PS Det är aldrig fel att generalisera bara man helt plötsligt är redo att generalisera åt andra hållet DS
Vinterdäck - Dubbfritt?
Moderator: Redaktion
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Fördelen med dåliga däck och fyrhjulsdrift är att man kommer upp i ordentlig fart innan man kraschar.
PS Det är aldrig fel att generalisera bara man helt plötsligt är redo att generalisera åt andra hållet DS
PS Det är aldrig fel att generalisera bara man helt plötsligt är redo att generalisera åt andra hållet DS
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Slitna sommardäck och ett rejält ösregn - vattenplaning?
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Svårt att se att man skulle få vattenplaning med en så tung bil annat än om däcken var helt blankslitna. Även efter 3500 mil är ju de längsgående spåren rätt så djupa.bladh skrev:Slitna sommardäck och ett rejält ösregn - vattenplaning?

_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Du får gasa hårdare!!!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Känns mkt bra å köra Nokia R2 dubbfritt. Grymt grepp på alla underlag utom blankis å det är inte ofta, som blankisen finns. När man kör en ren Elbil vill man inte köra med dubbar å riva upp asfaltspartiklar som oxå är cancerogena. För dubbfritt
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Jag tycker Nordiska dubbfria blir för mjuka den tiden som vi inte har denna istidskyla. Sjukt ormiga och otrevlig nör det inte är kallt. Gillar faktiskt hakka 8 ankardubben mycket bättre då gummit inte är så mjukt. Ja mer rassel men inte lika ormiga. För dualdrive är min inställning Sottozero. Känslan av sommardäcken och sämre bromssträcka vid vinterväglag som vi har juat nu men i alla andra lägen mycket bättre komfort. Har inte ännu upplevt något läge denna vinter dör jag skulle vilja byta ut dem. Inge problem alls att köra snabb motorvögsfart så länge man håller lite avstånd. En krisinbromsning vore katastrof annars... Bromssträckan är helt klart en bit löngre... Det är nackdelen. Greppet med dualdrive är grymt. Om inte sommardäcken vart hårda som puckar vid denna kyla så skulle de fungera "rimligt" med dualdrive... 
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1819
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Visst känner man skillnaden på Nokian R2 när det är 10 grader varmt eller minusgrader. Skulle säga att obehaget av att köra när det är 10 grader varmt är ungefär 15% av besväret att stå ut med oljudet från dubbdäck...hybris skrev:Jag tycker Nordiska dubbfria blir för mjuka den tiden som vi inte har denna istidskyla. Sjukt ormiga och otrevlig nör det inte är kallt. Gillar faktiskt hakka 8 ankardubben mycket bättre då gummit inte är så mjukt. Ja mer rassel men inte lika ormiga. För dualdrive är min inställning Sottozero. Känslan av sommardäcken och sämre bromssträcka vid vinterväglag som vi har juat nu men i alla andra lägen mycket bättre komfort. Har inte ännu upplevt något läge denna vinter dör jag skulle vilja byta ut dem. Inge problem alls att köra snabb motorvögsfart så länge man håller lite avstånd. En krisinbromsning vore katastrof annars... Bromssträckan är helt klart en bit löngre... Det är nackdelen. Greppet med dualdrive är grymt. Om inte sommardäcken vart hårda som puckar vid denna kyla så skulle de fungera "rimligt" med dualdrive...
Driver sajten Car.info
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Ingen tendens till ormighet med 4wd. Har kört R2 på BMW med bakhjulsdrift och då är det rätt svajigt men med 4wd på Teslan så är det inga problem. Går stadigt som en klippa.hybris skrev:Jag tycker Nordiska dubbfria blir för mjuka den tiden som vi inte har denna istidskyla. Sjukt ormiga och otrevlig nör det inte är kallt. Gillar faktiskt hakka 8 ankardubben mycket bättre då gummit inte är så mjukt. Ja mer rassel men inte lika ormiga. För dualdrive är min inställning Sottozero. Känslan av sommardäcken och sämre bromssträcka vid vinterväglag som vi har juat nu men i alla andra lägen mycket bättre komfort. Har inte ännu upplevt något läge denna vinter dör jag skulle vilja byta ut dem. Inge problem alls att köra snabb motorvögsfart så länge man håller lite avstånd. En krisinbromsning vore katastrof annars... Bromssträckan är helt klart en bit löngre... Det är nackdelen. Greppet med dualdrive är grymt. Om inte sommardäcken vart hårda som puckar vid denna kyla så skulle de fungera "rimligt" med dualdrive...
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Sottozero 3, 4wd, världens grepp o ligger som slickade på vägen...
/Sony Z3 Dual
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Ormigheten kommer när det är över nollan då gummit är så mycket mjukare. Känslan med Sottozero är verkligen dag och natt. Givetvis är R2 ett däck med högre sökerhet vid minusgrader än Sottozero. ingen tvekan om det. Det jag försöker förklara är att med dualdrive känner jag en hög tillförlit då det gäller greppet vilket jag inte gör med bakhjulsdriften på model S som släpper på ett helt annat sätt. Vid hård inbromsning på is/snö så har Sottozero kanske 25-30% längre bromssträcka. Så en mer defensiv körning är att rekommendera gällande bromsa. Ankardubben såklart lverlägsna på bromsa och R2 näst bäst där.
Högst säkerhet vinterväglag och under noll grader. På is ökar avständet mellan de tre ännu mer.
1. Hakka 8, 2. R2, 3. sottozero
Högst komfort vinterväglag och under noll grader:
1. Sottozero, 2. R2, 3. Hakka 8
Högst komfort och säkerhet över noll grader:
1. sottozero, 2. Hakka 8, 3. R2 (blir ormiga och värre ju varmare det blir. Det plus regn inte helt bra)
Snyggast:
1. Sottozero, 2. Hakka 8 / R2
Bäst för miljön:
1. Sottozero (tror de nöts mindre än R2. Annars delad första plats), 2. R2, 3. Hakka 8
Geografiskt blir nog även valet mot mer säkra däck starkare ju längre Norr man kommer. Det liksom ingen dualdrive skulle driva mig till dubb igen.
Högst säkerhet vinterväglag och under noll grader. På is ökar avständet mellan de tre ännu mer.
1. Hakka 8, 2. R2, 3. sottozero
Högst komfort vinterväglag och under noll grader:
1. Sottozero, 2. R2, 3. Hakka 8
Högst komfort och säkerhet över noll grader:
1. sottozero, 2. Hakka 8, 3. R2 (blir ormiga och värre ju varmare det blir. Det plus regn inte helt bra)
Snyggast:
1. Sottozero, 2. Hakka 8 / R2
Bäst för miljön:
1. Sottozero (tror de nöts mindre än R2. Annars delad första plats), 2. R2, 3. Hakka 8
Geografiskt blir nog även valet mot mer säkra däck starkare ju längre Norr man kommer. Det liksom ingen dualdrive skulle driva mig till dubb igen.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19951
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
hybris skrev:Du får gasa hårdare!!!
Mina var sopslut efter 2700mil, alla 4 alltså (efter att ha skiftat fram/bak), fast jag har ju RWD också förvisso och kör dessutom som man ska med en TM-bil
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Den är inte direkt gubbkörd. När jag är själv i bilen ligger förbrukningen ofta över 350 Wh/km i snitt. Jag har alltid haft lite tendens till åksjuka och det har hänt mer än en gång att jag inte kunnat gå helt rakt när jag går ur bilen...Bjelke skrev:hybris skrev:Du får gasa hårdare!!!helt rätt!
Mina var sopslut efter 2700mil, alla 4 alltså (efter att ha skiftat fram/bak), fast jag har ju RWD också förvisso och kör dessutom som man ska med en TM-bil
När fru och barn är med är det en annan sak däremot.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Det märks att förre kör med dubb. Många rondeller och mindre vägar är lite polerade och halare. inget stort problem iofs men det börjar märkas.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Om R2 känns ormiga prova med lite mer luft, minst 3.1 bar (mätt på vinterkalla däck, runt 0 grader)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 Performance 2022
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Nu har jag varit tyst länge. Men mina R2 är ju helt värdelösa jämfört med mina Hakka 7 som vi har på vår XC60. Vi har RWD versionen så jag förstår ju att man få ta det lite piano men idag så släppte alla hjulen och det var tur att jag var själv på vägen.
Jag har 3.4 bar om jag inte minns fel. Ska gå ut och kolla efter detta inlägg. Några tips? Min fru kör bilen till vardags och hon har börjat klaga allt mer högljutt. Vill verkligen inte gå över till dubbat. Ska jag gå ner till 3.1 eller var kör ni på? Alla verkar ju så väldigt nöjda med sina R2
Edit: Hade 3.1 runt om. Sänkte till 3 för att testa. vet att 2.8 eller om det var 2.9 kändes sladdrigt.
Jag har 3.4 bar om jag inte minns fel. Ska gå ut och kolla efter detta inlägg. Några tips? Min fru kör bilen till vardags och hon har börjat klaga allt mer högljutt. Vill verkligen inte gå över till dubbat. Ska jag gå ner till 3.1 eller var kör ni på? Alla verkar ju så väldigt nöjda med sina R2
Edit: Hade 3.1 runt om. Sänkte till 3 för att testa. vet att 2.8 eller om det var 2.9 kändes sladdrigt.
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Det är ju tack vare att några kör dubbat som ni dubbfria får grepp på vägarna..Friel skrev:Kört dubbfritt i 48 år och har aldrig känt behov av dubbat. Kör 5000 mil/år jämt fördelat över året så det har blivit en del mil på vinterväg. Dubbat inger en falsk säkerhet. Dagens moderna däck utan dubb känns som klister på vintervägarna så de som föredrar dubb har nog inte provat på.
Dessutom skadar dubbdäcken vägarna med spårbildning i asfalten som följd med risk för vattenplaning och höga kostnader för vägunderhåll.
All skit/stenmjöl som vid vått väglag skvätter upp på vindrutan är förorsakat av dessa dubb som river upp asfalten.
Dags att införa avgift för dubb som skall gå till detta vägunderhåll samt till spolarvätska till oss som kör dubbfritt!!!
//hakka 8 på RWD 85kWh.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Att sänka trycket i däcken ökar fästet, så det är nog vettigt att hålla sig till tillverkarens rekommendationer.Gorr skrev:Nu har jag varit tyst länge. Men mina R2 är ju helt värdelösa jämfört med mina Hakka 7 som vi har på vår XC60. Vi har RWD versionen så jag förstår ju att man få ta det lite piano men idag så släppte alla hjulen och det var tur att jag var själv på vägen.
Jag har 3.4 bar om jag inte minns fel. Ska gå ut och kolla efter detta inlägg. Några tips? Min fru kör bilen till vardags och hon har börjat klaga allt mer högljutt. Vill verkligen inte gå över till dubbat. Ska jag gå ner till 3.1 eller var kör ni på? Alla verkar ju så väldigt nöjda med sina R2
Edit: Hade 3.1 runt om. Sänkte till 3 för att testa. vet att 2.8 eller om det var 2.9 kändes sladdrigt.
Men dubbfritt funkar inte på blankis det får nog anses vara klarlagt.
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Tänk på att det lätt skiljer 10% i däcktryck beroende på om däcken är kalla eller varma.
Jag märkte det då däcktrycksövervakningen började gnälla när det var -20 ute.. Då kom inte däcken upp i värme alls på kortare resor.
Jag har Hakka 8.. Väldigt trevliga däck när det är halt.. Men kör man på asfalt låter det ibland som att man har fel på nått hjullager! Ett ordentligt "umande" i dom däcken. I allafall när dom är nya.
Jag märkte det då däcktrycksövervakningen började gnälla när det var -20 ute.. Då kom inte däcken upp i värme alls på kortare resor.
Jag har Hakka 8.. Väldigt trevliga däck när det är halt.. Men kör man på asfalt låter det ibland som att man har fel på nått hjullager! Ett ordentligt "umande" i dom däcken. I allafall när dom är nya.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Ko-driver?joel80 skrev:Tänk på att det lätt skiljer 10% i däcktryck beroende på om däcken är kalla eller varma.
Jag märkte det då däcktrycksövervakningen började gnälla när det var -20 ute.. Då kom inte däcken upp i värme alls på kortare resor.
Jag har Hakka 8.. Väldigt trevliga däck när det är halt.. Men kör man på asfalt låter det ibland som att man har fel på nått hjullager! Ett ordentligt "umande" i dom däcken. I allafall när dom är nya.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Jag är inne på min tredje uppsättning Hakka 8 nu och de har en del märkliga ljud för sig när de är helt nya, nåt nästan metalliskt resonansljud. Men det är bara under inkörningen i min erfarenhet, försvinner efter mindre än hundra mils körning.joel80 skrev:Tänk på att det lätt skiljer 10% i däcktryck beroende på om däcken är kalla eller varma.
Jag märkte det då däcktrycksövervakningen började gnälla när det var -20 ute.. Då kom inte däcken upp i värme alls på kortare resor.
Jag har Hakka 8.. Väldigt trevliga däck när det är halt.. Men kör man på asfalt låter det ibland som att man har fel på nått hjullager! Ett ordentligt "umande" i dom däcken. I allafall när dom är nya.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Du kanske kör med mer gas än mig.. Har fortfarande kvar lite oljud efter 400 mil.. Dom låter mindre.. Men det är fortfarande märkbart. Men greppet är fantastiskt så det är värt det.. 
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Jag hade en 90 med dubbdäck som lånebil - och jag måste säga att det var mycket sämre än min 85 med friktionsdäck.
Båda har ungefär lika dåligt grepp (bara testat i sthlm) - men den med dubbdäck låter och raspar alldeles för mkt för min smak.
Båda har ungefär lika dåligt grepp (bara testat i sthlm) - men den med dubbdäck låter och raspar alldeles för mkt för min smak.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Normalt har jag lite svårt för Collin, men här har han en poäng och det känns som att han bygger upp det med riktig fakta: http://www.svt.se/opinion/robert-collin ... dack%3Anyh
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Den artikeln fick rentav en helt egen tråd när den skrevs för snart ett år sedan:joel80 skrev:Normalt har jag lite svårt för Collin, men här har han en poäng och det känns som att han bygger upp det med riktig fakta: http://www.svt.se/opinion/robert-collin ... dack%3Anyh
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =28&t=2933
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Hahaha.. Ops.. Trodde det var något han knåpat ihop inför vintern nu.. Missade helt datumet i artikeln.
Sorry..
Jag tyckte väl jag kände igen vissa saker i artikeln..
Sorry..Jag tyckte väl jag kände igen vissa saker i artikeln..

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR