Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina till alla andrataliz skrev:Om dom skall lansera en PS2 med mindre batteri får man verkligen hoppas de jobbat på effektiviteten.
Nuvarande har ju inte direkt fantastisk räckvidd, den är ju snarare jämförbar med en SR+.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
-
Jonathan Johansson
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 12 aug 2020 16:58
Re: Polestar 2
Var har du sett interiör och exteriör på Polestar 3?martinot skrev:När man dock tittar på förproduktionsmodeller på "PS3" så ser det ju dock ut som helt annan och mycket luftigare bil än PS2. Hoppas att det inte dröjer allt för långt innan de kommer ut i produktion (gillar även den exteriöra designen på den).
Re: Polestar 2
Finns en egen tråd för Polestar 3.Jonathan Johansson skrev:Var har du sett interiör och exteriör på Polestar 3?martinot skrev:När man dock tittar på förproduktionsmodeller på "PS3" så ser det ju dock ut som helt annan och mycket luftigare bil än PS2. Hoppas att det inte dröjer allt för långt innan de kommer ut i produktion (gillar även den exteriöra designen på den).
viewtopic.php?f=27&t=20141
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Räknas två äppelträd och ett plommonträd som skog?martinot skrev:Man måste dock köpa lite skog först.
-
Peter Andersson
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Polestar 2
Enklare att skaffa 2 hönor!!!nek0 skrev:Räknas två äppelträd och ett plommonträd som skog?martinot skrev:Man måste dock köpa lite skog först.
Re: Polestar 2
Kanske det, men mata de, springa efter de, nej mina träd äter själva och är alltid på samma platsPeter Andersson skrev:Enklare att skaffa 2 hönor!!!nek0 skrev:Räknas två äppelträd och ett plommonträd som skog?martinot skrev:Man måste dock köpa lite skog först.
Re: Polestar 2
Glöm ej heller att dessutom betala medlemskapet till LRF! 

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Njae, P2 är måhända inte den mest effektiva men det kostar sannolikt lite energi att ha en permanent fyrhjulsdrift med konstant kraftfördelningen. För vissa är det värt kostnaden, för andra inte. För mig som bor i vinterlandskap uppe i norr krävs inte lång betänketid på den fråganNect skrev:Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina till alla andrataliz skrev:Om dom skall lansera en PS2 med mindre batteri får man verkligen hoppas de jobbat på effektiviteten.
Nuvarande har ju inte direkt fantastisk räckvidd, den är ju snarare jämförbar med en SR+.. Känns som att det tyvärr kommer ta ett tag för övriga att få samma kompetens och kunskap gällande en effektiv drivlina. Mest som att alla andra stoppar in en elmotor och tror att saken är klar...
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Polestar 2
Är ingen expert på PS2 men fyrhjulsdriften på min Model S är bättre än Quattro och xDrive iaf. Och sjukt mycket bättre än det som satt på min Volvo XC70 Classic. Haldex?roffe_s skrev:Njae, P2 är måhända inte den mest effektiva men det kostar sannolikt lite energi att ha en permanent fyrhjulsdrift med konstant kraftfördelningen. För vissa är det värt kostnaden, för andra inte. För mig som bor i vinterlandskap uppe i norr krävs inte lång betänketid på den fråganNect skrev:Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina till alla andrataliz skrev:Om dom skall lansera en PS2 med mindre batteri får man verkligen hoppas de jobbat på effektiviteten.
Nuvarande har ju inte direkt fantastisk räckvidd, den är ju snarare jämförbar med en SR+.. Känns som att det tyvärr kommer ta ett tag för övriga att få samma kompetens och kunskap gällande en effektiv drivlina. Mest som att alla andra stoppar in en elmotor och tror att saken är klar...
Vad är det PS2 har som är ännu bättre?
För övrigt handlar det antagligen inte om drivlinan. Det handlar om luftmotstånd i första hand och vikt i andra. Sen kommer drivlinans effektivitet. Där är Tesla antagligen bra men finns ju andra som också gör effektiva drivlinor. Kia och Hyundai t ex.
Re: Polestar 2
Även vid sommarväglag när man står vid rödljusen så är det perfekt med AWD för att få ner så mycket kraft som möjligt i asfalten, eller när man kör lite aktivt och drar på ur vissa kurvor.roffe_s skrev:Njae, P2 är måhända inte den mest effektiva men det kostar sannolikt lite energi att ha en permanent fyrhjulsdrift med konstant kraftfördelningen. För vissa är det värt kostnaden, för andra inte. För mig som bor i vinterlandskap uppe i norr krävs inte lång betänketid på den fråganNect skrev:Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina till alla andrataliz skrev:Om dom skall lansera en PS2 med mindre batteri får man verkligen hoppas de jobbat på effektiviteten.
Nuvarande har ju inte direkt fantastisk räckvidd, den är ju snarare jämförbar med en SR+.. Känns som att det tyvärr kommer ta ett tag för övriga att få samma kompetens och kunskap gällande en effektiv drivlina. Mest som att alla andra stoppar in en elmotor och tror att saken är klar...

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Polestar 2
Absolut, men när märks det skillnad ifall båda motorerna driver lika mycket hela tiden (PS2 ?) eller effekten fördelas för optimal effektivitet tills greppet inte räcker? Det är ju något som Tesla lyckats riktigt bra med. (Undrar hur en fyrhjulsdriven Leaf-R skulle blivit med tanke på det sävliga antispinnsystemet min hade...)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Polestar 2
Tesla-Björn klagar ju en del på att Model 3 är för bakhjulsdriven på snö.sven-labil skrev:Absolut, men när märks det skillnad ifall båda motorerna driver lika mycket hela tiden (PS2 ?) eller effekten fördelas för optimal effektivitet tills greppet inte räcker? Det är ju något som Tesla lyckats riktigt bra med. (Undrar hur en fyrhjulsdriven Leaf-R skulle blivit med tanke på det sävliga antispinnsystemet min hade...)
Re: Polestar 2
Nu är detta mina personliga erfarenheter, så ta dem för vad det är.MWall skrev:Är ingen expert på PS2 men fyrhjulsdriften på min Model S är bättre än Quattro och xDrive iaf. Och sjukt mycket bättre än det som satt på min Volvo XC70 Classic. Haldex?roffe_s skrev:Njae, P2 är måhända inte den mest effektiva men det kostar sannolikt lite energi att ha en permanent fyrhjulsdrift med konstant kraftfördelningen. För vissa är det värt kostnaden, för andra inte. För mig som bor i vinterlandskap uppe i norr krävs inte lång betänketid på den fråganNect skrev:Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina till alla andrataliz skrev:Om dom skall lansera en PS2 med mindre batteri får man verkligen hoppas de jobbat på effektiviteten.
Nuvarande har ju inte direkt fantastisk räckvidd, den är ju snarare jämförbar med en SR+.. Känns som att det tyvärr kommer ta ett tag för övriga att få samma kompetens och kunskap gällande en effektiv drivlina. Mest som att alla andra stoppar in en elmotor och tror att saken är klar...
Vad är det PS2 har som är ännu bättre?
För övrigt handlar det antagligen inte om drivlinan. Det handlar om luftmotstånd i första hand och vikt i andra. Sen kommer drivlinans effektivitet. Där är Tesla antagligen bra men finns ju andra som också gör effektiva drivlinor. Kia och Hyundai t ex.
Men först och främst - förbränningsmotordrivna fordon spelar i en helt annan och lägre division då de lider av såväl turbolagg som fördröjning i växellåda. Tar jag vår V90 AWD så ska jag, om jag vill ha ut bakvagnen i sladd, först ge gas så att turbon spoolar upp och växellådan kickar ned innan framhjulen krafsar in i kurvan och bakhjulen får kraft. Det tar tid, kanske 1-2 s men det känns. Som en lååång tid.
Elbilarna jag provat är generellt bättre. Men tar vi den M3P jag provade förra vintern var den lite lätt där bak, den kom ut i sladd relativt snabbt och jag ville på att överkompensera med ratten då framhjulen började driva. Jag har inte provat men anar att det kan ge intressanta upplevelser i en oplogad och moddig omkörningsfil en snöig vinterdag. Den Model S 90P i Ludicrouce-mode (?) jag provade 2018 hade imponerande effekt men så pass bra sommardäck att jag aldrig vågade testa fyrhjulssladd. Ägaren hade nog inte heller varit imponerad...
Märk väl att detta inte är någon kritik mot Tesla, det är helt enkelt en konsekvens av att alla "Haldex-liknande" system jag känner till är beroende av en viss hastighetsskillnad mellan fram- och bakhjul som indata till sin omfördelning av kraften.
P2 å sin sida är klippstabil i sitt beteende och oerhört förutsägbar. Den håller greppet, sannolikt i kraft av sin höga vikt, länge (med dubbdäck) och sedan är den lite understyrd när gränsen passeras. Ökar man bara styrutslaget och går på lite gas kommer bakvagnen ut i en väl kontrollerad sladd som hämtas in med små rattrörelser, kanske hälften mot för vad jag är van vid. Jag har i alla fall aldrig kört en mer förtroendeingivande bil oavsett drivlina på halt underlag. I den moddiga omkörningsfilen vi pratade om känner jag lätt att den börjar "flyta ovanpå" när gränsen för greppet passeras men utan att kasta med bakvagnen eller understyra i tangentens riktning.
Och skulle "kostnaden" för detta beteende vara 0.3-0.5kWh/mil är det upp till var och en att värdera den. I min bok krävs ingen längre betänketid...
För övrigt tror jag Polestar kan ha en del att jobba med när det gäller sina algoritmer för värme, optimering av batterinyttjande och regenerering/farthållare. Ingen revolution, men måhända en evolution kanske? Facit får vi nog vänta på, 12-18 månader och ett antal OTA-uppdateringar är min personliga killgissning.
Mina 2p, hoppas det besvarar någon av Dina funderingar
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Polestar 2
Jag har ju en del erfarenhet med olika elbilar och jag vill påstå att PS2 på vinterväg har bland det bästa fyrhjulssystemet som jag har kört. Det känns sjukt stabilt och betydligt mer stabilt än Model S 75D som jag hade innan. Bilen går som på räls, trots att jag inte ens har varken dubbdäck eller ens nordiska vinterdäck. Jag kör Pirelli kontinentala vinterdäck (hade samma på Model S).
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Med track mode på P-modellen går det att steglöst göra bilen mer framhjulsdriven. Det fungerar kanon. Dumt att track mode inte finns till LR också.Anderzzon skrev:Tesla-Björn klagar ju en del på att Model 3 är för bakhjulsdriven på snö.sven-labil skrev:Absolut, men när märks det skillnad ifall båda motorerna driver lika mycket hela tiden (PS2 ?) eller effekten fördelas för optimal effektivitet tills greppet inte räcker? Det är ju något som Tesla lyckats riktigt bra med. (Undrar hur en fyrhjulsdriven Leaf-R skulle blivit med tanke på det sävliga antispinnsystemet min hade...)
Re: Polestar 2
Kör du på allvar med track mode på allmänna vägar i vinterföre?Alfa skrev:Med track mode på P-modellen går det att steglöst göra bilen mer framhjulsdriven. Det fungerar kanon. Dumt att track mode inte finns till LR också.Anderzzon skrev:Tesla-Björn klagar ju en del på att Model 3 är för bakhjulsdriven på snö.sven-labil skrev:Absolut, men när märks det skillnad ifall båda motorerna driver lika mycket hela tiden (PS2 ?) eller effekten fördelas för optimal effektivitet tills greppet inte räcker? Det är ju något som Tesla lyckats riktigt bra med. (Undrar hur en fyrhjulsdriven Leaf-R skulle blivit med tanke på det sävliga antispinnsystemet min hade...)

Re: Polestar 2
Jag har kört PS2 på vinterföre och den går mycket bra och stabilt på dåligt underlag.HelectriC skrev:Jag har ju en del erfarenhet med olika elbilar och jag vill påstå att PS2 på vinterväg har bland det bästa fyrhjulssystemet som jag har kört. Det känns sjukt stabilt och betydligt mer stabilt än Model S 75D som jag hade innan. Bilen går som på räls, trots att jag inte ens har varken dubbdäck eller ens nordiska vinterdäck. Jag kör Pirelli kontinentala vinterdäck (hade samma på Model S).
Har själv en S75D och om jag tvingas välja så tycker jag faktiskt att Teslan än ännu bättre, främst kanske för att det är en större bil med längre hjulbas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Model S är aningen för stor när det kommer till gränsområdet på halt underlag tycker jag. Sen reagerar AWD i PS2 på ett annat sätt, den tillåter mindre slir på hjulen, vilket jag upplever som mer säkert. Slår man däremot av ESP och går in i sport mode så är man verkligen i sladd modeZalman3 skrev:Jag har kört PS2 på vinterföre och den går mycket bra och stabilt på dåligt underlag.HelectriC skrev:Jag har ju en del erfarenhet med olika elbilar och jag vill påstå att PS2 på vinterväg har bland det bästa fyrhjulssystemet som jag har kört. Det känns sjukt stabilt och betydligt mer stabilt än Model S 75D som jag hade innan. Bilen går som på räls, trots att jag inte ens har varken dubbdäck eller ens nordiska vinterdäck. Jag kör Pirelli kontinentala vinterdäck (hade samma på Model S).
Har själv en S75D och om jag tvingas välja så tycker jag faktiskt att Teslan än ännu bättre, främst kanske för att det är en större bil med längre hjulbas.
upplevelsen kan också ha att göra med att man i PS2 kan stänga av regen helt, det gick inte i MS. På så sätt känns PS2 lättare att kontrollera.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Jag tycker att i-Pace var ännu bättre än PS2 gällande AWD på dåliga vägar när jag prov körde. Med de så vill jag inte säga att PS2 är dålig. Det är den definitivt inte! Önskar att tesla hade ett "snö läge"HelectriC skrev:Model S är aningen för stor när det kommer till gränsområdet på halt underlag tycker jag. Sen reagerar AWD i PS2 på ett annat sätt, den tillåter mindre slir på hjulen, vilket jag upplever som mer säkert. Slår man däremot av ESP och går in i sport mode så är man verkligen i sladd modeZalman3 skrev:Jag har kört PS2 på vinterföre och den går mycket bra och stabilt på dåligt underlag.HelectriC skrev:Jag har ju en del erfarenhet med olika elbilar och jag vill påstå att PS2 på vinterväg har bland det bästa fyrhjulssystemet som jag har kört. Det känns sjukt stabilt och betydligt mer stabilt än Model S 75D som jag hade innan. Bilen går som på räls, trots att jag inte ens har varken dubbdäck eller ens nordiska vinterdäck. Jag kör Pirelli kontinentala vinterdäck (hade samma på Model S).
Har själv en S75D och om jag tvingas välja så tycker jag faktiskt att Teslan än ännu bättre, främst kanske för att det är en större bil med längre hjulbas.
upplevelsen kan också ha att göra med att man i PS2 kan stänga av regen helt, det gick inte i MS. På så sätt känns PS2 lättare att kontrollera.
Re: Polestar 2
Jag körde aldrig min Ipace på riktig vinterväg, så där kan jag tyvärr inte chippa in med några erfarenheter.Merlin skrev:Jag tycker att i-Pace var ännu bättre än PS2 gällande AWD på dåliga vägar när jag prov körde. Med de så vill jag inte säga att PS2 är dålig. Det är den definitivt inte! Önskar att tesla hade ett "snö läge"HelectriC skrev:Model S är aningen för stor när det kommer till gränsområdet på halt underlag tycker jag. Sen reagerar AWD i PS2 på ett annat sätt, den tillåter mindre slir på hjulen, vilket jag upplever som mer säkert. Slår man däremot av ESP och går in i sport mode så är man verkligen i sladd modeZalman3 skrev:Jag har kört PS2 på vinterföre och den går mycket bra och stabilt på dåligt underlag.HelectriC skrev:Jag har ju en del erfarenhet med olika elbilar och jag vill påstå att PS2 på vinterväg har bland det bästa fyrhjulssystemet som jag har kört. Det känns sjukt stabilt och betydligt mer stabilt än Model S 75D som jag hade innan. Bilen går som på räls, trots att jag inte ens har varken dubbdäck eller ens nordiska vinterdäck. Jag kör Pirelli kontinentala vinterdäck (hade samma på Model S).
Har själv en S75D och om jag tvingas välja så tycker jag faktiskt att Teslan än ännu bättre, främst kanske för att det är en större bil med längre hjulbas.
upplevelsen kan också ha att göra med att man i PS2 kan stänga av regen helt, det gick inte i MS. På så sätt känns PS2 lättare att kontrollera.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
Peter Andersson
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Polestar 2
Funkar appen bra?HelectriC skrev:Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går
Re: Polestar 2
jag har inte haft några problem med alla funktioner jag använder och fått tillgång till!Peter Andersson skrev:Funkar appen bra?HelectriC skrev:Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Samma här. Det skrivs mycket om alla problem med bilen, men trots att jag har en av de första 1000 producerade så har jag inte haft mer problem med den här bilen än någon annan ny bil jag köpt tidigare. Visst blir det smidigare när appen är klar, men handen på hjärtat så var min förra bil den första som kom med någon sorts app och jag har ju överlevt tidigare. Det finns mycket annat positivt som överväger.HelectriC skrev:Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: Polestar 2
Har ni alla fått OTA-uppdateringen? Står fortfarande "4G" på min skärm så antar jag inte har fått och slutet på februari känns som nu. Får väl ge det en vecka till...