Varför erbjuder inte någon biltillverkare ännu någon modell där man klämt in extra batterier i ytrymmet för frunk och exempelvis i Teslas "extra" lucka i golvet i trunken? Är ju rätt mycket plats där för extra batterier och kanske typ ökad räckvidd med 20-40% kanske? Bara en tanke som slagit mig.
Sen undrar jag också varför alla envisas med att bygga "plattor" i golvet och så kallade batteri-pack? Varför inte bara skruva fast så många AA-batterier man kan lite här och var i "döda" utrymmen i bilen, typ? Min poäng är, det känns som man kan få in mycket mer batterikapacitet i volymen bil om man bara ville?
Fattar att svaret nu blir typ: men det behövs ju inte, ingen som behöver så lång räckvidd. Nej, inte det svaret jag är ute efter. Inte heller, det blir ju för dyrt. Fattar alla de aspekterna. Men säg att vi hade tillgång till extremt billiga batterier, hade det praktiskt gått att öka på volymen batterier i bilarna utan att det skulle tära för mycket på lastutrymmena? Tänker specifikt på trunkluckan under golvet som man ganska sällan använder.
Klämma i batterier i frunk och trunk?
Moderator: Redaktion
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Klämma i batterier i frunk och trunk?
Inte säker men tror att en stor anledning är att pga all elektronik och kylning som ska till alla batterier så vill du samla alla batterier tillsammans på ett ställe. Ska du börja ha batterier på andra ställen så öka komplexiteten väldigt mycket. Sen så vill du gärna ha batterierna väl skyddade vid krock, längst bak eller längst fram är då antagligen en väldigt dålig placering.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 628
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Klämma i batterier i frunk och trunk?
Finns ju mängder med anledningar, flera redan nämnda.
Att lägga till batteripack i frunk/trunk leder ju till att det kommer krävas nya krocktester.
Tyngdpunkten kommer gå upp vilket gör att den bli mindre säker.
Högre tyngdpunkt och vikt leder till sämre köregenskaper.
Folk verkar inte vilja betala för det, möjligheten till större batteripack finns redan men säljs inte i lika höga antal som de med mindre.
Sedan lär det finnas många fler plus de som trådskaparen inte vill höra.
Att lägga till batteripack i frunk/trunk leder ju till att det kommer krävas nya krocktester.
Tyngdpunkten kommer gå upp vilket gör att den bli mindre säker.
Högre tyngdpunkt och vikt leder till sämre köregenskaper.
Folk verkar inte vilja betala för det, möjligheten till större batteripack finns redan men säljs inte i lika höga antal som de med mindre.
Sedan lär det finnas många fler plus de som trådskaparen inte vill höra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Klämma i batterier i frunk och trunk?
Räckvidden ökar inte heller linjärt med att man bara trycker i fler batterier, det blir svårare och svårare om man ska hålla sig inom formen av en bil... Som dessutom helst ska vara praktisk.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A