Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3764
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Nu börjat model 3 bli 2-3 år gamla i Sverige
Hur ser batterihälsan ut i era bilar?
Kolla energigrafen enligt bifogat foto, så kan man lätt räkna ut hur mycket kWh som får plats i batteriet.
Kan vara bra att kolla vid beg köp också.
I mitt fall 24,3 x 17,3 / 0,59 = 71,25kWh
Tillverkad 2019-02 4700 mil
Hur ser batterihälsan ut i era bilar?
Kolla energigrafen enligt bifogat foto, så kan man lätt räkna ut hur mycket kWh som får plats i batteriet.
Kan vara bra att kolla vid beg köp också.
I mitt fall 24,3 x 17,3 / 0,59 = 71,25kWh
Tillverkad 2019-02 4700 mil
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2817
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Min gamla LR P med 3800 mil, september 2019.Tellus skrev:Nu börjat model 3 bli 2-3 år gamla i Sverige
Hur ser batterihälsan ut i era bilar?
Kolla energigrafen enligt bifogat foto, så kan man lätt räkna ut hur mycket kWh som får plats i batteriet.
Kan vara bra att kolla vid beg köp också.
I mitt fall 24,3 x 17,3 / 0,59 = 71,25kWh
Tillverkad 2019-02 4700 mil
100% laddad, 467km.
71.27kWh
Batteridegradering modellår 2019/2020
Det svänger ganska mycket upp och ner nu på vintern men jag har efter nästan 10.000 mil och ungefär hälften laddat på SuC 70,15 kWh just nu.
M3P levererad september 2019.
M3P levererad september 2019.
Senast redigerad av BrooklynS, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Y LR -22 EAP
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Jag har ungefär 73 kWh enligt den metoden. M3LR byggd aug 2020 och körd drygt 2600 mil. Jag har kollat på liknande sätt sedan den gått 800 mil och har knappast haft någon degradering sedan dess. I stort sett all degradering måste ha kommit före 800 mil, men jag höll inte koll i början. Jag har bara laddat 20 gånger på 100+ kW stolpar sedan jag köpte bilen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Normal laddning för er bägge, mellan 60-80% ? Står bilarna normalt med >60% SOC, ser det ut som…?NEO skrev:Min gamla LR P med 3800 mil, september 2019.Tellus skrev:Nu börjat model 3 bli 2-3 år gamla i Sverige
Hur ser batterihälsan ut i era bilar?
I mitt fall 24,3 x 17,3 / 0,59 = 71,25kWh
Tillverkad 2019-02 4700 mil
71.27kWh
Bara en grov gissning mht degraderingen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 628
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
LR 2019-05, 3600 mil, 71.5 kWh
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2817
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Aldrig tänkt på att hålla mig inom ett visst intervall, de teslor jag haft mest degradering på (av alla 15st) har de jag varit petnoga med att inte köra under 10% eller över 80%. Nej jag laddar fullt om jag behöver buffer eller ska långt, och kommer gärna till SuC med effektbegränsning och 2%.AAKEE skrev:Normal laddning för er bägge, mellan 60-80% ? Står bilarna normalt med >60% SOC, ser det ut som…?NEO skrev:Min gamla LR P med 3800 mil, september 2019.Tellus skrev:Nu börjat model 3 bli 2-3 år gamla i Sverige
Hur ser batterihälsan ut i era bilar?
I mitt fall 24,3 x 17,3 / 0,59 = 71,25kWh
Tillverkad 2019-02 4700 mil
71.27kWh
Bara en grov gissning mht degraderingen.
YOLO
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Nej, jag menar inte för det utan för att jag räknade baklänges på degraderingen och hamnade på en gissning att bilens genomsnitts-SOC verkar vara i intervallet 60-80%.NEO skrev:Aldrig tänkt på att hålla mig inom ett visst intervall, de teslor jag haft mest degradering på (av alla 15st) har de jag varit petnoga med att inte köra under 10% eller över 80%. Nej jag laddar fullt om jag behöver buffer eller ska långt, och kommer gärna till SuC med effektbegränsning och 2%.
YOLO
Jag påstår att huvuddelen av degraderingen kommer av calendar aging, och från det har jag räknat fram min gissning. Så, med vilken SOC står den oftast?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2817
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
90AAKEE skrev:Nej, jag menar inte för det utan för att jag räknade baklänges på degraderingen och hamnade på en gissning att bilens genomsnitts-SOC verkar vara i intervallet 60-80%.NEO skrev:Aldrig tänkt på att hålla mig inom ett visst intervall, de teslor jag haft mest degradering på (av alla 15st) har de jag varit petnoga med att inte köra under 10% eller över 80%. Nej jag laddar fullt om jag behöver buffer eller ska långt, och kommer gärna till SuC med effektbegränsning och 2%.
YOLO
Jag påstår att huvuddelen av degraderingen kommer av calendar aging, och från det har jag räknat fram min gissning. Så, med vilken SOC står den oftast?
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Hur ”räknar du baklänges på degraderingen”?AAKEE skrev:
Nej, jag menar inte för det utan för att jag räknade baklänges på degraderingen och hamnade på en gissning att bilens genomsnitts-SOC verkar vara i intervallet 60-80%.
Jag påstår att huvuddelen av degraderingen kommer av calendar aging, och från det har jag räknat fram min gissning. Så, med vilken SOC står den oftast?
Vilken snitt-SOC är bäst att hålla? Trodde det var 50% och att degraderingen vid 60% var mycket nära den vid 50. Jag har inget att backa upp det med mer än rykten och Elon-tweets.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Vi ska inte kapa Tellus tråd. En bra tråd, som bör få fortsätta med det den görElof skrev:
Hur ”räknar du baklänges på degraderingen”?
Vilken snitt-SOC är bäst att hålla?
Läs här, från sida 2 och ett antal i lägg ner.
Vi kan fortsätta diskutera det där:
viewtopic.php?f=43&t=21796&p=526198&hil ... ng#p526198
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 2047
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Har ganska exakt 71kWh, 2020 P med 2600 mil. Laddas normalt till 80%, samt ytterst lite DC-laddning
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Intressant att det skiljer så lite mellan lågmilare och försiktig laddning och högmilare och ingen större försiktighet vad gäller laddning. En slutsats är att calendar ageing påverkar mer än laddbeteende. Vår har för övrigt dessutom mest stått med laddning på 80-83% de gånger den står. Hade jag vetat det jag vet idag hade den fått stå på 55%, dock vill jag ha möjligheten att alltid bara åka långt och då måste jag ta mig minst 15 mil vintertid med kall bil och då räcker inte 55%…
Tesla Y LR -22 EAP
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Precis, man måste ju ha laddning så strömmen räcker, det blir liksom grundenBrooklynS skrev:Intressant att det skiljer så lite mellan lågmilare och försiktig laddning och högmilare och ingen större försiktighet vad gäller laddning. En slutsats är att calendar ageing påverkar mer än laddbeteende. Vår har för övrigt dessutom mest stått med laddning på 80-83% de gånger den står. Hade jag vetat det jag vet idag hade den fått stå på 55%, dock vill jag ha möjligheten att alltid bara åka långt och då måste jag ta mig minst 15 mil vintertid med kall bil och då räcker inte 55%…
Det man kan göra är att ladda sent på natten, kör man inte ut så mycket under dagen hjälper det inte, men jag har tex 10 mil t.o.r jobbet så jag kommer hem med 30-ish, vilket bilen står med tills det är dags ladda för att det ska vara klart till nästa dag(börjar mellan 0300 och 0400 beroende på årstid). Bilen står alltså med runt 40-45% på dagen på jobbet och 25-35% hemma på natten.
Här uppe i Norden är temperaturerna i snitt rätt låga och calendar aging är väldigt beroende på temperaturen så vi klarar oss rätt bra även om vi har eller lite högre SOC, så egentligen är det normalt ingen fara.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Prova att kalibrera BMS.metchristian skrev:Min lr 2020 7500mil, 436km. Vid 100%
(Borde jag göra också för övrigt, får alltid längre räckvidd när jag kört nästan tomt några gånger och sedan stått parkerad ett tag med 25% eller så)
Tesla Y LR -22 EAP
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3764
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Har för mig att 75,7kWh var nivån då km visaren började gå under ursprungsvärdet 499km. Dvs 2kWh var då uppäten från det "teoretiska" värdet 77,8kWh då batteriet lämnade fabriken.NEO skrev:
100% laddad, 467km.
71.27kWh
Det stämmer rätt bra procentmässigt med 32km borta av 499 = 6,4% degradering och 71,3-75,8= 4,5/75,8 = 5,9%
Så frågan är om man ska räkna degraderingen från 77,8 eller 75,7kWh, då de flesta inte varit i närheten av 77,8 när bilen hämtades ut ny.
Kia/Hyundai har en annan approach, där syns ej degraderingen innan den gått över 10%, så på facebook kan man läsa om ägare som har noll degradering efter 2-3år
Oklart dock om dessa 10% är låsta från början och låses upp allteftersom, isåfall är räckvidden densamma även efter ett par år.
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3764
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Vad visar uträkningen på energigrafen? 66,2kWh ?metchristian skrev:Min lr 2020 7500mil, 436km. Vid 100%
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Det stämmer bra med runt 76kWh som degradation threshold. Minns inte exakt, men runt det.Tellus skrev:Har för mig att 75,7kWh var nivån då km visaren började gå under ursprungsvärdet 499km. Dvs 2kWh var då uppäten från det "teoretiska" värdet 77,8kWh då batteriet lämnade fabriken.
Det stämmer rätt bra procentmässigt med 32km borta av 499 = 6,4% degradering och 71,3-75,8= 4,5/75,8 = 5,9%
Så frågan är om man ska räkna degraderingen från 77,8 eller 75,7kWh, då de flesta inte varit i närheten av 77,8 när bilen hämtades ut ny.
Kia/Hyundai har en annan approach, där syns ej degraderingen innan den gått över 10%, så på facebook kan man läsa om ägare som har noll degradering efter 2-3år
Oklart dock om dessa 10% är låsta från början och låses upp allteftersom, isåfall är räckvidden densamma även efter ett par år.
Vill man att det ska “se bättre ut” använder man aktuell max range/ nybilsmaxrangen, då döljer man nästan 2kWh av degraderingen.
Jag tror allmänna uppfattningen på teslamotorsclub är att många batterier nådde över 78kWh som nya på 2018-2019 M3 LR/P. Testerna för EPA-certifieringen pekar på det.
Vill man ha en ärlig ”exakt” siffra får man nog gå på [nominal full pack], som är BMS best guess, och dividera med [full pack when new]. För E3LD vet jag att de sällan visar i närheten av 82kWh, och EPA-certifieringen nådde 80.7kWh, så där är frågan vilken kapacitet man ska utgå ifrån om man ska ”räkna rätt”. Min bil började på 80.7 när jag kopplade in Scan My Tesla( någon dag gammal och 100mil hemkörning). Toppade 81.6kWh och i dagsläget 81.2kWh, så någon degradering går inte riktigt räkna ut än(full range på skärmen ännu).
För enkelhetens skull kan man ju jämföra rangen vid 100%, och köpa att ett par procent degradering döljs då. Det är troligen inte livsviktigt, utom för riktiga batterinördar. Jag vet då ingen sån
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3764
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Ska försöka kolla på vår sr+ i morgonpejvic skrev:SR+ 2020 44,9.
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3764
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
SR+ 2019-09 3950 mil, 48,2kWhpejvic skrev:SR+ 2020 44,9.
Men den visade snöflinga batteri runt 0 grader som påverkar resultatet. Procenten visar nog lägre SOC vs verklig SOC. Får kolla vid varmt batteri.
Dvs verklig kWh kan vara lägre än 48,2
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Bilens beräkningar utgår från BMS uppfattning om batterikapaciteten och räckvidden beräknas via en fast konstant.Tellus skrev:SR+ 2019-09 3950 mil, 48,2kWhpejvic skrev:SR+ 2020 44,9.
Men den visade snöflinga batteri runt 0 grader som påverkar resultatet. Procenten visar nog lägre SOC vs verklig SOC. Får kolla vid varmt batteri.
Dvs verklig kWh kan vara lägre än 48,2
Tesla använder förbrukningen från EPA-testet som konstant.
Om batteriet är kallt och visar lite för låg SOC minskar rangen i motsvarande omfattning så det bör inte bli någon skillnad på kapacitetsberäkningen på energiapp-sidan. (förutom avrundningsfel.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Laddade till 100% idag.. nu säger den 450km o grafen säger beräknad räckvidd 384kmTellus skrev:Vad visar uträkningen på energigrafen? 66,2kWh ?metchristian skrev:Min lr 2020 7500mil, 436km. Vid 100%
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3764
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Ok! Måste ha förbrukningen från energigrafen också för att kunna beräkna kWh. Nu ligger min gissning(uträkning) på 68,3kWh på ditt batteri. Ta ett foto på energigrafen inklusive % om du har lust.metchristian skrev:Laddade till 100% idag.. nu säger den 450km o grafen säger beräknad räckvidd 384kmTellus skrev:Vad visar uträkningen på energigrafen? 66,2kWh ?metchristian skrev:Min lr 2020 7500mil, 436km. Vid 100%
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>