Audi e-tron bra eller dåligt?
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron bra eller dåligt?
Pris S,X,3Twokidsfather skrev:Finns det några nackdekar med tesla?
Karmlösa dörrar S,X,3
Lågt baksätet S,3
Bagage luckan 3
Panorama S,X,3
Långt till service. S,X,3
Försäkringen S,X,3
Det är några av anledningar varför jag inte köpt en själv
Med det sagt så kan jag ändå bli tvungen att köpa en om ingen bättre elbil kommer tills jag måste byta bil.
Redigerat: ändrat M till S
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
Berätta mer om den där M-versionen, blir nyfiken på den...nek0 skrev:Pris M,X,3Twokidsfather skrev:Finns det några nackdekar med tesla?
Karmlösa dörrar M,X,3
Lågt baksätet M,3
Bagage luckan 3
Panorama M,X,3
Långt till service. M,X,3
Försäkringen M,X,3
Med det sagt så kan jag ändå bli tvungen att köpa en om ingen bättre elbil kommer tills jag måste byta bil.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Ja så blir det när man pratar med en 7-åring och skriver samtidigtmans71 skrev:Berätta mer om den där M-versionen, blir nyfiken på den...nek0 skrev:Pris M,X,3Twokidsfather skrev:Finns det några nackdekar med tesla?
Karmlösa dörrar M,X,3
Lågt baksätet M,3
Bagage luckan 3
Panorama M,X,3
Långt till service. M,X,3
Försäkringen M,X,3
-
Twokidsfather
Frågade nog detta innan men vad ligger dom försäkringarna på ungerfär? Visst sen är väl priset beronde på var man bor och historia i försäkringsbolaget och lite annat sånt
Självriskerna på vagnskadan är också smaskiga 
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
-
Twokidsfather
Har för mig att det är 16.800 kronor på min modell S.
Min Audi-försäkring är faktiskt lite billigare per månad än försäkringen jag hade på Teslan, nån hundring per månad eller så. Men det som är mycket billigare är självrisken.Twokidsfather skrev:Är dom dyrare än Audi?
Utan att veta så gissar jag att Teslas aluminiumkaross gör att bilen blir dyr att laga när det händer nånting. Det vill försäkringsbolagen inte stå för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mati, vet du vad självrisken ligger på e-tron på vagnskadegarantin?mati skrev:Min Audi-försäkring är faktiskt lite billigare per månad än försäkringen jag hade på Teslan, nån hundring per månad eller så. Men det som är mycket billigare är självrisken.Twokidsfather skrev:Är dom dyrare än Audi?
Utan att veta så gissar jag att Teslas aluminiumkaross gör att bilen blir dyr att laga när det händer nånting. Det vill försäkringsbolagen inte stå för.
Instämmer i det mesta, dock inte i försäkringen, för den är inte dyrare än normalt för mig. (Kör en 3 SR+) Det finns absolut nackdelar med en Tesla. Att jag ändå, efter att först ha övergett tanken på en, köpte en Tesla var att den fick dragkrok. Den är alldeles för dyr för mig och det känns inte bra att lägga så mycket pengar varje månad på en bil. Men nu är det så i några år. När leasingen går ut på den här så hoppas jag verkligen att det finns nån annan mycket billigare elbil med dragkrok som jag kan byta till. Jag har inte Tesla för att jag vill ha Tesla utan för att det just nu var det enda alternativet för mig som vill ha krok men inte vill köra fossilt.nek0 skrev:Pris S,X,3Twokidsfather skrev:Finns det några nackdekar med tesla?
Karmlösa dörrar S,X,3
Lågt baksätet S,3
Bagage luckan 3
Panorama S,X,3
Långt till service. S,X,3
Försäkringen S,X,3
Redigerat: ändrat M till S
Inte i huvudet. Jag får gå och leta efter avtalet.cosmos skrev:Mati, vet du vad självrisken ligger på e-tron på vagnskadegarantin?
Min Tesla-försäkring är billigare än min tidigare Volvo V60 D4.
Trots 600hk vs tidigare 190hk. 500/mån vs 600.
Självrisken för vagnskada är ju dock hög, men det är den ju för typ alla nya bilar.
Har därför Preems "kloka bilxtra" som tar hand om allt över 2500.
(Kan dock ha ändrat villkoren om man tecknar nu, bäst att kolla först)
Trots 600hk vs tidigare 190hk. 500/mån vs 600.
Självrisken för vagnskada är ju dock hög, men det är den ju för typ alla nya bilar.
Har därför Preems "kloka bilxtra" som tar hand om allt över 2500.
(Kan dock ha ändrat villkoren om man tecknar nu, bäst att kolla först)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Min Tesla S kostar nu 6.078kr helår för +2.500 mil per år.mati skrev:Min Audi-försäkring är faktiskt lite billigare per månad än försäkringen jag hade på Teslan, nån hundring per månad eller så. Men det som är mycket billigare är självrisken.Twokidsfather skrev:Är dom dyrare än Audi?
Hos Länsförsäkringar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
Twokidsfather
Tack för alla svar få se lite vad det blir om det bli Audi eller en nyare tesla. Få kika runt lite å gå på magkänslan
mati skrev:Inte i huvudet. Jag får gå och leta efter avtalet.cosmos skrev:Mati, vet du vad självrisken ligger på e-tron på vagnskadegarantin?
Kanske är blind men jag ser inget belopp specificerat för vagnskada?mati skrev:mati skrev:Inte i huvudet. Jag får gå och leta efter avtalet.cosmos skrev:Mati, vet du vad självrisken ligger på e-tron på vagnskadegarantin?
Nej du är inte blindtaliz skrev:Kanske är blind men jag ser inget belopp specificerat för vagnskada?mati skrev:mati skrev:Inte i huvudet. Jag får gå och leta efter avtalet.cosmos skrev:Mati, vet du vad självrisken ligger på e-tron på vagnskadegarantin?
I mina försäkrings papper står det inte heller något om självrisken.
- Off Grid Byggaren
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Oj det var billigt.Off Grid Byggaren skrev:
På min Skoda som kostar ca 300 000kr är självrisken 7500kr
Det låter nästan orimligt billigt. Även för Sveriges vanligaste bil Volvo V90/V60 ligger det väl runt 10k?
Det stämmer nog inte. Min kollega kör en Q5 som han sabbat en dörr och backspegel på i garaget på jobbet. Hans självrisk låg på ca 10 tkr på vagnskadan. Jag ska höra med Audi i morgon. Ska ändå prata med dom om leveransen av min e-tron 55 som står och väntar nu. Ska bara få en ny framruta och nytt glastak på teslan först. Förbannade stenskott 
Jag ska leta vidare om jag hittar nånting om vagnskadan.
Här finns det lite självriskermati skrev:Jag ska leta vidare om jag hittar nånting om vagnskadan.
https://www.audibilforsakring.se/bilfor ... jalvrisker
Audi brukar ha 4000kr eller 7000kr på sina dyrare bilar (efter 3000kr rabatt om man kör Audi-försäkring)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.