Jag blir inte helt klok på vilka laddningsanslutningar som är möjliga... Har beställt en Model S lagerbil (tillverkad någon gång i början på 2019) och tänkt köpa en Wall Connector till huset men i sommarstugan hade jag tänkt att ladda med vanlig röd 3 fas. Verkar som det bara ingår en adapter för blå industriellt uttag. 
Vad behöver jag köpa till för att kunna använda rött 3 fas uttag? 
Med blå adapter så kan man ladda 3,7 kw/h enligt Tesla’s hemsida, vad kan man få med vanligt 3 fas uttag?

Laddningsanslutningar Model S
Moderator: Redaktion
Re: Laddningsanslutningar Model S
Med 3 fas och rätt laddkabel (som man måste köpa separat numera   ) så kan man få 11 kW på 16 ampere, samma som en Wall Connector.
 ) så kan man få 11 kW på 16 ampere, samma som en Wall Connector.

) så kan man få 11 kW på 16 ampere, samma som en Wall Connector.
 ) så kan man få 11 kW på 16 ampere, samma som en Wall Connector.Röd Model 3 AWD LR.  TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.

- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Det är väl nästan billigare att köpa en Wallconnector än en 3-fas UMC va?
Dock ska den ju installeras också och ha en Typ B jordfelsbrytare om allt ska gå rätt till.
Men å andra sidan - är en WC direkt på en 3-fas handske värre än en UMC på samma 3-fas?
Klart att en WC då räknas som en fast installation och då ska vara ordentligt gjord, men om man drar ur 3-fasen när man inte använder boxen?
Nu är det fritt fram för alla elkunniga slå mig på fingrarna

Dock ska den ju installeras också och ha en Typ B jordfelsbrytare om allt ska gå rätt till.
Men å andra sidan - är en WC direkt på en 3-fas handske värre än en UMC på samma 3-fas?
Klart att en WC då räknas som en fast installation och då ska vara ordentligt gjord, men om man drar ur 3-fasen när man inte använder boxen?

Model S Standard Range Raven
Hade helt klart kört med 3-fas handske med WC... jordfelsbrytare är bara en flugajeppe_sthlm skrev:Det är väl nästan billigare att köpa en Wallconnector än en 3-fas UMC va?
 (men bra om det skiter sig)
 (men bra om det skiter sig)Uttaget kan då användas till annat när inte bilen laddas.
Tack för snabba svar/kommentarer!
Någon som vet vad en 3 fas UMC kostar?

Någon som vet vad en 3 fas UMC kostar?