Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av Bruno »

"Men än så länge är det bara tillåtet på autobahn och i upp till 60 km/h." Det är väl när man köar så ofta på Autobahn det duger till?

https://www.dagensps.se/motor/mercedes- ... OBp9Av7slj
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av martinot »

Bruno skrev:
"Men än så länge är det bara tillåtet på autobahn och i upp till 60 km/h." Det är väl när man köar så ofta på Autobahn det duger till?

https://www.dagensps.se/motor/mercedes- ... OBp9Av7slj
Snyggt! Bra jobbat! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
p1457
elbilist
Inlägg: 304
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av p1457 »

martinot skrev:
Bruno skrev:
"Men än så länge är det bara tillåtet på autobahn och i upp till 60 km/h." Det är väl när man köar så ofta på Autobahn det duger till?

https://www.dagensps.se/motor/mercedes- ... OBp9Av7slj
Snyggt! Bra jobbat! :D
Och den får inte byta fil själv heller. Ointressant för min del.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av spacecoin »

p1457 skrev:
martinot skrev:
Bruno skrev:
"Men än så länge är det bara tillåtet på autobahn och i upp till 60 km/h." Det är väl när man köar så ofta på Autobahn det duger till?

https://www.dagensps.se/motor/mercedes- ... OBp9Av7slj
Snyggt! Bra jobbat! :D
Och den får inte byta fil själv heller. Ointressant för min del.
Produkten är för kökörning så behovet av att byta fil är inte så stort.

UNECE R157 som regelverket heter tillåter både filbyte och hastigheter upp till 130 km/h i den nya draften som väntas klubbas under 2022-2023.. Jag tror det finns implementationer på marknaden för det 2023-2024. Jag tror inte Tesla kommer att vara först där heller. Jag tror inte Tesla kommer att certifiera sig över huvud taget som det inte får en stor påverkar på försäljningen. OTA eller uppdateringar i allmänhet blir ju inte lika enkelt nämligen om man ska upprätthålla certifieringen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5661
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av Gustafsson »

Att vara först med detta kan tyckas vara en bedrift, men jag ser det som en stor risk. Det kommer att bli olyckor förr eller senare beroende på systemens omognad och då kan det vara bra att inte sitta med Svarte Petter.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev:
Att vara först med detta kan tyckas vara en bedrift, men jag ser det som en stor risk. Det kommer att bli olyckor förr eller senare beroende på systemens omognad och då kan det vara bra att inte sitta med Svarte Petter.
När det gäller den typen av risktagande är Tesla är i en division för sig med deras FSD-beta.

Att en tillverkare vågar ta på sig ansvaret för material- och personskador inom sin domän som man säger att bilen ska klara av är inte bara en förutsättning för autonoma fordon, men även ett kvitto på att tillverkaren tror på sin produkt så att dom vågar säga att den alltid funkar, även om det bara nu är i torrt väglag och upp till 60km/h.

För de som inte redan sett vad bilen klarar i testmiljön:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Att vara först med detta kan tyckas vara en bedrift, men jag ser det som en stor risk. Det kommer att bli olyckor förr eller senare beroende på systemens omognad och då kan det vara bra att inte sitta med Svarte Petter.
Det beror på. Här ligger Mercedes före. Tesla har aldrig nått L3.

Men om det är en fördel, eller inte i det långa loppet, återstår att se.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6049
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av Remuz »

Detta är ju mer åt vad man behöver. Jag vill kunna göra annat än att köra när jag plöjer Stockholm Göteborg. Stadstrafik är verkligen av minimalt intresse, det är enformigheten vid långa körningar jag vill bort från.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 11730
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev:
Detta är ju mer åt vad man behöver. Jag vill kunna göra annat än att köra när jag plöjer Stockholm Göteborg. Stadstrafik är verkligen av minimalt intresse, det är enformigheten vid långa körningar jag vill bort från.
I 60km/h?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Remuz skrev:
Detta är ju mer åt vad man behöver. Jag vill kunna göra annat än att köra när jag plöjer Stockholm Göteborg. Stadstrafik är verkligen av minimalt intresse, det är enformigheten vid långa körningar jag vill bort från.
I 60km/h?
Fungerar inte i normal trafik, men underbart perfekt i kötrafik. Antingen pga. olyckor eller annat som orsakar långsammare trafik på motorväg, eller när man köar i trafik in/ur städer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6049
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av Remuz »

Nej 60 suget, därav "mer åt". Elon vill lösa allt på en gång, mercedes verkar iterwra fram nåt som kan funka vettigt hyfsat snart.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
Nej 60 suget, därav "mer åt". Elon vill lösa allt på en gång, mercedes verkar iterwra fram nåt som kan funka vettigt hyfsat snart.
Jo, det är lite olika strategi.

Däremot så hade jag själv inte tackat nej till L3 även om det, än så länge, skulle vara begränsat till 60 km/h.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hoppsan_84
Inlägg: 282
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av Hoppsan_84 »

Hade det varit 80km kunde man lagt sig bakom en lastbil på motorvägen och ta fram datorn och börjat jobba för dom som pendlar.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2817
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av NEO »

Hoppsan_84 skrev:
Hade det varit 80km kunde man lagt sig bakom en lastbil på motorvägen och ta fram datorn och börjat jobba för dom som pendlar.
Missbedömde frugans I3as räckvidd och fick fisa hem bakom en lastbil sista 30km. Det varierade enormt mellan 50-90km/h, var inga 80 stadiga på den jag låg bakom :lol:
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 11730
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av Fredrik j »

NEO skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Hade det varit 80km kunde man lagt sig bakom en lastbil på motorvägen och ta fram datorn och börjat jobba för dom som pendlar.
Missbedömde frugans I3as räckvidd och fick fisa hem bakom en lastbil sista 30km. Det varierade enormt mellan 50-90km/h, var inga 80 stadiga på den jag låg bakom :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av martinot »

NEO skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Hade det varit 80km kunde man lagt sig bakom en lastbil på motorvägen och ta fram datorn och börjat jobba för dom som pendlar.
Missbedömde frugans I3as räckvidd och fick fisa hem bakom en lastbil sista 30km. Det varierade enormt mellan 50-90km/h, var inga 80 stadiga på den jag låg bakom :lol:
Ojdå! Jobbig sits! Låter som det var otroligt segt och trist! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2817
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av NEO »

Fredrik j skrev:


hahahahahaha

martinot skrev:
NEO skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Hade det varit 80km kunde man lagt sig bakom en lastbil på motorvägen och ta fram datorn och börjat jobba för dom som pendlar.
Missbedömde frugans I3as räckvidd och fick fisa hem bakom en lastbil sista 30km. Det varierade enormt mellan 50-90km/h, var inga 80 stadiga på den jag låg bakom :lol:
Ojdå! Jobbig sits! Låter som det var otroligt segt och trist! :lol:
Den sög! Fick skämmas ordentligt att jag inte tog min tesla.

Enköping - Västerås tog runt 30min (brukar ta under 20min) och det blev en halvtimmes reflektion över mina val och hastighet in till Stockholm där jag inte tänkte på hemresan :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av Bruno »

NEO skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Hade det varit 80km kunde man lagt sig bakom en lastbil på motorvägen och ta fram datorn och börjat jobba för dom som pendlar.
Missbedömde frugans I3as räckvidd och fick fisa hem bakom en lastbil sista 30km. Det varierade enormt mellan 50-90km/h, var inga 80 stadiga på den jag låg bakom :lol:
Nope, åker du 80 km/h så blir du omkörd av lastbilar. Det går inte åka bil med släp lagligt utan att bli omkörd av lastbilar, även dragbil med släp kör om en så jag brukar sätta farthållaren på 95 km/h efter en lastbil och så får han bestämma hastigheten ;)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 11730
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av Fredrik j »

Bruno skrev:
NEO skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Hade det varit 80km kunde man lagt sig bakom en lastbil på motorvägen och ta fram datorn och börjat jobba för dom som pendlar.
Missbedömde frugans I3as räckvidd och fick fisa hem bakom en lastbil sista 30km. Det varierade enormt mellan 50-90km/h, var inga 80 stadiga på den jag låg bakom :lol:
Nope, åker du 80 km/h så blir du omkörd av lastbilar. Det går inte åka bil med släp lagligt utan att bli omkörd av lastbilar, även dragbil med släp kör om en så jag brukar sätta farthållaren på 95 km/h efter en lastbil och så får han bestämma hastigheten ;)
När man drar husvagn på autobahn måste man hålla samma tempo som långtradarna om man inte ska drabbas av 5 minutersomkörningar hela tiden. Man lägger sig bakom en i suget. Ofta går det i 90-100.
Många husvagnar får köra i 100 på autobahn.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av Jaegaern »

martinot skrev:
Gustafsson skrev:
Att vara först med detta kan tyckas vara en bedrift, men jag ser det som en stor risk. Det kommer att bli olyckor förr eller senare beroende på systemens omognad och då kan det vara bra att inte sitta med Svarte Petter.
Det beror på. Här ligger Mercedes före. Tesla har aldrig nått L3.

Men om det är en fördel, eller inte i det långa loppet, återstår att se.
Nja äpplen och päron. Det Mercedes gjort är ju säkert bra för dem som åker där det är mappat. För man ska inte missa att detta endast fungerar på förutbestämda vägar där de mappat upp allt så som filer, markeringar, regler (hastigheter), etc.

Det tesla försöker med, som givetvis tar längre tid, är ju denna nivå, och mer därtill, utan någon som helst tidigare vetskap av området.

Fortfarande, kul för Mercedes!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7594
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av TiborBlomhall »

Rent tekniskt har Teslas autopilot klarat allt Mercedes system klarar i flera år nu. Med råge.

Det Mercedes nu är först med är att kunna göra det i verkligheten, lagligt. Tack vare de nya tyska lagarna. Redan när jag först rapporterat om dem skrev jag att det skulle vara passande att en Mercedes bil fick första fordonskörkortet då Karl Benz var första människan i världen som fick körkort. Nu blev det så. Kul!

https://teslaclubsweden.se/tyskland-ska ... ill-bilar/

Värt att notera i tyska lagen är att det fortfarande är bilens ägare som är ansvarig för eventuella olyckor - även om bilen körde själv vid olyckstillfället. Även till och med om ägaren inte ens satt i bilen!
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
Ort: Nyköping
Referralkod: ts.la//tomas68743

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av Coolio »

Har inte mercedes haft tekniken sedan lång tid tillbaka? Verkar ha stått stilla på deras utvecklingsavdelning?

https://media.daimler.com/marsMediaSite ... id=9904223
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5669
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av OfarligTesla »

TiborBlomhall skrev:
Rent tekniskt har Teslas autopilot klarat allt Mercedes system klarar i flera år nu. Med råge.

Det Mercedes nu är först med är att kunna göra det i verkligheten, lagligt. Tack vare de nya tyska lagarna. Redan när jag först rapporterat om dem skrev jag att det skulle vara passande att en Mercedes bil fick första fordonskörkortet då Karl Benz var första människan i världen som fick körkort. Nu blev det så. Kul!

https://teslaclubsweden.se/tyskland-ska ... ill-bilar/

Värt att notera i tyska lagen är att det fortfarande är bilens ägare som är ansvarig för eventuella olyckor - även om bilen körde själv vid olyckstillfället. Även till och med om ägaren inte ens satt i bilen!
Fast dessa bilar kommer väl inte via Tysklands lösning med ”körkort” för bilar? Detta kommer väl via UNECEs regelverk (R157) som Tyskland var de enda som implementerade relativt direkt, reglerna som systemet skall förhålla sig till är i var fall en direkt kopia av R157 i dess nuvarande form. ”Körkortet” skall kunna ge nivå 4 självkörning medan R157 bara behandlar nivå 3 under specifika förhållanden, Mercedes själva hänvisar i var fall just till R157 så de verkar tycka de går under det regelverket.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev:
Rent tekniskt har Teslas autopilot klarat allt Mercedes system klarar i flera år nu. Med råge.

Det Mercedes nu är först med är att kunna göra det i verkligheten, lagligt. Tack vare de nya tyska lagarna. Redan när jag först rapporterat om dem skrev jag att det skulle vara passande att en Mercedes bil fick första fordonskörkortet då Karl Benz var första människan i världen som fick körkort. Nu blev det så. Kul!

https://teslaclubsweden.se/tyskland-ska ... ill-bilar/

Värt att notera i tyska lagen är att det fortfarande är bilens ägare som är ansvarig för eventuella olyckor - även om bilen körde själv vid olyckstillfället. Även till och med om ägaren inte ens satt i bilen!
Nej, det stämmer inte.
Tesla har ingen lösning för level 3 autonom körning ännu. Specifikt så har Tesla ingen teknisk lösning där föraren inte behöver ha uppmärksamhet på vägen utan att riskera en olycka.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
TiborBlomhall skrev:
Rent tekniskt har Teslas autopilot klarat allt Mercedes system klarar i flera år nu. Med råge.

Det Mercedes nu är först med är att kunna göra det i verkligheten, lagligt. Tack vare de nya tyska lagarna. Redan när jag först rapporterat om dem skrev jag att det skulle vara passande att en Mercedes bil fick första fordonskörkortet då Karl Benz var första människan i världen som fick körkort. Nu blev det så. Kul!

https://teslaclubsweden.se/tyskland-ska ... ill-bilar/

Värt att notera i tyska lagen är att det fortfarande är bilens ägare som är ansvarig för eventuella olyckor - även om bilen körde själv vid olyckstillfället. Även till och med om ägaren inte ens satt i bilen!
Fast dessa bilar kommer väl inte via Tysklands lösning med ”körkort” för bilar? Detta kommer väl via UNECEs regelverk (R157) som Tyskland var de enda som implementerade relativt direkt, reglerna som systemet skall förhålla sig till är i var fall en direkt kopia av R157 i dess nuvarande form. ”Körkortet” skall kunna ge nivå 4 självkörning medan R157 bara behandlar nivå 3 under specifika förhållanden, Mercedes själva hänvisar i var fall just till R157 så de verkar tycka de går under det regelverket.
Tibor har rätt i att, i den tyska lagen, är både föraren och ägaren juridiskt ansvariga för olyckor och behöver därmed ha en försäkring som täcker detta. Däremot är det lagligt att arbeta eller läsa en bok medan bilen kör. Så man kan säga att tillverkaren har visat att bilen kan köra själv på ett säkert sätt till samhället. Min gissning är att att ansvarsfrågan är en interimslösning så lagstiftarna och försäkringsbolagen hinner fundera vidare på hur det ska lösas. Lagen ska utvärderas 2023. Kanske landar man i att detta är den enda rimliga modellen, och då tror jag att det kommer lösningar på försäkringsområdet som gör det attraktivt att premiera säker autonom körning.

Att säga att Tesla "klarar det rent tekniskt" är däremot att överdriva tycker jag. En stor del av lösningen handlar om reliabilitet och att tillverkaren ska kunna ge garantier och klara kraven i R157 eller lokal lagstiftning. Det är något som Tesla inte gör eller klarar i dagsläget. Däremot tror jag att Tesla antagligen skulle kunna klara kraven om man anpassar programvaran till R157 och genomgår testningen/certifiering.

Den stora frågan som Teslaägare i EU bör ställa sig blir väl osökt: Vad är Tesla möjligheter och planer för att stödja och certifiera sig för den tyska lagen eller R157? När? Det är ju med stor sannolikhet det som kommer att bli basen för EU:s lagar om vad vi får göra med våra nuvarande och framtida bilar.

Många tycker ju att EU ligger efter med lagstiftningen. Men frågan är väl inte om det är tvärt om. EU och UNECE ligger bra till internationellt. I USA finns det inga federala lager för varken Robotaxi eller L3. Några få delstater tillåter däremot testning.

Jag hittade ett dokument på engelska från en tysk advokatbyrå som förklarar läget bra:
The Automated Act [nya lagen] does not modify the StVG's [lagen som fanns sedan tidigare, 2017] liability regime. Thus, it maintains that both a driver, in the case of fault (section 18 StVG), and a Halter (registered vehicle keeper), irrespective of fault due to their absolute liability (section 7 (1) StVG), of an automated vehicle shall have liability when an automated vehicle using the automated systems causes damage.
Skriv svar