Det var ju i alla medier i samband med börsintroduktionen.SwedishAdvocate skrev:Vad har du för källa för det här påståendet?Fredrik j skrev:Troligtvis delar Li Shufu, volvos huvudägare, dina farhågor. Det är väl därför han har sina företag på Caymanöarna och brittiska jungfruöarna. /...SwedishAdvocate skrev:Är det ett problem?Fredrik j skrev:Men Volvos elbilar, c40 och xc40, tillverkas väl i Belgien? Är det också ett problem?Jerka skrev:Det är ändå lite sorgligt att man tvekar att köpa en Volvo, det svenskaste och finaste vi hade, på grund av att de tillverkas i ett land med dåliga arbetsvillkor, bristande mänskliga rättigheter och kolkraft som förstör miljön.
Om vinsten från den tillverkningen hamnar i händerna på den Kinesiska militärdiktaturen – är det då ett problem?
Jag vet ju vad jag svarar på den frågan.
Enligt SvD:
The ownerhip structure behind Volvo Cars (not to be mixed up with Volvo Group (Trucks, Buses, Construction Equipment et. al.)) was apparently secret until the the EIB (the European Investment Bank) demanded to be presented with this ownership structure since they were about to grant Volvo Cars a considerable loan. According to this article (and using the EIB as the source) the owners are:
Geely Holding Group owned by Li Shufu: 51%
The Daqing investementfund: 37% (This is one branch of the Chinese 'gov.')
An industrial area outside Shanghai: 12% (This is another branch of the Chinese 'gov.')
So it might seem that Geely Holding Group holds a miniscule majority post. However, out of the little more than 6 billion SEK (Swedish currency) Geely Holding Group paid Ford for this 51% share, ‘only’ 1,5 billion SEK of this money actually came from Geely Holiding Group. 1,5 billion SEK at a 10-15% interest rate came from Ford through some kind of sellers promissory note (if that’s the correct English term…) AND, the remaining 3 billion SEK Geely/Li Shufu had to borrow through banks owned by the Chinese government. The loan from Ford has since been repaid by more loans through banks owned by the Chinese government. Hence: Volvo Cars is currently, as I understand it, in reality in fact owned by the very, very undemocratic Chinese dictatorial ‘government’.
När Geely 'köpte' Volvo PV så ägde de således mindre än 15%. Resten ägdes direkt av den kinesiska staten.
Källa på att dessa ägarförhållanden ändrats idag?
Enligt SvD finns det vidare uppgifter om att Geelys vinst 2011 till 51% bestod av ett bidrag från kinesiska staten.
Utifrån det tycker jag det är befogat att fråga sig: Hur mycket av den vinst som Geely gjort innan de köpte Volvo PV var bidrag från kinesiska staten?
Samt:
Med vilka pengar betalade Geely sin mindre än 15% stora andel 2009 när Ford sålde? Hur mycket av dessa pengar var ackumulerade bidrag från kinesiska staten?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/volv ... tteparadis