Nej, det verkar inte som att andra biltillverkare höjer priserna trots att de har längre köer till nya bilar än Tesla. Tesla har däremot höjt priserna.tommyd skrev:Jag förstår inte varför Tesla inte kraftigt höjer priserna på sina bilar nu när efterfrågan ökat så mycket och så plötsligt? Skulle inte andra biltillverkarföretag höja sina priser mycket om de skulle få en så kraftigt höjd efterfrågan på deras bilar samtidigt som deras tillverkningskapacitet är så låg så den orsakar långa väntetider för bilköparna? Jag är övertygad om att Tesla skulle tjäna mycket mer pengar på lång sikt om de höjde sina priser så kötiden för att få sin bil försvann eller åtminstone blev väldigt kort. Men jag kanske har fel i mitt resonemang av nån anledning? Var tänker jag fel i så fall?pefreli skrev:
Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Hertz beställer 100.000 Teslor
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Hertz beställer 100.000 Teslor
Indirekt gör dom det genom att inte ge rabatter längre.Maw skrev:Nej, det verkar inte som att andra biltillverkare höjer priserna trots att de har längre köer till nya bilar än Tesla. Tesla har däremot höjt priserna.tommyd skrev:Jag förstår inte varför Tesla inte kraftigt höjer priserna på sina bilar nu när efterfrågan ökat så mycket och så plötsligt? Skulle inte andra biltillverkarföretag höja sina priser mycket om de skulle få en så kraftigt höjd efterfrågan på deras bilar samtidigt som deras tillverkningskapacitet är så låg så den orsakar långa väntetider för bilköparna? Jag är övertygad om att Tesla skulle tjäna mycket mer pengar på lång sikt om de höjde sina priser så kötiden för att få sin bil försvann eller åtminstone blev väldigt kort. Men jag kanske har fel i mitt resonemang av nån anledning? Var tänker jag fel i så fall?pefreli skrev:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hertz beställer 100.000 Teslor
Jag tror samma ramavtal som vanligt gäller? Eller vilka rabatter är det som försvunnit?taliz skrev:Indirekt gör dom det genom att inte ge rabatter längre.Maw skrev:Nej, det verkar inte som att andra biltillverkare höjer priserna trots att de har längre köer till nya bilar än Tesla. Tesla har däremot höjt priserna.tommyd skrev:Jag förstår inte varför Tesla inte kraftigt höjer priserna på sina bilar nu när efterfrågan ökat så mycket och så plötsligt? Skulle inte andra biltillverkarföretag höja sina priser mycket om de skulle få en så kraftigt höjd efterfrågan på deras bilar samtidigt som deras tillverkningskapacitet är så låg så den orsakar långa väntetider för bilköparna? Jag är övertygad om att Tesla skulle tjäna mycket mer pengar på lång sikt om de höjde sina priser så kötiden för att få sin bil försvann eller åtminstone blev väldigt kort. Men jag kanske har fel i mitt resonemang av nån anledning? Var tänker jag fel i så fall?pefreli skrev:
Edit: har det blivit svårare att få bra priser när man inte har ramavtal än tidigare?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Hertz beställer 100.000 Teslor
Det är ju precis det dom gör, 7 eller 8 prishöjningar i år och den senaste här om dagen. Leveranstiden för nya USA ordrar är 6-12 månader. Högre volymer, högre efterfrågan, högre priser. Snacka om att Tesla tjänar pengar nu.tommyd skrev:Jag förstår inte varför Tesla inte kraftigt höjer priserna på sina bilar nu när efterfrågan ökat så mycket och så plötsligt? Skulle inte andra biltillverkarföretag höja sina priser mycket om de skulle få en så kraftigt höjd efterfrågan på deras bilar samtidigt som deras tillverkningskapacitet är så låg så den orsakar långa väntetider för bilköparna? Jag är övertygad om att Tesla skulle tjäna mycket mer pengar på lång sikt om de höjde sina priser så kötiden för att få sin bil försvann eller åtminstone blev väldigt kort. Men jag kanske har fel i mitt resonemang av nån anledning? Var tänker jag fel i så fall?pefreli skrev:
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Hertz beställer 100.000 Teslor
Det är 5 veckors produktion idag. Om 1 år är det kanske 3 veckors produktion.Old_O skrev:Cool nyhet. Tänkte först; Det där är lugnt om dom ska levereras över 3 års tid.
Sedan läste jag vidare och såg att dessa ska levereras över kommande 14 månader
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7264
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hertz beställer 100.000 Teslor
Exakt, priserna i USA på många modeller har gått upp med 15-20% sedan årsskiftet, Rob Maurer (Tesla Daily) har en bra sammanställning: Model Y LR +14%EnTraktor skrev:Det är ju precis det dom gör, 7 eller 8 prishöjningar i år och den senaste här om dagen. Leveranstiden för nya USA ordrar är 6-12 månader. Högre volymer, högre efterfrågan, högre priser. Snacka om att Tesla tjänar pengar nu.
Model 3 SR +16%
Model X LR +17%
Model S LR +19%
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Intressant är att 100.000 bilar är en första beställning.
Har man en option på 400.000 Teslor till?
Har man en option på 400.000 Teslor till?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Intressant är om Tesla erbjuder FSD för ca 7 dollar per dag.
När man hyr från Hertz.
Hertz säger att Tesla är den enda elbilstillverkaren som kan leverera stora volymer.
Tesla har höjt priset med 6.000 dollar på SR+.
Ändå så är det 11 månaders leveranstid.
När man hyr från Hertz.
Hertz säger att Tesla är den enda elbilstillverkaren som kan leverera stora volymer.
Tesla har höjt priset med 6.000 dollar på SR+.
Ändå så är det 11 månaders leveranstid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Kanske beror på bilarna som Hertz ska ha?Zalman3 skrev:Intressant är om Tesla erbjuder FSD för ca 7 dollar per dag.
När man hyr från Hertz.
Hertz säger att Tesla är den enda elbilstillverkaren som kan leverera stora volymer.
Tesla har höjt priset med 6.000 dollar på SR+.
Ändå så är det 11 månaders leveranstid.
I Europa och antagligen Kina är det nästan ingen väntetid alls på M3 SR+
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
När jag går in på Teslas US-sida får jag juni som leveransmånad, så ca 8 månader för M3 SR+ utan några tillval. Rob kanske överdriver lite? Eller har han gjort tillval?
https://www.tesla.com/model3/design#overview
Edit: ser nu att han valt att ändra till aerowheels, då ökar leveranstiden till september. Konfiguratorn väljer automatiskt den andra. Tesla måsta ha ont om vissa fälgar?
https://www.tesla.com/model3/design#overview
Edit: ser nu att han valt att ändra till aerowheels, då ökar leveranstiden till september. Konfiguratorn väljer automatiskt den andra. Tesla måsta ha ont om vissa fälgar?
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Nej, det är du som "gjort" tillval. Bilen visas först med de dyrare sportfälgarna. Väljer du de billigare Aero så är det 11 månader.Maw skrev:När jag går in på Teslas US-sida får jag juni som leveransmånad, så ca 8 månader för M3 SR+ utan några tillval. Rob kanske överdriver lite? Eller har han gjort tillval?
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
1.000 Roadster gratis!!!IcePic skrev:Tänk om man kunde fått 100k referrals!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Tesla har ju låg ränta och andrahandsvärdet är så högt att de nog får tillbaka alla pengarna, det är Den Nya bilEkonomindd88 skrev:Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7423
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
En foliehatt-teori: Hertz köper inte bilarna, de bara leasar dem från Tesla. Efter tre år kommer bilarna återgå till Tesla och utgöra stommen till deras robotaxi-fleet.
(som sagt var, endast en konspirationsteori)
(som sagt var, endast en konspirationsteori)
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Tar Tesla fram speciella hyrbilsfunktioner i appen?
Om du laddar ner appen så behöver du ingen nyckel.
Skulle det vara på en plats utan 4G täckning.
Så kommer du i varje fall in i bilen med en mobil med blåtand. Sen får du använda en pinkod för att starta bilen.
Bara detta gör utlån och tillbaka lämnandet smidigt.
Du skapar en profil som lagras i molnet.
Så det spelar ingen roll vilken Tesla du sätter dig i.
Alla inställningar sparas.
Mycket smidigt.
- Den kommer ihåg dina inställningar på säte och ratt.
- Innan du hämtar bilen kan du skicka dina spotify-listor, radio kanaler eller vad du föredrar.
- Planera rutten innan, beräkna var du behöver ladda osv
- Bilen kör själv fram till utgången på flygplatsen och står och väntar på dig när du kommer och du slipper konka väskor till någon parkeringshus.
Du har tillgång till alla normala applikationer som slå på värme och ser hur laddningen går.
Allt detta gör hyrbilsupplevelsen unikt enkel och bra.
Om du laddar ner appen så behöver du ingen nyckel.
Skulle det vara på en plats utan 4G täckning.
Så kommer du i varje fall in i bilen med en mobil med blåtand. Sen får du använda en pinkod för att starta bilen.
Bara detta gör utlån och tillbaka lämnandet smidigt.
Du skapar en profil som lagras i molnet.
Så det spelar ingen roll vilken Tesla du sätter dig i.
Alla inställningar sparas.
Mycket smidigt.
- Den kommer ihåg dina inställningar på säte och ratt.
- Innan du hämtar bilen kan du skicka dina spotify-listor, radio kanaler eller vad du föredrar.
- Planera rutten innan, beräkna var du behöver ladda osv
- Bilen kör själv fram till utgången på flygplatsen och står och väntar på dig när du kommer och du slipper konka väskor till någon parkeringshus.
Du har tillgång till alla normala applikationer som slå på värme och ser hur laddningen går.
Allt detta gör hyrbilsupplevelsen unikt enkel och bra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Man kan ju alltid drömmaZalman3 skrev:Tar Tesla fram speciella hyrbilsfunktioner i appen?
Om du laddar ner appen så behöver du ingen nyckel.
Skulle det vara på en plats utan 4G täckning.
Så kommer du i varje fall in i bilen med en mobil med blåtand. Sen får du använda en pinkod för att starta bilen.
Bara detta gör utlån och tillbaka lämnandet smidigt.
Du skapar en profil som lagras i molnet.
Så det spelar ingen roll vilken Tesla du sätter dig i.
Alla inställningar sparas.
Mycket smidigt.
- Den kommer ihåg dina inställningar på säte och ratt.
- Innan du hämtar bilen kan du skicka dina spotify-listor, radio kanaler eller vad du föredrar.
- Planera rutten innan, beräkna var du behöver ladda osv
- Bilen kör själv fram till utgången på flygplatsen och står och väntar på dig när du kommer och du slipper konka väskor till någon parkeringshus.
Du har tillgång till alla normala applikationer som slå på värme och ser hur laddningen går.
Allt detta gör hyrbilsupplevelsen unikt enkel och bra.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
TiborBlomhall skrev:En foliehatt-teori: Hertz köper inte bilarna, de bara leasar dem från Tesla. Efter tre år kommer bilarna återgå till Tesla och utgöra stommen till deras robotaxi-fleet.
(som sagt var, endast en konspirationsteori)
Då är alltså nyheten ett falsarium?
För övrigt finns det inte en chans att "robotaxi" fungerar om 3 år.
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Jag har letat (i flera minuter) och fann bara två detaljer, ena var påståendet att några investerare klev in med pengar för att rädda dem och andra var att de brukade ha ca 700k bilar när de gick som vanligt före pandemin, så 100k av 700k är ju inte en otroligt hög andel, givet att hyrbilar säkert inte kör längre än 7 år, så det _kan_ ha varit en "normal" årlig omsättning fast där bilvalet blev Tesla den här gången för att de kan leverera de volymerna och är bra elektriska bilar då.dd88 skrev:Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Tesla M3 LR..
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Kan tänka mig att Tesla tar över hyrbilsmarknaden.Maw skrev:Man kan ju alltid drömmaZalman3 skrev:Tar Tesla fram speciella hyrbilsfunktioner i appen?
Om du laddar ner appen så behöver du ingen nyckel.
Skulle det vara på en plats utan 4G täckning.
Så kommer du i varje fall in i bilen med en mobil med blåtand. Sen får du använda en pinkod för att starta bilen.
Bara detta gör utlån och tillbaka lämnandet smidigt.
Du skapar en profil som lagras i molnet.
Så det spelar ingen roll vilken Tesla du sätter dig i.
Alla inställningar sparas.
Mycket smidigt.
- Den kommer ihåg dina inställningar på säte och ratt.
- Innan du hämtar bilen kan du skicka dina spotify-listor, radio kanaler eller vad du föredrar.
- Planera rutten innan, beräkna var du behöver ladda osv
- Bilen kör själv fram till utgången på flygplatsen och står och väntar på dig när du kommer och du slipper konka väskor till någon parkeringshus.
Du har tillgång till alla normala applikationer som slå på värme och ser hur laddningen går.
Allt detta gör hyrbilsupplevelsen unikt enkel och bra.
Jag bor i Umeå. Jag kan inte rekommendera någon annan elhyrbil än en Tesla. För här är det glest mellan icke Tesla CCS laddare. Och där dom finns är det oftast EN 50kW laddare. Som antingen är trasig eller kö på.
Eller strulig att få igång.
Norr om Sundsvall/Östersund finns inga Ionity laddare alls.
Tesla har i snitt ca 11 laddare per sajt.
Och bara att stoppa i sladden så laddar den.
Löjligt enkelt för en ovan förare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
IcePic skrev:Jag har letat (i flera minuter) och fann bara två detaljer, ena var påståendet att några investerare klev in med pengar för att rädda dem och andra var att de brukade ha ca 700k bilar när de gick som vanligt före pandemin, så 100k av 700k är ju inte en otroligt hög andel, givet att hyrbilar säkert inte kör längre än 7 år, så det _kan_ ha varit en "normal" årlig omsättning fast där bilvalet blev Tesla den här gången för att de kan leverera de volymerna och är bra elektriska bilar då.dd88 skrev:Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Hyrbilar brukar vara väldigt mycket nyare än så. Iaf hos Mabi, Sixt osv här i Sverige. Sällan man får en bil som är äldre än ett år.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Tror till och med dom är runt 6 månader innan dom skickas vidare, finns säkert något ekonomisk skäl till det.MWall skrev:IcePic skrev:Jag har letat (i flera minuter) och fann bara två detaljer, ena var påståendet att några investerare klev in med pengar för att rädda dem och andra var att de brukade ha ca 700k bilar när de gick som vanligt före pandemin, så 100k av 700k är ju inte en otroligt hög andel, givet att hyrbilar säkert inte kör längre än 7 år, så det _kan_ ha varit en "normal" årlig omsättning fast där bilvalet blev Tesla den här gången för att de kan leverera de volymerna och är bra elektriska bilar då.dd88 skrev:Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Hyrbilar brukar vara väldigt mycket nyare än så. Iaf hos Mabi, Sixt osv här i Sverige. Sällan man får en bil som är äldre än ett år.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1216
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Nä det är ju Robotaxi-bilar som Hertz beställt. Hyrbil är såååå oldschool.TiborBlomhall skrev:En foliehatt-teori: Hertz köper inte bilarna, de bara leasar dem från Tesla. Efter tre år kommer bilarna återgå till Tesla och utgöra stommen till deras robotaxi-fleet.
(som sagt var, endast en konspirationsteori)
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Credde skrev:Tror till och med dom är runt 6 månader innan dom skickas vidare, finns säkert något ekonomisk skäl till det.MWall skrev:IcePic skrev:Jag har letat (i flera minuter) och fann bara två detaljer, ena var påståendet att några investerare klev in med pengar för att rädda dem och andra var att de brukade ha ca 700k bilar när de gick som vanligt före pandemin, så 100k av 700k är ju inte en otroligt hög andel, givet att hyrbilar säkert inte kör längre än 7 år, så det _kan_ ha varit en "normal" årlig omsättning fast där bilvalet blev Tesla den här gången för att de kan leverera de volymerna och är bra elektriska bilar då.dd88 skrev:Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Hyrbilar brukar vara väldigt mycket nyare än så. Iaf hos Mabi, Sixt osv här i Sverige. Sällan man får en bil som är äldre än ett år.
Ja, det får bra rabatter antagligen och så säljs bilarna hos handlarna som "nästan nya" till höga priser. Har ingen superkoll men känslan är att en hyrbil inte rullar så långt. Är väl inte uthyrd alla dagar heller.