Batteridag 22 september
Moderator: Redaktion
Re: Batteridag 22 september
Med tanke på Teslas bild på kemier vs produkter där man hade NMC=Powerwall så misstänker jag att det är där 2170 cellerna hamnar när väl 3/Y går över till 4680 om ~2 år. (Edit: omformulerade detta till något som kanske går att förstå sig på)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Batteridag 22 september
Jag får en känsla av att Tesla är besvikna över Panasonics innovationstakt.Jordad skrev:Det kom två rykten om LG Chem för någon månad sedan. Dels att LG Chem vill särnotera sin batteritillverkning och dels att Tesla vill köpa in sig in i företaget. De två hänger antagligen samman. Att Tesla delar med sig teknik till LG betyder inte att man automatiskt kommer dela med sig till andra. Det verkar iaf inte hittils som att Panasonic får ta del av vad Tesla presenterade på battery day.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Batteridag 22 september
Alla 2170 Tesla köper av Panasonic är ju NCA AFAIK.Laban skrev:Med tanke på Teslas bild på kemier vs produkter där man hade NMC=Powerwall så misstänker jag att det är där 2170 cellerna hamnar. Energilager ska få LFP celler och varför inte då ta LFP även för Powerwall. Om de inte är så att man räknar med att få över 2170 celler när 3/Y går över till 4680 om ~2 år.
NMC har dom precis börjat köpa av LG till M3 LR i Kina.
Vet inte vad man skall dra för slutsatser av den infon i presentationen egentligen. Ställer man även om Panasonics produktion från NCA till NMC framöver? Eller är det bara att LG skall leverera celler till powerwall? Who knows.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Batteridag 22 september
Panasonic har en lina för NMC i Giga Nevada som går till lagringsprodukter. Tesla har även köpt NMC från Samsung i perioder.taliz skrev:Alla 2170 Tesla köper av Panasonic är ju NCA AFAIK.Laban skrev:Med tanke på Teslas bild på kemier vs produkter där man hade NMC=Powerwall så misstänker jag att det är där 2170 cellerna hamnar. Energilager ska få LFP celler och varför inte då ta LFP även för Powerwall. Om de inte är så att man räknar med att få över 2170 celler när 3/Y går över till 4680 om ~2 år.
NMC har dom precis börjat köpa av LG till M3 LR i Kina.
Vet inte vad man skall dra för slutsatser av den infon i presentationen egentligen. Ställer man även om Panasonics produktion från NCA till NMC framöver? Eller är det bara att LG skall leverera celler till powerwall? Who knows.
Re: Batteridag 22 september
Ahh, det står ju faktiskt på Wikipediasidan om GF3. Hade jag missat. Tack!Jordad skrev:Panasonic har en lina för NMC i Giga Nevada som går till lagringsprodukter. Tesla har även köpt NMC från Samsung i perioder.taliz skrev:Alla 2170 Tesla köper av Panasonic är ju NCA AFAIK.Laban skrev:Med tanke på Teslas bild på kemier vs produkter där man hade NMC=Powerwall så misstänker jag att det är där 2170 cellerna hamnar. Energilager ska få LFP celler och varför inte då ta LFP även för Powerwall. Om de inte är så att man räknar med att få över 2170 celler när 3/Y går över till 4680 om ~2 år.
NMC har dom precis börjat köpa av LG till M3 LR i Kina.
Vet inte vad man skall dra för slutsatser av den infon i presentationen egentligen. Ställer man även om Panasonics produktion från NCA till NMC framöver? Eller är det bara att LG skall leverera celler till powerwall? Who knows.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Batteridag 22 september
Är inte 4680 betydligt billigare att tillverka (per kWh) än de hittills tillverkade geometrierna? Då låter det ju som vansinne att på sikt tillverka/köpa något annat. Eller har jag missförstått något?
Re: Batteridag 22 september
När man spenderat flera år och åtskilliga miljarder på att etablera en gigantisk produktionskapacitet kastar man inte bara ut det och byter till "det senaste" hur som helst.
Man nyttjar det så länge det är ekonomiskt rimligt. Det kommer dröja länge, decennier, innan tillverkningskapaciteten för batterier möter efterfrågan. Dvs även sådant som inte är top of the crop kommer kunna säljas under lång tid framöver.
Man nyttjar det så länge det är ekonomiskt rimligt. Det kommer dröja länge, decennier, innan tillverkningskapaciteten för batterier möter efterfrågan. Dvs även sådant som inte är top of the crop kommer kunna säljas under lång tid framöver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Batteridag 22 september
Nä, visst, man kan ju inte tvärstoppa produktionen innan man har ny kapacitet på plats. Men eftersom den gamla tekniken måste säljas till sämre marginaler verkar det inte rimligt att investera i nya anläggningar som tillverkar något annat än 4680.taliz skrev:När man spenderat flera år och åtskilliga miljarder på att etablera en gigantisk produktionskapacitet kastar man inte bara ut det och byter till "det senaste" hur som helst.
Man nyttjar det så länge det är ekonomiskt rimligt. Det kommer dröja länge, decennier, innan tillverkningskapaciteten för batterier möter efterfrågan. Dvs även sådant som inte är top of the crop kommer kunna säljas under lång tid framöver.
("Perfect is the enemy of good", är ju just perfekt som Teslaslogan faktiskt.)
Re: Batteridag 22 september
När man fattar beslut om så stora investeringar så har man inte sällan säkrat kontrakt för många år framöver.
Se på Northvolt tex. De kommer nu bygga "gammal" teknik. Men de har sitt på det torra ändå för all kapacitet de kommer producera är redan såld.
Se på Northvolt tex. De kommer nu bygga "gammal" teknik. Men de har sitt på det torra ändå för all kapacitet de kommer producera är redan såld.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Batteridag 22 september
Formfaktorn i sig ger "bara" 14% lägre pris/kWh. Så har man redan fabriken samt har ingen/liten nytta av tabless eller formfaktorn i sig (Powerwall..) så kan den nog fortsätta producera batterier bra många år till.Elof skrev:Är inte 4680 betydligt billigare att tillverka (per kWh) än de hittills tillverkade geometrierna? Då låter det ju som vansinne att på sikt tillverka/köpa något annat. Eller har jag missförstått något?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Batteridag 22 september
Lite som fossilindustrin gör... (vilket är förståeligt, och i Teslas fall är det inget dåligts eftersom domtaliz skrev:När man spenderat flera år och åtskilliga miljarder på att etablera en gigantisk produktionskapacitet kastar man inte bara ut det och byter till "det senaste" hur som helst.
Man nyttjar det så länge det är ekonomiskt rimligt. Det kommer dröja länge, decennier, innan tillverkningskapaciteten för batterier möter efterfrågan. Dvs även sådant som inte är top of the crop kommer kunna säljas under lång tid framöver.
fortfarande satsar framåt för fullt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Batteridag 22 september
Mer info om 4680 batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.d3marcus skrev:Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteridag 22 september
Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?Svenssons skrev:Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.d3marcus skrev:Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
Re: Batteridag 22 september
Gissar på främst av Tesla men ofta i sammarbete med underleverantörer. Tesla anlitade Jeff Dahn som chef över sin Advanced Battery Research som de lade i Kanada, kanske pga att Jeff Dagen är från Kanada. Tesla köpte också upp både Grohmann och ATW Automation som håller på med utveckling och produktion av batterier.d3marcus skrev:Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?Svenssons skrev:Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.d3marcus skrev:Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteridag 22 september
4680 batterierna skulle kunna ge upp till 870km i räckvidd.Zalman3 skrev:Mer info om 4680 batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Bygger Teslas tre underleverantörer av batterier enligt Teslas unika specar?Svenssons skrev:Gissar på främst av Tesla men ofta i sammarbete med underleverantörer. Tesla anlitade Jeff Dahn som chef över sin Advanced Battery Research som de lade i Kanada, kanske pga att Jeff Dagen är från Kanada. Tesla köpte också upp både Grohmann och ATW Automation som håller på med utveckling och produktion av batterier.d3marcus skrev:Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?Svenssons skrev:Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.d3marcus skrev:Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
I denna artikel läser jag att ”[Panasonic] has declined to link its battery roadmap to Tesla's future models.”
https://www.google.se/amp/s/mobile.reut ... SKCN24V1GB
Försöker reda ut om det är Tesla eller underleverantörerna som driver batteriutvecklingen.
Re: Batteridag 22 september
Tesla driver sin egna batteriutveckling men självklart driver även underleverantörer sin egna utveckling. När det kommer till Panasonic verkar de hamna lite efter nu i och med att Tesla dels börjar producera egna batterier och dels använder sig av allt fler leverantörer. Det kinesiska som levererar LFP-celler (antagligen CATL) till de kinesiska bilarna och Model 3 SR för Europa och dels LF Chem som verkar börja tillverka 4680-celler i Nordamerika och Europa till Tesla. Tesla har också använt celler från Samsung.d3marcus skrev:Bygger Teslas tre underleverantörer av batterier enligt Teslas unika specar?Svenssons skrev:Gissar på främst av Tesla men ofta i sammarbete med underleverantörer. Tesla anlitade Jeff Dahn som chef över sin Advanced Battery Research som de lade i Kanada, kanske pga att Jeff Dagen är från Kanada. Tesla köpte också upp både Grohmann och ATW Automation som håller på med utveckling och produktion av batterier.d3marcus skrev:Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?Svenssons skrev:Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.d3marcus skrev:Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
I denna artikel läser jag att ”[Panasonic] has declined to link its battery roadmap to Tesla's future models.”
https://www.google.se/amp/s/mobile.reut ... SKCN24V1GB
Försöker reda ut om det är Tesla eller underleverantörerna som driver batteriutvecklingen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteridag 22 september
Samsung hörde jag att de slutat att använda sig av. Gällde tidiga MS/MX-modeller tyckte jag Monroe sa i en video.
Dels pga. att tekniken inte är vad Tesla är ute efter, och dels antar jag pga. "barnkobolt" (som nämnts i annan tråd här på TCS att Samsung använder sig av).
Dels pga. att tekniken inte är vad Tesla är ute efter, och dels antar jag pga. "barnkobolt" (som nämnts i annan tråd här på TCS att Samsung använder sig av).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Batteridag 22 september
Det är nog inte så svart/vitt, och har nog skiftat över tid.d3marcus skrev:Bygger Teslas tre underleverantörer av batterier enligt Teslas unika specar?Svenssons skrev:Gissar på främst av Tesla men ofta i sammarbete med underleverantörer. Tesla anlitade Jeff Dahn som chef över sin Advanced Battery Research som de lade i Kanada, kanske pga att Jeff Dagen är från Kanada. Tesla köpte också upp både Grohmann och ATW Automation som håller på med utveckling och produktion av batterier.d3marcus skrev:Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?Svenssons skrev:Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.d3marcus skrev:Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
I denna artikel läser jag att ”[Panasonic] has declined to link its battery roadmap to Tesla's future models.”
https://www.google.se/amp/s/mobile.reut ... SKCN24V1GB
Försöker reda ut om det är Tesla eller underleverantörerna som driver batteriutvecklingen.
Tesla brukar att börja med att specialbeställa produkter hos underleverantörer som passar deras syften/specar, men efter hand så driver de mer och mer på utvecklingen genom produktions- och forsknings-samarbeten tillsammans med underleverantörerna (ibland med 50-50-ägda gemensamma bolag), för att till sist när de lärt sig tillräckligt mycket gå över till att forska/utveckla och tillverka allt helt själva "in house".
Batterier, som den kärnkomponent den är i elbilar, är nog inget undantag från den principen och gången.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Batteridag 22 september
Det som framkom på Battery Day gällande produktion var väl i princip följande
1. Järnbaserade/LFP-celler för RoboTaxi/Model 3 SR/större batterilager där pris är av större vikt. Verkar som CATL blir leverantör för dessa.
2. Nickel-Mangan/NMC-celler för LR-modeller av de mindre bilarna och troligen även X/S samt mindre PowerPacks där energidensitet per volym är av större vikt. Panasonic (18650+2170) och LG Chem (4680) verkar bli leverantörerna för dessa.
3. Celler med rent Nickel-baserad katod för Semi och Cybertruck där massan är av större vikt. Tesla verkar tillverka dessa själv i 4680-formatet.
1. Järnbaserade/LFP-celler för RoboTaxi/Model 3 SR/större batterilager där pris är av större vikt. Verkar som CATL blir leverantör för dessa.
2. Nickel-Mangan/NMC-celler för LR-modeller av de mindre bilarna och troligen även X/S samt mindre PowerPacks där energidensitet per volym är av större vikt. Panasonic (18650+2170) och LG Chem (4680) verkar bli leverantörerna för dessa.
3. Celler med rent Nickel-baserad katod för Semi och Cybertruck där massan är av större vikt. Tesla verkar tillverka dessa själv i 4680-formatet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteridag 22 september
De överger kanske inte heller NAC från Panasonic. Det ska komma 4680 från Panasonic med. BraSvenssons skrev:Det som framkom på Battery Day gällande produktion var väl i princip följande
1. Järnbaserade/LFP-celler för RoboTaxi/Model 3 SR/större batterilager där pris är av större vikt. Verkar som CATL blir leverantör för dessa.
2. Nickel-Mangan/NMC-celler för LR-modeller av de mindre bilarna och troligen även X/S samt mindre PowerPacks där energidensitet per volym är av större vikt. Panasonic (18650+2170) och LG Chem (4680) verkar bli leverantörerna för dessa.
3. Celler med rent Nickel-baserad katod för Semi och Cybertruck där massan är av större vikt. Tesla verkar tillverka dessa själv i 4680-formatet.
Länk: https://finance.yahoo.com/news/panasoni ... 49577.html
Re: Batteridag 22 september
Mycket intressant!Jordad skrev:De överger kanske inte heller NAC från Panasonic. Det ska komma 4680 från Panasonic med. BraSvenssons skrev:Det som framkom på Battery Day gällande produktion var väl i princip följande
1. Järnbaserade/LFP-celler för RoboTaxi/Model 3 SR/större batterilager där pris är av större vikt. Verkar som CATL blir leverantör för dessa.
2. Nickel-Mangan/NMC-celler för LR-modeller av de mindre bilarna och troligen även X/S samt mindre PowerPacks där energidensitet per volym är av större vikt. Panasonic (18650+2170) och LG Chem (4680) verkar bli leverantörerna för dessa.
3. Celler med rent Nickel-baserad katod för Semi och Cybertruck där massan är av större vikt. Tesla verkar tillverka dessa själv i 4680-formatet.
Länk: https://finance.yahoo.com/news/panasoni ... 49577.html
Så det blir 4680 batterier över hela linjen mycket snart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
"Mycket snart" tror jag inte.
Närmaste året är det främst Y från Berlin samt S och X.
Sen finns ju planer på att tillverka Model 3 i Berlin också. Skulle vara väldigt udda om inte den kommer få samma design med "structural battery", dvs 4680, som Y.
Produktionslinorna för 3 och Y i USA och Kina kommer nog fortsätta använda 2170 i flera år till. Kina kommer nog användas mkt för lågkostnadsvarianter. Dvs LFP.
Närmaste året är det främst Y från Berlin samt S och X.
Sen finns ju planer på att tillverka Model 3 i Berlin också. Skulle vara väldigt udda om inte den kommer få samma design med "structural battery", dvs 4680, som Y.
Produktionslinorna för 3 och Y i USA och Kina kommer nog fortsätta använda 2170 i flera år till. Kina kommer nog användas mkt för lågkostnadsvarianter. Dvs LFP.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.