Lite nyfiken på hur ovanlig min bil är?
Åsikter på värdet? (Kan avslöja vad jag betalade om någon vill veta)
Vad tror ni om framtida värdeminskningen på denna?
Ovanlig modell?
90 batteriet, bra / dåligt?
Får en räckvidd i appen på 407Km vid 99% laddning, bra eller dåligt?
Finns det dashcam inbyggt? (Vill kunna se på skärmen och spela in man kör)
2017 utagen i april, Model S 90D 7800mil. Fint skick, inga direkta anmärkningar. Mkt fräsch både in och utvändigt.
Facelift
Svart lack
Autopilot 2.0 med grundläggande autopilot (går att uppdatera till FSD)
Sentry mode
Panoramatak ej lucka
Svart innertak
Kolfiber inredning
Premium ljud
Premium säten (helskin)
Vinterpaket
Luftfjädring
21tum mörka turbin fälgar med nya däck
Vinterdäck på Slipstream
Gratis premium connectivity
Gratis supercharging (följer bilen, en av dom sista med detta)
MCU 1 uppdaterad till 64GB.
Nybliven 90 D ägare med frågor
Moderator: Redaktion
-
Marauder
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 08 aug 2020 20:17
-
dstr
- Teslaägare
- Inlägg: 4564
- Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
- Ort: Kista/Arboga
Re: Nybliven 90 D ägare med frågor
Du behöver uppgradera till MCU2 för att få dashcam (och hålla värdet uppe på bilen)
-
Marauder
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 08 aug 2020 20:17
Re: Nybliven 90 D ägare med frågor
Kan nog vara en bra investering med MCU 2 uppgradering. Tack för tipset.
-
P_EL
- Teslaägare
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 13 okt 2015 14:22
Re: Nybliven 90 D ägare med frågor
Jag har en hyfsat lik bil men uttagen hösten -16 (ej AP2) och kör 21" Arachnid istället för Turbin. Jag skulle kolla om du kan motionera/balansera batteriet för min visar på 420-425km vid 100% beroende på dagsformen och har gått 14000mil. Ny visade den 440km vid 100%, så på fem år med knappt 3000mil/år har den degraderats ca 4%
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
-
Marauder
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 08 aug 2020 20:17
Re: Nybliven 90 D ägare med frågor
Motionera/balansera batteriet. Är det något Tesla kan göra eller kan man göra det själv?
Väntar på en OBD2 adapter sen ska jag kolla med Scan my tesla appen.
Väntar på en OBD2 adapter sen ska jag kolla med Scan my tesla appen.
-
spacecoin
- Teslaägare
- Inlägg: 9251
- Blev medlem: 30 aug 2019 19:30
Re: Nybliven 90 D ägare med frågor
Kör ner till under 5% SoC och ladda till 100% för att rekalibrera BMS. Ladda normalt inte mer än 80% om du är rädd om batteriet.Marauder skrev:Motionera/balansera batteriet. Är det något Tesla kan göra eller kan man göra det själv?
Väntar på en OBD2 adapter sen ska jag kolla med Scan my tesla appen.
-
Marauder
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 08 aug 2020 20:17
Re: Nybliven 90 D ägare med frågor
Okej ska testa. Tack för infon. Tidigare ägaren har haft 80% som laddgräns och jag justerade ner till 70% då det mer än väl täcker min dagliga körning.
-
spacecoin
- Teslaägare
- Inlägg: 9251
- Blev medlem: 30 aug 2019 19:30
Re: Nybliven 90 D ägare med frågor
Jag ligger på 70 också. Har inte brytt mig om att kalibrera min 2019 MX. Den gör jobbet. Körde iofs in den till en SuC med 4% en gång för ett år sedanMarauder skrev:Okej ska testa. Tack för infon. Tidigare ägaren har haft 80% som laddgräns och jag justerade ner till 70% då det mer än väl täcker min dagliga körning.
-
Whil
- Teslaägare
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 15 nov 2021 11:21
- Ort: Umeå
Re: Nybliven 90 D ägare med frågor
@Marauder, då gjorde vi ungefär samma sak vid samma tillfälle! Själv blev det en blå S90D AP2.0 också uttagen april. Har inte kollat vad mätaren säger vid fulladdat batteri men ska se om jag kan ladda till 100% i närtid och kolla. Frun är lite orolig över räckvidden också.
Berätta gärna vad du gav för din
Själv fick jag lägga 599k men den var bara med säkerhetsfunktionerna för autopilot och inte heller MCU2. Den har också gått 10000km längre än din.
Berätta gärna vad du gav för din
-
Camper63
- Teslaägare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 20 jan 2017 09:57
- Ort: Kungshamn
Re: Nybliven 90 D ägare med frågor
Jag har en 90d utt. Mars 17. Haft sen ny. Lite över 15000 mil. Räckvidd 409 km säger den på appen. Laddar till max 90%. Oftast 80. Kanske borde kalibrera batteriet om det hjälper. Den hade 440 km i appen när den var ny. Den har all utr. Exkl. Fsd som ändå inte hade funkat. Röd multicoat. Beige skinn. Soltak. Osv. Beställt en MY får i dec. Så vill nån köpa bilen går det bra. Den är leasbar.
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Mini electric -22
S90D -17 såld
-
Whil
- Teslaägare
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 15 nov 2021 11:21
- Ort: Umeå
Re: Nybliven 90 D ägare med frågor
Har laddat upp batteriet till 100% nu och får 422km på mätaren.Whil skrev:@Marauder, då gjorde vi ungefär samma sak vid samma tillfälle! Själv blev det en blå S90D AP2.0 också uttagen april. Har inte kollat vad mätaren säger vid fulladdat batteri men ska se om jag kan ladda till 100% i närtid och kolla. Frun är lite orolig över räckvidden också.
Berätta gärna vad du gav för dinSjälv fick jag lägga 599k men den var bara med säkerhetsfunktionerna för autopilot och inte heller MCU2. Den har också gått 10000km längre än din.
-
dstr
- Teslaägare
- Inlägg: 4564
- Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
- Ort: Kista/Arboga
Re: Nybliven 90 D ägare med frågor
Hälsa frun att räckvidden är Nordkap - Gibraltar.Whil skrev:@Marauder, då gjorde vi ungefär samma sak vid samma tillfälle! Själv blev det en blå S90D AP2.0 också uttagen april. Har inte kollat vad mätaren säger vid fulladdat batteri men ska se om jag kan ladda till 100% i närtid och kolla. Frun är lite orolig över räckvidden också.
Eller nej, nu har dom väl smällt på några laddare i Marocko också, så Nordkap - Casablanca kanske stämmer bättre?
edit: Marakesh är rätt svar... det finns ett par destination chargers där, så man kan ta sig tillbaka till Casablanca.