Vore intressant att se vad som händer om exempelvis en Taycan eller E-tron kopplar in sig. Någon som har en sådan bil och har vägarna förbi en SuC v3 kanske kan testa?
Zoe laddar på SuC v3
Moderator: Redaktion
Zoe laddar på SuC v3
En tysk som lyckas ladda sin Zoe på en Supercharger v3. Det är bara att plugga in och ladda tydligen. Är säkert något temporärt, men kul ändå att det fungerar.
Vore intressant att se vad som händer om exempelvis en Taycan eller E-tron kopplar in sig. Någon som har en sådan bil och har vägarna förbi en SuC v3 kanske kan testa?
Vore intressant att se vad som händer om exempelvis en Taycan eller E-tron kopplar in sig. Någon som har en sådan bil och har vägarna förbi en SuC v3 kanske kan testa?
Re: Zoe laddar på SuC v3
Gratis laddning för alla???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Zoe laddar på SuC v3
Måste vara en bugg
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Zoe laddar på SuC v3
Det skulle ju onekligen hjälpa Elon Musk att nå sitt mål att elektrifiera biltransporter.
Hans syfte är ju inte att tjäna privata pengar utan att tjäna pengar som möjliggör hans visioner. Men det är ju säkert en bugg. Aktieägarna delar ju säkert inte en sån vision.
Hans syfte är ju inte att tjäna privata pengar utan att tjäna pengar som möjliggör hans visioner. Men det är ju säkert en bugg. Aktieägarna delar ju säkert inte en sån vision.
Re: Zoe laddar på SuC v3
Vet inte hur sant detta är men enligt diskussion på Tesla Ägare/Entusiaster Sverige (Facebook) så ska det handla om en ny EU-lag som kräver att man upplåter minst två stall för alla bilar. Hoppas det inte är sant.
Det ska tydligen stå längre ned i den här Twitter-tråden men jag har inte kollat:
Edit: Har kollat runt lite men kan inte dra några andra slutsatser än att det är trams. Hittar inget från EU om det.
Det ska tydligen stå längre ned i den här Twitter-tråden men jag har inte kollat:
Edit: Har kollat runt lite men kan inte dra några andra slutsatser än att det är trams. Hittar inget från EU om det.
Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.Fredrik j skrev:Det skulle ju onekligen hjälpa Elon Musk att nå sitt mål att elektrifiera biltransporter.
Hans syfte är ju inte att tjäna privata pengar utan att tjäna pengar som möjliggör hans visioner. Men det är ju säkert en bugg. Aktieägarna delar ju säkert inte en sån vision.
Senast redigerad av Curik, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Zoe laddar på SuC v3
I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.Curik skrev:Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
Re: Zoe laddar på SuC v3
Min gissning är att kommunikationen mellan bil och laddare inte är helt igång än på V3, så då funkar det oavsett. Någon som vet om Tesla som egentligen betalar för laddningen nu laddar gratis? Har mycket svårt att tänka mig att detta kommer funka så väldigt länge.
Kul att det är på Braak, där var vi i somras
Kul att det är på Braak, där var vi i somras
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Zoe laddar på SuC v3
Tydligen så har flera bilägare testat med bilar från olika märken och det funkar på V3 men inte på V2. Några Tesla ägare kontaktade Tesla och berättade, de hade ingen aning men skulle snabbt kolla upp och fixa det. Återstår att se hur länge det är möjligt.
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... to-charge/
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... to-charge/
Re: Zoe laddar på SuC v3
Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.Fredrik j skrev:I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.Curik skrev:Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
Re: Zoe laddar på SuC v3
Det skulle vara Elon i så fall. Hans långsiktiga mål är ju att elektrifiera bilindustrin, inte bygga värde i företaget.Curik skrev:Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.Fredrik j skrev:I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.Curik skrev:Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2517
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Zoe laddar på SuC v3
Elon kanske tycker Ionity behöver få lite konkurrens?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Zoe laddar på SuC v3
Precis vad jag menar. Säljer han ändå alla bilar han har kapacitet att bygga spelar det inte så stor roll. Det rör ju till hela branschen.Off Grid Byggaren skrev:Elon kanske tycker Ionity behöver få lite konkurrens?
Re: Zoe laddar på SuC v3
På vilket sätt menar du att han inte försöker bygga värde i företaget, att han driver det mot konkurs?Fredrik j skrev:Det skulle vara Elon i så fall. Hans långsiktiga mål är ju att elektrifiera bilindustrin, inte bygga värde i företaget.Curik skrev:Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.Fredrik j skrev:I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.Curik skrev:Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
Jag började följa Tesla 2013 och har varit med här länge, jag är väldigt säker på att Elon redan då 2013-2014 pratade om att Tesla skulle till en början satsa allt de fick in på att ta fram nya modeller och expandera. Av denna anledningen trodde han att de inte skulle visa vinst över ett helt år förrän 2020. Det skulle kunna bli vinst enstaka kvartal tidigare men över ett helt år skulle det dröja till 2020. Mycket kan fortfarande hända men de är definitivt på väg mot att klara det målet.
Så ja, Tesla har inte visat mycket vinst förrän bara nyligen men de är också ett betydligt större företag än bara fem år sen. Vinst ett kvartal nu kan enkelt äta upp förlusten de gjorde över ett år runt 2011-2014 och som då ansågs vara gigantisk.
Re: Zoe laddar på SuC v3
Visst finns det väl något mellan att vilja maximera aktievärdet och att driva ett företag i konkurs?vigge50 skrev:På vilket sätt menar du att han inte försöker bygga värde i företaget, att han driver det mot konkurs?
Om Elon hade en magisk knapp att trycka på som skulle halvera aktievärdet i tesla samtidigt som elbilsförsäljningen i världen skulle öka kraftigt tror jag han skulle trycka på den utan att tveka.
Men det här är ju som sagt antagligen bara en bugg.
Allt annat skulle ju vara otroligt sensationellt.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Zoe laddar på SuC v3
Goda nyheter. Då följer man CCS standarden vilket betyder att det är teoretiskt möjligt för Tesla att öppna för andra bilar. Vill inte biltillverkaren kan man väl göra affär direkt med bilägaren.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Zoe laddar på SuC v3
Härligt att du gått på det.Fredrik j skrev:Det skulle vara Elon i så fall. Hans långsiktiga mål är ju att elektrifiera bilindustrin, inte bygga värde i företaget.Curik skrev:Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.Fredrik j skrev:I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.Curik skrev:Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.


Re: Zoe laddar på SuC v3
Hade han haft pengar som mål hade han sålt företaget.John Galt skrev:Härligt att du gått på det.Fredrik j skrev:Det skulle vara Elon i så fall. Hans långsiktiga mål är ju att elektrifiera bilindustrin, inte bygga värde i företaget.Curik skrev:Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.Fredrik j skrev:I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.Curik skrev:Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
Jag har läst boken om Elon Musk och min tolkning är att han drivs av visioner och inte bryr sig så mycket om personlig, ekonomisk risk. För honom är inkomster bara medel för att satsa i nästa vision.
Re: Zoe laddar på SuC v3
Håller helt med. Tesla har ett 7-helvetes försprång mot alla andra i SuC-nätverket, och dålig laddinfrastruktur håller försäljningen tillbaka för många andra. Så, vill dom boosta el-bilsförsäljningen så kan dom öppna nätet för alla andra. Inte gratis då förstås, utan skäligt prissatt, precis som de gör för Teslgate utan gratis-SuC idag. Det skulle väl vara ok om de la på en 50-öring eller något också med motiveringen för att Teslorna har en inbakad infrastruktur-del i priset. Tesla orkar ändå inte leverera bilar och har inga alternativ i småbilsklassen. Sedan tror jag att de på marginalen kommer att tjäna lite pengar på elförsäljningen också. Det står väldigt måna dåligt utnyttjade SuC-laddare där ute. Lidande blir ju Tesla-ägare i rusningstrafik som kanske får stå och vänta... men det kan dom tåla tycker jag. Tesla kan använda pengarna för att bygga mera...Teslaspolen skrev:![]()
Goda nyheter. Då följer man CCS standarden vilket betyder att det är teoretiskt möjligt för Tesla att öppna för andra bilar. Vill inte biltillverkaren kan man väl göra affär direkt med bilägaren.
Det vore en enorm insats för den globala elektrifieringen!
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Re: Zoe laddar på SuC v3
Särskilt det där att hoppa över tillverkare och sälja laddning direkt till deras kunder tror jag tilltalar Elon.
Hur skulle motdraget se ut?
Hur skulle motdraget se ut?
Re: Zoe laddar på SuC v3
Ähh.... dom har inget potent motdrag under den närmsta 5–10-årsperioden. Sedan har Tesla monopol på snabbladdning och någon regering får stoppa dem av konkurrensskäl. Men den dagen är ju målet redan uppnått. Tesla hinner förhoppningsvis inte korrumperas från världsförbättrare till girigt kapitalistföretag på den tiden.Fredrik j skrev:Särskilt det där att hoppa över tillverkare och sälja laddning direkt till deras kunder tror jag tilltalar Elon.
Hur skulle motdraget se ut?
Detta kanske gäller mest Europa dock. I Nordamerika kör dom inte med CCS utan där har Tesla egen kontakt va? Eller är det en annan standard? Kina och Asien i övrigt vet jag inget om...
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8071
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Zoe laddar på SuC v3
Undrar om Superchargers har samma lilla DIP-switch för att välja om den ska funka för andra bilmärken som Teslas laddbox har?
Skämt åsido är det fel om Tesla Model 3 ägare ska betala för laddning men andra elbilister får det gratis
Skämt åsido är det fel om Tesla Model 3 ägare ska betala för laddning men andra elbilister får det gratis
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Zoe laddar på SuC v3
Förväntar mig verkligen att det är en bugg då jag inte tror att Tesla vill bygga massa dyra v3 laddare som sen blockeras av långsamtladdande Zoes. Skulle de dessutom öppna upp så tappar de ju en stor USP jämfört med konkurrenterna.
Re: Zoe laddar på SuC v3
Precis. Han skulle höja ribban ännu mer.fimpen skrev:Ähh.... dom har inget potent motdrag under den närmsta 5–10-årsperioden. Sedan har Tesla monopol på snabbladdning och någon regering får stoppa dem av konkurrensskäl. Men den dagen är ju målet redan uppnått. Tesla hinner förhoppningsvis inte korrumperas från världsförbättrare till girigt kapitalistföretag på den tiden.Fredrik j skrev:Särskilt det där att hoppa över tillverkare och sälja laddning direkt till deras kunder tror jag tilltalar Elon.
Hur skulle motdraget se ut?
Detta kanske gäller mest Europa dock. I Nordamerika kör dom inte med CCS utan där har Tesla egen kontakt va? Eller är det en annan standard? Kina och Asien i övrigt vet jag inget om...
/Fimpen
Re: Zoe laddar på SuC v3
E-Golf funkar också. Supercharger Braak. Gratis dessutom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Zoe laddar på SuC v3
Sett en videosnutt från Tyskland där alla möjliga elbilar idag 12.9 laddar på SC. Eniro, Porche taycan, amperea-e,ID3, Zoe. Frågan är ju fungerar det i Sverige idag också? eller bara ett jippo i Tyskland ?