Förkonditionera batteriet
Moderator: Redaktion
Re: Förkonditionera batteriet
Finns det några siffror på vad det innebär i praktiken vid laddtillfället om batteriet är förkonditionerat?
Hur många minuter vinner man på att det är förkonditionerat?
Hur många kWh går det åt, alltså hur mycket extra kostar det att få ett varmt batteri?
Är det värt det?
Hur många minuter vinner man på att det är förkonditionerat?
Hur många kWh går det åt, alltså hur mycket extra kostar det att få ett varmt batteri?
Är det värt det?
Re: Förkonditionera batteriet
Det beror ju så klart på många faktorer, men vi såg ju rapporter förra vintern om att model 3or med lfp-batteriet fick typ 30kW för att programvaran misslyckats med att värma upp batteriet, det gör ju ett laddstopp som skulle ta en halvtimme till kanske en och en halv timme.
Tre timmar förvärmning kostar max 50kr på en model 3 med lfp, så 50kr för att spara en timme...värt?
Tre timmar förvärmning kostar max 50kr på en model 3 med lfp, så 50kr för att spara en timme...värt?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förkonditionera batteriet
I höstas laddade jag tre gånger på samma SuC samma veckaJerker skrev:Finns det några siffror på vad det innebär i praktiken vid laddtillfället om batteriet är förkonditionerat?
Hur många minuter vinner man på att det är förkonditionerat?
Hur många kWh går det åt, alltså hur mycket extra kostar det att få ett varmt batteri?
Är det värt det?
Första gången med 3 timmars förvärmning och 20% SoC fick jag som 201 kW.
Andra gången med 50 minuters förvärmning och 4% SoC fick jag 141 kW som mest.
Jag vet inte hur mycket det blir i tid, men uppenbarligen har förvärmningen stor betydelse, större än SoC.
Andra gången visste jag på ett ungefär hur mycket energi som borde gå att för att köra den aktuella sträckan och det verkar som om det gick åt ungefär 4% extra på 50 minuter. Dock tror jag inte det kostar 15% att förvärma i tre timmar, jag tror den eldar på ordentligt i början.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Förkonditionera batteriet
Kapar tråden lite men,
När man laddar hemma och kör ca 4-5 mil till jobbet dagligen(och lika många hem). Är det värt att låta bilen värma
upp batteriet på morgonen? Det är ju bekvämt med schemalagd avresa men det kanske kostar mer än det smakar?
Finns det någon ungefärlig brytpunkt för hur lång resa kontra värdet av förvärmning? (Givet aktuell utetemp.)
När man laddar hemma och kör ca 4-5 mil till jobbet dagligen(och lika många hem). Är det värt att låta bilen värma
upp batteriet på morgonen? Det är ju bekvämt med schemalagd avresa men det kanske kostar mer än det smakar?
Finns det någon ungefärlig brytpunkt för hur lång resa kontra värdet av förvärmning? (Givet aktuell utetemp.)
Re: Förkonditionera batteriet
Om batteriet räcker för hela dagens resor är förvärmningen enbart för din egen komfort. Det måste du avgöra själv.Henrik P skrev:Kapar tråden lite men,
När man laddar hemma och kör ca 4-5 mil till jobbet dagligen(och lika många hem). Är det värt att låta bilen värma
upp batteriet på morgonen? Det är ju bekvämt med schemalagd avresa men det kanske kostar mer än det smakar?
Finns det någon ungefärlig brytpunkt för hur lång resa kontra värdet av förvärmning? (Givet aktuell utetemp.)
Mina grannar, flera st, kör sina dieselvärmare och bränner diesel för 5-10kr varje morgon eftersom de inte orkar kryssa i en ruta när de beställer bilen, och plugga in en motorvärmarsladd på kvällen. De tycker uppenbarligen det är värt 10kr plus klimatförändringar att slippa skrapa rutan.
Värm du. Om du vill.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Förkonditionera batteriet
Ok kanske missförstår dig här men men det är ju skillnad på att värma batteriet och kupen.
Att värma kupén är ju givet att man vill. Det jag undrar är om man får något per satsad krona
att också värma batteriet? Även om det är småpengar så känns det ju onödigt att förvärma
batteriet varje morgon om det inte ger något för en såpass kort resa?
Eller skall man se förvärmning av batteriet som en bekvämlighetsgrej för ökad räckvidd på långresa endast?
Att värma kupén är ju givet att man vill. Det jag undrar är om man får något per satsad krona
att också värma batteriet? Även om det är småpengar så känns det ju onödigt att förvärma
batteriet varje morgon om det inte ger något för en såpass kort resa?
Eller skall man se förvärmning av batteriet som en bekvämlighetsgrej för ökad räckvidd på långresa endast?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3764
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Förkonditionera batteriet
Kallt batteri lämnar mycket mindre effekt också. Men vid kortare resa så känns det lite onödigt att värma upp batteriet, vad jag vet så är enda sättet att öppna förardörren till första "hacket" för att avsluta förvärmning av batteri. Har man okej hörsel så hörs det tydligt(vid parkerad bil) om man förvärmer batteriet eller ej, high pitch noise.
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Re: Förkonditionera batteriet
Varmt batteri påverkar ju även regen, får jag för mig? Spelar väl egentligen ingen större roll, men lite av det bekväma med elbil tycker jag med den kraftiga motorbromsen. Speciellt om det är lite ryckig trafik. Om det är värt att förvänta batteriet för den skull är väl upp en var och en.
Re: Förkonditionera batteriet
Har kanske inte hängt med i de senaste uppdateringarna, men tror inte att det går att värma kupén endast, klickar man i förkonditionering i scheduleringen, då får man både kupén och batteriet förvärmt.Henrik P skrev:Ok kanske missförstår dig här men men det är ju skillnad på att värma batteriet och kupen.
Att värma kupén är ju givet att man vill. Det jag undrar är om man får något per satsad krona
att också värma batteriet? Även om det är småpengar så känns det ju onödigt att förvärma
batteriet varje morgon om det inte ger något för en såpass kort resa?
Eller skall man se förvärmning av batteriet som en bekvämlighetsgrej för ökad räckvidd på långresa endast?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Förkonditionera batteriet
Nej det är riktigt!
Man måste trycka igång kupévärmningen själv i så fall vilket är ett minus och konstigt upplägg i appen.
Man måste trycka igång kupévärmningen själv i så fall vilket är ett minus och konstigt upplägg i appen.
Re: Förkonditionera batteriet
Skall du inte maxa räckvidden, och inte snabbladda längs vägen, så hade jag nog skippat att förvärma batteripacket.Henrik P skrev:Kapar tråden lite men,
När man laddar hemma och kör ca 4-5 mil till jobbet dagligen(och lika många hem). Är det värt att låta bilen värma
upp batteriet på morgonen? Det är ju bekvämt med schemalagd avresa men det kanske kostar mer än det smakar?
Finns det någon ungefärlig brytpunkt för hur lång resa kontra värdet av förvärmning? (Givet aktuell utetemp.)
Skall du på lång resa, som just maxar räckvidden, och kräver snabbladning längs vägen, så hade jag absolut förvärmt batteriet innan avresa (och helst då den är inpluggad på 230V för detta).
I ditt fall med resorna på endast 4-5 mil så hade jag skippat förvärma batterierna, och bara förvärmt kupén. Jag gör så att jag vid kortare resor bara startar värmning av kupé från appen en ca 10 minuter innan jag är reda att sätta mig i bilen. Fungerar helt perfekt för mig.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3764
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Förkonditionera batteriet
Även när man trycker igång kupevärmning manuellt så värms batteriet oavsett inkopplad eller ej.
Men efter någon uppdatering så värmer den ej batteriet lika varmt, verkar stanna på ca ~ 16 grader nu.
Men efter någon uppdatering så värmer den ej batteriet lika varmt, verkar stanna på ca ~ 16 grader nu.
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förkonditionera batteriet
Låter som en gyllene medelväg lagom regen och effekt utan att brassa på fulltTellus skrev:Även när man trycker igång kupevärmning manuellt så värms batteriet oavsett inkopplad eller ej.
Men efter någon uppdatering så värmer den ej batteriet lika varmt, verkar stanna på ca ~ 16 grader nu.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19