått varningen från sin säljare på XLBygg.

Någon som hört mer om det?
Virkespriserna var ju bananas redan förra sommaren när ingen reste och alla skulle bygga. Det finns antagligen en backlog inför denna sommaren. Lägg sedan ökade drivmedelskostnader på det så är det ju inte konstigt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4993
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
thebishop skrev:
Zalman3 skrev:

Experten: Kan bli ransonering av bensin i Sverige.

Putins krig och omvärldens svar kan utlösa en omfattande global oljekris.
Energianalytikern Samuel Ciszuk målar upp ett scenario av ”demand destruction” med långvarigt höga priser och ransonering i Sverige.
– Privatbilar kan få köra varannan dag beroende på vilket registreringsnummer man har.
Hastigheterna kan sänkas för att spara, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dn ... -i-sverige
Kan bli ransonering av el också…
Det tror jag inte. Skulle de låta folks frysar tina, mat ruttna, hus frysa sönder...? Knappast troligt.

Däremot kan det ju bli ganska dyrt när det är "brist" så att folk bara förbrukar den el de måste.
Om de nu skulle bli att man ransonera vilket kan vara fallet om gasen stryps ner till Tyskland då lär de vara att man stänger områden en eller max 2 timmar i taget, dvs ingen risk för varken frys eller sönderfrusna hus.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av LarsL »

thebishop skrev:
Zalman3 skrev:

Experten: Kan bli ransonering av bensin i Sverige.

Putins krig och omvärldens svar kan utlösa en omfattande global oljekris.
Energianalytikern Samuel Ciszuk målar upp ett scenario av ”demand destruction” med långvarigt höga priser och ransonering i Sverige.
– Privatbilar kan få köra varannan dag beroende på vilket registreringsnummer man har.
Hastigheterna kan sänkas för att spara, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dn ... -i-sverige
Kan bli ransonering av el också…
Förmodligen redan innan om inte chockpriserna hjälper. Att ta 10kr/kWh under några timmar för att sedan sjunka till 26 öre tycker jag faktiskt är ransonering… på ett sätt. Men jag kan tänka mig att det i värsta fall kommer bli kortare bort koppling av elen i vissa områden. Att koppla bort någon från nätet under 30 min eller någon timme påverkar ju inte kyl och frys.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av LarsL »

SwedishAdvocate skrev:
Om ni som tror att Putin/eller någon annan ryss skulle kunna bomba ett svenskt kärnkraftverk har rätt så har vi inget val – då måste vi in i NATO ASAP.

Oavsett så har det varit min åsikt sen ryssarna anföll Ukraina för ~2 veckor sedan att vi måste in i NATO ASAP i alla fall.
Nu grupperar du inte åsikter lite väl friskt. Varför skulle personer som tror att Putin är en galning som skiter i människor inte vilja gå med i NATO? Det är väl bara SD eller åtminstone dess partiledare som inte kan välja mellan Biden och Putin.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11742
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Om ni som tror att Putin/eller någon annan ryss skulle kunna bomba ett svenskt kärnkraftverk har rätt så har vi inget val – då måste vi in i NATO ASAP.

Oavsett så har det varit min åsikt sen ryssarna anföll Ukraina för ~2 veckor sedan att vi måste in i NATO ASAP i alla fall.
Nu grupperar du inte åsikter lite väl friskt. Varför skulle personer som tror att Putin är en galning som skiter i människor inte vilja gå med i NATO? Det är väl bara SD eller åtminstone dess partiledare som inte kan välja mellan Biden och Putin.
Håller med. Tror SD blir allra svårast att få med gällande medlemskap i NATO. Kanske V och MP också. De tre blir nog svåra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11090
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
LarsL skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Om ni som tror att Putin/eller någon annan ryss skulle kunna bomba ett svenskt kärnkraftverk har rätt så har vi inget val – då måste vi in i NATO ASAP.

Oavsett så har det varit min åsikt sen ryssarna anföll Ukraina för ~2 veckor sedan att vi måste in i NATO ASAP i alla fall.
Nu grupperar du inte åsikter lite väl friskt. Varför skulle personer som tror att Putin är en galning som skiter i människor inte vilja gå med i NATO? Det är väl bara SD eller åtminstone dess partiledare som inte kan välja mellan Biden och Putin.
Håller med. Tror SD blir allra svårast att få med gällande medlemskap i NATO. Kanske V och MP också. De tre blir nog svåra.
Vänsterpartiet gjorde ju under Jonas Sjöstedt ett lite förvirrat intryck när man ville försöka kombinera alliansfrihet, mindre pengar till försvaret, stärkt försvar och stopp för vapenexport. Tycker inte dom avkrävts en grov plan över hur det skulle gå till. Nu undrar man ju hur den nya partiledningen resonerar.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av EnTraktor »

Jag tror att det mycket väl kan bli ransonering av bensin i Europa. Om EU ska hålla sitt eget löfte att inte göra affärer med Ryssland så försvinner mängder med ryskt bränsle från marknaden som blir i princip omöjligt att ersätta på 1-2 års sikt. Då finns det egentligen bara 2 lösningar - antingen höja priset så pass mycket att efterfrågan rasar eller införa ransonering. Höjda priser slår hårt mot transporter och matproduktion. Då är ransonering ett alternativ. Det går inte fortsätta leva som vi gjort om vi tar bort rysk olja.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2437
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av NiklasTesla »

EnTraktor skrev:
Jag tror att det mycket väl kan bli ransonering av bensin i Europa. Om EU ska hålla sitt eget löfte att inte göra affärer med Ryssland så försvinner mängder med ryskt bränsle från marknaden som blir i princip omöjligt att ersätta på 1-2 års sikt. Då finns det egentligen bara 2 lösningar - antingen höja priset så pass mycket att efterfrågan rasar eller införa ransonering. Höjda priser slår hårt mot transporter och matproduktion. Då är ransonering ett alternativ. Det går inte fortsätta leva som vi gjort om vi tar bort rysk olja.
Ett annat alternativ är att det blir som med elen (ja kanske inte så extremt då bensin kan lagras lättare än el). Vi har ex haft ca 10sek/kwh under peaktid vissa dagar. Ett råoljepris på 200USD/fat ser jag inte som omöjligt mycket snart och då kommer många att prisas bort (sedan lär börsen krascha mer då olja är vår civilisations huvudenergikälla och utan billig energi ingen tillväxt mer än penninginflation). Beroende på växelkurs SEK/USD kan vi säkert snart ha ett bensinpris på över 30sek/liter (då kommer många att prisas bort). Sedan finns det ju även andra medel man kan ta till som max 90km/t på motorvägen för att få ner Sveriges energianvändning.

MVH Samt så jäkla skönt att man har elbil och solceller samt passivhus just nu när resurskrigen om sinande ändliga energitillgångar (helt onödigt då vi badar i förnyelsebar energi om man bara lyfter näsan lite och utbildar sig) avlöser varandra på löpande band 8-) :roll: :cry:
Screenshot_20220312-151951.png
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av EnTraktor »

200 USD/fat är inte orimligt, men det ger inte 30 kr/liter utan snarare 40 kr/liter. Det kommer slå otroligt hårt mot jordbruket och leda till matbrist i sommar och höst.
https://www.dn.se/ekonomi/prishojningar ... la-mindre/
Därför tror jag inte priser över 25 kr/liter är rimliga utan det är ransonering som är alternativet.

Idag så är det mycket snack och lite verkstad. Alla vill ha restriktioner mot Ryssland men ingen fattar hur det kommer slå mot samhället. Ett väldigt bra exempel är detta ryska fartyg som trots sanktioner just nu tillåts lasta av flygbränsle i Gävle https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har- ... gavle-hamn
Utan flygbränslet gissar jag att Arlanda har fått stänga om 1 vecka, så ingen vågar stoppa fartyget. Så som sagt, alla vill ha restriktioner men vi är inte alls medvetna om följerna som dessa medför.

Ett annat exempel är många kärnkraftverk i Östeuropa som är helt beroende av ryskt kärnbränsle. Det är lätt att ropa "restriktioner" men när man ser följerna är det inte lika kul. OBS. Jag försöker inte säga att restriktioner är fel, jag säger bara att man ska vara medveten om att restriktionerna har konsekvenser.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 705
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av Lophornis »

Nu börjar samhället bli bättre när pengarna rullar in i till staten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-m ... rischocken
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5719
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsL skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Om ni som tror att Putin/eller någon annan ryss skulle kunna bomba ett svenskt kärnkraftverk har rätt så har vi inget val – då måste vi in i NATO ASAP.

Oavsett så har det varit min åsikt sen ryssarna anföll Ukraina för ~2 veckor sedan att vi måste in i NATO ASAP i alla fall.
Nu grupperar du inte åsikter lite väl friskt. Varför skulle personer som tror att Putin är en galning som skiter i människor inte vilja gå med i NATO? /...
1. Var skrev jag det någonstans?
2. Frågar du mig så är det du som tolkar in saker här som jag inte uttryckt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 11090
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Fortsätter det här så tror jag det har mindre betydelse för privatekonomin vad man tankar bilen med och om man har solceller eller inte. Avgörande kommer ju bli om man har kvar sin inkomst samt hur belånad man är.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2437
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kan bli ransonering av bensin i Sverige

Inlägg av NiklasTesla »

EnTraktor skrev:
200 USD/fat är inte orimligt, men det ger inte 30 kr/liter utan snarare 40 kr/liter. Det kommer slå otroligt hårt mot jordbruket och leda till matbrist i sommar och höst.
https://www.dn.se/ekonomi/prishojningar ... la-mindre/
Därför tror jag inte priser över 25 kr/liter är rimliga utan det är ransonering som är alternativet.

Idag så är det mycket snack och lite verkstad. Alla vill ha restriktioner mot Ryssland men ingen fattar hur det kommer slå mot samhället. Ett väldigt bra exempel är detta ryska fartyg som trots sanktioner just nu tillåts lasta av flygbränsle i Gävle https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har- ... gavle-hamn
Utan flygbränslet gissar jag att Arlanda har fått stänga om 1 vecka, så ingen vågar stoppa fartyget. Så som sagt, alla vill ha restriktioner men vi är inte alls medvetna om följerna som dessa medför.

Ett annat exempel är många kärnkraftverk i Östeuropa som är helt beroende av ryskt kärnbränsle. Det är lätt att ropa "restriktioner" men när man ser följerna är det inte lika kul. OBS. Jag försöker inte säga att restriktioner är fel, jag säger bara att man ska vara medveten om att restriktionerna har konsekvenser.
Inflation drabbar dom fattigaste hårdast. Arabiska våren och krigen (i bland annat Syrien) föranledes av höga matpriser pga höga priser pga överbefolkning sätt till hur vi använder ändliga tillgångar (främst energi).

Ja restriktioner har konsekvenser (ex skulle vi sluta helt att importera rysk gas och olja idag lär det bli rullande elavbrott här och där i Europa samt rejäl inflation). Vår civilisation är mer beroende av olja, kol, gas än vad än pundare på Sergels torg är beroende av sina droger (det är tyvärr den bistra sanningen).

Helt sjukt att SAS finns kvar för övrigt (Staten/vi skattebetalare har ju räddat detta bolag flera ggr med miljardtillskott senaste ca 20åren).

Negawatt och förnyelsebar energi är vägen ut men det vi pratar om är en total omställning av vårt samhälle och det tar tid. Sedan blir spin off effekten att vi löser "man made global warming by Co2 emissions".

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar