VW ID.4
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.4
ID.4 Max finns med helsvart interiör och någon slags sobert mörkbruna ("Florence Brown") accenter i dörrsidor och på stolarnas sidor. Jag tycker inte det ser så tokigt ut på bild i alla fall...martinot skrev:.../ Tycker all plast runt ratt och instrumentering ser billig ut i ID3/ID4, och även den märkliga färgsättningen av sätena beige/brun, är verkligen inte något som tilltalar mig. Tycker även det känns som en missmatch med gammaldags färger på sätena, och den moderna (men billiga) ljusa plasten på ratt och instrumentering.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW ID.4
Låter som ett bra och trevligt alternativ!SwedishAdvocate skrev:ID.4 Max finns med helsvart interiör och någon slags sobert mörk ("Florence Brown") accenter i dörrsidor och på stolarnas sidor. Jag tycker inte det ser så tokigt ut på bild i alla fall...martinot skrev:.../ Tycker all plast runt ratt och instrumentering ser billig ut i ID3/ID4, och även den märkliga färgsättningen av sätena beige/brun, är verkligen inte något som tilltalar mig. Tycker även det känns som en missmatch med gammaldags färger på sätena, och den moderna (men billiga) ljusa plasten på ratt och instrumentering.
Har du något bra foto eller länk till det så får du gärna posta.
För de video och foto jag sett hitintills är ju inte inredningen direkt vacker i "standard" ID (även om det som alltid är svårt att enas om smak):
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.4
Här är en länk:martinot skrev:Låter som ett bra och trevligt alternativ!SwedishAdvocate skrev:ID.4 Max finns med helsvart interiör och någon slags sobert mörk ("Florence Brown") accenter i dörrsidor och på stolarnas sidor. Jag tycker inte det ser så tokigt ut på bild i alla fall...
Har du något bra foto eller länk till det så får du gärna posta.
För de video och foto jag sett hitintills är ju inte inredningen direkt vacker i "standard" ID (även om det som alltid är svårt att enas om smak):
https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAD
Bilden finns längst ner på sidan. Sjätte från slutet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW ID.4
Kom och tänka på en video som jag sett innan av Björn Nyland, om det är denna interiören du tänker på?martinot skrev:Låter som ett bra och trevligt alternativ!SwedishAdvocate skrev:ID.4 Max finns med helsvart interiör och någon slags sobert mörk ("Florence Brown") accenter i dörrsidor och på stolarnas sidor. Jag tycker inte det ser så tokigt ut på bild i alla fall...martinot skrev:.../ Tycker all plast runt ratt och instrumentering ser billig ut i ID3/ID4, och även den märkliga färgsättningen av sätena beige/brun, är verkligen inte något som tilltalar mig. Tycker även det känns som en missmatch med gammaldags färger på sätena, och den moderna (men billiga) ljusa plasten på ratt och instrumentering.
Har du något bra foto eller länk till det så får du gärna posta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Hittade dessa, men måste ju säg att jag inte tycker den rostbruna nyansen är direkt snygg i sammanhanget och inte direkt i min smak:SwedishAdvocate skrev:Här är en länk:martinot skrev:Låter som ett bra och trevligt alternativ!SwedishAdvocate skrev:ID.4 Max finns med helsvart interiör och någon slags sobert mörk ("Florence Brown") accenter i dörrsidor och på stolarnas sidor. Jag tycker inte det ser så tokigt ut på bild i alla fall...
Har du något bra foto eller länk till det så får du gärna posta.
För de video och foto jag sett hitintills är ju inte inredningen direkt vacker i "standard" ID (även om det som alltid är svårt att enas om smak):
https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAD
Bilden finns längst ner på sidan. Sjätte från slutet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.4
Det verkar det vara. Som jag förstår det är det den interiören som finns i de fyra högre utrustningsnivåerna: Business, Family, Tech och Max. I de två lägre – City och Life – är det istället en mörkgrå ("Platinum Grey") istället för den mörkbruna ("Florence Brown"). Är du säker på att det går att beställa bilar med ljus plast i interiören i Sverige?martinot skrev:Kom och tänka på en video som jag sett innan av Björn Nyland, om det är denna interiören du tänker på?martinot skrev:Låter som ett bra och trevligt alternativ!SwedishAdvocate skrev:ID.4 Max finns med helsvart interiör och någon slags sobert mörk ("Florence Brown") accenter i dörrsidor och på stolarnas sidor. Jag tycker inte det ser så tokigt ut på bild i alla fall...martinot skrev:.../ Tycker all plast runt ratt och instrumentering ser billig ut i ID3/ID4, och även den märkliga färgsättningen av sätena beige/brun, är verkligen inte något som tilltalar mig. Tycker även det känns som en missmatch med gammaldags färger på sätena, och den moderna (men billiga) ljusa plasten på ratt och instrumentering.
Har du något bra foto eller länk till det så får du gärna posta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.4
Den bruna färgen verkar vara mörkare i verkligheten...martinot skrev:Hittade dessa, men måste ju säg att jag inte tycker den rostbruna nyansen är direkt snygg i sammanhanget och inte direkt i min smak:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW ID.4
Har ingen aning om vad som går att beställa i Sverige eller inte. Funderar på att byta bil innan beskattningen går upp den 1/7, men då blir det nog en M3 igen, men kanske Performance denna gången. Där lutar det åt svart inredning som idag, men funderar lite på den vita (vill dock ha trä istället för aluminium ovanpå instrumentbrädan).SwedishAdvocate skrev:Det verkar det vara. Som jag förstår det är det den interiören som finns i de fyra högre utrustningsnivåerna: Business, Family, Tech och Max. I de två lägre – City och Life – är det istället en mörkgrå ("Platinum Grey") istället för den mörkbruna ("Florence Brown"). Är du säker på att det går att beställa bilar med ljus plast i interiören i Sverige?martinot skrev:Kom och tänka på en video som jag sett innan av Björn Nyland, om det är denna interiören du tänker på?martinot skrev:Låter som ett bra och trevligt alternativ!SwedishAdvocate skrev:ID.4 Max finns med helsvart interiör och någon slags sobert mörk ("Florence Brown") accenter i dörrsidor och på stolarnas sidor. Jag tycker inte det ser så tokigt ut på bild i alla fall...martinot skrev:.../ Tycker all plast runt ratt och instrumentering ser billig ut i ID3/ID4, och även den märkliga färgsättningen av sätena beige/brun, är verkligen inte något som tilltalar mig. Tycker även det känns som en missmatch med gammaldags färger på sätena, och den moderna (men billiga) ljusa plasten på ratt och instrumentering.
Har du något bra foto eller länk till det så får du gärna posta.
Men ID har jag inte så bra koll på. Därav mina frågor här i tråden.
Har tidigare kikat på en ID3 åt pappa, men han har sett på ID3 och tycker den är för stor (själv tycker jag den är väldigt liten, men pappa är lite konstig) och vill ha en lite mindre pendlarbil som komplement till sin Dacia ICE-pickup.
Oavsett så tycker jag ID är rätt lyckad exteriört (även om inte direkt spännande), förutom nyanserna/färgvalen. Speciellt den senapsgula lacken är verkligen inte i min smak. De andra färgerna kunde jag dock tänka mig att leva med (om det hängde på bara det).
Gällande interiören så tycker jag alla jag sett hittills, oavsett var de finns att beställa eller inte, är ganska fula. Förutom den bulliga plastigheten runt instrumentbrädan, som verkligen inte är i min smak, så tycker jag (av vad jag sett hittills) att de rostbruna färgvalen är verkligen både mysko och fula på både säten och dörrar.
Har de verkligen ingen interiör utan något rostbrunt, som tex. rak vanlig simpel helsvart?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.4
Jo.martinot skrev:.../ Har de verkligen ingen interiör utan något rostbrunt, som tex. rak vanlig simpel helsvart?
Annars är det väl säkrast att kolla direkt med VW. Den svarta/mörkgrå interiören kanske går att få även med de fyra övre utrustningsnivåerna...SwedishAdvocate skrev:.../ I de två lägre – City och Life – är det istället en mörkgrå ("Platinum Grey") istället för den mörkbruna ("Florence Brown"). Är du säker på att det går att beställa bilar med ljus plast i interiören i Sverige?
Tesla har ju t.ex. även haft saker som gått att beställa 'off the menu'...
EDIT: Det verkar lite oklart vilken nyans av grå som "Platinum Grey" är. Den kanske inte är så mörk...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW ID.4
Ja interiören är ju inget att skriva hem om direkt, men den funkar. Det är inte direkt för den man väljer denna bil...
som jag förstod det så kan man inte ännu skräddarsy sin bil utan man har en del varianter att fälja på. Det skulle öppnas upp snart dock.
Den sidprofilen på enyaq såg ju rätt bra ut faktiskt. Bra förlaga med 3-serien
Tyckte också att ID bilarna såg rätt trista ut på bilderna man sett. ID.4 ser bättre ut i verkligheten. Men som sagt det är rätt individuellt vad man tycker om med design.
som jag förstod det så kan man inte ännu skräddarsy sin bil utan man har en del varianter att fälja på. Det skulle öppnas upp snart dock.
Den sidprofilen på enyaq såg ju rätt bra ut faktiskt. Bra förlaga med 3-serien
Tyckte också att ID bilarna såg rätt trista ut på bilderna man sett. ID.4 ser bättre ut i verkligheten. Men som sagt det är rätt individuellt vad man tycker om med design.
Re: VW ID.4
Nu är ID för slö både gällande körprestanda, och även laddprestanda, så inte så intressant för mig personligen (däremot kommande modeller, eller liknande modell från Audi på PPE), men håller inte med om att interiören är oviktig rent generellt.Ken1 skrev:Ja interiören är ju inget att skriva hem om direkt, men den funkar. Det är inte direkt för den man väljer denna bil...
Jag är ju egoist, och för mig som spenderar mer tid i en bil än att tittat på den på utsidan, tycker den interiöra designen är extremt mycket viktigare än den exteriöra. Sedan får den inte se så ful ut exteriört att man skäms för den, men 99% av tiden så är det interiören jag upplever.
För mig så är alltså min upplevelse av bilen (interiören) extremt mycket viktigare än andras upplevelse av bilen (exteriören).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Jag upplevde standard interiören i ID4 betydligt trevligare än min Merca C-klass från 2018. Jag gillar mockakänslan på mitten av sätena, däremot inte superfan av det bruna inslaget.
-
- elbilist
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 05 nov 2020 08:01
- Ort: Uppsala
Re: VW ID.4
Avtalet säger 13 kr/mil. Räknade ut att break-even mot att höja till 1500 mil var c:a 300 övermil.jonasl skrev:Haha, det stämmer. Jag har till och med sålt en bil via Fordonsmäklarna så jag borde ha lite bättre koll.Perpendicular skrev:martinot skrev:
Tror jonasl blandat ihop bilfirmorna.
Fordonsbolaget säljer Honda.
Fordonsmäklarna har Hyundai och kör Kona Electric för 3395/mån i 12 mån.
https://www.fordonsmaklarna.se/kampanjer/
Vi tog ut en precis före nyår och är grymt nöjd.
Missbedömde tyvärr hur mycket vi skulle köra, har redan bränt över 500 av de 1000 milen i början av april..
Vet du vad övermil kostar?
Re: VW ID.4
Aldrig kört C-klass, men iaf. på bilder så ser det ju ID4 extremt mycket mer plastigt och billigt ut jämfört med våra alla E-klass som är mycket mer metall än billig plast.Jonatand skrev:Jag upplevde standard interiören i ID4 betydligt trevligare än min Merca C-klass från 2018. Jag gillar mockakänslan på mitten av sätena, däremot inte superfan av det bruna inslaget.
Speciellt allt kring instrumentkluster, ratt, infotainment och instrumentbräda ser billigt och bulligt plastigt ut på ID-bilarna. Kanske att det är mindre plastigt och billig känsla i verkligheten än på video och bild?
Håller med om sätena och dörrarna; inget problem med mockan som den ser ut (sedan gillar jag det inte rent praktiskt med barn och katt), men det bruna är verkligen inget fan av det heller.
Sedan är jag även skeptisk till alla plastiga fysiska knappar med touch som ser billigt ut (och som jag ser som ergonomiskt tveksamt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Vet inte om e-klassen har annat material.martinot skrev:Aldrig kört C-klass, men iaf. på bilder så ser det ju ID4 extremt mycket mer plastigt och billigt ut jämfört med våra alla E-klass som är mycket mer metall än billig plast.Jonatand skrev:Jag upplevde standard interiören i ID4 betydligt trevligare än min Merca C-klass från 2018. Jag gillar mockakänslan på mitten av sätena, däremot inte superfan av det bruna inslaget.
Speciellt allt kring instrumentkluster, ratt, infotainment och instrumentbräda ser billigt och bulligt plastigt ut på ID-bilarna. Kanske att det är mindre plastigt och billig känsla i verkligheten än på video och bild?
Håller med om sätena och dörrarna; inget problem med mockan som den ser ut (sedan gillar jag det inte rent praktiskt med barn och katt), men det bruna är verkligen inget fan av det heller.
Sedan är jag även skeptisk till alla plastiga fysiska knappar med touch som ser billigt ut (och som jag ser som ergonomiskt tveksamt).
De mesta i C-klass var av plast, även den kromade delen på din bild. Det som var bättre i c-klass skulle jag säga är plasten under mittkonsol och synligt fält. Men i ärlighetens namn är det rätt sällan jag klappar golvet.
På vilket sett ser ratten billigare ut än på merca? Även infotainment? Älskade premiumkänslan i ID4 ratten och det är verkligen där den får sin starkaste "interiör"-poäng från min sida. Bättre än Q4 och merca faktiskt enligt mig.
Re: VW ID.4
martinot skrev:Aldrig kört C-klass, men iaf. på bilder så ser det ju ID4 extremt mycket mer plastigt och billigt ut jämfört med våra alla E-klass som är mycket mer metall än billig plast.Jonatand skrev:Jag upplevde standard interiören i ID4 betydligt trevligare än min Merca C-klass från 2018. Jag gillar mockakänslan på mitten av sätena, däremot inte superfan av det bruna inslaget.
Speciellt allt kring instrumentkluster, ratt, infotainment och instrumentbräda ser billigt och bulligt plastigt ut på ID-bilarna. Kanske att det är mindre plastigt och billig känsla i verkligheten än på video och bild?
Håller med om sätena och dörrarna; inget problem med mockan som den ser ut (sedan gillar jag det inte rent praktiskt med barn och katt), men det bruna är verkligen inget fan av det heller.
Sedan är jag även skeptisk till alla plastiga fysiska knappar med touch som ser billigt ut (och som jag ser som ergonomiskt tveksamt).
Hoppa in på konfigurationen och spela lite.
Max har sportstolar helsvart.
City och Life har basic stolarna.
Business och Family brun/gråa stolar MANUELLA.
Tech har brun/gråa stolar ELEKTRONISK med massage.
Där har du väl stolarna.
Men om du går i tankarna om Model 3 perfomance så varför tänker du på ID.4? Om du kört Model 3 kommer du garanterat bli missnöjd med acceleration. Om du nu är på jakt efter den igen.
Vårt val landade på en Tech, eftersom vi söker en familjebil med gott utrymme att packa. Jag värdesätter inte acceleration då blir valet enkelt. Och när vi provkörde ID.4 så tyckte jag nog att 0-100 var mer än dugligt.
Model 3 finns inte på kartan eftersom bagageutrymmet är så "stängt".
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: VW ID.4
BasicJonatand skrev:provkörde du max eller basic 1st? Vet att max har förstärkt glas.Vulgarsonic skrev:Markant lägre ljudnivå, reagerade direkt på det vid provkörning.Nect skrev:Hur är ljudnivån i kupén kontra Model 3?
Och nån som vet när awd börjar levereras?
Re: VW ID.4
Nej, ID3/ID4 har aldrig någonsin varit på tanken för oss som ens andrabil. Har varit för min pappas skull som jag följt med ID-bilarna (till en viss gräns). Men pratade med honom i veckan och han hade testat ID3, och tyckte tom. den var för stor (vilket jag har lite svårt att förstå), och ville ha en mindre bil.Kubi skrev:martinot skrev:Aldrig kört C-klass, men iaf. på bilder så ser det ju ID4 extremt mycket mer plastigt och billigt ut jämfört med våra alla E-klass som är mycket mer metall än billig plast.Jonatand skrev:Jag upplevde standard interiören i ID4 betydligt trevligare än min Merca C-klass från 2018. Jag gillar mockakänslan på mitten av sätena, däremot inte superfan av det bruna inslaget.
Speciellt allt kring instrumentkluster, ratt, infotainment och instrumentbräda ser billigt och bulligt plastigt ut på ID-bilarna. Kanske att det är mindre plastigt och billig känsla i verkligheten än på video och bild?
Håller med om sätena och dörrarna; inget problem med mockan som den ser ut (sedan gillar jag det inte rent praktiskt med barn och katt), men det bruna är verkligen inget fan av det heller.
Sedan är jag även skeptisk till alla plastiga fysiska knappar med touch som ser billigt ut (och som jag ser som ergonomiskt tveksamt).
Hoppa in på konfigurationen och spela lite.
Max har sportstolar helsvart.
City och Life har basic stolarna.
Business och Family brun/gråa stolar MANUELLA.
Tech har brun/gråa stolar ELEKTRONISK med massage.
Där har du väl stolarna.
Men om du går i tankarna om Model 3 perfomance så varför tänker du på ID.4? Om du kört Model 3 kommer du garanterat bli missnöjd med acceleration. Om du nu är på jakt efter den igen.
Vårt val landade på en Tech, eftersom vi söker en familjebil med gott utrymme att packa. Jag värdesätter inte acceleration då blir valet enkelt. Och när vi provkörde ID.4 så tyckte jag nog att 0-100 var mer än dugligt.
Model 3 finns inte på kartan eftersom bagageutrymmet är så "stängt".
Nackdelen med att välja en mindre bil än ID3, är dock att man även tappar mycket i räckvidd när man kikar på Mini, Dacia Spring, Honda E, 500, etc.
Bra att man kan slippa det rostbruna i Max-modellen!
Hade jag varit intresserad av ID så hade det isf. helt klart varit den att gå för. Behöver verkligen inte sportstolar, men manuella är inte heller aktuellt.
Skall absolut hoppa in och se på konfiguratorn, och kan ju även vara kul att provköra vid tillfälle (även om man inte tänkt köpa).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Teslabjörn har nu publicerat resultatet från sitt 1000 km test av ID4 på Youtube. Bilen klarade det på 10,5 timmar i lite småkyligt väder. Om ryktet om en kommande uppgradering till 170 kW max laddeffekt stämmer kommer den nästan kunna matcha Model 3. Imorgon ska han testa ID3 med det stora batteriet. Ska bli spännande att se, det kommer antagligen gå ännu snabbare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)