Radar debaklet
Moderator: Redaktion
Radar debaklet
Nu när Radarn försvinner från amerikanska Model 3 vad innebär det för oss andra som ändå får radar? Kommer de helt abrupt sluta stödja radarn med en mjukvaruuppdatering framöver eller låta den ligga kvar utan förbättringar?
Någon som har grävt i det hela?
Någon som har grävt i det hela?
Tesla MY -24
Re: Radar debaklet
Jag utgår kallt från att detta är en sak kopplat till FSD och i likhet med HW3.0 så kommer alla som har en bil med radar och som har köpt till FSD på en uppgradering utan kostnad i form av ett servicebesök där de monterar bort radarn på bilen om det är en årsmodell där den är monterad.
För övriga med radar monterad och utan FSD kommer den bara få sitta kvar utan att användas på något sätt.
För övriga med radar monterad och utan FSD kommer den bara få sitta kvar utan att användas på något sätt.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 864
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Radar debaklet
Kanske något förhastat kalla det debacle redan?
Vi lär få veta rätt snart vad de som kör utan radar tycker.
Lite gissningar:
När det är i full funktion så kommer användningen av radar slås av på alla bilar, kanske med reservation för att de skall ha HW3. Ingen vill underhålla flera kodgrenar i onödan. För äldre bilar utan HW3 kan det vara så att radarn fortsätter användas, det verkar ju skilja i koden redan.
Vi lär få veta rätt snart vad de som kör utan radar tycker.
Lite gissningar:
När det är i full funktion så kommer användningen av radar slås av på alla bilar, kanske med reservation för att de skall ha HW3. Ingen vill underhålla flera kodgrenar i onödan. För äldre bilar utan HW3 kan det vara så att radarn fortsätter användas, det verkar ju skilja i koden redan.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Radar debaklet
Varför skulle de slänga pengar på att ta bort radar? Det är ju bara att låta bli att använda den i mjukvaran om den bara ställer till problem. De har säkert redan testat att köra bilar utan radar, kanske till och med våra egna bilar.
Re: Radar debaklet
Ja, fast konsekvensen är att de tar bort vissa funktioner alt försämrar autopiloten tills de kommer med uppdateringar, så jag skulle nog kalla det ett debakel. Ingen vet när uppdateringarna kommer för att åtgärda autopiloten till ursprunglig funktionalitet och mognadsgraden.loftux skrev:Kanske något förhastat kalla det debacle redan?
Vi lär få veta rätt snart vad de som kör utan radar tycker.
Lite gissningar:
När det är i full funktion så kommer användningen av radar slås av på alla bilar, kanske med reservation för att de skall ha HW3. Ingen vill underhålla flera kodgrenar i onödan. För äldre bilar utan HW3 kan det vara så att radarn fortsätter användas, det verkar ju skilja i koden redan.
Känns som ett förhastat beslut imo. Av vad man läst på så känns det ju knappast säkert att enbart förlita sig på kameror, speciellt i ett land som Sverige med snö och slask som med lätthet kommer skymma kamerorna.
For a short period during this transition, cars with Tesla Vision may be delivered with some features temporarily limited or inactive, including:
Autosteer will be limited to a maximum speed of 75 mph and a longer minimum following distance.
Smart Summon (if equipped) and Emergency Lane Departure Avoidance may be disabled at delivery.
In the weeks ahead, we’ll start restoring these features via a series of over-the-air software updates. All other available Autopilot and Full Self-Driving features will be active at delivery, depending on order configuration.
All new Model S and Model X, as well as all vehicles built for markets outside of North America, will continue to be equipped with radar and will have radar-supported Autopilot functionality until we determine the appropriate time to transition those vehicles to Tesla Vision.
Tesla MY -24
Re: Radar debaklet
I slutändan blir det ju hur bra det fungerar på riktigt som avgör.
Tyvärr är Teslas historik av att leverera på sina löften av den här typen inte precis solid (automatisk avbländning och regnsensor "deep rain" är analoga byten till kamera med blandad framgång).
Man får ju hoppas att de gör A/B tester mot de bästa radarförsedda bilarna idag och presterar bättre, annars är det ju bara en kostnadsbesparing.
Personligen gillade jag att Teslas radarlösning tog "studsen" på bilen framför bilen framför, det är ju bättre än vad som är möjligt med kamera (Tesla har ju bestämt sig för att bilen inte skall behöva bättre sensorer än en människa, vilket jag tycker är ett logiskt felslut - även människor använder flera sinnen i kombination för att fatta beslut - det är givetvis så att man vid konflikt från sensorerna måste välja vilken som har högst prioritet, men ibland kompletterar det ju).
Blir spännande att se när de tar bort ultraljudssensorerna med samma logik (om inte, varför inte?!) - och sen se mängden parkeringsskador...
Tyvärr är Teslas historik av att leverera på sina löften av den här typen inte precis solid (automatisk avbländning och regnsensor "deep rain" är analoga byten till kamera med blandad framgång).
Man får ju hoppas att de gör A/B tester mot de bästa radarförsedda bilarna idag och presterar bättre, annars är det ju bara en kostnadsbesparing.
Personligen gillade jag att Teslas radarlösning tog "studsen" på bilen framför bilen framför, det är ju bättre än vad som är möjligt med kamera (Tesla har ju bestämt sig för att bilen inte skall behöva bättre sensorer än en människa, vilket jag tycker är ett logiskt felslut - även människor använder flera sinnen i kombination för att fatta beslut - det är givetvis så att man vid konflikt från sensorerna måste välja vilken som har högst prioritet, men ibland kompletterar det ju).
Blir spännande att se när de tar bort ultraljudssensorerna med samma logik (om inte, varför inte?!) - och sen se mängden parkeringsskador...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Radar debaklet
Som sagt jag gissar att vi redan har testat att köra utan radar. Kanske kom detta med uppdateringen då spökbromsningarna minskade drastiskt för mig.
Den här övergången är inte alls lika drastisk som den var när Mobleye slängdes ut i en rörig skilsmässa.
Den här övergången är inte alls lika drastisk som den var när Mobleye slängdes ut i en rörig skilsmässa.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Radar debaklet
Tesla har ju extrema mängder tekniska data från vardagskörning att luta sig emot. De kan analysera signaler från radar/kameror i förhållande till mängder av uppkomna situationer. Detta kan knappast vara ett beslut som inte noga analyserats innan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 864
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Radar debaklet
Men radarn kan väl inte heller se igenom snö och slask? Och fastnar på sensorerna?weizf skrev:...
Känns som ett förhastat beslut imo. Av vad man läst på så känns det ju knappast säkert att enbart förlita sig på kameror, speciellt i ett land som Sverige med snö och slask som med lätthet kommer skymma kamerorna.
...
Hittade inget om Teslas radar, men är säger Volvo att det är så https://www.volvocars.com/en-ca/support ... imitations
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Radar debaklet
BMW i3 kör adaptiv farthållare endast med hjälp av kameror. Fungerar inte så bra enligt de som har den (jag har bara konstantfarthållare på min). Känsligt för lågt stående sol osv. Möjligt att Tesla får till det bättre men vad talar egentligen för det?
Re: Radar debaklet
Det där påverkar ju enbart bilar som byggs nu för amerikanska marknaden. När allt fungerar som det ska så kommer dom som övriga skriver bara gå över till kameror även för oss. Vi lär inte bli utan några funktioner under någon period.weizf skrev:Ja, fast konsekvensen är att de tar bort vissa funktioner alt försämrar autopiloten tills de kommer med uppdateringar, så jag skulle nog kalla det ett debakel. Ingen vet när uppdateringarna kommer för att åtgärda autopiloten till ursprunglig funktionalitet och mognadsgraden.loftux skrev:Kanske något förhastat kalla det debacle redan?
Vi lär få veta rätt snart vad de som kör utan radar tycker.
Lite gissningar:
När det är i full funktion så kommer användningen av radar slås av på alla bilar, kanske med reservation för att de skall ha HW3. Ingen vill underhålla flera kodgrenar i onödan. För äldre bilar utan HW3 kan det vara så att radarn fortsätter användas, det verkar ju skilja i koden redan.
Känns som ett förhastat beslut imo. Av vad man läst på så känns det ju knappast säkert att enbart förlita sig på kameror, speciellt i ett land som Sverige med snö och slask som med lätthet kommer skymma kamerorna.
For a short period during this transition, cars with Tesla Vision may be delivered with some features temporarily limited or inactive, including:
Autosteer will be limited to a maximum speed of 75 mph and a longer minimum following distance.
Smart Summon (if equipped) and Emergency Lane Departure Avoidance may be disabled at delivery.
In the weeks ahead, we’ll start restoring these features via a series of over-the-air software updates. All other available Autopilot and Full Self-Driving features will be active at delivery, depending on order configuration.
All new Model S and Model X, as well as all vehicles built for markets outside of North America, will continue to be equipped with radar and will have radar-supported Autopilot functionality until we determine the appropriate time to transition those vehicles to Tesla Vision.
Jag hoppas det går snabbt att gå över till kameror, så att man kanske äntligen kan köra med adaptiv farthållare/autopilot i snöfall. Radarn är ju helt värdelös så fort det sätter sig minsta snö framför. Ska bli skönt med kameror.
Och ja. Jag är rätt säker på att dom testat detta innan. Vissa på forumet verkar tro att dom bara sitter och chansar och inte har en aning om vad dom gör.
Jag tror mer på dom som jobbar med kodningen/maskinvara, än några internethjältar som googlar sig fram och alltid vet bäst. Konstigt nog alltid bättre än dom som jobbar med det.
Men det är väl så det ska vara idag. Yrkesmän behövs inte, för average Joe vet numera bäst.
Re: Radar debaklet
Xeik skrev:Det där påverkar ju enbart bilar som byggs nu för amerikanska marknaden. När allt fungerar som det ska så kommer dom som övriga skriver bara gå över till kameror även för oss. Vi lär inte bli utan några funktioner under någon period.weizf skrev:Ja, fast konsekvensen är att de tar bort vissa funktioner alt försämrar autopiloten tills de kommer med uppdateringar, så jag skulle nog kalla det ett debakel. Ingen vet när uppdateringarna kommer för att åtgärda autopiloten till ursprunglig funktionalitet och mognadsgraden.loftux skrev:Kanske något förhastat kalla det debacle redan?
Vi lär få veta rätt snart vad de som kör utan radar tycker.
Lite gissningar:
När det är i full funktion så kommer användningen av radar slås av på alla bilar, kanske med reservation för att de skall ha HW3. Ingen vill underhålla flera kodgrenar i onödan. För äldre bilar utan HW3 kan det vara så att radarn fortsätter användas, det verkar ju skilja i koden redan.
Känns som ett förhastat beslut imo. Av vad man läst på så känns det ju knappast säkert att enbart förlita sig på kameror, speciellt i ett land som Sverige med snö och slask som med lätthet kommer skymma kamerorna.
For a short period during this transition, cars with Tesla Vision may be delivered with some features temporarily limited or inactive, including:
Autosteer will be limited to a maximum speed of 75 mph and a longer minimum following distance.
Smart Summon (if equipped) and Emergency Lane Departure Avoidance may be disabled at delivery.
In the weeks ahead, we’ll start restoring these features via a series of over-the-air software updates. All other available Autopilot and Full Self-Driving features will be active at delivery, depending on order configuration.
All new Model S and Model X, as well as all vehicles built for markets outside of North America, will continue to be equipped with radar and will have radar-supported Autopilot functionality until we determine the appropriate time to transition those vehicles to Tesla Vision.
Jag hoppas det går snabbt att gå över till kameror, så att man kanske äntligen kan köra med adaptiv farthållare/autopilot i snöfall. Radarn är ju helt värdelös så fort det sätter sig minsta snö framför. Ska bli skönt med kameror.
Och ja. Jag är rätt säker på att dom testat detta innan. Vissa på forumet verkar tro att dom bara sitter och chansar och inte har en aning om vad dom gör.
Jag tror mer på dom som jobbar med kodningen/maskinvara, än några internethjältar som googlar sig fram och alltid vet bäst. Konstigt nog alltid bättre än dom som jobbar med det.
Men det är väl så det ska vara idag. Yrkesmän behövs inte, för average Joe vet numera bäst.
Om nu Tesla vet och kan så bra varför finns det inte en fungerande automatik som hanterar regn på ett bra sätt? Särskilt i mörker är den ju värdelös jämfört med en klassisk regnsensor. Avbländningen har också brister jämfört med de bästa konkurrenterna.
Hade Teslas egenpåhittade lösningar verkligen varit bättre än andra tillverkares så hade jag haft samma förtroende för dem som du verkar ha.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Radar debaklet
Håller med om farhågorna. Tar det lika lång tid att komma ikapp med kamerateknik när radarn skippas som det tog innan AP2 blev bättre än AP1 så blir det stora problem. Nu finns ju andra alternativ, vilket inte fanns då. Då kan det bli en dyr affär.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Radar debaklet
Fast hade det redan varit i bruk och beprövat så hade de inte begränsat autopilotens funktion på de bilar som saknar radar för att ”senare” återinföra full funktion igen med en OTA uppdatering.LarsL skrev:Som sagt jag gissar att vi redan har testat att köra utan radar. Kanske kom detta med uppdateringen då spökbromsningarna minskade drastiskt för mig.
Den här övergången är inte alls lika drastisk som den var när Mobleye slängdes ut i en rörig skilsmässa.
Tesla MY -24
Re: Radar debaklet
Radarn ser ju inte skuggor och andra ljusfenomen som bilen brukar spökbromsa för, så det vore ju väldigt märkligt om det var så som du gissar.LarsL skrev:Som sagt jag gissar att vi redan har testat att köra utan radar. Kanske kom detta med uppdateringen då spökbromsningarna minskade drastiskt för mig.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Radar debaklet
Alla gånger jag blivit helt utan farthållare i vinterväglag har kameran gett upp först och sen radarn.
Det kan va sol, lätt dimma, snöfall etc.
Körde 300 km motorväg utan farthållare en gång i början då jag inte fattade att stanna och få bort isen framför radarn, det gör jag aldrig om.
På senare tid när jag vet med mig att få bort isen har jag åtminstone haft adaptiv farthållare igen sedan.
Kameran har alltså varit det absolut MINST pålitliga i mitt fall, för mig är det en total dealbraker utan radar.
Sen är jag inte alls speciellt säkert på att Tesla öht gör detta för att förbättra funktionen, snarare gömma komponentbrist.
Det kan va sol, lätt dimma, snöfall etc.
Körde 300 km motorväg utan farthållare en gång i början då jag inte fattade att stanna och få bort isen framför radarn, det gör jag aldrig om.
På senare tid när jag vet med mig att få bort isen har jag åtminstone haft adaptiv farthållare igen sedan.
Kameran har alltså varit det absolut MINST pålitliga i mitt fall, för mig är det en total dealbraker utan radar.
Sen är jag inte alls speciellt säkert på att Tesla öht gör detta för att förbättra funktionen, snarare gömma komponentbrist.
Senast redigerad av Vulgarsonic, redigerad totalt 2 gång.
Re: Radar debaklet
Har Tesla ingen värme i radarn för att få bort snö?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Radar debaklet
Nej tyvärr inget såntMaw skrev:Har Tesla ingen värme i radarn för att få bort snö?
Re: Radar debaklet
Vi ser inte de ljusfenomen och skuggor som radarn ser så för dig blir det svårt att avgöra om du inte är utrustad med radar syn.Curik skrev:Radarn ser ju inte skuggor och andra ljusfenomen som bilen brukar spökbromsa för, så det vore ju väldigt märkligt om det var så som du gissar.LarsL skrev:Som sagt jag gissar att vi redan har testat att köra utan radar. Kanske kom detta med uppdateringen då spökbromsningarna minskade drastiskt för mig.
Re: Radar debaklet
Radar detekterar objekt, inte ljus.LarsL skrev:Vi ser inte de ljusfenomen och skuggor som radarn ser så för dig blir det svårt att avgöra om du inte är utrustad med radar syn.Curik skrev:Radarn ser ju inte skuggor och andra ljusfenomen som bilen brukar spökbromsa för, så det vore ju väldigt märkligt om det var så som du gissar.LarsL skrev:Som sagt jag gissar att vi redan har testat att köra utan radar. Kanske kom detta med uppdateringen då spökbromsningarna minskade drastiskt för mig.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Radar debaklet
Tror de införde det vid Q1 iaf i USA vad jag hörde, men det kanske bara var på Y.Maw skrev:Har Tesla ingen värme i radarn för att få bort snö?
Re: Radar debaklet
Exakt men du kan inte se vad radar detekterar.iAkita skrev:Radar detekterar objekt, inte ljus.LarsL skrev:Vi ser inte de ljusfenomen och skuggor som radarn ser så för dig blir det svårt att avgöra om du inte är utrustad med radar syn.Curik skrev:Radarn ser ju inte skuggor och andra ljusfenomen som bilen brukar spökbromsa för, så det vore ju väldigt märkligt om det var så som du gissar.LarsL skrev:Som sagt jag gissar att vi redan har testat att köra utan radar. Kanske kom detta med uppdateringen då spökbromsningarna minskade drastiskt för mig.
Det går tex alldeles utmärkt att se ett sådant här Stealth föremål som människa men det har tydligen radarn problem med. Det är alltså lite olika... kan man säga.
Re: Radar debaklet
Vet inte om jag missat det tidigare, men
Nu drabbar detta NA enbart, men det låter ju knappast som detta var planerat alt extremt dåligt utfört isf. De är ju mer eller mindre en beta de kör på bilarna utan radar nu.
https://www.tesla.com/support/transitio ... sla-visionWhy aren’t Model S and Model X transitioning now?
Model 3 and Model Y are our higher volume vehicles. Transitioning them to Tesla Vision first allows us to analyze a large volume of real-world data in a short amount of time, which ultimately speeds up the roll-out of features based on Tesla Vision.
Nu drabbar detta NA enbart, men det låter ju knappast som detta var planerat alt extremt dåligt utfört isf. De är ju mer eller mindre en beta de kör på bilarna utan radar nu.
Tesla MY -24
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Radar debaklet
Komponentbrist?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Radar debaklet
https://teslanorth.com/2021/05/29/tesla ... s-enabled/
Vad väljer du? Autopilot eller driva dig själv och dina medtrafikanter till vansinne. Jag hoppas nästa bil har radar, för helljusautomatiken är fortfarande lika intelligent som en sköldpadda på crack efter två år.
Vad väljer du? Autopilot eller driva dig själv och dina medtrafikanter till vansinne. Jag hoppas nästa bil har radar, för helljusautomatiken är fortfarande lika intelligent som en sköldpadda på crack efter två år.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.