Vad tror ni, kan Northvolt konkurrera med Tesla?
Är Teslas integration med solceller, batterier och Autobidder en bättre lösning?
Northvolt växlar upp i konkurrensen med Tesla.
Batteribolaget Northvolt investerar motsvarande 1,7 miljarder kronor i en ny fabrik för tillverkning av system för energilagring i Gdańsk, Polen.
Northvolts Skellefteåfabrik blir underleverantör.
Bygget av den polska fabriken har redan inletts och siktet är inställt på att inleda produktionen på fabriken 2022, med en initial produktion på 5 GWh årligen, enligt ett pressmeddelande från Northvolt. I etapp två vill bolaget utöka till 12 GWh.
Det ska även byggas upp ett nytt center för forskning och utveckling i anknytning till fabriken.
Sammantaget beräknas 500 Northvolt-jobb skapas i Gdańsk-regionen.
Den polska fabriken, som ska drivas av förnybara energikällor, kommer att förses med battericeller från Northvolt-fabriken i Skellefteå.
Läs mer: Northvolt får regeringsmiljoner för batteriforskning
Fabriken kommer att producera batterimoduler och batterisystem för storskalig energilagring i industri- och elnätssammanhang. Northvolt blir alltså därmed en konkurrent till vd Peter Carlssons före detta arbetsgivare Tesla, som säljer produkten Megapack till elnät.
Northvolt har sedan bolaget startades 2016 ingått partner- och kundavtal med bland annat ABB, BMW, Scania, Siemens, Vattenfall, Vestas och Volkswagen.
Investeringen möjliggör en marknadsandel inom energilagring för elnät om 15–25 procent, säger Emad Zand, chef för energisystem på Northvolt, till Bloomberg.
Northvolt är ingen konkurrent till Tesla. De är en konkurrent till LG Chem, CATL, Samsung SDI, SK Innovation och andra batterileverantörer.
Tycker visst att Teslas Powerpack konkurrerar med Northvolt.
Tesla Powerpack
Energikapacitet
Upp till 232 kWh (AC) per Powerpack
Mobile Voltpack, så heter batterilagret som Northvolt och Vattenfall utvecklat gemensamt. En enhet ger upp till 250 kW med en skalbar kapacitet mellan 245 kWh till 1225 kWh. Nu står Vattenfall redo att testa batterilagret inför en bred lansering där ö-drift av elnät är en intressant användning.
Allt behövs när det kommer till batteritillverkning.
Ser ingen konkurrens närmsta 10åren minst.
MVH
Nej verkligen inte. Dessutom så satsar Northvolt tyvärr alldeles för lite. Teslas lilla prototyplina är på 10GWh och Tesla siktar på att åstadkomma 3000GWh i total produktion per år det här decenniet. Northvolt siktar på 150GWh.
Visst konkurrerar de. Inget snack om saken ,men det är inget negativt!
Marknaden är ej mättad, vilket innebär att det finns plats för fler. Konkurrens motverkar monopol och kartellbildning. (Vilket funnits vissa tendenser då priserna skulle kunnat gått upp)
Allt behövs när det kommer till batteritillverkning.
Ser ingen konkurrens närmsta 10åren minst.
MVH
Nej verkligen inte. Dessutom så satsar Northvolt tyvärr alldeles för lite. Teslas lilla prototyplina är på 10GWh och Tesla siktar på att åstadkomma 3000GWh i total produktion per år det här decenniet. Northvolt siktar på 150GWh.
Jo om vi nu skall ersätta olja,kol mfl så behöver vår civilisation just nu alla batterier vi kan komma över.
Sedan långsiktigt kommer den som producerar billigaste och effektivaste batterierna bli vinnaren.
Allt behövs när det kommer till batteritillverkning.
Ser ingen konkurrens närmsta 10åren minst.
MVH
Nej verkligen inte. Dessutom så satsar Northvolt tyvärr alldeles för lite. Teslas lilla prototyplina är på 10GWh och Tesla siktar på att åstadkomma 3000GWh i total produktion per år det här decenniet. Northvolt siktar på 150GWh.
Jo om vi nu skall ersätta olja,kol mfl så behöver vår civilisation just nu alla batterier vi kan komma över.
Sedan långsiktigt kommer den som producerar billigaste och effektivaste batterierna bli vinnaren.
MVH
Det som gör mig lite orolig för Northvolt är att de bara talar om NMC-kemi med massa dyr kobolt och mangan. Känns varken särskilt hållbart och med de små volymer man planerar så kommer man kanske inte heller kunna få tillräckliga stordriftsfördelar för att kunna konkurrera prismässigt.
Det som känns rätt med Northvolt är helhetssynen från gruva till battericell och att man satsar på återvinning.
Allt behövs när det kommer till batteritillverkning.
Ser ingen konkurrens närmsta 10åren minst.
MVH
Nej verkligen inte. Dessutom så satsar Northvolt tyvärr alldeles för lite. Teslas lilla prototyplina är på 10GWh och Tesla siktar på att åstadkomma 3000GWh i total produktion per år det här decenniet. Northvolt siktar på 150GWh.
Jo om vi nu skall ersätta olja,kol mfl så behöver vår civilisation just nu alla batterier vi kan komma över.
Sedan långsiktigt kommer den som producerar billigaste och effektivaste batterierna bli vinnaren.
Allt behövs när det kommer till batteritillverkning.
Ser ingen konkurrens närmsta 10åren minst.
MVH
Nej verkligen inte. Dessutom så satsar Northvolt tyvärr alldeles för lite. Teslas lilla prototyplina är på 10GWh och Tesla siktar på att åstadkomma 3000GWh i total produktion per år det här decenniet. Northvolt siktar på 150GWh.
Jo om vi nu skall ersätta olja,kol mfl så behöver vår civilisation just nu alla batterier vi kan komma över.
Sedan långsiktigt kommer den som producerar billigaste och effektivaste batterierna bli vinnaren.
MVH
Det som gör mig lite orolig för Northvolt är att de bara talar om NMC-kemi med massa dyr kobolt och mangan. Känns varken särskilt hållbart och med de små volymer man planerar så kommer man kanske inte heller kunna få tillräckliga stordriftsfördelar för att kunna konkurrera prismässigt.
Det som känns rätt med Northvolt är helhetssynen från gruva till battericell och att man satsar på återvinning.
Positivt med batteritillverkning i Europa, som gör oss lite mer oberoende (även om litet steg och volym) ifrån Kina, samt att det ofta görs på ett miljövänligare sätt här än där borta (både gör miljö och arbetare).
Nackdelen är om man använder många specialmetaller som Kina i stort har monopol på, och som även är sämre för miljön.
Förhoppningsvis så kommer även Northvolt att ta fram bättre batterikemier i framtiden (utan att känna till något om det, så ren spekulation från min sida).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nej verkligen inte. Dessutom så satsar Northvolt tyvärr alldeles för lite. Teslas lilla prototyplina är på 10GWh och Tesla siktar på att åstadkomma 3000GWh i total produktion per år det här decenniet. Northvolt siktar på 150GWh.
Kan vara bra med lite perspektiv. Hittade det här på nätet:
Lithium ion battery demand has grown from a production base of 19GWh in 2010 to a production of 160GWh in 2019.
Betänk hur mycket 150 GWh är. Om genomsnittlig elbil innehåller 100kWh batterier blir det 1.5 miljoner bilar per år, vilket räcker till 10% av Europas bilmarknad. Hela bilmarknaden, inte bara elbilsmarknaden.
Kan vara bra med lite perspektiv. Hittade det här på nätet:
Lithium ion battery demand has grown from a production base of 19GWh in 2010 to a production of 160GWh in 2019.
Betänk hur mycket 150 GWh är. Om genomsnittlig elbil innehåller 100kWh batterier blir det 1.5 miljoner bilar per år, vilket räcker till 10% av Europas bilmarknad. Hela bilmarknaden, inte bara elbilsmarknaden.
Produktionen av litiumbatterier är högre än så. Det är svårt att hitta exakta siffror men jag skulle gissa att vi är runt 350-400GWh totalt i världen just nu. 150GWh om 10 år kommer vara en droppe i havet. Vi behöver inte bara bilar utan vi behöver elektrifiera alla former av transporter och vi behöver även energilagring. En stor del av alla litiumbatterier idag går dessutom fortfarande till annat än transport och lagring. Senast jag räknade hade Apple hittils använt 3-4 gånger så många GWh litiumbatterier som Tesla.