http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... addstolpar
Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Moderator: Redaktion
Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Skellefteå kraft som är huvudleverantör av elen till Teslas SC i Sverige kommer nu att satsa på utbyggnad av egna laddplatser i Skellefteå och Västerbottens inland
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... addstolpar
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... addstolpar
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Hade varit intressantare om de hade specificerat vilken kapacitet de kommer att erbjuda. Skulle vara kul om någon annan än Tesla bygger åtminstone 100 kW laddare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Finns ingen som kan ta emot det idag. Bolt måste nog komma ut först.
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Ingen var väl att ta i 
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Det finns väl ingen bil som kan ta emot 100kW Chademo? Eller kan tesla via adaptern göra det?
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Teslas adapter klarar av lite drygt 50 kWh. Chademo-standarden klarar inte av mer i dagsläget.apkungen skrev:Det finns väl ingen bil som kan ta emot 100kW Chademo? Eller kan tesla via adaptern göra det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Varför just chademo ? De kan väl använda CCS kontakt istället. Sen måste man väl också tänka på framtiden så varför inte bygga stationer som ger så mycket effekt som standarden erbjuder ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Chademo är nog den standard som flest sålda elbilar stödjer. Ingen av de CCS-stationer som har byggts klarar av mer än 50 kW och jag tror inte heller det finns någon bil på marknaden som stödjer mer än 50 kW CCS.Laban skrev:Varför just chademo ? De kan väl använda CCS kontakt istället. Sen måste man väl också tänka på framtiden så varför inte bygga stationer som ger så mycket effekt som standarden erbjuder ?
Både standarden för CCS och Chademo kan nog utökas till högre effekt men det råder lite oenighet mellan de större biltillverkarna vilken standard som ska bli ledande vilket kan leda till en ny standard...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Men hur många av de Chademo bilar som finns på marknaden kommer att använda dessa för långfärd ? Jag gissar på väldigt få.Svenssons skrev:Chademo är nog den standard som flest sålda elbilar stödjer. Ingen av de CCS-stationer som har byggts klarar av mer än 50 kW och jag tror inte heller det finns någon bil på marknaden som stödjer mer än 50 kW CCS
Att det inte finns några icke Tesla bilar som stöder mer än 50 kW beror väl på att de inte är långfärdsbilar. Så varför bygga långfärdsladdare för dessa ? Helt onödigt som jag ser det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Åh, jag tror ändå det finns en del som vågar sig ut på långfärd med "vanliga" elbilar. Jag känner rätt många. Framförallt tror jag det skulle finnas långt fler om det faktiskt gick att ladda med 150 kW istället för max 50 kW. Så där har du lite hönan-eller-ägget-problematik. If you build it, they will come.Laban skrev:Men hur många av de Chademo bilar som finns på marknaden kommer att använda dessa för långfärd ? Jag gissar på väldigt få.Svenssons skrev:Chademo är nog den standard som flest sålda elbilar stödjer. Ingen av de CCS-stationer som har byggts klarar av mer än 50 kW och jag tror inte heller det finns någon bil på marknaden som stödjer mer än 50 kW CCS
Att det inte finns några icke Tesla bilar som stöder mer än 50 kW beror väl på att de inte är långfärdsbilar. Så varför bygga långfärdsladdare för dessa ? Helt onödigt som jag ser det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8051
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Kia Soul EV sägs kunna klara 100 kW via CHAdeMO, via en egen variant av standarden - som ingen av dagens laddare stödjer.
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Jag tror väl då inte att det kommer att köra Nissan Leafs osv i Skellefteå samt Västerbottens inland i någon större utsträckning, ex Skellefteå-Tärnaby, 35 mil. Och ser man på framtiden så tror jag att långfärd med 10-15 mils elbilarna kommer att vara extremt ovanligt redan inom 3-5 år. Elbilsentusiasterna som kan tänkas plåga sig och ladda 4-5 gånger under en dylik tur har nog bytt till Model 3 osv vid det laget. De som köper dessa begagnade gissar jag på kommer använda dem som andrabilar (pendling) alternativt inte ha behov av långfärd. Men jag kan ha fel..danni skrev:Åh, jag tror ändå det finns en del som vågar sig ut på långfärd med "vanliga" elbilar. Jag känner rätt många. Framförallt tror jag det skulle finnas långt fler om det faktiskt gick att ladda med 150 kW istället för max 50 kW. Så där har du lite hönan-eller-ägget-problematik. If you build it, they will come.
När det gäller standarder så ska väl Typ 2 kontakten stödja följande i DC läge:
Det blir i alla fall 70 kW.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6239
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Hur lyckas Tesla skicka 320A genom Typ 2 kontakten? Det är ju max 140A enligt listan.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Den är väl något modifierad. En typ 2-kabel-kontakt går in i Teslan, men superchargerkabelkontakten är något längre, och har därmed större kontaktyta.Nicke Nyfiken skrev:Hur lyckas Tesla skicka 320A genom Typ 2 kontakten? Det är ju max 140A enligt listan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6239
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Okej,bylund skrev:Den är väl något modifierad. En typ 2-kabel-kontakt går in i Teslan, men superchargerkabelkontakten är något längre, och har därmed större kontaktyta.Nicke Nyfiken skrev:Hur lyckas Tesla skicka 320A genom Typ 2 kontakten? Det är ju max 140A enligt listan.
Så SuC kontakten trycks längre in i bilens anslutning, än en vanlig Typ 2 kontakt?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Jag tror att chevrolet bolt kommer att klara 80kW CCS.Laban skrev:Jag tror väl då inte att det kommer att köra Nissan Leafs osv i Skellefteå samt Västerbottens inland i någon större utsträckning, ex Skellefteå-Tärnaby, 35 mil. Och ser man på framtiden så tror jag att långfärd med 10-15 mils elbilarna kommer att vara extremt ovanligt redan inom 3-5 år. Elbilsentusiasterna som kan tänkas plåga sig och ladda 4-5 gånger under en dylik tur har nog bytt till Model 3 osv vid det laget. De som köper dessa begagnade gissar jag på kommer använda dem som andrabilar (pendling) alternativt inte ha behov av långfärd. Men jag kan ha fel..danni skrev:Åh, jag tror ändå det finns en del som vågar sig ut på långfärd med "vanliga" elbilar. Jag känner rätt många. Framförallt tror jag det skulle finnas långt fler om det faktiskt gick att ladda med 150 kW istället för max 50 kW. Så där har du lite hönan-eller-ägget-problematik. If you build it, they will come.
När det gäller standarder så ska väl Typ 2 kontakten stödja följande i DC läge:
Det blir i alla fall 70 kW.
Jag är nästan hundra på att spänningen anpassas efter bilens spänning, den spänning batterierna har över sig. Det är därför en model s 60 laddar långsammare än en model s 85 även på Chademo-stationer. De flesta elbilar idag har max 400V system vilket innebär att typ 2 skulle ge 56kW som mest.
DC high är detsamma som CCS, alltså den snabbladdning som chevrolet m.fl. stödjer. Där ser man att ccs kan leverera 200A. det innebär iaf 80kW för chevrolet bolt isf. Det är min gissning att den kommer klara. Tesla s85 är på 80kW redan vid 45% soc och jag kan tänka mig att bolt med mindre batteri ändå inte skulle klara så mycket mer än 80kW så länge.
Tyskarna pratar en del om 800v i sina kommande bilar vilket även skulle kunna öka hastigheten på laddning till 160kW. Det är nära de 150kW som det skrivits om.
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Fast kan Tyskarna gå upp till 800V så kan Tesla också, det gör att vi får ut dubbla effekten till bilen och halva laddtiden. Naturligtvis måste kräver det nya bilar, nya batterier och nya Superchagers.
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
I standardutförande så kommer Bolt inte klara av CCS alls...apkungen skrev:
Jag tror att chevrolet bolt kommer att klara 80kW CCS.
http://www.greencarreports.com/news/110 ... vy-bolt-ev
Mitsubishi ska visst inte erbjuda Chademo i USA heller... Känns som de skjuter sig själva i foten när de levererar bilar som inte klarar av snabbladdning...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Det är ju rådåligt! Jag tycker inte att chevrolet behöver investera i ett eget laddnätverk men de ska ju definitivt leverera bilen med den utrustning som standard. Förstår inte hur de tänker. Det är omigen som att de inte vill att bilen ska lyckas.
Är Mitsubishi har bort snabbladdningen från outlander tycker jag bara är bra. En sån bil behöver det inte.
Är Mitsubishi har bort snabbladdningen från outlander tycker jag bara är bra. En sån bil behöver det inte.
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Men det är väl främst för att de inte vill att "vi" ska köpa basversionen. Det kommer ju säkert finnas Snabbladdning i de högre utrustningspaketen, vilket gör att bilen inte kommer kosta 380kkr för de flesta.
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Det beror väl lite på hur mycket man sparar på det. Bolt är ingen långfärdsbil (fel modelltyp) så jag ser gärna att man har alternativ som innebär en lägre kostnad, borde finns en 30 kWh variant också för 25-30k.apkungen skrev:Det är ju rådåligt! Jag tycker inte att chevrolet behöver investera i ett eget laddnätverk men de ska ju definitivt leverera bilen med den utrustning som standard. Förstår inte hur de tänker. Det är omigen som att de inte vill att bilen ska lyckas.
Håller med, har aldrig använt den själv och lär med stor sannolikhet aldrig göra det heller.Är Mitsubishi har bort snabbladdningen från outlander tycker jag bara är bra. En sån bil behöver det inte.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Jag köpte CHAdeMO adaptern för en vecka sedan, ångrar inte det men är besviken på hastigheten, jag har laddat på 4 st "snabbladdare", tre Clever och en Fortum och ingen har kunna leverera mer än ~100 A, är det en begränsning i adaptern eller i laddaren? Bilar med 60/70 kWh batteri har 50 volt lägre spänning än bilar med 85/90 kWh batteri vilket gör att laddningseffekten begränsas till 30-35 kW (15-17 mil/timma).apkungen skrev:Jag är nästan hundra på att spänningen anpassas efter bilens spänning, den spänning batterierna har över sig. Det är därför en model s 60 laddar långsammare än en model s 85 även på Chademo-stationer. De flesta elbilar idag har max 400V system vilket innebär att typ 2 skulle ge 56kW som mest.
Någon som fått i närheten av 50 kW på en CHAdeMO laddare?
Senast redigerad av Reddy, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2022
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Jag har fått 43 kW som bäst, på min P85+.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
CHAdeMO standarden skall klara 500 VDC och 125 A (fast max 50 kW), det borde betyda ~43 kW på en Tesla med 60/70 batteri och ~50kW på en med 85/90 batteri.jpetters skrev:Jag har fått 43 kW som bäst, på min P85+.
Jag har sett 120 ampere under de första sekunderna vid CHAdeMO laddning men har sedan snabbt gått ner till 98-102 ampere.
Model 3 Performance 2022
Re: Skellefteå Kraft satsar på laddstolpar
Det finns 100kW DC CHAdeMO och 120kW DC CHAdeMO Kia kan ladda DC 100kW
finns tillgång av 120kW DC men de är inte billiga att sätta upp men om någon elbilsägare som har extra brottom så kan denne ju sätta upp och givetvis vara billig på laddningen också så ala laddar där
finns tillgång av 120kW DC men de är inte billiga att sätta upp men om någon elbilsägare som har extra brottom så kan denne ju sätta upp och givetvis vara billig på laddningen också så ala laddar där