SALVETA skrev:fth skrev:SR-71-BlackBird skrev:Pratas på twitter om mer än 200k pre-orders.

Med bara fullt återbetalningsbara 1000:-/$100 som insats så betyder nog inte detta så mycket tyvärr.
Det är nog en tämligen hög andel som reserverar "bara på kul" (så även jag  

).
/fth

Var inte det grejen med att dom sänkte reservationskostnaden att man just inte fick tillbaka pengarna om man hoppade av? "Många" beställde ju och lämnade tillbaka bilen inom sju dagar utan kostnad. 
Kanske bara gäller existerande bilar, men man bör nog kolla upp så man kan få tillbaka pengarna om man inte vill skämta för 1000 kr/st 

Annan biltillverkare kanske har det så men inte Tesla. Jag minns inte vad reservationspriset var på de olika versionerna av Model S. 
På Model X car reservationspriset 33 000:- alternativt 263 000:-. Jag låg ute med 263kkr i ett par år drygt för min Model X.
På Model 3 så sänktes reservationspriset till 10 000:- och det fanns ingen Signature.
På Roadster är det väl 2 092 000:- för Founders och 419 000:- för standard.
På Model Y har det aldrig gått att göra en reservation. Där är det beställning och Design Studio direkt och en deposition på 15 000:-.
Tesla var väl först med lyckad lansering av reservation i och med sina modeller. Andra har försökt med blandad framgång. Misstänker att Tesla märkt av bristande vilja till reservation plus att de inte längre är i lika desperat behov att få in medel till att driva verksamheten. Nu är det nog mer för att väcka intresset och för att kontrollera vad marknaden vill ha. Är det billiga bilar med begränsningar, extra allt eller något mittemellan? Bägge dessa punkter löses bäst med lägre reservationspeng.
Alla reservationer och handpenning är fullt återbetalbara. Handpenning kräver dock att bilen inte redan har tillverkats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.