Bra mycket dyrare än de 506.000:- jag betalar för min ID.4 1st.
Kanske var tur man beställde 1st
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Moderator: Redaktion
Beror mycket på däck och asfaltskvalitet. Norge har samma grova asfalt som vi har, det har de inte i Tyskland.Revoltra skrev:Här är ett noise test av ID.4 i 130km/h på autobahn.
60 db !?
Det är tystare än den tystaste bilen i telslabjörns jämförelsetabell (Audi E-tron)
Värdet beror på väldigt många faktorer, inte minst mätinstrumentet och dess placering i bilen. Det är nog bäst att vänta tills Bjørn testat på sitt sätt för att få jämförbara siffror.Revoltra skrev:Här är ett noise test av ID.4 i 130km/h på autobahn.
60 dB !?
Det är tystare än den tystaste bilen i telslabjörns jämförelsetabell (Audi E-tron, 65,8 dB, 120km/h)
Precis. En mätning av ljudnivå i bil kan bara jämföras med en annan mätning om de gjorts under likadana omständigheter.BjornS skrev:Värdet beror på väldigt många faktorer, inte minst mätinstrumentet och dess placering i bilen. Det är nog bäst att vänta tills Bjørn testat på sitt sätt för att få jämförbara siffror.Revoltra skrev:Här är ett noise test av ID.4 i 130km/h på autobahn.
60 dB !?
Det är tystare än den tystaste bilen i telslabjörns jämförelsetabell (Audi E-tron, 65,8 dB, 120km/h)
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... versioner/Billigast blir ID.4 City med 170 hästkrafter och 343 km räckvidd. Priset är 446.900 kronor före klimatbonus. Den är för närvarande på 60.000 kronor men kommer att höjas till 70.000 kronor den 1 april.
De kommande versionerna är:
ID.4 City (170 hk, 343 km räckvidd): 446.900 kr
ID.4 Life (204 hk, 518 km räckvidd): 509.900 kr
ID.4 Business (204 hk, 516 km räckvidd): 549.900 kr
ID.4 Family (204 hk, 511 km räckvidd): 562.900 kr
ID.4 Tech (204 hk, 507 km räckvidd): 599.900 kr
ID.4 Max (204 hk, 506 km räckvidd): 624 900 kr
ID.4 GTX 4WD
De första sex versionerna släpps i mars och är alla bakhjulsdrivna. Senare under året kommer en sportigare fyrhjulsdriven modell att introduceras: ID.4 GTX.
...av samma person. Alla upplever ljud olika. En borrmaskin och en rockkonsert kan ha samma mätvärde...Niklas Z skrev:Precis. En mätning av ljudnivå i bil kan bara jämföras med en annan mätning om de gjorts under likadana omständigheter.BjornS skrev:Värdet beror på väldigt många faktorer, inte minst mätinstrumentet och dess placering i bilen. Det är nog bäst att vänta tills Bjørn testat på sitt sätt för att få jämförbara siffror.Revoltra skrev:Här är ett noise test av ID.4 i 130km/h på autobahn.
60 dB !?
Det är tystare än den tystaste bilen i telslabjörns jämförelsetabell (Audi E-tron, 65,8 dB, 120km/h)
Helt riktigt, decibelvärdet är en väldigt trubbig beskrivning av buller. Ett och samma decibelvärde kan vara ohyggligt störande eller inte alls beroende på andra aspekter hos ljudet. Men det är det bästa vi har tills någon gör mer ambitiösa mätningar.Fredrik j skrev:...av samma person. Alla upplever ljud olika. En borrmaskin och en rockkonsert kan ha samma mätvärde...
Det är ju därför man behöver provköra bilar man tänker köpa. Eller göra sig beredd på en överraskning.BjornS skrev:Helt riktigt, decibelvärdet är en väldigt trubbig beskrivning av buller. Ett och samma decibelvärde kan vara ohyggligt störande eller inte alls beroende på andra aspekter hos ljudet. Men det är det bästa vi har tills någon gör mer ambitiösa mätningar.Fredrik j skrev:...av samma person. Alla upplever ljud olika. En borrmaskin och en rockkonsert kan ha samma mätvärde...
Björn testar på dubbslitna vägar, så han får nog ett högre värdeRevoltra skrev:Här är ett noise test av ID.4 i 130km/h på autobahn.
60 dB !?
Det är tystare än den tystaste bilen i telslabjörns jämförelsetabell (Audi E-tron, 65,8 dB, 120km/h)
I princip ja, men när det gäller den här typen av buller tvivlar jag på att människor är helt olika. Visst kan det vara så i enstaka fall, men i de allra flesta fall torde en bil som under vissa omständigheter bullrar 69 dB upplevas som jobbigare än en bil som bullrar 66 dB under samma omständigheter, såvida inte den spektrala fördelningen skiljer sig kraftigt.Fredrik j skrev:...av samma person. Alla upplever ljud olika. En borrmaskin och en rockkonsert kan ha samma mätvärde...Niklas Z skrev:Precis. En mätning av ljudnivå i bil kan bara jämföras med en annan mätning om de gjorts under likadana omständigheter.BjornS skrev:Värdet beror på väldigt många faktorer, inte minst mätinstrumentet och dess placering i bilen. Det är nog bäst att vänta tills Bjørn testat på sitt sätt för att få jämförbara siffror.Revoltra skrev:Här är ett noise test av ID.4 i 130km/h på autobahn.
60 dB !?
Det är tystare än den tystaste bilen i telslabjörns jämförelsetabell (Audi E-tron, 65,8 dB, 120km/h)
https://www.electrive.net/2021/02/02/vw ... -000-euro/I utrustningen "Pure" kostar modellen 38 450 euro före och 28 880 euro efter finansiering.
Men med lägre moms (19%) och utan värmepump va? Vet inte exakt vad värmepumpen kostar, men skillnaden i pris utan moms och utan avdrag är knappt 35.000Zalman3 skrev:https://www.electrive.net/2021/02/02/vw ... -000-euro/I utrustningen "Pure" kostar modellen 38 450 euro före och 28 880 euro efter finansiering.
Intressant är att ID4 kostar under 29.000 euro i Tyskland efter rabatt och stöd.
Ännu billigare är ju Skoda Enyaq efter rabatt och stöd i Tyskland.Yeahman82 skrev:Men med lägre moms (19%) och utan värmepump va? Vet inte exakt vad värmepumpen kostar, men skillnaden i pris utan moms och utan avdrag är knappt 35.000Zalman3 skrev:https://www.electrive.net/2021/02/02/vw ... -000-euro/I utrustningen "Pure" kostar modellen 38 450 euro före och 28 880 euro efter finansiering.
Intressant är att ID4 kostar under 29.000 euro i Tyskland efter rabatt och stöd.
https://www.ludego.com/skoda-vision-iv/ENYAQ iV 50, 24.270 euro
Jag tror det heter Otto Normalverbraucher. Helt underbart egentligenmastodontfilmsmats skrev:250 lök för en elbil i den storleken är fan rätt bra pris, alltså. Då borde det börja konkurrera gällande ICE-bil på riktigt för Mittelschmidt (vad heter medelsvensson i Tyskland?)
Även e-Golf gick att få för en bra bit under 30k€ i Tyskland medan den kostade över 400k här. För det första så är VWs bilar generellt billigare i Tyskland. Hemmabonus eller nåt. Dessutom har de lägre moms, ingen vagnskadegaranti, och standardutrustningen är alltid sämre på tyska bilar.Yeahman82 skrev:Men med lägre moms (19%) och utan värmepump va? Vet inte exakt vad värmepumpen kostar, men skillnaden i pris utan moms och utan avdrag är knappt 35.000Zalman3 skrev:https://www.electrive.net/2021/02/02/vw ... -000-euro/I utrustningen "Pure" kostar modellen 38 450 euro före och 28 880 euro efter finansiering.
Intressant är att ID4 kostar under 29.000 euro i Tyskland efter rabatt och stöd.
Hur mycket rabatt får VW personal?mati skrev:Även e-Golf gick att få för en bra bit under 30k€ i Tyskland medan den kostade över 400k här. För det första så är VWs bilar generellt billigare i Tyskland. Hemmabonus eller nåt. Dessutom har de lägre moms, ingen vagnskadegaranti, och standardutrustningen är alltid sämre på tyska bilar.Yeahman82 skrev:Men med lägre moms (19%) och utan värmepump va? Vet inte exakt vad värmepumpen kostar, men skillnaden i pris utan moms och utan avdrag är knappt 35.000Zalman3 skrev:https://www.electrive.net/2021/02/02/vw ... -000-euro/I utrustningen "Pure" kostar modellen 38 450 euro före och 28 880 euro efter finansiering.
Intressant är att ID4 kostar under 29.000 euro i Tyskland efter rabatt och stöd.
Jag har någon gång funderat på att köpa en VW i Tyskland, jag känner ju till och med folk som jobbar på VW. Och de får ytterligare rabatter. Men jag kom fram till att det inte riktigt är värt det. Vill man ha svensk standardutrustning med rumpvärme och allt så blir priset inte alls lika lågt längre. Och utan vagnskadegaranti blir ju försäkringen dubbelt så dyr. Sen är det såklart inte lika smidigt som att köpa en bil här i stan. Det finns säkert några slantar att spara. Men snålheten är inte tillräckligt starkt utpräglad hos mig.
Mycket intressant. Speciellt om den går att få i 7 sits variant. 6 sits är nog för mycket att hoppas på. Men fler "billiga" stora bilar tack. X är ju inte direkt billig och e-Tron har inte 6-7 sits och är inte billig den heller.Bodes_dad skrev:
Ja, det stämmer. Som Jahreswagen betecknas en bil som inte är äldre än 12 månader när den säljs vidare. Nästan alla tyska biltillverkare erbjuder sina anställda, delvis till och med f d anställda, dvs pensionärer, möjligheten att skaffa en kraftigt rabatterad bil som sedan alltså säljs efter max ett år i deras ägo. Jag har dålig koll på hur mycket rabatt de får exakt. Det varierar. För de anställda är det ett sätt att alltid ha en splirrans ny bil till starkt rabatterat pris, och den som sedan köper en sådan bil får alltså en nästan ny bil, fast till begagnatpris.Zalman3 skrev:Hur mycket rabatt får VW personal?
De måste väl äga bilen i ett år innan dom får sälja dom?
Så kallad Jahreswagen.