Hade precis remote service här. Frågade om dimmljus. Han mindes inte exakt vilka nycklar som användes till vilken modell, ph2 mejsel till vissa och hylsa 8 eller 10 till vissa. Verkade inte vara ph2 på min S så antar det är 8 hylsa som konstaterats tidigare.
I alla fall, ett konkret tips, det enda som kollas vid besiktning är att inte inte lamporna bländar, så räckte att ställa de i bott för att garanterat klara besiktning på den punkten, men sen kanske man vill ha dimmljusens funktion också... då får man kanske ha med passande nyckel till besiktningen.
Min gamla bil hade inte några främre dimljus, och på min Tesla har jag aldrig använt dem.
Jag är i precis samma sits, hade inte på gamla och har sällan sett behovet. De är mest av ondo, mötande bilar med blöt vägbana och både halv och dim-ljus tänt, många bländpunkter. De gånger jag kört bilar med dimljus i såna förutsättningar har jag inte sett att ljuspositionen gett några stora fördelar jämfört med halvljuset, men finns säkert tillfällen, men ändå så jag överväger att ställa ner lysena för att undvika problem vid besiktningen.
Är det dimma är det mer regel än undantag att de man möter med dimmljus har det i kombination med halvljuset. Det bör ju inte ge några fördelar för sikten om man inte släcker halvljus (som tänder vägen av dimman)?
Inser nu att jag måste kolla hur bilen tänder.. släcker den automatiskt halvljuset om jag slår på dimmljus fram?
Jag är i precis samma sits, hade inte på gamla och har sällan sett behovet. De är mest av ondo, mötande bilar med blöt vägbana och både halv och dim-ljus tänt, många bländpunkter. De gånger jag kört bilar med dimljus i såna förutsättningar har jag inte sett att ljuspositionen gett några stora fördelar jämfört med halvljuset, men finns säkert tillfällen, men ändå så jag överväger att ställa ner lysena för att undvika problem vid besiktningen.
Är det dimma är det mer regel än undantag att de man möter med dimmljus har det i kombination med halvljuset. Det bör ju inte ge några fördelar för sikten om man inte släcker halvljus (som tänder vägen av dimman)?
Inser nu att jag måste kolla hur bilen tänder.. släcker den automatiskt halvljuset om jag slår på dimmljus fram?
Får man ställa ner dimljuset? Halvljus måste ju stå i en viss vinkel.
Du får inte köra med halvljus och dimljus samtidigt.
Jag använder dimljusen extensivt. De lyser upp vägrenarna påtagligt bättre än strålkastarna. Kör mycket i mörker således. Jag skulle vilja ha dem kopplade till helljuset så att man slipper fippla på skärmen hela tiden Knappen ligger för nära avstängning av strålkastaren så det är lätt hänt att det blir kolsvart om man missar! Klar säkerhetsrisk.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Är det dimma är det mer regel än undantag att de man möter med dimmljus har det i kombination med halvljuset. Det bör ju inte ge några fördelar för sikten om man inte släcker halvljus (som tänder väggen av dimman)?
Inser nu att jag måste kolla hur bilen tänder.. släcker den automatiskt halvljuset om jag slår på dimmljus fram?
Du får inte köra med halvljus och dimljus samtidigt.
Lite fullt klippt ovan.
Hur kör jag med dimmljus på Teslan? Testade lite när denna tråd var "aktuell" sist.
Slår jag ljus av får jag inte tända dimmljusen (antar också bak slocknar då. Slår jag på eller ställer på auto tänds både halvljus och dimmljus, hur får jag igång dimmljusen utan att halvljuset är på?
Är det dimma är det mer regel än undantag att de man möter med dimmljus har det i kombination med halvljuset. Det bör ju inte ge några fördelar för sikten om man inte släcker halvljus (som tänder väggen av dimman)?
Inser nu att jag måste kolla hur bilen tänder.. släcker den automatiskt halvljuset om jag slår på dimmljus fram?
Du får inte köra med halvljus och dimljus samtidigt.
Lite fullt klippt ovan.
Hur kör jag med dimmljus på Teslan? Testade lite när denna tråd var "aktuell" sist.
Slår jag ljus av får jag inte tända dimmljusen (antar också bak slocknar då. Slår jag på eller ställer på auto tänds både halvljus och dimmljus, hur får jag igång dimmljusen utan att halvljuset är på?
P-ljus? Bilen måste nog vara "igång" men måste inte vara i Drive. Tror jag.
9. Insert an 8 mm socket wrench or Philips socket bit (as necessary) in the hole in the lower valance below the LH
foglamp.
Lamps Fog Front Adjust
10. Use the socket wrench or Philips socket bit (as necessary) to adjust the fog lamp vertically so that the top beam
cut off is aligned with the horizontal line marked on the wall.
Använd inte dimljusen tillsammans med helljusen som en förstärkning. Du lurar ögonen att titta för nära bilen, det känns säkert bra men i realiteten blir det en försämring. Ögat dras dit det är som ljusast och så nära bilen som dimljusen lyser hinner du inte reagera ändå.
Är det dimma är det mer regel än undantag att de man möter med dimmljus har det i kombination med halvljuset. Det bör ju inte ge några fördelar för sikten om man inte släcker halvljus (som tänder väggen av dimman)?
Inser nu att jag måste kolla hur bilen tänder.. släcker den automatiskt halvljuset om jag slår på dimmljus fram?
Du får inte köra med halvljus och dimljus samtidigt.
Lite fullt klippt ovan.
Hur kör jag med dimmljus på Teslan? Testade lite när denna tråd var "aktuell" sist.
Slår jag ljus av får jag inte tända dimmljusen (antar också bak slocknar då. Slår jag på eller ställer på auto tänds både halvljus och dimmljus, hur får jag igång dimmljusen utan att halvljuset är på?
P-ljus? Bilen måste nog vara "igång" men måste inte vara i Drive. Tror jag.
Ska testa vid tillfälle. Aldrig kört med dimmljus eller känt något behov, men kan i alla fall vara bra att veta hur man ställer reglagen om behov någon gång skulle uppstå.
Testade lite i samband med besiktning för att i alla fall verifierat att de inte stod rakt upp i himmelen, var inte helt lätt för när man öppnade dörrar etc ändrades "inställningarna" har för mig jag inte kunde slå på dimljuset med parkeringsljus, men kanske inte bilen "var igång" när jag testade.
Är det dimma är det mer regel än undantag att de man möter med dimmljus har det i kombination med halvljuset. Det bör ju inte ge några fördelar för sikten om man inte släcker halvljus (som tänder väggen av dimman)?
Inser nu att jag måste kolla hur bilen tänder.. släcker den automatiskt halvljuset om jag slår på dimmljus fram?
Du får inte köra med halvljus och dimljus samtidigt.
Lite fullt klippt ovan.
Hur kör jag med dimmljus på Teslan? Testade lite när denna tråd var "aktuell" sist.
Slår jag ljus av får jag inte tända dimmljusen (antar också bak slocknar då. Slår jag på eller ställer på auto tänds både halvljus och dimmljus, hur får jag igång dimmljusen utan att halvljuset är på?
P-ljus? Bilen måste nog vara "igång" men måste inte vara i Drive. Tror jag.
Ska testa vid tillfälle. Aldrig kört med dimmljus eller känt något behov, men kan i alla fall vara bra att veta hur man ställer reglagen om behov någon gång skulle uppstå.
Testade lite i samband med besiktning för att i alla fall verifierat att de inte stod rakt upp i himmelen, var inte helt lätt för när man öppnade dörrar etc ändrades "inställningarna" har för mig jag inte kunde slå på dimljuset med parkeringsljus, men kanske inte bilen "var igång" när jag testade.
Nä, jag tror det slocknar när du lyfter på rumpan för att titta efter ... Man behöver en kompis
Jag testade lite idag, förstår inte hur man gör...
Visst kan jag slå på parkeringsljus och har då också möjlighet till dimmframljus, men jag kan då inte slå på dimmbakljus. Jag antar också bilen har svagare bakljus i parkeringsläge, det är ju inte önskvärt i dimma, inte heller om dimmbakljuset hade fungerat, då dimmljuset ju bör bländas av när det kommer någon inom synhåll bakom.
Nu ser jag ju inget större nytta av dimmljuset, men vill ju ändå gärna veta hur det fungerar och hur jag ställer ljuset på lagligt vis.
Någon som vet? Annars får jag kanske ringa tesla.
Bäst vore ju om halvljuset automatiskt slocknade vid aktivering av dimmljus fram, men så tycks det inte vara av den test jag tidigare gjort parkerad framför en husvägg experimenterande med ljusinställningarna.
Tryck för att tända och släcka dimljusen i förekommande fall. Dimljusen lyser endast när halvljuset är tänt. När strålkastarna är släckta är även dimljusen släckta.
Så, det går inte att använda framdimljusen på ett lagligt sätt i Sverige. Jag påpekade det för Tesla 2014, och fick då svaret
Ja det kanske är så att det beror på hur föraren använder ljusen och ifall detta är fallet så kanske det isåfall är något som går att styras/uppgraderas via en software update.
Vi får ta en titt på detta, tack för tipset!
Men det kanske inte har haft högsta prio
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Använd inte dimljusen tillsammans med helljusen som en förstärkning. Du lurar ögonen att titta för nära bilen, det känns säkert bra men i realiteten blir det en försämring. Ögat dras dit det är som ljusast och så nära bilen som dimljusen lyser hinner du inte reagera ändå.
Har du nåt belägg för det? Jag använder mina extensivt tillsammans med helljuset och tycker jag har stor nytta av dem. Skulle hellre ha en ljusramp dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
9. Insert an 8 mm socket wrench or Philips socket bit (as necessary) in the hole in the lower valance below the LH
foglamp.
Lamps Fog Front Adjust
10. Use the socket wrench or Philips socket bit (as necessary) to adjust the fog lamp vertically so that the top beam
cut off is aligned with the horizontal line marked on the wall.
Foto
20220209_121236.jpg
Vilket verktyg ska man använda? Har googlat men är fortfarande osäker?
Antingen 8 mm hylsa eller Philips bit (stjärnskruvmejsel) som det står i manualen. Vilken som passar vet man inte, bilen kan vara byggd med en av dessa varianter.
Jag lyckades med hjälp av mobilkameran få en bild via hålet att det var Philips varianten på min bil.
Det var ganska svårt att träffa rätt med mejseln, skruven sitter ganska högt upp!
Vilket verktyg ska man använda? Har googlat men är fortfarande osäker?
Jag undrar det också. Är det samma 8 mm hane som används till helljusen, eller är det en hona här? Jag kan inte få till det med samma nyckel som för helljusen...
Kan meddela att jag var på besiktning igår i Upplands-Väsby (av strategisk anledning, nära till SC) och övertalade efter lite motstånd från personalen att få skruva lite på halvljuset för att få ned det. Jag skruvade några varv på skruvarna och inget hände, så jag skruvade tillbaka och gav upp. Istället tog jag en drop in på SC som fixade ljusinställningen på en kvart och sedan var jag tillbaka på bilprovningen och tjatade till mig en drop-in tid två timmar senare så var allt godkänt. Dimljuset gick utan anmärkning innan SC fixat.
Kommentarer från Bilprovningspersonalen var att typ varannan Tesla fick nedslag på halvljuset. På SC hävdade dom att dom hade haft en trasig ljusinställnings-maskin där som gjorde att alla bilar som varit inne där för åtgärd runt ljusen fått fel inställning (det har dock inte min bil varit).
Verkar vara standard Teslafel.
Finns nog bara ett sätt att långsiktigt lösa det, att alla ställer krav på att det är korrekt och att Tesla ansvarar för att de inte står fel.
På SC hävdade dom att dom hade haft en trasig ljusinställnings-maskin där som gjorde att alla bilar som varit inne där för åtgärd runt ljusen fått fel inställning (det har dock inte min bil varit).
De kan inte haft en trasig ljudinställningsmaskin för en miljon byggda bilar. Det är bullshit. Med all sannolikhet är det som med hjulinställningar, ljusinställningar, panel gaps etc, dvs att kvalitén från fabrik är under all tänkbar kritik.
På SC hävdade dom att dom hade haft en trasig ljusinställnings-maskin där som gjorde att alla bilar som varit inne där för åtgärd runt ljusen fått fel inställning (det har dock inte min bil varit).
De kan inte haft en trasig ljudinställningsmaskin för en miljon byggda bilar. Det är bullshit. Med all sannolikhet är det som med hjulinställningar, ljusinställningar, panel gaps etc, dvs att kvalitén från fabrik är under all tänkbar kritik.
Ja exakt, det finns ju en förklaring till deras höga vinst per bil liksom… tyvärr…