Batteridag 22 september
Moderator: Redaktion
Re: Batteridag 22 september
The Limiting Factor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2451
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Batteridag 22 september
Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).Zalman3 skrev:The Limiting Factor.
MVH
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Batteridag 22 september
Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....NiklasTesla skrev:Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).Zalman3 skrev:The Limiting Factor.
MVH
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2451
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Batteridag 22 september
Med tiden kan det bli så att varje Modell kring premiumnivå har 4680-celler. Frågan är bara vilken modell som blir först ut på marknaden med 4680-Celler?mikebike skrev:Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....NiklasTesla skrev:Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).Zalman3 skrev:The Limiting Factor.
MVH
Re: Batteridag 22 september
Nya modell S/X....NiklasTesla skrev:Med tiden kan det bli så att varje Modell kring premiumnivå har 4680-celler. Frågan är bara vilken modell som blir först ut på marknaden med 4680-Celler?mikebike skrev:Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....NiklasTesla skrev:Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).Zalman3 skrev:The Limiting Factor.
MVH
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2451
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Batteridag 22 september
Låter troligt.[JM] skrev:Nya modell S/X....NiklasTesla skrev:Med tiden kan det bli så att varje Modell kring premiumnivå har 4680-celler. Frågan är bara vilken modell som blir först ut på marknaden med 4680-Celler?mikebike skrev:Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....NiklasTesla skrev:Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).Zalman3 skrev:The Limiting Factor.
MVH
Re: Batteridag 22 september
Vissa tror att Elon inte riktigt sa hela sanningen om hur långt man hunnit i utvecklingen av tillverkningen av 4680-batterier.
12 detaljer i tillverkningen.
Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.
12 detaljer i tillverkningen.
Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
De visade förtusan video från cellproduktion även på Battery Day. Kunde man inte processa den informationen så är det deras fel och inte så att Elon inte sa hela sanningen. I efterföljande meddelanden så fick man reda på att cellproduktion pågått sedan början av 2020, maj eller ännu tidigare.Zalman3 skrev:Vissa tror att Elon inte riktigt sa hela sanningen om hur långt man hunnit i utvecklingen av tillverkningen av 4680-batterier.
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.
12 detaljer i tillverkningen.
Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
Själv trodde jag dock inte att de skulle få igång massproduktion av celler för både Model Y i Berlin samt alla Model S/X redan nu. Jag börjar ändra mig nu men tror inte Tesla själva var säkra om tidsplan på Battery Day.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteridag 22 september
Kim Java visar i sin Youtube film att
4680-batterier kan få följande egenskaper:
Laddhastighet ökar upp till 275kW.
Tesla M3 kan öka sitt batteri upp till 130kWh.
Kan ladda 10 till 50% på 7 minuter.
4680-batterier kan få följande egenskaper:
Laddhastighet ökar upp till 275kW.
Tesla M3 kan öka sitt batteri upp till 130kWh.
Kan ladda 10 till 50% på 7 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Vet inte riktigt hur de räknar men 130 kWh och 10 till 50% blir 52 kWh på 7 min.
Då får man nog avrunda 275 kW uppåt till ca 445 kW, eller?
Då får man nog avrunda 275 kW uppåt till ca 445 kW, eller?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2451
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Batteridag 22 september
Ja 275kw peak laddhastighet låter lite lite av vad jag har förstått tekniken.JONI skrev:Vet inte riktigt hur de räknar men 130 kWh och 10 till 50% blir 52 kWh på 7 min.
Då får man nog avrunda 275 kW uppåt till ca 445 kW, eller?
MVH
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Batteridag 22 september
What will Tesla's Lithium Clay Mine and Salt Extraction Process look like? In this video, I'll explain what this process could look like and the hidden opportunities for vertical integration. This is part fourteen of the Lithium Mine to Battery Line Series to break down and understand what was unveiled at Tesla Battery Day.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
I tillägg till det Svenssons skriver är det värt att notera att 4680 ju inte är ett batteri utan namnet på nya formatet. Det presenterades många olika saker kring 4680 (och batteri-tillverkning generellt) på battery day och vissa saker av de som presenterades är ju helt klart fortfarande i labb-stadiet och kommer komma senare.Zalman3 skrev:Vissa tror att Elon inte riktigt sa hela sanningen om hur långt man hunnit i utvecklingen av tillverkningen av 4680-batterier.
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.
12 detaljer i tillverkningen.
Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
T.ex. är det nog fortfarande ”wet process” för elektroderna. Det är nog fortfarande i labb-stadiet, vilket de också var tydliga med under battery day. Det är ingen förutsättning för att tillverka 4680 att ha löst det. Men det kommer nog krävas framöver för att skala tillverkningen mer (och få ner priset mer).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Batteridag 22 september
Visst är det så att 4680 är det nya formatet som exempelvis Tesla, Panasonic, LG Chem och BAK kommer att tillverka.flamman skrev:I tillägg till det Svenssons skriver är det värt att notera att 4680 ju inte är ett batteri utan namnet på nya formatet. Det presenterades många olika saker kring 4680 (och batteri-tillverkning generellt) på battery day och vissa saker av de som presenterades är ju helt klart fortfarande i labb-stadiet och kommer komma senare.Zalman3 skrev:Vissa tror att Elon inte riktigt sa hela sanningen om hur långt man hunnit i utvecklingen av tillverkningen av 4680-batterier.
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.
12 detaljer i tillverkningen.
Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
T.ex. är det nog fortfarande ”wet process” för elektroderna. Det är nog fortfarande i labb-stadiet, vilket de också var tydliga med under battery day. Det är ingen förutsättning för att tillverka 4680 att ha löst det. Men det kommer nog krävas framöver för att skala tillverkningen mer (och få ner priset mer).
Sen vilken kemi man stoppar i detta nya format kommer att variera.
Tror att LFP kommer att dominera.
Men intressant är vilken litiumjon variant man kan bygga ihop för att få 50% bättre densitet.
Vissa spår att Tesla med 4680 nickel batterier kan närma sig prismässigt konkurrenternas LFP batterier.
Men med bättre densitet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Detta blir lite som Fermi Paradox det här. Så var är alla billiga elbil?
Re: Batteridag 22 september
Några reflektioner.LarsL skrev:Detta blir lite som Fermi Paradox det här. Så var är alla billiga elbil?
Det billigt idag att tillverka en elbil.
Problemet är att det är brist på batterier.
Vilket gör att batteripriset hålls konstlat högt.
Men när väl Northvolt( pratas om att Northvolt bygger batterier för ca 70 dollar per kWh) och en massa andra nybyggda batterifabriker får upp farten, så sjunker priserna.
Bilförsäljarna vill ha höga listpriser. Men de dribblar med höga rabatter(Peugeot ger 20 % i rabatt)och galet låga privatleasingpriser.
Går man in på blocket så hittar man leasingpriser i prisklassen 2000 till 3000kr i månaden från:
Maxus, Fiat, VW, Renault, Opel, Peugeot, Seat, Hyundai, Mini Cooper, BMW, Mazda, Kia och Nissan.
Så det är en myt att folk inte har råd att skaffa en elbil.
Edit:
MG lanserar ju sina modeller nästa vecka.
Blir intressant om de ger sig in i privatleasing priskriget.
I Norge kostar en MG ZS EV under 240.000Nok.
Utgår ifrån att den får ett lågt pris i Sverige också.
Introduktionspriset i Norge var 229.900Nok, för en bil som är i en Volvo XC40 storlek.
MG ZS EV 448 liter bagage
Volvo XC40 452 liter bagage
Till vintern kommer MG ZS EV med 73kWh batteri och 500km i räckvidd.
7 års garanti gör MG till ett tryggt köp.
Vissa månader har MG varit den femte mest sålda bilen alla kategorier i Norge.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
The Limiting Factor.
16 Manufacturing the Structural Battery Pack from the Cell Up
Structural Battery Pack 5ggr starkare.
16 Manufacturing the Structural Battery Pack from the Cell Up
Structural Battery Pack 5ggr starkare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Får du provision på MG-försäljningen Zalman?Zalman3 skrev:MG lanserar ju sina modeller nästa vecka.
Blir intressant om de ger sig in i privatleasing priskriget.
I Norge kostar en MG ZS EV under 240.000Nok.
Utgår ifrån att den får ett lågt pris i Sverige också.
Introduktionspriset i Norge var 229.900Nok, för en bil som är i en Volvo XC40 storlek.
MG ZS EV 448 liter bagage
Volvo XC40 452 liter bagage
Till vintern kommer MG ZS EV med 73kWh batteri och 500km i räckvidd.
7 års garanti gör MG till ett tryggt köp.
Vissa månader har MG varit den femte mest sålda bilen alla kategorier i Norge.
Så mycket som du jobbar gratis för kineserna så hoppas man ju att du fått till bra en deal med kick-back från CCP.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Batteridag 22 september
martinot skrev:Får du provision på MG-försäljningen Zalman?Zalman3 skrev:MG lanserar ju sina modeller nästa vecka.
Blir intressant om de ger sig in i privatleasing priskriget.
I Norge kostar en MG ZS EV under 240.000Nok.
Utgår ifrån att den får ett lågt pris i Sverige också.
Introduktionspriset i Norge var 229.900Nok, för en bil som är i en Volvo XC40 storlek.
MG ZS EV 448 liter bagage
Volvo XC40 452 liter bagage
Till vintern kommer MG ZS EV med 73kWh batteri och 500km i räckvidd.
7 års garanti gör MG till ett tryggt köp.
Vissa månader har MG varit den femte mest sålda bilen alla kategorier i Norge.
Så mycket som du jobbar gratis för kineserna så hoppas man ju att du fått till bra en deal med kick-back från CCP.
Alla elbilister kommer inte att köpa en MG, långt därifrån.
Men alla elbilister tjänar på bättre konkurrens och lägre elbilspriser.
Varför kostar exempelvis en ID3 Från 404.900kr i Sverige?
Hutlöst dyrt om du frågar mig och Volkswagenchefen Herbert Diess har sagt
till investerare att en ID3 kostar 40% mindre att tillverka än en VW e-Golf.
"Volkswagen ID 3 kostar 40 procent mindre att tillverka än gamla e-Golf. "
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... tillverka/
Det var mycket prat om att ID3 skulle kosta från 25.000 euro. Ett löfte som inte hölls.
https://www.nyteknik.se/elbilar/nya-elb ... la-6957950Instegsversionen, som tidigare sagts kosta under 25 000 euro ska vara beställningsbart efter att denna första laddning bilar byggts – men nu handlar det om ett pris på ”under 30 000 euro” i Tyskland.
Så antingen så kommer de svenska importörerna få sänka sina priser, eller så kommer det en våg med importerade bilar till Sverige så snart Covid19 börjar lugna ner sig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
The Limiting Factor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Priset på batterier sjunker som en sten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
2021 är elbilen billigare i vissa segment.
2023 är elbilen billigare i nästan alla segment.
2023 är elbilen billigare i nästan alla segment.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Tesla 2 tros kosta 18.000 dollar att tillverka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension