8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Moderator: Redaktion
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)
Jag har slutat använda webbsidan för betalning på ionity för det är så bökigt. Använder pluggsurfing Rfid brickan istället har funkat alla gånger jag laddat i Sverige alla fall.
Läste någonstans att Tesla inte har standard protokoll i ccs kontakten så kan vara därför det krånglar på hpc laddarna.
Läste någonstans att Tesla inte har standard protokoll i ccs kontakten så kan vara därför det krånglar på hpc laddarna.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)
Nej, betalningen var ju det enda som fungeradeTiborBlomhall skrev:Kan det vara så att du har Nordea kort och glömt låsa upp den för internetbetalning?
Ionity har inte byggt ett robust system helt enkelt. Av alla snabbladdare jag kollat in så är det bara Tesla som verkar bygga in best-effort i att hantera felsituationer.
Tillbaka till reseberättelsen:
• Varje gång jag laddar längre än 30 minuter på SuC så startar bilen om sina system. Laddningen avbryts och startar om ibland också. Men det är robust, automatiskt och ger ingen tidsförlust att bråka om.
• Vid ett tillfälle startade mjukvaran om under körning. Var inga problem dock.
• Bilen kränger mycket i sidvind. När haglet föll gungade hela bilen.
• Superchargers visar ju hur många lediga stolpar som finns, vad jag kan se är det filtrerat på CCS. Snyggt!
• Öppnade bakluckan efter regnet och det blev lite blött.
• Filbyte åt vänster med AP fungerar alltid, åt höger 2ggr av 3.
• Förvaringsutrymmena är utmärkta! Fack lite här och var, mycket bättre än S.
• Appen rapporterar att SuC nästan är klar redan vid 72%, på MS var det 80%. Kan vara en generell ändring de gjort dock.
Jag har sett minst 10 Model 3 bara här i Tyskland hittills! Och på förra laddstoppet stod 3 Audi eTron och laddade:
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 11 jul 2018 08:30
- Ort: Uppsala
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)
Jo det finns.petterwiktander skrev:Finns inte pin-to-drive?
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)
Lohne-Busdorf, 333km, 181min, 68kWh, 204Wh/km, 110km/h genomsnitt, 130km/h max, 8°C, vindstilla, ingen nederbörd, 20” vinterdäck
Min erfarenhet är att jag gör den sträckan på ca 190Wh/km under samma förutsättningar med min S90D, 21” vinterdäck.
Jag får inte grepp om förbrukningen i den här bilen. Nu ska jag ladda fullt och slipstreama helvetet ur bilen tills blåsan nästan spricker, då ska jag väl lyckas få ned förbrukningen under mina rekord med S:en?!
Jag har för övrigt noterat att bilen saknar range mode.
Min erfarenhet är att jag gör den sträckan på ca 190Wh/km under samma förutsättningar med min S90D, 21” vinterdäck.
Jag får inte grepp om förbrukningen i den här bilen. Nu ska jag ladda fullt och slipstreama helvetet ur bilen tills blåsan nästan spricker, då ska jag väl lyckas få ned förbrukningen under mina rekord med S:en?!
Jag har för övrigt noterat att bilen saknar range mode.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)
Den saknar väl rangemode eftersom batteriet saknar uppvärmning om jag fattat rätt.
Men jag kan ha fel. Har hänt förut...
Men jag kan ha fel. Har hänt förut...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)
Nej, det stämmer inte.JonasH skrev:Den saknar väl rangemode eftersom batteriet saknar uppvärmning om jag fattat rätt.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)
Hur mycket trafik när du kört med MS resp nu? Min erfarenhet av Tyskland är att förbrukningen är avsevärt lägre när man kör ”normalt” med ICE bil och jag vill tro att det beror på att en vältrafikerad Autobahn innebär ett enda stort slipstreamande. Är det däremot lite trafik sticker förbrukningen upp igen.boreno skrev:Lohne-Busdorf, 333km, 181min, 68kWh, 204Wh/km, 110km/h genomsnitt, 130km/h max, 8°C, vindstilla, ingen nederbörd, 20” vinterdäck
Min erfarenhet är att jag gör den sträckan på ca 190Wh/km under samma förutsättningar med min S90D, 21” vinterdäck.
Jag får inte grepp om förbrukningen i den här bilen. Nu ska jag ladda fullt och slipstreama helvetet ur bilen tills blåsan nästan spricker, då ska jag väl lyckas få ned förbrukningen under mina rekord med S:en?!
Jag har för övrigt noterat att bilen saknar range mode.
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Nu slipstreamar jag genom Danmark!
Nu börjar det se bra ut:
Nu börjar det se bra ut:
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
• Typical Wh/km verkar vara satt till absurt låga värdet 155 i den här bilen.
• Jag hör intermittent vinande vindljud från ventilationen (även när den är av), i så låg hastighet som 90km/h
• Jag får nästan 10Wh/km sämre siffror än i min S90D när jag slipstreamar.
• Jag hör intermittent vinande vindljud från ventilationen (även när den är av), i så låg hastighet som 90km/h
• Jag får nästan 10Wh/km sämre siffror än i min S90D när jag slipstreamar.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
124Wh/km senaste 50km! Vid 85-95km/h. Fint väder, viss sidvind.
Uppdatering: kolla!
Uppdatering: kolla!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Jag börjar misstänka att Nokians dubbfria 20” är extra mjuka och klibbiga. Har du provat känna på gummit? (Kan vara svårt att få ut något av det om man inte är däcknörd.)
Utgår ifrån att du har rekommenderar däcktryck...
Edit: Killgissar på hög nivå nu men kollar däckspecen på Nokians sida. Det verkar som 20” har avsevärt lägre load index. Kombinerat med att 20” skulle vara mer prestandan riktar SKULLE det kunna tala för ovan resonemang. Men som sagt, killgissning de lux. Förtydligande/ det är snarare den låga profilen än 20” specifikt som skulle vara anledningen.
Utgår ifrån att du har rekommenderar däcktryck...
Edit: Killgissar på hög nivå nu men kollar däckspecen på Nokians sida. Det verkar som 20” har avsevärt lägre load index. Kombinerat med att 20” skulle vara mer prestandan riktar SKULLE det kunna tala för ovan resonemang. Men som sagt, killgissning de lux. Förtydligande/ det är snarare den låga profilen än 20” specifikt som skulle vara anledningen.
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Nokians dubbfria är visserligen extremt mjuka men de är också bland det mest lättrullade du kan sätta på en bil.Andr3as skrev:Jag börjar misstänka att Nokians dubbfria 20” är extra mjuka och klibbiga. Har du provat känna på gummit? (Kan vara svårt att få ut något av det om man inte är däcknörd.)
Utgår ifrån att du har rekommenderar däcktryck...
Edit: Killgissar på hög nivå nu men kollar däckspecen på Nokians sida. Det verkar som 20” har avsevärt lägre load index. Kombinerat med att 20” skulle vara mer prestandan riktar SKULLE det kunna tala för ovan resonemang. Men som sagt, killgissning de lux. Förtydligande/ det är snarare den låga profilen än 20” specifikt som skulle vara anledningen.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Mitt resonemang är just att detta kan skilja profiler emellan. Men som sagt, jag vet inte. Vad jag VET är att ett däck med avsevärt mjukare gummi kommer rulla avsevärt tyngre.Verdi skrev:Nokians dubbfria är visserligen extremt mjuka men de är också bland det mest lättrullade du kan sätta på en bil.Andr3as skrev:Jag börjar misstänka att Nokians dubbfria 20” är extra mjuka och klibbiga. Har du provat känna på gummit? (Kan vara svårt att få ut något av det om man inte är däcknörd.)
Utgår ifrån att du har rekommenderar däcktryck...
Edit: Killgissar på hög nivå nu men kollar däckspecen på Nokians sida. Det verkar som 20” har avsevärt lägre load index. Kombinerat med att 20” skulle vara mer prestandan riktar SKULLE det kunna tala för ovan resonemang. Men som sagt, killgissning de lux. Förtydligande/ det är snarare den låga profilen än 20” specifikt som skulle vara anledningen.
Därtill skulle 20”-fälgarna vara särskilt olyckliga ur aerodynamisk aspekt men det borde inte göra att förbrukningen blir hög även vid slipstreaming.
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Blåste igenom Danmark utan stopp. Busdorf-Löddeköpinge 420km, 143Wh/km. Saknades lite kräm för att köra hela vägen till Todtaholm, men inte mycket.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Ang däcken:
Nokian klassar 20” till nivå ”C” avseende förbrukning.
18” & 19” till nivå ”B”
Kan också tilläggas att 245/40 20” får nivå ”B”.
Någon skillnad är det då antagligen på gummiblandningen. Det här blir dessutom värre när temperaturen ökar såsom i Tyskland nu...
Nokian klassar 20” till nivå ”C” avseende förbrukning.
18” & 19” till nivå ”B”
Kan också tilläggas att 245/40 20” får nivå ”B”.
Någon skillnad är det då antagligen på gummiblandningen. Det här blir dessutom värre när temperaturen ökar såsom i Tyskland nu...
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Ju mjukare ju trögare, det säger sig själv.Verdi skrev:Nokians dubbfria är visserligen extremt mjuka men de är också bland det mest lättrullade du kan sätta på en bil.Andr3as skrev:Jag börjar misstänka att Nokians dubbfria 20” är extra mjuka och klibbiga. Har du provat känna på gummit? (Kan vara svårt att få ut något av det om man inte är däcknörd.)
Utgår ifrån att du har rekommenderar däcktryck...
Edit: Killgissar på hög nivå nu men kollar däckspecen på Nokians sida. Det verkar som 20” har avsevärt lägre load index. Kombinerat med att 20” skulle vara mer prestandan riktar SKULLE det kunna tala för ovan resonemang. Men som sagt, killgissning de lux. Förtydligande/ det är snarare den låga profilen än 20” specifikt som skulle vara anledningen.
Mjukhet är bra för fäste/friktion, hårdhet för det motsatta.
Tyckte jag tom märkte skillnad på mina 16" på min Volvo. Hade Nokian r2, och de kändes mkt "trögare" än sommardäcken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Das model... Bittekler skrev:Helvete vad mäktiga de är.boreno skrev:Legato skrev:Haha det blev ju inte mindre kryptiskt av det svaret iafkler skrev:Enligt gällande hastighetsbegränsning?
Jag måste få se dem live innan det är för sent!
Jag minns när jag hörde The Model första gången när jag var 14. Kärlek vid första öronkastet.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Kommer till Göteborg i sommar om jag minns rätt.Bjelke skrev:Ja dom skulle jag också vilja se liveboreno skrev:Legato skrev:Haha det blev ju inte mindre kryptiskt av det svaret iafkler skrev:Enligt gällande hastighetsbegränsning?
Jag måste få se dem live innan det är för sent!
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Hemma igen. Återkommer med slutrapport.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19601
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Det ser vi fram emot
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Boreno och ni andra som har fått bilen och kör den nu när vi fått lite kallare väder.
Hur upplever ni klimatkomforten från glastaket/-taken? Blir det ett påtagligt köldras?
Hur upplever ni klimatkomforten från glastaket/-taken? Blir det ett påtagligt köldras?
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Vet inte vilken väntan som är mest spännande just nu... den på den här slutrapporten eller leverans av trean.boreno skrev:Hemma igen. Återkommer med slutrapport.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7415
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Inte i -5 iafAndr3as skrev:Boreno och ni andra som har fått bilen och kör den nu när vi fått lite kallare väder.
Hur upplever ni klimatkomforten från glastaket/-taken? Blir det ett påtagligt köldras?