Skulle in och hämta paket lite snabbt, sedan tyckte bilen att livet var tråkigt i ca en halv minut.
Vehicle may shut down unexpectedly
Moderator: Redaktion
Vehicle may shut down unexpectedly
Skulle in och hämta paket lite snabbt, sedan tyckte bilen att livet var tråkigt i ca en halv minut.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Re: Vehicle may shut down unexpectedly
Audi Q8 e-tron 55 -24
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vehicle may shut down unexpectedly
Notera klockslaget, det KAN behövas senare om Tesla vill kolla upp det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Korvspad
- Teslaägare
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 08 nov 2017 14:04
- Referralkod: ts.la/patrick27427
Re: Vehicle may shut down unexpectedly
Ajaj. Samma felmeddelande som jag fick i somras på väg hem från semestern (TM3SR+2019). Slutade med bärgare, 2h taxi och nästan två månaders servicebesök. Och en fossilmerca som lånebil. Gick dock på garanti. Orsaken var ett fel i högspänningsbatteriet, som de bytte(!) De bytte även 12V-batteriet, som jag vet orsakar alla möjliga och omöjliga fel pga att laddningen av det inte verkar funka helt optimalt. Om du har tur så räcker det med ett byte av 12V-batteriet. Om du har riktig tur så är någon av polerna klent åtdragna, då räcker det att dra åt dom. Finns trådar på TMC där flera rapporterar om samma fel, så jag hoppas att Tesla har löst problemet i de nya bilarna. Själv fick jag häromdagen ett felmeddelande om att 12V-batteriet börjar bli gammalt, trots att det byttes i somras (påstår iaf Tesla)...
People say nothing is impossible, but I do nothing every day.
Re: Vehicle may shut down unexpectedly
Tack för informationen! Den var mycket bra att få! Har bokat service besök så får vi se vad de säger.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Re: Vehicle may shut down unexpectedly
Lite summering:
Fick alltså ett larm som berättade "Electrical System power reduced - Vehicle may shut down unexpectedly".
Fick ovan information av andra ägare att det är ett dåligt larm då det i slutändan kan behövas ett batteribyte. (kanske likvädigt med att motorlampan lyser på en ICE bil?)
Jag registrerade ett servicebesök i Norrköping (Battery-Charging) och valde en tillgänglig tid någon vecka framåt för att få någon att titta på detta.
Tyvärr hade jag hunnit uppdatera bilen från 2020.44.10.1 till 2020.48.10 och kände mig dum att jag kanske hade rensat loggarna...
Redan inom någon timme hade mitt ärende screenats av Tesla och då informationen man skriver in i serviceärendet är väldigt begräsat så ringde en support ledare från Segeltorp upp mig redan 13:00 och ville ha mera detaljer.
"Jag hade kört till posten och parkerade, hämtade ett paket under ca 2-3 minuter, gick tillbaka till bilen och när jag trampade på bromspedalen så fick jag larmet. Larmet försvann efter ca 30 sekunder."
En timme senare ringde support ledaren och berättade att analysen var klar och det var en mjukvarubugg. Signalerna mellan mjukvarumodulerna hade hamnat i ofas och kontaktorerna till batteriet hade inte stängt som de skulle. Det vara bara att köra vidare utan att vara orolig.
WOW!!!
- man kan boka servicetid direkt i appen, snabbt och smidigt, utan en massa kötid i telefonen
- Fick hjälp av Tesla support inom 5-6 timmar. Första kontakt redan 13:00 efter jag reggat ärendet på natten innan.
- Reggade support ärende i Norrköping och expeterna från Segeltorp tog ärendet direkt.
- Loggar sparas i bilen fastän man gör en uppgradering.
- allt kunde plockas ut remote och analyseras direkt
- superbra kommunkation och ärlig felbeskrivning ( som jag sällan har fått av VAG )
- Bilens mjukvara kunde själv detektera problemet och själv komma ur felläget. (imponerande programmering, eller kanske bara tur?)
Till motsats av vad många har upplevt som dålig Teslaservice, så fick jag uppleva en support i världsklass. Jag anser att jag inte kunnat få bättre hjälp än detta. Nästan snabbare än att ringa efter bärgare och få en akutanalys från VAG för motorlampa som lyser.
Nu kan jag tryggt köra vidare med vetskapen om att Teslasupporten kommer att hjälpa mig snabbt om problemet dyker upp igen.
Fick alltså ett larm som berättade "Electrical System power reduced - Vehicle may shut down unexpectedly".
Fick ovan information av andra ägare att det är ett dåligt larm då det i slutändan kan behövas ett batteribyte. (kanske likvädigt med att motorlampan lyser på en ICE bil?)
Jag registrerade ett servicebesök i Norrköping (Battery-Charging) och valde en tillgänglig tid någon vecka framåt för att få någon att titta på detta.
Tyvärr hade jag hunnit uppdatera bilen från 2020.44.10.1 till 2020.48.10 och kände mig dum att jag kanske hade rensat loggarna...
Redan inom någon timme hade mitt ärende screenats av Tesla och då informationen man skriver in i serviceärendet är väldigt begräsat så ringde en support ledare från Segeltorp upp mig redan 13:00 och ville ha mera detaljer.
"Jag hade kört till posten och parkerade, hämtade ett paket under ca 2-3 minuter, gick tillbaka till bilen och när jag trampade på bromspedalen så fick jag larmet. Larmet försvann efter ca 30 sekunder."
En timme senare ringde support ledaren och berättade att analysen var klar och det var en mjukvarubugg. Signalerna mellan mjukvarumodulerna hade hamnat i ofas och kontaktorerna till batteriet hade inte stängt som de skulle. Det vara bara att köra vidare utan att vara orolig.
WOW!!!
- man kan boka servicetid direkt i appen, snabbt och smidigt, utan en massa kötid i telefonen
- Fick hjälp av Tesla support inom 5-6 timmar. Första kontakt redan 13:00 efter jag reggat ärendet på natten innan.
- Reggade support ärende i Norrköping och expeterna från Segeltorp tog ärendet direkt.
- Loggar sparas i bilen fastän man gör en uppgradering.
- allt kunde plockas ut remote och analyseras direkt
- superbra kommunkation och ärlig felbeskrivning ( som jag sällan har fått av VAG )
- Bilens mjukvara kunde själv detektera problemet och själv komma ur felläget. (imponerande programmering, eller kanske bara tur?)
Till motsats av vad många har upplevt som dålig Teslaservice, så fick jag uppleva en support i världsklass. Jag anser att jag inte kunnat få bättre hjälp än detta. Nästan snabbare än att ringa efter bärgare och få en akutanalys från VAG för motorlampa som lyser.
Nu kan jag tryggt köra vidare med vetskapen om att Teslasupporten kommer att hjälpa mig snabbt om problemet dyker upp igen.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
- Korvspad
- Teslaägare
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 08 nov 2017 14:04
- Referralkod: ts.la/patrick27427
Re: Vehicle may shut down unexpectedly
Se där ja, gott att höra. Som sagt, bättre hantering än så är nog svårt att få.
Mitt felmeddelande har inte dykt upp igen, så jag håller tummarna att det var något liknande.
Mitt felmeddelande har inte dykt upp igen, så jag håller tummarna att det var något liknande.
People say nothing is impossible, but I do nothing every day.