Å andra sidan, på ett sätt vore det skönt att bara ta ngt billigare och vara nöjd. Får se när det ska bytas. En GT eller en Enyaq typ. Teslaaktier för mellanskillnaden.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Moderator: Redaktion
Eftersom arr det inte finns en etablerad definition av vad som är premium, blir det öppet för vem som helst att kalla sina bilar för premiumbilar.Zalman3 skrev:Kia är kaxiga och kallar Kia EV6 för en Premiumbil.
https://www.vibilagare.se//nyheter/kia- ... ya-elbilenKias svenska vd Peter Himmer tror att begreppet ”premium” kan får en annan innebörd framöver.
– Det blir jättespännade att slåss med de nya premiumtillverkarna. Premium blir det som ligger i teknisk framkant snarare än varumärket i sig. Jag är personligen övertygad om att Kia EV6 kan slåss med vilken premiumkonkurrent som helst.
Majoriten av de grejer du räknar upp finns och fungerar utmärkt i min M3. Jag har också en Audi, den är inte närheten lika trevlig trots saftig prislapp.MWall skrev:holden skrev:Alla pratar alltid om att den stora skillnaden mellan Tesla och andra elbilstillverkare är laddnätverket som är så mycket smidigare än alla andra generiska laddnätverk - vilket än så länge är sant. Det man inte pratar om är hur många som faktiskt använder laddnätverken i någon nämnvärd omfattning, väldigt få skulle jag gissa. Vi laddar regelmässigt hemma och de enda gånger vi använder SUC är några enstaka gånger under längre semesterresor - verkar alltså inte logiskt att välja bil med utgångspunkt från laddnätverket för oss och säkert inte heller för de flesta andra - men ju mer laddnätverkets förträfflighet sprids viralt desto fler bilar säljer Tesla. Jag valde Tesla för själva bilens skull, teknik i framkant helt enkelt.
Jag kommer antagligen välja bort Tesla vid nästa byte just för att de ligger efter vad gäller bilrelaterad teknik. Strålkastare, HUD, night vision, massage i stolarna, fyrhjulsstyrning, navigation, "regnsensor", helljusassistent, stötdämpare, elektriskt utfällbar dragkrok, AC, ljudkvalitet vid telefonsamtal via blåtand, ljuddämpning... Allt är sämre eller saknas hos Tesla. Vad spelar det mig för roll att det är lite smidigare att lyssna på en podd, synka kalendern eller idka "självkörning" om bilen brister i väsentliga funktioner?
Än så länge saknas det dock alternativ för oss. Gillar verkligen inte Audi. Annars hade det nog blivit en E-Tron i höst. Men jag står inte ut med tanken på att ha en Audi. Dessutom verkar snobbismen rejält utbredd i Audi-kretsar.
Din M3 har INTE:holden skrev:Majoriten av de grejer du räknar upp finns och fungerar utmärkt i min M3. Jag har också en Audi, den är inte närheten lika trevlig trots saftig prislapp.MWall skrev:holden skrev:Alla pratar alltid om att den stora skillnaden mellan Tesla och andra elbilstillverkare är laddnätverket som är så mycket smidigare än alla andra generiska laddnätverk - vilket än så länge är sant. Det man inte pratar om är hur många som faktiskt använder laddnätverken i någon nämnvärd omfattning, väldigt få skulle jag gissa. Vi laddar regelmässigt hemma och de enda gånger vi använder SUC är några enstaka gånger under längre semesterresor - verkar alltså inte logiskt att välja bil med utgångspunkt från laddnätverket för oss och säkert inte heller för de flesta andra - men ju mer laddnätverkets förträfflighet sprids viralt desto fler bilar säljer Tesla. Jag valde Tesla för själva bilens skull, teknik i framkant helt enkelt.
Jag kommer antagligen välja bort Tesla vid nästa byte just för att de ligger efter vad gäller bilrelaterad teknik. Strålkastare, HUD, night vision, massage i stolarna, fyrhjulsstyrning, navigation, "regnsensor", helljusassistent, stötdämpare, elektriskt utfällbar dragkrok, AC, ljudkvalitet vid telefonsamtal via blåtand, ljuddämpning... Allt är sämre eller saknas hos Tesla. Vad spelar det mig för roll att det är lite smidigare att lyssna på en podd, synka kalendern eller idka "självkörning" om bilen brister i väsentliga funktioner?
Än så länge saknas det dock alternativ för oss. Gillar verkligen inte Audi. Annars hade det nog blivit en E-Tron i höst. Men jag står inte ut med tanken på att ha en Audi. Dessutom verkar snobbismen rejält utbredd i Audi-kretsar.
Det är ju min poäng. Du bryr dig om vilket varumärke din bil har och skiter i vilket varumärke dina kläder har. Någon annan skiter i vilken bil man har eller är noga med kläder. Ingen av er kan anses strunta i varumärken och varumärken på just bilar tror jag kommer bli viktigare för framtidens kunder.fth skrev:Det är möjligt, jag bryr mig iofs inte så mycket om vilka etiketter folk sätter på mig, jag försöker att basera mina beslut på fakta och logiska resonemang, jag tror inte heller jag är särskilt mottaglig för reklam av "lifestyle"-typ, jag är närmast allergisk mot att ha logotyper på mina kläder etc.Fredrik j skrev:Kan vara så att NiklasTesla skulle sorterat in dig i kategorin "hjäntvättad" då.
Jag tycker Tesla representerar "något annat" i det här sammanhanget. Det står väl t.ex. helt klart för alla att man närmast kan likställa Tesla med Elon Musk, och det väl finns ingenting som tyder på att han inte är uppriktig när han säger att det bakomliggande motivet till alla hans satsningar (Tesla, SolarCity, SpaceX, OpenAI, Euralink, Boring Company etc.) är just ett hållbart samhälle och mänsklighetens överlevnad?
Vinsterna som eventuellt genereras i dessa verksamheter är inte heller slutmålet, endast medel för att genomföra det bakomliggande syftet, och utgöra startkapital för nästa verksamhet.
För mig betyder iaf detta att Tesla et al representerar något väsensskilt från i princip alla andra stora företag i världen.
/fth
Snart ska VAG-produkten säljas till förmån för en till M3. Mobilen funkar helt seamless i M3, inget fel på ljuddämpningen heller och sånt trams som massage i stolarna och nightvision befattar jag mig inte medMWall skrev:Din M3 har INTE:holden skrev:Majoriten av de grejer du räknar upp finns och fungerar utmärkt i min M3. Jag har också en Audi, den är inte närheten lika trevlig trots saftig prislapp.MWall skrev:holden skrev:Alla pratar alltid om att den stora skillnaden mellan Tesla och andra elbilstillverkare är laddnätverket som är så mycket smidigare än alla andra generiska laddnätverk - vilket än så länge är sant. Det man inte pratar om är hur många som faktiskt använder laddnätverken i någon nämnvärd omfattning, väldigt få skulle jag gissa. Vi laddar regelmässigt hemma och de enda gånger vi använder SUC är några enstaka gånger under längre semesterresor - verkar alltså inte logiskt att välja bil med utgångspunkt från laddnätverket för oss och säkert inte heller för de flesta andra - men ju mer laddnätverkets förträfflighet sprids viralt desto fler bilar säljer Tesla. Jag valde Tesla för själva bilens skull, teknik i framkant helt enkelt.
Jag kommer antagligen välja bort Tesla vid nästa byte just för att de ligger efter vad gäller bilrelaterad teknik. Strålkastare, HUD, night vision, massage i stolarna, fyrhjulsstyrning, navigation, "regnsensor", helljusassistent, stötdämpare, elektriskt utfällbar dragkrok, AC, ljudkvalitet vid telefonsamtal via blåtand, ljuddämpning... Allt är sämre eller saknas hos Tesla. Vad spelar det mig för roll att det är lite smidigare att lyssna på en podd, synka kalendern eller idka "självkörning" om bilen brister i väsentliga funktioner?
Än så länge saknas det dock alternativ för oss. Gillar verkligen inte Audi. Annars hade det nog blivit en E-Tron i höst. Men jag står inte ut med tanken på att ha en Audi. Dessutom verkar snobbismen rejält utbredd i Audi-kretsar.
"Matrix-strålkastare"
Night vision
Massage
fyrhjulsstyrning
modern navi med waypoints osv
regnsensor som fungerar i mörker
Moderna adaptiva stötdämpare (finns kanske i Model S Raven men vet inte hur bra de är)
Elektriskt utfällbar krok
Fyrzons-AC.
Bra ljuddämpning.
Möjligt att telefon via blåtand fungerar bättre i Model 3 än i Model S dock. Och kanske fungerar helljusassistenten bättre i Model 3 också? På min fungerar det bra om det inte är alltför långa raksträckor.
Beklagar att du har en VAG-produkt.
Night vision + Matrix strålkastare hade varit najs nu men när bilen kör själv och kamerorna inte behöver detta så blir det bara en dyr extragrej att laga.MWall skrev:Din M3 har INTE:
"Matrix-strålkastare"
Night vision
Massage
fyrhjulsstyrning
modern navi med waypoints osv
regnsensor som fungerar i mörker
Moderna adaptiva stötdämpare (finns kanske i Model S Raven men vet inte hur bra de är)
Elektriskt utfällbar krok
Fyrzons-AC.
Bra ljuddämpning.
[JM] skrev:Night vision + Matrix strålkastare hade varit najs nu men när bilen kör själv och kamerorna inte behöver detta så blir det bara en dyr extragrej att laga.MWall skrev:Din M3 har INTE:
"Matrix-strålkastare"
Night vision
Massage
fyrhjulsstyrning
modern navi med waypoints osv
regnsensor som fungerar i mörker
Moderna adaptiva stötdämpare (finns kanske i Model S Raven men vet inte hur bra de är)
Elektriskt utfällbar krok
Fyrzons-AC.
Bra ljuddämpning.
Massage? Hahaha ge upp... Jag kan också hitta på töntiga arument som bara tesla har....
Fyrhjulsstyrning. Verkar galet nödvändigt..... Not...
Nån gång när man ska parkera och det är trångt kanske.
Navi med waypoints + regnsensor går att uppdatera med OTA så den kan du stryka.
Har en X med luftfjädring pre raven. Har testat Raven som är bättre. Är den i paritet med min gamla audi A6 från 2007. Nej.
Elektriskt utfällbar krok.
Använder ofta släpet. Saknar jag elektriska kroken i audin som djävlades hela tiden. Nej.
Fyrzons-AC. ACn kyler och värmer i hela bilen.
Tesla MX finns med 7 sittplattser så då blir det 7-zoners AC... Slå det du...
Bra ljudämpning. Här kan Tesla definitivt bli bättre.
MEN dom är inte sämre än många andra.
Nokia hade 7 dagars standbytid på sina bästa telefoner och det var premium då...
Sysnen på premium ändras.
Alla vill vi resa bekvämt. Om någon löser buller med bättre ljuddämpning och någon annan med ANC istället.
Är det premium att ha massa knappar, skärmar, etc att glo på under körningen eller att bilen avlastar dig och gör jobbet åt dig?
Nu är inte jag påläst men florerar inte en tesla i rymden ? Och alla uppskjutningar med raketer till rymden påverkar inte miljön eller så ?fth skrev:Det är möjligt, jag bryr mig iofs inte så mycket om vilka etiketter folk sätter på mig, jag försöker att basera mina beslut på fakta och logiska resonemang, jag tror inte heller jag är särskilt mottaglig för reklam av "lifestyle"-typ, jag är närmast allergisk mot att ha logotyper på mina kläder etc.Fredrik j skrev:Kan vara så att NiklasTesla skulle sorterat in dig i kategorin "hjäntvättad" då.
Jag tycker Tesla representerar "något annat" i det här sammanhanget. Det står väl t.ex. helt klart för alla att man närmast kan likställa Tesla med Elon Musk, och det väl finns ingenting som tyder på att han inte är uppriktig när han säger att det bakomliggande motivet till alla hans satsningar (Tesla, SolarCity, SpaceX, OpenAI, Euralink, Boring Company etc.) är just ett hållbart samhälle och mänsklighetens överlevnad?
Vinsterna som eventuellt genereras i dessa verksamheter är inte heller slutmålet, endast medel för att genomföra det bakomliggande syftet, och utgöra startkapital för nästa verksamhet.
För mig betyder iaf detta att Tesla et al representerar något väsensskilt från i princip alla andra stora företag i världen.
/fth
Raketuppskjutningar påverkar absolut miljö och klimat, att skicka upp en Falcon 9 släpper ut CO2 motsvarande i runda slängar vad ett stort passagerarflygplan släpper ut under en resa över Atlanten, så det är inte helt obetydliga utsläpp vi talar om.Esterox skrev:Nu är inte jag påläst men florerar inte en tesla i rymden ? Och alla uppskjutningar med raketer till rymden påverkar inte miljön eller så ?
Hur ska kameran som används för att detektera regn uppdateras för att klara mörker?[JM] skrev:Night vision + Matrix strålkastare hade varit najs nu men när bilen kör själv och kamerorna inte behöver detta så blir det bara en dyr extragrej att laga.
Massage? Hahaha ge upp... Jag kan också hitta på töntiga arument som bara tesla har....
Fyrhjulsstyrning. Verkar galet nödvändigt..... Not...
Nån gång när man ska parkera och det är trångt kanske.
Navi med waypoints + regnsensor går att uppdatera med OTA så den kan du stryka.
Har en X med luftfjädring pre raven. Har testat Raven som är bättre. Är den i paritet med min gamla audi A6 från 2007. Nej.
Elektriskt utfällbar krok.
Använder ofta släpet. Saknar jag elektriska kroken i audin som djävlades hela tiden. Nej.
Fyrzons-AC. ACn kyler och värmer i hela bilen.
Tesla MX finns med 7 sittplattser så då blir det 7-zoners AC... Slå det du...
Bra ljudämpning. Här kan Tesla definitivt bli bättre.
MEN dom är inte sämre än många andra.
Nokia hade 7 dagars standbytid på sina bästa telefoner och det var premium då...
Synen på premium ändras.
Alla vill vi resa bekvämt. Om någon löser buller med bättre ljuddämpning och någon annan med ANC istället.
Är det premium att ha massa knappar, skärmar, etc att glo på under körningen eller att bilen avlastar dig och gör jobbet åt dig?
I Model X finns iaf det, jag kan ställa in fläkt och temperatur för förarsäte, passagerarsäte och baksäte separat.MWall skrev:Vet du ens vad fyrzon betyder? Vi har problem varje sommar med att ungarna har det stekhett i baksätet medan vi har det bra fram. Den kyler alltså ojämnt. Det hade varit mycket bättre med separata inställningar bak.
fth skrev:I Model X finns iaf det, jag kan ställa in fläkt och temperatur för förarsäte, passagerarsäte och baksäte separat.MWall skrev:Vet du ens vad fyrzon betyder? Vi har problem varje sommar med att ungarna har det stekhett i baksätet medan vi har det bra fram. Den kyler alltså ojämnt. Det hade varit mycket bättre med separata inställningar bak.
/fth
Som rymdnörd ser man lite mellan fingrarna där..Esterox skrev:Nu är inte jag påläst men florerar inte en tesla i rymden ? Och alla uppskjutningar med raketer till rymden påverkar inte miljön eller så ?fth skrev:Det är möjligt, jag bryr mig iofs inte så mycket om vilka etiketter folk sätter på mig, jag försöker att basera mina beslut på fakta och logiska resonemang, jag tror inte heller jag är särskilt mottaglig för reklam av "lifestyle"-typ, jag är närmast allergisk mot att ha logotyper på mina kläder etc.Fredrik j skrev:Kan vara så att NiklasTesla skulle sorterat in dig i kategorin "hjäntvättad" då.
Jag tycker Tesla representerar "något annat" i det här sammanhanget. Det står väl t.ex. helt klart för alla att man närmast kan likställa Tesla med Elon Musk, och det väl finns ingenting som tyder på att han inte är uppriktig när han säger att det bakomliggande motivet till alla hans satsningar (Tesla, SolarCity, SpaceX, OpenAI, Euralink, Boring Company etc.) är just ett hållbart samhälle och mänsklighetens överlevnad?
Vinsterna som eventuellt genereras i dessa verksamheter är inte heller slutmålet, endast medel för att genomföra det bakomliggande syftet, och utgöra startkapital för nästa verksamhet.
För mig betyder iaf detta att Tesla et al representerar något väsensskilt från i princip alla andra stora företag i världen.
/fth
Tja, även detta går förstås att se på många sätt, men den diskussionen förs i en egen tråd:Vulgarsonic skrev:För att inte tala om flirtandet med kryptovalutor, det om nåt är helt j*vla vansinnigt ur hållbarhetsynpunkt
Teslas bilar basic teknikmässigt..och då skulle en konverterad fossilbil med halva räckvidden och prestandan vara benchmark? För att du får massage i stolarna?MWall skrev:fth skrev:I Model X finns iaf det, jag kan ställa in fläkt och temperatur för förarsäte, passagerarsäte och baksäte separat.MWall skrev:Vet du ens vad fyrzon betyder? Vi har problem varje sommar med att ungarna har det stekhett i baksätet medan vi har det bra fram. Den kyler alltså ojämnt. Det hade varit mycket bättre med separata inställningar bak.
/fth
Ja, det är ju bra. Men det hjälper inte mig.
Jag har iofs ingen dragkrok alls heller. Men min poäng var väl inte att utgå från mig och mina behov utan det var att peka på att Teslas bilar är ganska basic teknikmässigt och snarare ligger efter än i framkant.
Nu klarar jag mig bevisligen med en Model S ändå. Har kört S i 4 år om en dryg månad. Men jag skulle ljuga om jag inte längtade efter en tekniskt mer raffinerad bil. Helst en BMW.
holden skrev:Teslas bilar basic teknikmässigt..och då skulle en konverterad fossilbil med halva räckvidden och prestandan vara benchmark? För att du får massage i stolarna?MWall skrev:fth skrev:I Model X finns iaf det, jag kan ställa in fläkt och temperatur för förarsäte, passagerarsäte och baksäte separat.MWall skrev:Vet du ens vad fyrzon betyder? Vi har problem varje sommar med att ungarna har det stekhett i baksätet medan vi har det bra fram. Den kyler alltså ojämnt. Det hade varit mycket bättre med separata inställningar bak.
/fth
Ja, det är ju bra. Men det hjälper inte mig.
Jag har iofs ingen dragkrok alls heller. Men min poäng var väl inte att utgå från mig och mina behov utan det var att peka på att Teslas bilar är ganska basic teknikmässigt och snarare ligger efter än i framkant.
Nu klarar jag mig bevisligen med en Model S ändå. Har kört S i 4 år om en dryg månad. Men jag skulle ljuga om jag inte längtade efter en tekniskt mer raffinerad bil. Helst en BMW.
Jag tycker det är lite roligt att du vädrar fördomar om Audiägare och samtidigt önskar dig en BMWMWall skrev:holden skrev:Teslas bilar basic teknikmässigt..och då skulle en konverterad fossilbil med halva räckvidden och prestandan vara benchmark? För att du får massage i stolarna?MWall skrev:fth skrev:I Model X finns iaf det, jag kan ställa in fläkt och temperatur för förarsäte, passagerarsäte och baksäte separat.MWall skrev:Vet du ens vad fyrzon betyder? Vi har problem varje sommar med att ungarna har det stekhett i baksätet medan vi har det bra fram. Den kyler alltså ojämnt. Det hade varit mycket bättre med separata inställningar bak.
/fth
Ja, det är ju bra. Men det hjälper inte mig.
Jag har iofs ingen dragkrok alls heller. Men min poäng var väl inte att utgå från mig och mina behov utan det var att peka på att Teslas bilar är ganska basic teknikmässigt och snarare ligger efter än i framkant.
Nu klarar jag mig bevisligen med en Model S ändå. Har kört S i 4 år om en dryg månad. Men jag skulle ljuga om jag inte längtade efter en tekniskt mer raffinerad bil. Helst en BMW.
Du plockar ut ett av många exempel och gör dig lustig över det. Ganska uselt försvar. Kan du inte bättre?
Ingenstans har jag heller jämfört med andra elbilar. De är mycket riktigt inte tillräckligt bra. Därför kör jag trots de andra bristerna fortfarande Tesla.
Som fth skriver: Finns det någon biltillverkare som inte har produktion i Kina?fth skrev:Jag tänker förstås mer på Dieselgate och motsvarande, som förstås sannolikt inte skulle kunna ske i Tesla, det ligger inte i deras "DNA".MWall skrev:Vad är det Tesla gör som de andra inte drar sig för? Samarbeta med diktaturen i Kina?
Samarbetet med Kina kan man absolut ha åsikter om. Är det etiskt försvarbart att låta "ändamålen helga medlen", att verka för en hållbar utveckling genom att utnyttja prisfördelar i en brutal diktatur, dessutom i ett samhälle som inte på något sätt kan anses vara just hållbart?
Här kan man absolut säga att Tesla är lika goda kålsupare som alla andra biltillverkare med fabriker i Kina (dvs i princip alla).
Jag tror iofs att Tesla, till skillnad från dom andra tillverkarna, faktiskt har tagit ställning till just denna frågeställning i sina beslut.
/fth
Ytterligare en anledning att välja Tesla ifall moral/etik är något som man bryr sig om...Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
Source: https://www.tesla.com/about?redirect=no
Jag diskuterar inte vilken bil som är mest prisvärd. Jag skrev att Tesla inte bygger så tekniskt avancerade bilar som alla tror att de gör och räknade upp en hel rad tekniska brister som exempel.holden skrev:Jag tycker det är lite roligt att du vädrar fördomar om Audiägare och samtidigt önskar dig en BMWVisst har teslor brister som alla andra bilar, men ska du ha en elbil och har budget 620 tkr finns det inget som är ens i närheten av en M3 LR - tycker jag.
Drivlinan och batteritekniken är världsledande, att ha alla funktioner på en enda pekskärm revolutionerande, självkörningförmågan saknar motsvarighet på marknaden. Helt basic teknik således.MWall skrev:Jag diskuterar inte vilken bil som är mest prisvärd. Jag skrev att Tesla inte bygger så tekniskt avancerade bilar som alla tror att de gör och räknade upp en hel rad tekniska brister som exempel.holden skrev:Jag tycker det är lite roligt att du vädrar fördomar om Audiägare och samtidigt önskar dig en BMWVisst har teslor brister som alla andra bilar, men ska du ha en elbil och har budget 620 tkr finns det inget som är ens i närheten av en M3 LR - tycker jag.
Intressant att det bara finns 3-zon till nya X. Men det kanske har dragit ner på zonerna....fth skrev:I Model X finns iaf det, jag kan ställa in fläkt och temperatur för förarsäte, passagerarsäte och baksäte separat.MWall skrev:Vet du ens vad fyrzon betyder? Vi har problem varje sommar med att ungarna har det stekhett i baksätet medan vi har det bra fram. Den kyler alltså ojämnt. Det hade varit mycket bättre med separata inställningar bak.
/fth
Drivlinan och batteritekniken? På vilket sätt är den bättre än t ex Porsches? Eller Kia/Hyundai? Gissar att deras bilar inte käkar drivaxlar heller...holden skrev:Drivlinan och batteritekniken är världsledande, att ha alla funktioner på en enda pekskärm revolutionerande, självkörningförmågan saknar motsvarighet på marknaden. Helt basic teknik således.MWall skrev:Jag diskuterar inte vilken bil som är mest prisvärd. Jag skrev att Tesla inte bygger så tekniskt avancerade bilar som alla tror att de gör och räknade upp en hel rad tekniska brister som exempel.holden skrev:Jag tycker det är lite roligt att du vädrar fördomar om Audiägare och samtidigt önskar dig en BMWVisst har teslor brister som alla andra bilar, men ska du ha en elbil och har budget 620 tkr finns det inget som är ens i närheten av en M3 LR - tycker jag.
Men varför har Tesla inte fixat det fortfarande om det är bara att uppdatera med OTA?[JM] skrev:
Navi med waypoints + regnsensor går att uppdatera med OTA så den kan du stryka.