Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Moderator: Redaktion
Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Ni som har uppgraderat er, märker ni några förbättringar av bilen utöver de officiella som står på hemsidan t.ex lägre ljudnivå, bättre kvalitetskänsla etc? Några WOW-upplevelser ni inte räknat med?
Vad tycker ni om Chrome delete? Bra/dåligt? Blir handtagen varma att ta på om man stått parkerad länge i direkt solljus?
Är strålkastarna väsentligt förbättrade?
Är räckvidd avsevärt bättre? I vi bilägare rapporterades 514km vintertid, det låter nästan för bra för att vara sant då min nuvarande M3 LR kommer 100km kortare.
Rattvärme antar jag ingen fått ännu. Hemsidan har inte uppdaterat med några nyheter ännu inför kvartal 2.
Vad tycker ni om Chrome delete? Bra/dåligt? Blir handtagen varma att ta på om man stått parkerad länge i direkt solljus?
Är strålkastarna väsentligt förbättrade?
Är räckvidd avsevärt bättre? I vi bilägare rapporterades 514km vintertid, det låter nästan för bra för att vara sant då min nuvarande M3 LR kommer 100km kortare.
Rattvärme antar jag ingen fått ännu. Hemsidan har inte uppdaterat med några nyheter ännu inför kvartal 2.
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Bra fråga. Har också lurat lite på om man skall byta upp sig, eller inte.Arn skrev:Ni som har uppgraderat er, märker ni några förbättringar av bilen utöver de officiella som står på hemsidan t.ex lägre ljudnivå, bättre kvalitetskänsla etc? Några WOW-upplevelser ni inte räknat med?
Vad tycker ni om Chrome delete? Bra/dåligt? Blir handtagen varma att ta på om man stått parkerad länge i direkt solljus?
Är strålkastarna väsentligt förbättrade?
Är räckvidd avsevärt bättre? I vi bilägare rapporterades 514km vintertid, det låter nästan för bra för att vara sant då min nuvarande M3 LR kommer 100km kortare.
Rattvärme antar jag ingen fått ännu. Hemsidan har inte uppdaterat med några nyheter ännu inför kvartal 2.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Hej ,
Gått från 2019-2021
Ja tycker byggkvaliteten blivit bättre.
Har fortfarande inte ”lärt” mig att bilen har el-lucka.
Chrome delete gillar ja skarpt. Snyggare och enklare att hålla rent.
Har inte kört i mörker så vet inte om man gjort något med strålkastarna ?
Men - i slutändan är de inga jättestora skillnader. I mitt fall skiljde de knappt 50 tkr inkl moms - de kändes de värt .
Gått från 2019-2021
Ja tycker byggkvaliteten blivit bättre.
Har fortfarande inte ”lärt” mig att bilen har el-lucka.
Chrome delete gillar ja skarpt. Snyggare och enklare att hålla rent.
Har inte kört i mörker så vet inte om man gjort något med strålkastarna ?
Men - i slutändan är de inga jättestora skillnader. I mitt fall skiljde de knappt 50 tkr inkl moms - de kändes de värt .
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Den stora frågan är:swegarm skrev:Hej ,
Gått från 2019-2021
Ja tycker byggkvaliteten blivit bättre.
Har fortfarande inte ”lärt” mig att bilen har el-lucka.
Chrome delete gillar ja skarpt. Snyggare och enklare att hålla rent.
Har inte kört i mörker så vet inte om man gjort något med strålkastarna ?
Men - i slutändan är de inga jättestora skillnader. I mitt fall skiljde de knappt 50 tkr inkl moms - de kändes de värt .
har ljudnivån blivit bättre?
Med tanke på akustikrutor mm borde däckbullret blivit lägre, vilket vore väldigt välkommet.
MYLR my22
M3P my20
Volvo XC60 T8 my20
Mercedes GLC 350e my18
M3P my20
Volvo XC60 T8 my20
Mercedes GLC 350e my18
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Det är ju bara två rutor som bytts.Tunnis skrev:Den stora frågan är:swegarm skrev:Hej ,
Gått från 2019-2021
Ja tycker byggkvaliteten blivit bättre.
Har fortfarande inte ”lärt” mig att bilen har el-lucka.
Chrome delete gillar ja skarpt. Snyggare och enklare att hålla rent.
Har inte kört i mörker så vet inte om man gjort något med strålkastarna ?
Men - i slutändan är de inga jättestora skillnader. I mitt fall skiljde de knappt 50 tkr inkl moms - de kändes de värt .
har ljudnivån blivit bättre?
Med tanke på akustikrutor mm borde däckbullret blivit lägre, vilket vore väldigt välkommet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Ja, det är nog enda anledningen till att jag skulle kunna tänka mig uppgradera, trots elbacklucka och till och med värmepumpen.Tunnis skrev:Den stora frågan är:swegarm skrev:Hej ,
Gått från 2019-2021
Ja tycker byggkvaliteten blivit bättre.
Har fortfarande inte ”lärt” mig att bilen har el-lucka.
Chrome delete gillar ja skarpt. Snyggare och enklare att hålla rent.
Har inte kört i mörker så vet inte om man gjort något med strålkastarna ?
Men - i slutändan är de inga jättestora skillnader. I mitt fall skiljde de knappt 50 tkr inkl moms - de kändes de värt .
har ljudnivån blivit bättre?
Med tanke på akustikrutor mm borde däckbullret blivit lägre, vilket vore väldigt välkommet.
Bullret är det i särklass sämsta med min 2019.
Senast redigerad av Vulgarsonic, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Ja, och däckbullret kommer till största del från hjulhusen. Rutorna gör knappast någon större skillnad på det ljudet. Däremot så kan det säkert hjälpa för ljud omkring, som däckbuller från övrig trafik exempelvis.mikebike skrev:Det är ju bara två rutor som bytts.Tunnis skrev:Den stora frågan är:swegarm skrev:Hej ,
Gått från 2019-2021
Ja tycker byggkvaliteten blivit bättre.
Har fortfarande inte ”lärt” mig att bilen har el-lucka.
Chrome delete gillar ja skarpt. Snyggare och enklare att hålla rent.
Har inte kört i mörker så vet inte om man gjort något med strålkastarna ?
Men - i slutändan är de inga jättestora skillnader. I mitt fall skiljde de knappt 50 tkr inkl moms - de kändes de värt .
har ljudnivån blivit bättre?
Med tanke på akustikrutor mm borde däckbullret blivit lägre, vilket vore väldigt välkommet.
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Wow. 50k i mellanskillnad låter grymt. Jag var nära byta bil, efter prissänkningen på 20k sänkte Teska inbytesvärdet med 50k, mellanskillnad 2020-2021 blev 80k och jag avstod. Någon vecka före hade skillnaden varit 50k.swegarm skrev:Hej ,
Gått från 2019-2021
Ja tycker byggkvaliteten blivit bättre.
Har fortfarande inte ”lärt” mig att bilen har el-lucka.
Chrome delete gillar ja skarpt. Snyggare och enklare att hålla rent.
Har inte kört i mörker så vet inte om man gjort något med strålkastarna ?
Men - i slutändan är de inga jättestora skillnader. I mitt fall skiljde de knappt 50 tkr inkl moms - de kändes de värt .
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Tesla förbättrade ljudnivån sent 2019. De bilar som levererades före kvartal 4 2019 har större problem med buller ön de som tillverkades senare
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Kolla på Youtube. Finns massor med tester där ang 2021 kontra äldre bilar. Minimal/ingen ändring ang ljudbullret.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Håller med, ingen skillnad på ny vs tidig 2019. 2017-2018 kanske var bullrigare.thnis skrev:Kolla på Youtube. Finns massor med tester där ang 2021 kontra äldre bilar. Minimal/ingen ändring ang ljudbullret.
Tror det mesta beror på däck och däcktryck. Men viss den är bullrig på svensk "dubbdäcksasfalt"
Dubbla rutor verkar ej hjälpt mot däckbuller, som är problemet.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Har gjorts tester på det där och det är minimal förbättring, knappt märkbart. De nya rutorna hjälper värmeisoleringen ganska ordentligt dock om jag minns rätt.Tunnis skrev:Den stora frågan är:swegarm skrev:Hej ,
Gått från 2019-2021
Ja tycker byggkvaliteten blivit bättre.
Har fortfarande inte ”lärt” mig att bilen har el-lucka.
Chrome delete gillar ja skarpt. Snyggare och enklare att hålla rent.
Har inte kört i mörker så vet inte om man gjort något med strålkastarna ?
Men - i slutändan är de inga jättestora skillnader. I mitt fall skiljde de knappt 50 tkr inkl moms - de kändes de värt .
har ljudnivån blivit bättre?
Med tanke på akustikrutor mm borde däckbullret blivit lägre, vilket vore väldigt välkommet.
Förövrigt, hur är det med laddhastigheten och de nya batterierna? Är det fortfarande slött att ladda "2021" modellen i superchargers jämfört med 2019-2020?
Model 3 SR+ 2020
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Skulle tro att det mesta av däckljud är stomljud i karossen. Svårt att isolera bort med ljudisolering då det uppstår genom vibrationer i karossen. Mer påkostade infästningar av hjulupphängningar samt svängningsdämpare är några av åtgärderna. Helst ska man designa bort stomljud redan i grundkonstruktionen av karossen. Svåra grejor. Lyxbilstillverkare lägger mycket tid på sånt.
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Det enda jag egentligen saknar på 2020 är elbakluckan, lika surt varje gång man får skita ner tassarna.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Har både 19 och 21 och det är nog ingen skillnad i ljudnivå. Nästan så att den nya låter mer tex vid stillastående när vp´n får för sig att brumma samt att det faktiskt smattrar högre i hjulhusen från tex grus.
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 24 feb 2021 22:53
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Min första Tesla, Model 3 LR. Kan inte jämföra med tidigare Teslor men jämfört med V90n i garaget och brorsans A6 laddhybrid så är ju inte låg ljudnivå det som lyser starkast på denna bil... Polestar 2an va ju inte tyst direkt heller enligt mitt tyckte.
Jag gav mig ändå på att köpa ett door seal kit med ganska låga förväntningar men det gjorde faktiskt skillnad! Högt pitchljud försvann men vägljudet hörs fortfarande lite onödigt mycket. Stör mig ändå inte då ljudanläggningen i den här bilen är löjligt bra och går på ganska bra volym när jag kör såklart.
Är väldigt nöjd med bilen även om den ska in på SC nu efter två veckor pga icke fungerande tuta och en baklucka som går upp 80% bara
Jag gav mig ändå på att köpa ett door seal kit med ganska låga förväntningar men det gjorde faktiskt skillnad! Högt pitchljud försvann men vägljudet hörs fortfarande lite onödigt mycket. Stör mig ändå inte då ljudanläggningen i den här bilen är löjligt bra och går på ganska bra volym när jag kör såklart.
Är väldigt nöjd med bilen även om den ska in på SC nu efter två veckor pga icke fungerande tuta och en baklucka som går upp 80% bara
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Bakluckan är programmerbar, ifall ni ej visste. Men kanske inte det som felar?Mastrovious skrev:Min första Tesla, Model 3 LR. Kan inte jämföra med tidigare Teslor men jämfört med V90n i garaget och brorsans A6 laddhybrid så är ju inte låg ljudnivå det som lyser starkast på denna bil... Polestar 2an va ju inte tyst direkt heller enligt mitt tyckte.
Jag gav mig ändå på att köpa ett door seal kit med ganska låga förväntningar men det gjorde faktiskt skillnad! Högt pitchljud försvann men vägljudet hörs fortfarande lite onödigt mycket. Stör mig ändå inte då ljudanläggningen i den här bilen är löjligt bra och går på ganska bra volym när jag kör såklart.
Är väldigt nöjd med bilen även om den ska in på SC nu efter två veckor pga icke fungerande tuta och en baklucka som går upp 80% bara
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 24 feb 2021 22:53
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Haaa! Där sa du något, det måste jag testa!Tellus skrev:Bakluckan är programmerbar, ifall ni ej visste. Men kanske inte det som felar?Mastrovious skrev:Min första Tesla, Model 3 LR. Kan inte jämföra med tidigare Teslor men jämfört med V90n i garaget och brorsans A6 laddhybrid så är ju inte låg ljudnivå det som lyser starkast på denna bil... Polestar 2an va ju inte tyst direkt heller enligt mitt tyckte.
Jag gav mig ändå på att köpa ett door seal kit med ganska låga förväntningar men det gjorde faktiskt skillnad! Högt pitchljud försvann men vägljudet hörs fortfarande lite onödigt mycket. Stör mig ändå inte då ljudanläggningen i den här bilen är löjligt bra och går på ganska bra volym när jag kör såklart.
Är väldigt nöjd med bilen även om den ska in på SC nu efter två veckor pga icke fungerande tuta och en baklucka som går upp 80% bara
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
När den öppnat till 80%, tryck upp den manuellt till 100% och håll sedan in knappen på luckan ca 5 sek.
Nu ska den öppna helt nästa gång.
Funktionen är till för om man har lågt garagetak eller dylikt.
Nu ska den öppna helt nästa gång.
Funktionen är till för om man har lågt garagetak eller dylikt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 24 feb 2021 22:53
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Yes det har jag på andra bilen med men tanken slog mig inte ens Tack!Tellus skrev:När den öppnat till 80%, tryck upp den manuellt till 100% och håll sedan in knappen på luckan ca 5 sek.
Nu ska den öppna helt nästa gång.
Funktionen är till för om man har lågt garagetak eller dylikt.
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Det jag tycker är lite märkligt med det resonemanget är att i princip allt ljud nu kommer bakifrån vilket borde innebära att rutorna fungerar utmärkt men borde även ha monterats på bakre dörrarna.4Head skrev:Har gjorts tester på det där och det är minimal förbättring, knappt märkbart. De nya rutorna hjälper värmeisoleringen ganska ordentligt dock om jag minns rätt.
Förövrigt, hur är det med laddhastigheten och de nya batterierna? Är det fortfarande slött att ladda "2021" modellen i superchargers jämfört med 2019-2020?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Förra veckan satt jag för första gången i baksätet på min M3LR-20, när min son körde. Det var påfallande hur mycket ljud som kom bakifrån, alltså från bagageutrymmet. Det skulle vara intressant att testa att fylla hela bagageutrymmet med mineralull, för att undersöka om det är den vägen buller kommer in i bilen.McFace skrev:Det jag tycker är lite märkligt med det resonemanget är att i princip allt ljud nu kommer bakifrån vilket borde innebära att rutorna fungerar utmärkt men borde även ha monterats på bakre dörrarna.4Head skrev:Har gjorts tester på det där och det är minimal förbättring, knappt märkbart. De nya rutorna hjälper värmeisoleringen ganska ordentligt dock om jag minns rätt.
Förövrigt, hur är det med laddhastigheten och de nya batterierna? Är det fortfarande slött att ladda "2021" modellen i superchargers jämfört med 2019-2020?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Det finns dämpmatta att köpa som passar under hatthyllan.Niklas Z skrev:Förra veckan satt jag för första gången i baksätet på min M3LR-20, när min son körde. Det var påfallande hur mycket ljud som kom bakifrån, alltså från bagageutrymmet. Det skulle vara intressant att testa att fylla hela bagageutrymmet med mineralull, för att undersöka om det är den vägen buller kommer in i bilen.McFace skrev:Det jag tycker är lite märkligt med det resonemanget är att i princip allt ljud nu kommer bakifrån vilket borde innebära att rutorna fungerar utmärkt men borde även ha monterats på bakre dörrarna.4Head skrev:Har gjorts tester på det där och det är minimal förbättring, knappt märkbart. De nya rutorna hjälper värmeisoleringen ganska ordentligt dock om jag minns rätt.
Förövrigt, hur är det med laddhastigheten och de nya batterierna? Är det fortfarande slött att ladda "2021" modellen i superchargers jämfört med 2019-2020?
Någon som testat?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Så är det. När jag fyller hela bagaget med semesterpackning så blir det en liten men ändå klart märkbar sänkning av ljudnivån. Min uppfattning är att man isolerar ljudet från hjulen bak och även att alla paneler i kontakt med bagaget dämpas och därmed minskas ljudet.Niklas Z skrev:Förra veckan satt jag för första gången i baksätet på min M3LR-20, när min son körde. Det var påfallande hur mycket ljud som kom bakifrån, alltså från bagageutrymmet. Det skulle vara intressant att testa att fylla hela bagageutrymmet med mineralull, för att undersöka om det är den vägen buller kommer in i bilen.McFace skrev:Det jag tycker är lite märkligt med det resonemanget är att i princip allt ljud nu kommer bakifrån vilket borde innebära att rutorna fungerar utmärkt men borde även ha monterats på bakre dörrarna.4Head skrev:Har gjorts tester på det där och det är minimal förbättring, knappt märkbart. De nya rutorna hjälper värmeisoleringen ganska ordentligt dock om jag minns rätt.
Förövrigt, hur är det med laddhastigheten och de nya batterierna? Är det fortfarande slött att ladda "2021" modellen i superchargers jämfört med 2019-2020?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020
Absolut. Det räcker långt att fälla ner sätena så märker man fort att de dämpar en hel del. Jag fick ner nivån från 70-72db till runt 66db genom att få min felaktigt monterade baklucka justerad.Niklas Z skrev:Förra veckan satt jag för första gången i baksätet på min M3LR-20, när min son körde. Det var påfallande hur mycket ljud som kom bakifrån, alltså från bagageutrymmet. Det skulle vara intressant att testa att fylla hela bagageutrymmet med mineralull, för att undersöka om det är den vägen buller kommer in i bilen.McFace skrev:Det jag tycker är lite märkligt med det resonemanget är att i princip allt ljud nu kommer bakifrån vilket borde innebära att rutorna fungerar utmärkt men borde även ha monterats på bakre dörrarna.4Head skrev:Har gjorts tester på det där och det är minimal förbättring, knappt märkbart. De nya rutorna hjälper värmeisoleringen ganska ordentligt dock om jag minns rätt.
Förövrigt, hur är det med laddhastigheten och de nya batterierna? Är det fortfarande slött att ladda "2021" modellen i superchargers jämfört med 2019-2020?