Norrbagge som är chef över Ionity Norden och de satsar mest i Norge. Det förklarar även StrömstadHoppsan_84 skrev:Alla har sen någon vecka 4 i Sverige. Strömstad får 2 extra (6 totalt) monterade i veckan.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Moderator: Redaktion
Norrbagge som är chef över Ionity Norden och de satsar mest i Norge. Det förklarar även StrömstadHoppsan_84 skrev:Alla har sen någon vecka 4 i Sverige. Strömstad får 2 extra (6 totalt) monterade i veckan.
Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016?biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Om 5 år?Maw skrev:Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016?biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Ajdå. Undrar om strömfelet hade samband med åskan och att Ionity isf är känsligare än de andra. Viktigt att laddarna byggs robust och att drift/felavhjälpning funkar.biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Ber om ursäkt om jag var otydlig, jag menade inte att du eller någon annan skulle välja något annat än Tesla så köp du en Tesla om du vill...mikebike skrev:Om 5 år?Maw skrev:Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016?biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Jag skall byta bil om ungefär 6 månader, och som det ser ut nu är det endast Tesla som fungerar för mig.
Hur många fler icke Tesla elbilar som kan snabbladdas finns det idag jämfört med 2016?
Hur många fler 2026?
2026 har jag f.ö. tänkt gå i pension och då minskar mitt behov av snabbladdare drastiskt.
Nej, du förstår inte. Jag vill helst inte köpa ytterligare en Tesla, men jag känner att det är enda alternativet p.g.a. Teslas SuC.Maw skrev:Ber om ursäkt om jag var otydlig, jag menade inte att du eller någon annan skulle välja något annat än Tesla så köp du en Tesla om du vill...mikebike skrev:Om 5 år?Maw skrev:Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016?biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Jag skall byta bil om ungefär 6 månader, och som det ser ut nu är det endast Tesla som fungerar för mig.
Hur många fler icke Tesla elbilar som kan snabbladdas finns det idag jämfört med 2016?
Hur många fler 2026?
2026 har jag f.ö. tänkt gå i pension och då minskar mitt behov av snabbladdare drastiskt.
...jag funderade inte ens på aspekten Tesla vs andra märken när jag skrev inlägget, det handlade enbart om att både elbilstäthet och laddstationstäthet kommer vara mycket högre om 5 år...
Min förhoppning är att laddnätet blir mindre känsligt med tiden på så vis att om en station är helt utslagen pga t ex elnätsfel så finns en annan station inom räckhåll som fungerar. Detta oavsett om det är en Ionity, SuC eller station av annat märke som är utslagen. Om 5 år hoppas och tror jag att tätheten är betydligt bättre än nu.
En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå..
Naturligtvis är Ionity känsligare. Premiumströmmen hos Ionity som specialtillverkas och distribueras i utvalda specialkablar är naturligtvis inte lika robust som den dåliga pöbelströmmen som alla andra säljer. Men i gengäld får man en mycket bättre produkt som är överlägsen på alla sätt.Hmpftfhdns skrev:Ajdå. Undrar om strömfelet hade samband med åskan och att Ionity isf är känsligare än de andra. Viktigt att laddarna byggs robust och att drift/felavhjälpning funkar.biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Ok, jag förstår.mikebike skrev:Nej, du förstår inte. Jag vill helst inte köpa ytterligare en Tesla, men jag känner att det är enda alternativet p.g.a. Teslas SuC.Maw skrev:Ber om ursäkt om jag var otydlig, jag menade inte att du eller någon annan skulle välja något annat än Tesla så köp du en Tesla om du vill...mikebike skrev:Om 5 år?Maw skrev:Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016?biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Jag skall byta bil om ungefär 6 månader, och som det ser ut nu är det endast Tesla som fungerar för mig.
Hur många fler icke Tesla elbilar som kan snabbladdas finns det idag jämfört med 2016?
Hur många fler 2026?
2026 har jag f.ö. tänkt gå i pension och då minskar mitt behov av snabbladdare drastiskt.
...jag funderade inte ens på aspekten Tesla vs andra märken när jag skrev inlägget, det handlade enbart om att både elbilstäthet och laddstationstäthet kommer vara mycket högre om 5 år...
Min förhoppning är att laddnätet blir mindre känsligt med tiden på så vis att om en station är helt utslagen pga t ex elnätsfel så finns en annan station inom räckhåll som fungerar. Detta oavsett om det är en Ionity, SuC eller station av annat märke som är utslagen. Om 5 år hoppas och tror jag att tätheten är betydligt bättre än nu.
En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå..
Ska vi slå vad? Finns absolut ingenting som tyder på att Tesla tänker öppna upp.Maw skrev:En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå..
Varför är inte kabeln anpassningsbar? Borde väl inte vara någon större operation att byta ut den mot en längre.Mickep skrev:Hehe de alltid kul att trolla de som ser rött när någon säger att tesla borde öppna upp suc nätverket.
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
Är inte kabeln avsiktligt så kort för att minska förluster/värme och för att det ska vara smidigt? Ionitys kablar är längre, men de är tunga och bökiga eftersom de är vätskekylda.renes skrev:Varför är inte kabeln anpassningsbar? Borde väl inte vara någon större operation att byta ut den mot en längre.Mickep skrev:Hehe de alltid kul att trolla de som ser rött när någon säger att tesla borde öppna upp suc nätverket.
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen, så det borde funka. Vätskekylda skulle ge mer ombyggnation av laddaren, förstås.mati skrev:Är inte kabeln avsiktligt så kort för att minska förluster/värme och för att det ska vara smidigt? Ionitys kablar är längre, men de är tunga och bökiga eftersom de är vätskekylda.renes skrev:Varför är inte kabeln anpassningsbar? Borde väl inte vara någon större operation att byta ut den mot en längre.Mickep skrev:Hehe de alltid kul att trolla de som ser rött när någon säger att tesla borde öppna upp suc nätverket.
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
Vad menar du med detta?renes skrev:Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen
Lite smått pubertalt med vadslagning om vem som gissar rätt kanske? Från min sida handlar det iaf om en gissning, du kanske sitter inne med tvärsäker information från framtiden?MWall skrev:Ska vi slå vad? Finns absolut ingenting som tyder på att Tesla tänker öppna upp.Maw skrev:En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå..
Kan lösas med app.wheels skrev:Lite dum fråga kanske, men SuC kommunicerar väl med bilen för att starta laddningen. Betyder inte det att alla andra bilmärken måste fixa sin programvara så att Elon kan ta betalt.
Trist att Ionity låg nere men i Varberg finns det flera andra hyperchargers (Eon, Recharge och Virta).biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Norrmännen verkar kalla 150 kW laddare för hyperchargers, det var ju tidigare en benämning på snabbladdare till små radiostyrda elbilar.martinot skrev:Vad är "hyperchargers"?
Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers.
För bara 10-20 år sedan brukade det vara Turbochargers som var främsta alternativet till Superchargers när man ville få mer kräm ur motornmartinot skrev:Vad är "hyperchargers"?
Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers.
Nja, det är nått märke/modell tror jag. Står även på circle ks 300kw tex.Off Grid Byggaren skrev:Norrmännen verkar kalla 150 kW laddare för hyperchargers, det var ju tidigare en benämning på snabbladdare till små radiostyrda elbilar.martinot skrev:Vad är "hyperchargers"?
Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers.
ABB kallar dem för HPC-laddare, högeffektsladdare på Svenska.