Semester i österled

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Semester i österled

Inlägg av Skogslasse »

Funderar på en semesterresa i september, Östersjön runt, d.v.s. Estland, Lettland, Litauren Polen Tyskland Danmark och hem till Norrköping.
Under förutsättning att restriktionerna tillåter såklart.
Ser ut som det finns ett stort laddnätverk och att Teslas eget är lite klent.
Någon som har erfarenhet av något liknande?
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Semester i österled

Inlägg av fth »

CHAdeMO-adapter kan nog vara en bra idé, hyfsat vanligt i de baltiska staterna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Semester i österled

Inlägg av taliz »

fth skrev:
CHAdeMO-adapter kan nog vara en bra idé, hyfsat vanligt i de baltiska staterna.

/fth
Har dom inte CCS också?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Semester i österled

Inlägg av fth »

taliz skrev:
fth skrev:
CHAdeMO-adapter kan nog vara en bra idé, hyfsat vanligt i de baltiska staterna.

/fth
Har dom inte CCS också?
Jag tror det finns (eller iaf fanns) en hyfsat omfattande kedja av ”CHAdeMO-only” laddare i dom baltiska staterna, jag tror den var sponsrad av någon biltillverkare om jag inte minns fel?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Semester i österled

Inlägg av fth »

fth skrev:
taliz skrev:
fth skrev:
CHAdeMO-adapter kan nog vara en bra idé, hyfsat vanligt i de baltiska staterna.

/fth
Har dom inte CCS också?
Jag tror det finns (eller iaf fanns) en hyfsat omfattande kedja av ”CHAdeMO-only” laddare i dom baltiska staterna, jag tror den var sponsrad av någon biltillverkare om jag inte minns fel?

/fth
https://www.chademo.com/estonia-becomes ... g-network/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Semester i österled

Inlägg av taliz »

fth skrev:
fth skrev:
taliz skrev:
fth skrev:
CHAdeMO-adapter kan nog vara en bra idé, hyfsat vanligt i de baltiska staterna.

/fth
Har dom inte CCS också?
Jag tror det finns (eller iaf fanns) en hyfsat omfattande kedja av ”CHAdeMO-only” laddare i dom baltiska staterna, jag tror den var sponsrad av någon biltillverkare om jag inte minns fel?

/fth
https://www.chademo.com/estonia-becomes ... g-network/

/fth
Klickar man vidare på den där siten så kommer man till https://enefitvolt.com/en/elektriauto-avalik-laadimine

Där står följande: "Enefit VOLT has a total of nearly 180 charging stations. Our charging network covering the whole of Estonia is constantly evolving, offering ultra-fast and fast charging for electric cars from Europe (CCS), Japan (CHAdeMO) and with universal Type2 charging standard."
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Semester i österled

Inlägg av taliz »

Fast... kikar man på kartan så verkar det vara chademo+typ2 överallt. Inte mkt CCS.
Vilken massiv fail. Hur tänkte dom. :shock:
Eller.. rätt mkt CCS finns faktiskt, dom där det står "2" eller "3" på har ofta det.
Inte så stort land heller. :lol:

EDIT5: går ju att filtrera på kartan... mest CCS i Tallinn.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Semester i österled

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Fast... kikar man på kartan så verkar det vara chademo+typ2 överallt. Inte mkt CCS.
Vilken massiv fail. Hur tänkte dom. :shock:
Eller.. rätt mkt CCS finns faktiskt, dom där det står "2" eller "3" på har ofta det.
Inte så stort land heller. :lol:

EDIT5: går ju att filtrera på kartan... mest CCS i Tallinn.
Jag tror att ”CHAdeMO-only” finns av historiska skäl, alla nyare laddplatser har nog CCS, men det finns nog rätt många gamla platser kvar där dom inte hunnit modernisera.

Skulle jag bege mig österut så skulle iaf jag definitivt vilja ha en CHAdeMO i frunken.

Det finns/fanns ju en CHAdeMO-karta med adaptrar att låna, det kanske kan vara idé för TS att titta på den?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Semester i österled

Inlägg av Skogslasse »

Tack för alla tips. Får tydligen bli en chademo adapter eller kanske kan låna en av någon bussig granne eller så, då bör man vara på den säkra sidan. Fick med en CCS med bilen i november och vanliga typ2 kabeln och den lilla en-fas laddaren. Snacka om hel gardering
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Semester i österled

Inlägg av fth »

Skogslasse skrev:
Tack för alla tips. Får tydligen bli en chademo adapter eller kanske kan låna en av någon bussig granne eller så, då bör man vara på den säkra sidan. Fick med en CCS med bilen i november och vanliga typ2 kabeln och den lilla en-fas laddaren. Snacka om hel gardering
Du kanske skulle kolla om du kan få med dig en trefas-UMC också, röda handskar är nog hyfsat vanligt förekommande.

Då kan vi snacka helgardering! ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Semester i österled

Inlägg av fth »

Skogslasse skrev:
Tack för alla tips. Får tydligen bli en chademo adapter eller kanske kan låna en av någon bussig granne eller så, då bör man vara på den säkra sidan. Fick med en CCS med bilen i november och vanliga typ2 kabeln och den lilla en-fas laddaren. Snacka om hel gardering
P.S. Jag har en hyfsat mobil laddbox med adaptrar som klarar allt från 32A trefas till schuko enfas som du kan låna om du vill.
ladd.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Semester i österled

Inlägg av Skogslasse »

Tackar för erbjudandet. Det är september jag siktar på men jag är inte hundra på att det blir av. Kan bli en andra fjällvandring i år eller en längre kajaktur. Blir en solo tur då hustrun ska jobba ganska mycket så jag kan ju lägga om planen med 5 minuters varsel, bokstavligen.
Återkommer om/när det närmar sig
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Semester i österled

Inlägg av fth »

Skogslasse skrev:
Tackar för erbjudandet. Det är september jag siktar på men jag är inte hundra på att det blir av. Kan bli en andra fjällvandring i år eller en längre kajaktur. Blir en solo tur då hustrun ska jobba ganska mycket så jag kan ju lägga om planen med 5 minuters varsel, bokstavligen.
Återkommer om/när det närmar sig
Boxen ligger på landet, så jag behöver lite förvarning om du vill låna den, men hör av dig om/när det närmar sig så löser vi det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Semester i österled

Inlägg av Svenssons »

Jag har länge funderat på en resa runt Östersjön med min Model X. Olika saker har gjort att jag dragit ut på resan. Förra året var det Corona och även i år sätter det käppar i hjulen även ifall jag och frugan bägge är vaccinerade ett par gånger. Nästa år kommer det dock bli av och jag är inne på en resa runt denna tid på året för att även få lite av midnattssolen.

Skulle jag köra själv så skulle jag nog testa på Östersjön runt på 8 dagar med besök i 8 länder och 8 huvudstäder. Med fru eller familjen så tar vi nog lite längre tid på oss för att se lite mer och inte främst bara sitta i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Semester i österled

Inlägg av Skogslasse »

OK Svenssons har ni kollat vägar, laddplatser, appar m.m.
Erkänner villigt att jag är lite tveksam till hur jag ska ta mig igenom Litauern o Polen?
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Semester i österled

Inlägg av Xeik »

Skogslasse skrev:
OK Svenssons har ni kollat vägar, laddplatser, appar m.m.
Erkänner villigt att jag är lite tveksam till hur jag ska ta mig igenom Litauern o Polen?
Vi kommer köra i Polen i Augusti eftersom frun ska göra Ironman i Gdynia.
Har skaffat Greenways app/rfid för denna resa. Greenway verkar ha gott om laddare i Polen.
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Semester i österled

Inlägg av Skogslasse »

Opps tuff fru du har.
Jo Polen är inte så knepigt har jag sett men Litauern är dess då värre, eller också har jag inte hittat den magiska knappen. Kortar nog av min rundtur för det känns lite skakigt att ta sig från Riga till Polska gränsen med så få valmöjligheter, eller också är det bara jag som är nojig.
TMS 2020 nov
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Semester i österled

Inlägg av Svenssons »

Skogslasse skrev:
Opps tuff fru du har.
Jo Polen är inte så knepigt har jag sett men Litauern är dess då värre, eller också har jag inte hittat den magiska knappen. Kortar nog av min rundtur för det känns lite skakigt att ta sig från Riga till Polska gränsen med så få valmöjligheter, eller också är det bara jag som är nojig.
Själv har jag börjat planera resan på https://abetterrouteplanner.com/ och räknar med att kunna köra med destinationsladdning på en del av hotellen eller platserna som jag besöker. Själv räknade jag med att göra denna resa för några år sedan och den skulle blivit av 2020 men något litet kom ivägen (och jag pratar inte om barn utan något mycket mindre...) vilket även i år sätter käppar i hjulen.

Ta en titt på denna sida för att se hur många laddställen det finns. Det råder inte någon brist enligt mig och det är inga långa avstånd heller.

https://chargemap.com/map
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Semester i österled

Inlägg av borgward »

Litauen såg väldigt tomt ut i vissa appar - men plugshare och chargemap hittar många 50kw:are.

Och de flesta gratis! På gott och ont...

Gamla stan i vilnius är väldigt trevlig att besöka.
Screenshot_20210703-214430_PlugShare.jpg
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Semester i österled

Inlägg av Skogslasse »

OK det är nog jag som nojar om att stå där med 0% i batteriet, jag ger mig.
Vilnius är den enda huvudstad i vår närhet som jag inte har besökt.
Någon skrev 8 länder 8 huvudstäder på 8 dagar tror jag hoppar över Berlin ( var där för exakt 49 år sedan och Köpenhamn var där senast 2019)
Har nu kikat på Cloudcharge, Plugshare och Geenway. Kommer nog att funka mennnnnnn jag har ju varken att gräns för tid eller budget så det kan bli en låååång resa.
Tack för all support
TMS 2020 nov
Skriv svar